Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ska det då vara två bruna vid ett skruvpar och två blåa på andra skruvparet? Har aldrig tittat på kopplingsscheman förut..
Ja precis, De svarta strecken betyder att de skruvparen är förbundna med varandra. Så lampans ena tråd ska in på någon av skuvparen och den andra tråden ska till någon av de andra skruvparet.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte drivdonet tar så grov kabel, och skulle det gå så blir inte sladdarna på sekundärsidan dragavlastade. Det behöver vara någorlunda lika kablar. Är det problem att ansluta en SKX i matande ände? Det går med rätt plint.

Ja
Stort tack!

B Bjober skrev:
Ja precis, De svarta strecken betyder att de skruvparen är förbundna med varandra. Så lampans ena tråd ska in på någon av skuvparen och den andra tråden ska till någon av de andra skruvparet.
Tack så mkt!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inkopplingen ser lite konstig ut. Mellan vad mäter du 6 V?

Så här ska man koppla på sekundärsidan:

[bild]

Jag hade förväntat mig att en sladd du har på bild är kopplad enligt schemat, men så är det inte.

Sedan måste du isolera primärsidan. Det får inte se ut så. Du behöver en kabel (lämpligen en lampsladd) där manteln går ända in i drivdonet och dragavlastas där.
Har funderat och ser att dragavlastningen finns ju i form av ett lock på trafon så det ska bli ok. Vad gäller frånvaron av mantel på primärsidan så tolkar jag dig som att jag kan köpa en lampsladd, koppla denna till matningen i form av mantlad kabel längre in i skåpet och sedan ansluta lampsladden till trafon med intakt hölje ända in till skruvarna?

• Gilla
Maden
  • Laddar…
Ja, typ så. Även i matande ände behöver kabeln vara dragavlastad i dess kapsling, och sedan ska dess ledare vara anslutna på ett bra sätt, t.ex med Wago 221 eller en egen skruvplint som klarar så tunna ledare.

Tack! Matande kabel längre in är dragavlastad via spikad kabelklämma i taket på skåpet. Använder Wago 221

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.