Fantastiskt med detta forum! Stor cred till alla som hjälper till!

Det var denna jag tyckte borde fungera

• Dimmbar elektronisk transformator Vadsbo Zero 105, vit och blå, med specifikationer tryckta på framsidan. Används för att justera ljusstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Det var denna jag tyckte borde fungera
Jepp den kan du använda, ( även för LED ) den går även att ha dimmer till och halogen vet inget och följer bara med ner i styrka. Beroende på vad för armaturer du har, om det går att sätta dimmbara LED i dom, kan du göra det.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp den kan du använda, ( även för LED ) den går även att ha dimmer till och halogen vet inget och följer bara med ner i styrka. Beroende på vad för armaturer du har, om det går att sätta dimmbara LED i dom, kan du göra det.
Tusen tack!

Har kopplat in den nya trafon men det fungerar inte. Har 230 volt in när jag mäter men bara 6 volt ut på sekundärsidan, det verkar väl fel?

• Transformator kopplad med blå och svarta kablar; märkt ZERRO 105; användare mäter fel spänning från 230V till 6V i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Elektrisk transformator med flera ledningar anslutna, varav några är blå och bruna. Trådförbindelse synlig med plintar.
    Skapa konto
RoTe
Du har ju kopplat fel... Titta på bilden igen och tänk efter.

• Gilla
tjockelamock
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har ju kopplat fel... Titta på bilden igen och tänk efter.
Ok: primärsida: L in på L, N in på N. På sekundärsidan brun samt blå på varje skruvpar. Fattar inte vad felet är. Har dock inte landets bästa hjärna..

RoTe
Ok: primärsida: L in på L, N in på N. På sekundärsidan brun samt blå på varje skruvpar. Fattar inte vad felet är. Har dock inte landets bästa hjärna..
Titta var symbolen för lampa sitter, mellan plintarna...

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Inkopplingen ser lite konstig ut. Mellan vad mäter du 6 V?

Så här ska man koppla på sekundärsidan:

Kabelschema som visar inkoppling av en kabel i ett drivdon. Kablarnas anslutningar är markerade, men inkopplingen ser felaktig ut enligt beskrivningen.
Skapa konto

Jag hade förväntat mig att en sladd du har på bild är kopplad enligt schemat, men så är det inte.

Sedan måste du isolera primärsidan. Det får inte se ut så. Du behöver en kabel (lämpligen en lampsladd) där manteln går ända in i drivdonet och dragavlastas där.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inkopplingen ser lite konstig ut. Mellan vad mäter du 6 V?

Så här ska man koppla på sekundärsidan:

[bild]

Jag hade förväntat mig att en sladd du har på bild är kopplad enligt schemat, men så är det inte.

Sedan måste du isolera primärsidan. Det får inte se ut så. Du behöver en kabel (lämpligen en lampsladd) där manteln går ända in i drivdonet och dragavlastas där.
Ok tack. Måste den ha mantel och dragavlastas trots att den ligger inbyggd ovanpå ett köksskåp?

Ja

Transformator med röda ritade kopplingar som avviker från schemat.
Schemat på trafon sitter där av en anledning. Du har inte följt schemat utan kopplat som det röda.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
Schemat på trafon sitter där av en anledning. Du har inte följt schemat utan kopplat som det röda.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja
Går det att skarva på en bit eklk i en kopplingsdosa och dra fram den till primärsidan?

B Bjober skrev:
[bild]
Ska det då vara två bruna vid ett skruvpar och två blåa på andra skruvparet? Har aldrig tittat på kopplingsscheman förut..

Går det att skarva på en bit eklk i en kopplingsdosa och dra fram den till primärsidan?
Jag tror inte drivdonet tar så grov kabel, och skulle det gå så blir inte sladdarna på sekundärsidan dragavlastade. Det behöver vara någorlunda lika kablar. Är det problem att ansluta en SKX i matande ände? Det går med rätt plint.
Ska det då vara två bruna vid ett skruvpar och två blåa på andra skruvparet?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.