30 831 läst ·
394 svar
31k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Man blinkar inte vilket håll man vrider ratten åt, utan för att visa vart man är på väg.
Ja, på samma sätt som man gör när vägen svänger.redarn skrev:
Det är ju helt enligt regler och reson att blinka vänster om man skall ut på sista utfarten.
När jag gick körskola på 80-talet så skulle man se en cirkulationsplats som en korsning med en refug i mitten. Det har ändrats sedan dess men att blinka vänster när man kör in i en rondell där man skall svänga av vid tredje utfarten är fortfarande som det skall.
Det har ingenting med ratten att göra.
Det är inte förbjudet, men jag har aldrig förstått logiken i att blinka vänster på väg in i en cirkulationsplats.G gaidin skrev:
Vem har i det läget nytta av att veta vart du har för avsikt att köra ut ur cirkulationsplatsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker nog att det är bra att man kan få en indikarion på vart en medtrafikanter skall så man kan anpassa sig till situationen men det förutsätter ju att att vi andra förstår vad blinkersen avser.C cpalm skrev:
Ändrar man beteende och regler emellanåt så blir det ju såklart oklarheter ibland men det konstigaste jag ser i rondeller är de som alltid blinkar höger när de åker in för att sedan köra 270 grader, kör ut ur rondellen utan att blinka över huvud taget.
Det viktiga är ju att vi alla menar samma saker med våra signaler.
Är det godtyckligt vad man menar blir det ju ofta kontroverser i stället.
Eftersom du valt innerfilen av hänsyn till dina medtrafikanter som vill in i rondellen på nästa påfart kan de med hjälp av din blinkers förstå att du inte ska korsa ytterfilen direkt efter deras påfart utan först vid avfart efter det och kan således med större trygghet köra in i rondellen ytterfil utan att vänta för att se vad du tänkt göra. Detta underlättar trafikflödet enormt. Hatar folk som skiter i det så man står och väntar på att de ska korsa filen i onödan. Man blinkar så klart även ut u ut rondellen på samma sätt så att de som ska in i rondellen fattar vad du tänkt och kan planera därefter.C cpalm skrev:
Om vi bortser från att det också kan vara dåligt med för mycket information, så är det just det där med att anpassa sig till situationen som jag inte riktigt är med på.G gaidin skrev:
Hur anpassar jag mig till situationen att en bil som ligger framför mig tänkte köra ur cirkulationsplatsen på tredje avfarten? Vad kan jag rent praktiskt dra för nytta av den informationen?
Det är inte för den som ligger efter utan för lastbilen som ska köra in från min vänster som jag blinkar vänster.C cpalm skrev:Om vi bortser från att det också kan vara dåligt med för mycket information, så är det just det där med att anpassa sig till situationen som jag inte riktigt är med på.
Hur anpassar jag mig till situationen att en bil som ligger framför mig tänkte köra ur cirkulationsplatsen på tredje avfarten? Vad kan jag rent praktiskt dra för nytta av den informationen?
Lastbilen ser detta och vet att det blir en lucka och kan påbörja accelerationen i god tid för att komma in i cirkulationen.
Läs min kommentar. Det är när du vill in i rondellen som det hjälper att förstå att bilen du står och väjer för inte tänkt köra ut vid nästa avfart. Man kommer in i rondellen snabbare och tryggare. Det blir mindre trögt i trafiken.C cpalm skrev:Om vi bortser från att det också kan vara dåligt med för mycket information, så är det just det där med att anpassa sig till situationen som jag inte riktigt är med på.
Det gjorde jagH hellem skrev:
Är förmodligen trög idag, men nu låter det som att du pratar om tecken när man är inne i cirkulationsplatsen (inte på väg in)? Och då gäller ju blinkar höger = har för avsikt att köra ut nästa avfart. Blinkar inte = har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen. Eller?H hellem skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Du var rättsligt vållande, men du gjorde inte fel. 😉Fiskerik skrev:
Det finns en HD-dom på det här som är tydlig, så det är ingen tvekan om vad som gäller, men det innebär främst att man vet vem som åker dit rättsligt, inte att man bör köra så. Lagen är alltså kass.
Så ja, du bör vara aktsam, men om ingen körde som man borde (och som det skyltas) skulle trafikflödena försämras och köerna bli fler. Så fortsätt du köra som man borde, men var aktsam på rättshaverister som utnyttjar lagen.
Japp. Det borde vara grunden för regleringen, men är det inte. Alltså att den som kör mot anvisningar och andras rimliga förväntningar ses som oaktsamma/vårdslösa och därmed vållande i slika situationer.Fiskerik skrev:
Tack och lov kör de flesta av oss med intention att trafiken ska flöda bra och vara förutsägbar oavsett rättigheter.
Var tvungen att kolla upp vilken rondell i jnkp det var jag blev tutad åt för några år sen för att jag låg i högerfil och fortsatte runt i rondellen. (jag var turist/vimsig och råkade hamna i rusningstrafiken)G gaidin skrev:I Jönköping tror jag alla rondeller är enligt den principen. Elhagsrondellen och södra infartsrondellen från E4 som är lite större kan vara annorlunda.
Kan det vara så att de kommunala rondellerna som är målade på det viset medan trafikverkets är enligt TS exempel?
En genomtänkt rondell som de på A6 är väldigt enkla att köra i. Kanske beroende på att jag är van men de känns väldigt logiska.
Och mycket riktigt var det Ekhagsrondellen, och enligt maps och mitt minne så gjorde jag inget fel.
Ljudsignalen besvarades med tydliga handgester.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det är fult att skriva trafikvett i titeln och sen fråga vad man får göra. De två är tyvärr relativt oberoende av varandra.
Jag ligger i andra filen från vänster när jag råkar passera dessa skyltar.
Men ville egentligen till Jönköping. Hur långt mot Malmö måste jag köra innan det är ok enligt trafikvettet att byta fil?
Räcker Varberg eller måste jag ner mot Falkenberg innan folk slutar tuta?
Men ville egentligen till Jönköping. Hur långt mot Malmö måste jag köra innan det är ok enligt trafikvettet att byta fil?
Räcker Varberg eller måste jag ner mot Falkenberg innan folk slutar tuta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder