32 065 läst ·
394 svar
32k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Varför uppstår frågeställningen?
Jag misstänker att många vill köra "rakt fram", men det är mindre kö i högerfilen?
"Alla" förstår egentligen vad som gäller enligt skyltningen, men vissa väljer att fultolka eller aktivt missförstå för att det gagnar deras egna intressen.....
Jag misstänker att många vill köra "rakt fram", men det är mindre kö i högerfilen?
"Alla" förstår egentligen vad som gäller enligt skyltningen, men vissa väljer att fultolka eller aktivt missförstå för att det gagnar deras egna intressen.....
Så, för kontext till det hela.K Kasken skrev:
Jag ligger i Vänster fil, ska mot E4. Åker in i rondellen och blinkar ut åt höger. Åkte in i rondellen cirka 1 sekund före bilen till höger om mig. I full fart kommer bilen i höger körfält som åker för att köra rakt fram i någon form av försök att ”köra om mig”. Jag smäller in i bilens vänster bak med min höger fram. Försäkringsbolaget hävdar att det är mitt fel pga oaktsamhet medan jag tycker att den andra bilen dels kör vårdslöst i rondellen (40 km/h) och inte följer skyltningarna.
Inga vittnen stannade för alla ville hem till fredagsmyset.
Jag står här och funderar över min teorikunskap, men har i efterhand förstått att skylten/markeringarna endast är rekommendationer och ingen regel - så det är fritt fram att köra hur man vill i rondellen, så länge man väjer
Formellt har försäkringsbolaget rätt. Märket är inte tvingande att följa för det andra fordonet.Fiskerik skrev:
Så, för kontext till det hela.
Jag ligger i Vänster fil, ska mot E4. Åker in i rondellen och blinkar ut åt höger. Åkte in i rondellen cirka 1 sekund före bilen till höger om mig. I full fart kommer bilen i höger körfält som åker för att köra rakt fram i någon form av försök att ”köra om mig”. Jag smäller in i bilens vänster bak med min höger fram. Försäkringsbolaget hävdar att det är mitt fel pga oaktsamhet medan jag tycker att den andra bilen dels kör vårdslöst i rondellen (40 km/h) och inte följer skyltningarna.
Jag står här och funderar över min teorikunskap, men har i efterhand förstått att skylten/markeringarna endast är rekommendationer och ingen regel - så det är fritt fram att köra hur man vill i rondellen, så länge man väjer
Bästa svaret
Så är det...Fiskerik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.transportstyrelsen.se/g...ter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf
Får jag med samma logik ligga i mittenfälten mot centrum sen svänga höger/vänster efter att jag åkt under skyltarna? Är dessa också bara rekommendationer?redarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Jag håller förstås med andra att höger fil förstås är avsedd för dom ska till höger (eller rakt fram) mot E4/Haga Norra etc. men jag blev faktiskt lite fundersam första gången jag körde där också. Det kan i.o.f.s lika gärna bero på att jag hade färskt körkort men i.a.f. 😂redarn skrev:
Andra halvan av andra meningen är dock lika dum eftersom att förutsätta hur medtrafikanter kör är bland det absolut dummaste man kan göra i trafiken 😎 Just i denna som jag åker åtminstone varje vecka så är det faktiskt rätt många som gör fel och kommer från Hagalund som på bilden och kör i höger fil när dom ska till Arenastaden/Friends/MOS'et.
Andra halvan av andra meningen är perfekt.B Bästerortarn skrev:Andra halvan av andra meningen är dock lika dum eftersom att förutsätta hur medtrafikanter kör är bland det absolut dummaste man kan göra i trafiken 😎 Just i denna som jag åker åtminstone varje vecka så är det faktiskt rätt många som gör fel och kommer från Hagalund som på bilden och kör i höger fil när dom ska till Arenastaden/Friends/MOS'et.
Vägarna har många dåliga förare.
Jag ber dig, för allas vår skull, var inte en av dem.
Kör vettigt och vänd på lämplig plats om du valde fel fil.
Ditt uppdrag som förare är att ALLA ska komma hem säkert och bekvämt.
Ha John Postel som förebild. "Be liberal in what you accept, and conservative in what you send" (omskrivet från originalet för lite mer begriplighet, även om bara någon tiondel följer mig i mina resonemang)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Som jag var inne på i mitt svar nyss verkar du tyvärr ha gjort misstaget att förutsätta att bilen i högerfältet skulle till höger enl. skyltningen. Du skulle haft bättre koll i speglarna, reglerat hastigheten etc. innan du svängde ut ur rondellen. Alt. tagit ett extra varv i rondellen.Fiskerik skrev:
Så, för kontext till det hela.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Nja, håller med dig om precis allt övrigt men att tänka "då andra kör enligt tavlorna." är direkt genomkorkat. Men men, ska sluta tjabba eftersom vi verkar vara överens i övrigt 😎redarn skrev:
Andra halvan av andra meningen är perfekt.
Vägarna har många dåliga förare.
Jag ber dig, för allas vår skull, var inte en av dem.
Kör vettigt och vänd på lämplig plats om du valde fel fil.
Ditt uppdrag som förare är att ALLA ska komma hem säkert och bekvämt.
Ha John Postel som förebild. "Be liberal in what you accept, and conservative in what you send" (omskrivet från originalet för lite mer begriplighet, även om bara någon tiondel följer mig i mina resonemang)
Det var skrivet utifrån det felaktiga antagandet att TS låg i högerfil och valde att köra rakt fram.B Bästerortarn skrev:
Nu blev det riktat mot den som körde in i TS.
Der har ju blivit ett otyg med dessa skyltningar som riskerar exakt det du råkat ut för om de inte följs upp med heldragna linjer i rondellen som verkligen tvingar högerfilen att svänga av. Vid Stockholms södra hornbach har de i all fall gjort ettförslk med att komplettera skyltningen med en heldragen linje som man måste korsa om man vill rakt fram från högerfilen. Då linjen förvisso är rätt utsuddad undrar man hur ofta den korsas men o det läget borde ju försäkringsbolaget tycka att den vållande är en bil som från vänstra filen gör ett otillåtet filbyte över heldraget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Löses bättre med en liten refug än en heldragen linje. I övrigt medhåll. Åkt där och blivit lite lagom irriterad.M myrstack skrev:Der har ju blivit ett otyg med dessa skyltningar som riskerar exakt det du råkat ut för om de inte följs upp med heldragna linjer i rondellen som verkligen tvingar högerfilen att svänga av. Vid Stockholms södra hornbach har de i all fall gjort ettförslk med att komplettera skyltningen med en heldragen linje som man måste korsa om man vill rakt fram från högerfilen. Då linjen förvisso är rätt utsuddad undrar man hur ofta den korsas men o det läget borde ju försäkringsbolaget tycka att den vållande är en bil som från vänstra filen gör ett otillåtet filbyte över heldraget.
[bild][bild]
Sant, men man får också komma ihåg att realiteten är att för många oerfarna förare eller "lantisar" kan en sån där cirkulationsplats kännas så komplicerad att man är på gränsen att skita på sig. Lätt att vara stursk och döma den som gör fel när man är van att köra på sådana ställen. Och det är ju andemeningen i "Be liberal in what you accept".redarn skrev: