Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

• Antal röster
    971
I aktuellt fall i Solna så kan jag tycka att det borde se ut som i det senaste exemplet (Botkyrka) och inte vara tillåtet att ta höger mot E4/Haga Norra från båda körfälten men i Solnafallet kan jag tänka mig att det beror på hur hårt trafikerat den rondellen är. Man ska ha i minnet att förutsättningarna är rätt usla där med tvärbana, gamla bebyggelsen på Råsundavägen och det "nya" Arenastaden/MOS etc.

Köper allt ni säger och är medveten nu om att jag gjort fel och borde varit aktsam när jag körde ut ur rondellen. Har i hela mitt körtkortsliv (10+år) alltid trott att markeringarna på skyltar/vägar varit tvång - inte en rekommendation. Man lär sig varje dag :) Ville mest kolla om det var jag som lärt mig fel - vilket uppenbarligen var fallet. Sen kan man prata om huruvida den andra föraren betett sig oaktsamt och vårdslöst m.t.p hur han åkte i rondellen och då jag får stå får kalaset denna gång kommer det säkerligen ske igen

• Gilla
nobba73 och 5 till
  • Laddar…
Fiskerik Fiskerik skrev:
Hej, en fråga som delar många jag pratat med.

Vad gäller om jag ligger i högerfilen här. Får jag köra rakt fram och vänster? Eller bara höger? Saknas information?
Hålla höger filen är smartast ur egoistiskt perspektiv då du inte beheöver göra filbyte och de inkomande har väjningsplikt samt de som ska ut från vänster fil och korsa din har väjningsplikt.

Att man blockera trafiken i onädan är en annan sak, jag gör ego valet i vissa små rondeller där det är svårt att ibland komma ut ifrån vänster (i.e folk i höger lämnar inte företrädde)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Fiskerik Fiskerik skrev:
Så, för kontext till det hela.

Jag ligger i Vänster fil, ska mot E4. Åker in i rondellen och blinkar ut åt höger. Åkte in i rondellen cirka 1 sekund före bilen till höger om mig. I full fart kommer bilen i höger körfält som åker för att köra rakt fram i någon form av försök att ”köra om mig”. Jag smäller in i bilens vänster bak med min höger fram. Försäkringsbolaget hävdar att det är mitt fel pga oaktsamhet medan jag tycker att den andra bilen dels kör vårdslöst i rondellen (40 km/h) och inte följer skyltningarna.

Inga vittnen stannade för alla ville hem till fredagsmyset.

Jag står här och funderar över min teorikunskap, men har i efterhand förstått att skylten/markeringarna endast är rekommendationer och ingen regel - så det är fritt fram att köra hur man vill i rondellen, så länge man väjer
Nej man kan inte köra hur man vill i en cirkulationsplats.
Cirkulationsplatsen är i princip bara en rund väg med en eller flera filer, samt anslutande vägar som ska väja för trafiken inne i cirkulationsplatsen.
Om man vill ligga i den inre cirkulära filen och lämna cikrkulationsplatsen ska man väja för fordon i den yttre filen.
Samma regler som om du kör på en rak tvåfilig väg i vänster fil och ska du ta av åt höger, då måste du väja för trafiken i den högra filen.

• Gilla
  • Haha
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
Fiskerik Fiskerik skrev:
Har i hela mitt körtkortsliv (10+år) alltid trott att markeringarna på skyltar/vägar varit tvång - inte en rekommendation.
Ser du på samma sätt på raka vägar? Att om man väl har kört under en vägskylt i en viss fil så får du inte byta fil? :)

Som redan är sagt, cirkulationsplatser kan ses som en huvudled som råkar gå i en cirkel. Då ger sig alla regler helt naturligt (väjningsplikt vid infart, filbyte, m.m.)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Omkörning till höger tycks ha blivit poppis.
Att köra om i trafikplatser tenderar att dra ner flytet eftersom folk då inte kan byta fil.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att köra om i trafikplatser tenderar att dra ner flytet eftersom folk då inte kan byta fil.
Jo nu ser jag inte problemet och [old rusty] har ju en klockren beskrivning av en rondell.
Sen bör/ska man ju lägga sig i rätt fil innan man kör in i en rondell sen löser det sig självt.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får köra om till höger om det är skyltat till olika färdmål. Så det var väl tillåtet att köra om till höger... Trots att personen som körde om inte körde åt det färdmål skylten pekade på ;)

En del rondeller är målade så att den I högerfil inte kan fortsätta rakt fram utan att köra över en streckad linje och göra filbyten.
Har kört här ofta och det fungerar bra.

Kommer man t ex från höger, bataljonsgatan, och skall höger men i det vänstra körfältet ut så ligger man i vänster fil in i rondellen.

Detta är på A6 i Jönköping.

Notera dock att pilarna i gatan inte stämmer med orienteringsskylten ovanför vägen.

• Satellitbild av en rondell med vägarna Bataljonsgatan och Regementsgatan markerade. Pilmarkeringar på vägarna visar körfält och körriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägskyltar på en rondell i Jönköping, riktningar mot Helsingborg, Göteborg, Nässjö och Stockholm, med "Bataljonsgatan" markerat på vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boihus123
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är helt enligt reglerna att köra om i högra filen om hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre.
Det är ganska sällsynt med högre hastighet i en cirkulationsplats.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är tillåtet. Men många gånger olämpligt. Man kan inte skriva fyrkantiga regler som fungerar bra i alla situationer.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
En del rondeller är målade så att den I högerfil inte kan fortsätta rakt fram utan att köra över en streckad linje och göra filbyten.
Har kört här ofta och det fungerar bra.
Ja sådana rondeller uppskattas mycket snyggt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Ja sådana rondeller uppskattas mycket snyggt
I Jönköping tror jag alla rondeller är enligt den principen. Elhagsrondellen och södra infartsrondellen från E4 som är lite större kan vara annorlunda.

Kan det vara så att de kommunala rondellerna som är målade på det viset medan trafikverkets är enligt TS exempel?
En genomtänkt rondell som de på A6 är väldigt enkla att köra i. Kanske beroende på att jag är van men de känns väldigt logiska.

Fiskerik Fiskerik skrev:
Hej, en fråga som delar många jag pratat med.

Vad gäller om jag ligger i högerfilen här. Får jag köra rakt fram och vänster? Eller bara höger? Saknas information?
Jag tog körkort när det inte vimlades av rondeller (eller cirkulationsplatser som det heter på Trafiksvenska). Jag har kört runt en rondell och valt att inte lämna den vid avfart som den blå skylten antyder på vagen innan man går in i rondellen. Jag kör runt och så kommer en bil på innerfilen och vill köra ut som på din bild mot Haga Norra. Han drar ut och riskerar att kollidera med min bil som fortsätter på ytterfilen vidare. Jag nödbromsar och undviker större skador. Han kör på min bil. Hans försäkring betalar utan protest så jag antar att jag hade rätt med trafikregler.
F ö tycker jag det är väldigt märkligt att blinka vänster i rondell där man ska köra in till höger. Finns det någon motsvarighet i Europa?

T Thomas_Blekinge skrev:
F ö tycker jag det är väldigt märkligt att blinka vänster i rondell där man ska köra in till höger. Finns det någon motsvarighet i Europa?
Hur menar du att köra in till höger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.