Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur menar du att jag ska agera som styrelseledamot för att hävda mitt enskilda intresse som medlem i samfällighetsföreningen? Som det ser ut nu så har du stängt alla vägar för mig att agera. Det är fel om jag driver mitt intresse och fel om jag ber någon annan driva frågan.

Låt oss säga att jag vill skydda några i mitt tycke vackra träd från att fällas på samfällighetens grönområde. Hur ska jag agera för att de där vackra träden ska stå får kvar så jag kan njuta av dem under mina talrika hundpromenader? Jag får ju inte driva frågan och jag får inte be någon annan driva frågan enligt dig. Ska jag lämna styrelsen så fort jag har en uppfattning av gemensamhetsanläggningens förvaltning? Får bara de helt utan åsikter sitta i styrelsen?
Det är väl bara att ta upp fråga till omröstning så att medlemmarna kan få säga ja eller nej. Problemet här är ju att man gör det utan att fråga medlemmarna. Så inget hindrar styrelsemedlemmen att driva frågan, men gör det öppet.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Det är väl bara att ta upp fråga till omröstning så att medlemmarna kan få säga ja eller nej. Problemet här är ju att man gör det utan att fråga medlemmarna. Så inget hindrar styrelsemedlemmen att driva frågan, men gör det öppet.
Så styrelsen får inte fatta några förvaltningsbeslut utan allt ska beslutas på stämma.

Det är inte så samfällighetslagen är upplagd. Tvärt om, de flesta beslut ses där som styrelsebeslut.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nej, det vet jag inte. Men det är väl rätt osannolikt att någon annan ska driva frågan om att styrelseledamoten ska få kvällssol. Men visst, den styrelseledamoten kan ju ha bett någon annan driva frågan, men det gör det ju inte bättre precis.
Nja, det kan ju vara så att någon i styrelsen, eller någon annan medlem sett en anledning att ta bort de här träden som är helt orelaterat till styrelsemedlemmens solinfall, men att TS inte sett den anledningen.

Den kan ju också vara så att styrelsemedlemmen i fråga önskat ta bort dem, föreslagit det till styrelsen och sedan lämnat mötet för att det inte ska vara frågan om jäv.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man kan nog förutsätta att TS inte gillar trädfällningen: Hade TS tyckt det var bra så hade det knappast startats en tråd om det.
Korrekt, det var mycket stiliga träd som vi såg från oss.

Det är min personliga åsikt. Jag är också revisor i samfällighetsföreningen och har därmed bl.a. som uppgift att kontrollera att styrelsen följer stadgar och lagar i sitt utövande.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Träden togs ner för att ge styrelsemedlem kvällssol på sin nya uteplats.
Är det här något du vet, eller något du tror?

tveksamt tveksamt skrev:
Är det här något du vet, eller något du tror?
Vet. Om det dessutom finns andra skäl vet jag inget om.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Korrekt, det var mycket stiliga träd som vi såg från oss.

Det är min personliga åsikt. Jag är också revisor i samfällighetsföreningen och har därmed bl.a. som uppgift att kontrollera att styrelsen följer stadgar och lagar i sitt utövande.
Att ni tycker träden är stiliga som utsikt lär inte vara något styrelsen borde ta någon större hänsyn till i ett beslut om trädfällning. Det är knappast skäligt att ta särskilt mycket hänsyn till ett så svagt enskilt intresse som någon enskild medlems estetiska preferenser kring hur träden påverkar landskapets utseende.

Att träden skapar olägenhet i form att skuggning av medlems fastighet borde styrelsen ta någon hänsyn till. Detta kan ju vara allt från ett ganska svagt enskilt intresse till ett starkare beroende på hur stor skuggningen är och hur mycket den har ökat sedan gemensamhetsanläggningen inrättades. Rejäl skuggning av tomt och hus en stor del av dagen är ju t o m en betydande olägenhet i PBLs mening, d v s t o m kommunen kan agera via tillsynen på det med föreläggande om trädfällning. Några timmars skuggning per dag brukar enligt PBL ses som en olägenhet och det är för svagt för att agera på det med förelägganden från kommunens sida.

Och sen får det ju vägas mot andra aspekter som t ex kostnaden att fälla träden. Allt det där hamnar på styrelsens bord att väga och besluta om och avvägningen kan knappast klandras på formell grund oavsett var den hamnar.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Så styrelsen får inte fatta några förvaltningsbeslut utan allt ska beslutas på stämma.

Det är inte så samfällighetslagen är upplagd. Tvärt om, de flesta beslut ses där som styrelsebeslut.
Fast om det handlar om ett beslut som uppenbarligen bara gynnar en styrelsemedlem så tycker jag man borde ta det vid årsstämman istället för att som nu ge intryck av en myglande styrelse.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, det kan ju vara så att någon i styrelsen, eller någon annan medlem sett en anledning att ta bort de här träden som är helt orelaterat till styrelsemedlemmens solinfall, men att TS inte sett den anledningen.
Visst är möjligt, men om den ende som direkt påverkas av träden är styrelsemedlemmen så är det väldigt otroligt.

tveksamt tveksamt skrev:
Den kan ju också vara så att styrelsemedlemmen i fråga önskat ta bort dem, föreslagit det till styrelsen och sedan lämnat mötet för att det inte ska vara frågan om jäv.
Det är väl sådant som kan kallas för vänskapskorruption.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Fast om det handlar om ett beslut som uppenbarligen bara gynnar en styrelsemedlem så tycker jag man borde ta det vid årsstämman istället för att som nu ge intryck av en myglande styrelse.
Om det uppenbart gynnar bara en medlem är väl det enklaste att den medlemmen inte deltar i beslutet tänker jag. Sen har man hanterat eventuell jävsproblematik.

I just trådens fall är det viktigaste som @Nötegårdsgubben har varit inne på att man inte särskilt gynnar ledamoten över andra. D v s skulle man fälla enbart de träd som gynnar styrelseledamotens fastighet men välja att inte fälla andra träd som på motsvarande sätt skuggar andras tomter så är man ute på hal is.

Förlorar styrelsens ledamöter då förtroendet bland medlemmarna så väljer man inte om dem på nästa stämma.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst är möjligt, men om den ende som direkt påverkas av träden är styrelsemedlemmen så är det väldigt otroligt.
Kan vara, men inte säkert skulle jag säga.
L lbgu skrev:
Det är väl sådant som kan kallas för vänskapskorruption.
Det kan det förstås vara, men det är inte säkert. Det finns personer som inte hemfaller åt sådant.

Om det uppenbart gynnar bara en medlem är väl det enklaste att den medlemmen inte deltar i beslutet tänker jag. Sen har man hanterat eventuell jävsproblematik.
Du är rätt naiv ifall du tror det. I sådana här grupper handlar det ofta om att ifall du kliar min rygg nu så kliar jag din senare.

Men du tror på allvar att ifall en styrelsemedlem säger att han vill ha bort träden och sen går ut ur rummet och de andra beslutar att ta bort träden så har ingen påverkan skett. I en ideal drömvärld som inte existerar kan det givetvis vara så. Men styrelser för sådana här föreningar är tyvärr mer att likna med kompisgäng som ställer upp för varandra.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Du är rätt naiv ifall du tror det. I sådana här grupper handlar det ofta om att ifall du kliar min rygg nu så kliar jag din senare.

Men du tror på allvar att ifall en styrelsemedlem säger att han vill ha bort träden och sen går ut ur rummet och de andra beslutar att ta bort träden så har ingen påverkan skett. I en ideal drömvärld som inte existerar kan det givetvis vara så. Men styrelser för sådana här föreningar är tyvärr mer att likna med kompisgäng som ställer upp för varandra.
Jag tror du har helt rätt att i dessa små sammanhang i frågor som berör enskildas boende och ägande står naturligtvis ingen helt oberoende från sakfrågorna som styrelsen behandlar. Men ska de ens göra det? Hela idén med en samfällighetsförening är ju att man förvaltar en gemensamhetsanläggning till nytta för grannskapet - medlemmarna. D v s styrelsen ska försöka gynna grannskapet så mycket som möjligt, göra det så bra för så många fastighetsägare som möjligt. Och reda ut konflikter kring dessa frågor genom att majoriteten får rösta ned minoriteten. Och det finns ju inget allmänintresse att beakta, ingen stor och abstrakt allmänhet som samfällighetsföreningen ska verka för.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Det är fascinerande att några träd kan väcka sådana känslor. Och detta i ett land som borde vara ett av de länder i världen som har flest träd per capita. Dessutom växer skogarna mer än man avverkar.

Hur kan man vara så missunsam att man har ont av att några träd tas ned så att någon/några av medlemmarna i samfällighetsföreningen får glädje av mer kvällssol??

Den svenska avundsjukan vänjer jag mig aldrig vid…

• Gilla
  • Haha
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är fascinerande att några träd kan väcka sådana känslor. Och detta i ett land som borde vara ett av de länder i världen som har flest träd per capita. Dessutom växer skogarna mer än man avverkar.

Hur kan man vara så missunsam att man har ont av att några träd tas ned så att någon/några av medlemmarna i samfällighetsföreningen får glädje av mer kvällssol??

Den svenska avundsjukan vänjer jag mig aldrig vid…
Fast att det är gott om skog på landet hjälper ju inte den som bor i stan. Möjligen genom att råvarupriserna för inhemskt skithuspapper är rimliga men när det kommer till hur man upplever sin tomt är det ju endast de närmaste träden som spelar någon roll så då blir det argumentet ganska konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.