Det togs idag ner två rätt stora tallar från allmänningen strax utanför vår tomt. Allmänningen hör till samfälligheten vi är med i. (Friska träd.)

Detta var inget vi hade informerats om, och jag funderar över hur sådana beslut tas? Är det styrelse- eller stämmobeslut?

• Ledsen
  • Gilla
Allaaan och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Det togs idag ner två rätt stora tallar från allmänningen strax utanför vår tomt. Allmänningen hör till samfälligheten vi är med i. (Friska träd.)

Detta var inget vi hade informerats om, och jag funderar över hur sådana beslut tas? Är det styrelse- eller stämmobeslut?
Styrelsen beslutar om det.

• Gilla
MarcusMolander och 3 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Styrelsen beslutar om det.
Räcker informellt snack, eller ska det vara ett protokollfört beslut?

jarlh jarlh skrev:
En Samfällighet lyder under samfällighetslagen. Jag förutsätter att ni har föreningsförvaltning eftersom jag tolkade att ni har en styrelse.

Det är ett lagkrav att föra protokoll vid alla styrelsemöten.

• Gilla
Haksav och 3 till
  • Laddar…
Testa med att ta hem en del för att fixa ved, så får du snabbt svar hur det ligger till.

Kan väl säga att det är en allmänning, till för alla.

• Haha
  • Gilla
TorbjornEd och 7 till
  • Laddar…
Här vid fritidshuset har vi en samfällighet som förvaltar drygt 20 km vägområde och ett par hundra ha skog, ängar och parkmark, Jag vet inte hur beslutsgången ser ut, men jag har svårt att tro att det skall till protokollfört styrelsebeslut om varenda träd som tas bort.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Nissens
jarlh jarlh skrev:

Det är väl inget konstigt med att man tar ner några träd. 99,9% av alla träd som fälls är friska…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Så länge styrelsen är överens om en förvaltningsfråga så finns ett beslut. Det finns ingen strikt gräns för vad som ska behandlas på sittande möte och protokollföras som ett sådant utan i praktiken fattas mängder av små förvaltningsbeslut av olika individer hela tiden på styrelsens mandat. Någon sorts informell delegation i de flesta fall.

Eftersom att folk ofta agerar väldigt känslosamt gällande trädfällning skulle jag personligen välja att ta sådana beslut på sittande styrelsemöte. Och om det gäller mer än enstaka träd, på stämma. Men det är mest för att jag vis av erfarenheten vet att det finns som nästan en trädkult i svensk kultur.

• Gilla
EvertL och 15 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är mest för att jag vis av erfarenheten vet att det finns som nästan en trädkult i svensk kultur.
Skulle inte gå så långt som att säga att det ingår i Svensk kultur. Det är väl mest ett fenomen bland människor som kommit ifrån naturen, stadsbor…

Vi som lever mycket i och med naturen ser helt annorlunda på detta.

• Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Skulle inte gå så långt som att säga att det ingår i Svensk kultur. Det är väl mest ett fenomen bland människor som kommit ifrån naturen, stadsbor…

Vi som lever mycket i och med naturen ser helt annorlunda på detta.
Håller med, och ni förvaltar den äldre svenska agrara kulturen: Man röjer rent från träd och sly där man bor och odlar. Eller snarare: djuren och uppvärmningen leder till det landskapet.

Men i den stora och dominerande stadsbefolkningen har helt klart en trädkult. Jag säger det inte i negativa ordalag, är själv en del av denna kultur och har har alltså ett eget arboretum på tomten.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Håller med, och ni förvaltar den äldre svenska agrara kulturen: Man röjer rent från träd och sly där man bor och odlar. Eller snarare: djuren och uppvärmningen leder till det landskapet.

Men i den stora och dominerande stadsbefolkningen har helt klart en trädkult. Jag säger det inte i negativa ordalag, är själv en del av denna kultur och har har alltså ett eget arboretum på tomten.
Är stadsbefolkningen dominerande? Jag trodde det var ungefär halva befolkningen som bor i städer. Kan ju ha ändrats.

Stockholmare tror ju att de är dominerande, men de utgör en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning…

Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Är stadsbefolkningen dominerande? Jag trodde det var ungefär halva befolkningen som bor i städer. Kan ju ha ändrats.

Stockholmare tror ju att de är dominerande, men de utgör en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning…
De allra flesta bor i tätorter, närmare 90%. Det är stadsbefolkning.

(Storstockholm utgör ungefär en fjärdedel av landet.)

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
De allra flesta bor i tätorter, närmare 90%. Det är stadsbefolkning.

(Storstockholm utgör ungefär en fjärdedel av landet.)
Njaee, så enkelt är det inte. Många i utkanterna av städerna lever med naturen på ett annat sätt än stadsborna. Vargdebatten tex speglar det.
Det är nog fortfarande ca 50% som är stadsbor som kommit ifrån sitt ursprung helt.

• Gilla
Idlin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Njaee, så enkelt är det inte. Många i utkanterna av städerna lever med naturen på ett annat sätt än stadsborna. Vargdebatten tex speglar det.
Det är nog fortfarande ca 50% som är stadsbor som kommit ifrån sitt ursprung helt.
Ingen aning, du griper siffror ur luften ser det ut som.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Så länge styrelsen är överens om en förvaltningsfråga så finns ett beslut. Det finns ingen strikt gräns för vad som ska behandlas på sittande möte och protokollföras som ett sådant utan i praktiken fattas mängder av små förvaltningsbeslut av olika individer hela tiden på styrelsens mandat. Någon sorts informell delegation i de flesta fall.

Eftersom att folk ofta agerar väldigt känslosamt gällande trädfällning skulle jag personligen välja att ta sådana beslut på sittande styrelsemöte. Och om det gäller mer än enstaka träd, på stämma. Men det är mest för att jag vis av erfarenheten vet att det finns som nästan en trädkult i svensk kultur.
Samfälligheten hör till ett sommarstugeområde i mindre tätort. Allmänningen är park enligt detaljplanen.

Träden togs ner för att ge styrelsemedlem kvällssol på sin nya uteplats.

• Wow
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.