T Troberg skrev:
Då blir det som när man ändrar beviskraven för våldtäkt
Varför svarar du inte på min fråga? Anser du fortfarande att ”Man har alltid kunnat få fängelse för lagbrott. Nya lagen ändrar det. Nu kan man få fängelse för annat också.” är korrekt? Vad är då ”annat”?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ofta ett företag bryter mot lagen utan att någon är skyldig eller får bära något som helst egetvansvar.

Det är ju 100% poängen med ett AB. Man tillverkar en front så att ägaren själv inte behöver ta personligt ansvar för allt som händer i bolaget.
Styrelsen är ansvarig för ev lagbrott som inte enskild tjänsteman är.

Redigerat:
T Troberg skrev:
Vi har redan ett system där 1 av 20 som döms är oskyldig, hur påverkar det den siffran?
Knappast när det gäller tjänsteutövning i det offentliga.

T Troberg skrev:
Det blir färre som vågar göra något, rätt eller fel.

Man har gjort det olagligt med ärliga misstag. Det som var olagligt tidigare har utökats med fler saker, saker som tidigare var lagliga.

Du argumenterar oärligt, okunnigt och, ärligt talat, rövhåligt.
Då kan väl rövhålet ge några exempel på sånt som nu tyvärr inte blir möjligt längre?

T Troberg skrev:
Poängen var dock att i privata sektorn får du inte fängelse om du inte brutit mot lagen.
LOL, men det får man nu som stackars offentlig tjänsteman? Är du på riktigt? Kan upplysa om att valet är över för den här gången så du behöver inte göra politruckjobb här.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför svarar du inte på min fråga? Anser du fortfarande att ”Man har alltid kunnat få fängelse för lagbrott. Nya lagen ändrar det. Nu kan man få fängelse för annat också.” är korrekt? Vad är då ”annat”?
Jag har svarat på den många gånger i tråden.

Man har tagit bort uppsåtskravet.

T Troberg skrev:

Typ som att man ska kunna göra upphandlingar utan att ta reda på vad som egentligen behövs och vad det rimligen kostar?
Bra isåfall om det ändrats. Då kanske vi kan få annat folk på de tjänsterna.

T Troberg skrev:
Nej det har du inte. Varför erkänner du inte bara att du har fel och att man inte kan straffas med fängelse om man inte har (anses ha) begått brott?

T Troberg skrev:
All brott kräver inte uppsåt. Det är verkligen inget nytt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har du inte. Varför erkänner du inte bara att du har fel och att man inte kan straffas med fängelse om man inte har (anses ha) begått brott?
Varför har man då ändrat lagen?

T Troberg skrev:
Varför har man då ändrat lagen?
Vad har det med ditt felaktiga påstående att göra? Lagar ändras väl hela tiden av en massa olika skäl?

Även om jag inte tycker att det brukar vara din stil börjar jag tro att du driver med oss.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med ditt felaktiga påstående att göra? Lagar ändras väl hela tiden av en massa olika skäl?

Även om jag inte tycker att det brukar vara din stil börjar jag tro att du driver med oss.
Jag anser att det är en populistisk lag som sätter dit oskyldiga för ärliga misstag, och som kommer att kosta samhället massor för att alla beslut kommer att dras i långbänk för att man ska vara säker på att ansvaret är utspätt tillräckligt mycket.

Men, med en ny regering kanske den rivs upp igen.

T Troberg skrev:
Jag anser att det är en populistisk lag som sätter dit oskyldiga för ärliga misstag
Det får du naturligtvis tycka men det har inget med min fråga om ditt felaktiga påstående att göra.

Alfredo Alfredo skrev:
Det får du naturligtvis tycka men det har inget med min fråga om ditt felaktiga påstående att göra.
Vad är felaktigt? Man har gjort något som tidigare var lagligt olagligt.

T Troberg skrev:
Vad är felaktigt?
Detta:
T Troberg skrev:
Man har alltid kunnat få fängelse för lagbrott. Nya lagen ändrar det. Nu kan man få fängelse för annat också.
Man kan varken nu eller tidigare straffas med fängelse för annat än brott.
Bild av en juridisk text om brott och brottspåföljder från en svensk lagbok, innehållande paragrafer och lagreferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Troberg skrev:
Man har gjort något som tidigare var lagligt olagligt.
Ja det är väl inget konstigt. Nya brottsrubriceringar införs regelbundet.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är väl inget konstigt. Nya brottsrubriceringar införs regelbundet.
Det innebär inte att alla nya brottsrubriceringar är bra.

Nazisternas utrotningsläger var lagliga, enligt de lagar de hade då. Korea har massor av dåliga lagar.

Jag säger inte att det inte är en lag, jag säger att det är en fruktansvärt dålig lag.

Även en revolution, en störtning av samhället och införa diktatur är laglig.

Om den lyckas.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.