34 949 läst ·
1 096 svar
35k läst
1,1k svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Vilka misstag kan man få fängelse för numera via TA, som inte är lagbrott? Du som har koll...T Troberg skrev:
Straffas denne så görs det därför att personen anses ha begått brottet "tjänstefel" eller "missbruk av offentlig ställning". Eller missförstår jag helt diskussionen? Syftar vi på olika lagrum? Jag pratar om "Lag om ändring i brottsbalken SFS-nummer 2026:1420".T Troberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som var olagligt redan enligt gamla lagen. Nya lagen skärper villkoren.Alfredo skrev:
Ja har någon sagt något annat? Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med "Man har alltid kunnat få fängelse för lagbrott. Nya lagen ändrar det. Nu kan man få fängelse för annat också.". Vad är det för "annat", som inte är brott, som man kan straffas med fängelse för?T Troberg skrev:
Det är ofta ett företag bryter mot lagen utan att någon är skyldig eller får bära något som helst egetvansvar.T Troberg skrev:
Det är ju 100% poängen med ett AB. Man tillverkar en front så att ägaren själv inte behöver ta personligt ansvar för allt som händer i bolaget.
Då blir det som när man ändrar beviskraven för våldtäkt, och sägar att det är effektivt för att man dömer fler. Föga förvånande, men frågan blir då "Hur många fler skyldiga har man dömt? Hur många fler oskyldiga?". Vi har redan ett system där 1 av 20 som döms är oskyldig, hur påverkar det den siffran?Alfredo skrev:
Det blir färre som vågar göra något, rätt eller fel.K karlmb skrev:
Man har gjort det olagligt med ärliga misstag. Det som var olagligt tidigare har utökats med fler saker, saker som tidigare var lagliga.
Du argumenterar oärligt, okunnigt och, ärligt talat, rövhåligt.
Det händer. Poängen var dock att i privata sektorn får du inte fängelse om du inte brutit mot lagen.Unikt namn skrev: