P
K karlmb skrev:
Det är ju svårt utan mer insyn i hemliga upphsndlingsdokument att fastställa något men det är ju upphandlingsmyndighetens uppgift tänker jag. Om de inte hittar några fel är det ju anmärkningsvärt och kanske kopplat till kompetensen där.
Eller så har det inte gjorts några fel som går att beivra.
Tillägg: en bättre förklaring är inlägg #1 033.

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Ingen politiker då?
I artikeln som länkas sist inlägg #1 017 står det att det var de två personerna som gick i god för att Cerner uppfyllde alla ska-krav i Millenniumupphandlingen.

Det är en mycket intressant artikel. Läs den!
Och tack till @Dilato som grävde fram den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju svårt utan mer insyn i hemliga upphsndlingsdokument att fastställa något men det är ju upphandlingsmyndighetens uppgift tänker jag. Om de inte hittar några fel är det ju anmärkningsvärt och kanske kopplat till kompetensen där.
Upphandlingar är offentliga. Du kan begära ut dokumentationen och titta själv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Upphandlingar är offentliga. Du kan begära ut dokumentationen och titta själv.
Jag hoppas verkligen inte det ska behövas. Vi har väl riksrevisionen bla för sånt?

K karlmb skrev:
Jag hoppas verkligen inte det ska behövas. Vi har väl riksrevisionen bla för sånt?
Fast du litar ju inte på dem?

Kollar du så vet du, istället för att ha åsikter baserade på gissningar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Fast du litar ju inte på dem?

Kollar du så vet du, istället för att ha åsikter baserade på gissningar.
Vad har du för kunskaper själv om ämnet?

K karlmb skrev:
Vad har du för kunskaper själv om ämnet?
Jag har jobbat i offentliga sektorn, eller med offentliga sektorn som motpart, i nästan hela mitt yrkesliv.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag har jobbat i offentliga sektorn, eller med offentliga sektorn som motpart, i nästan hela mitt yrkesliv.
Det märks.. Var skrev jag att jag inte litar på Riksrevisionen? Har de sagt att Millennium var ngt som gick rätt till?

K karlmb skrev:
Det märks.. Var skrev jag att jag inte litar på Riksrevisionen? Har de sagt att Millennium var ngt som gick rätt till?
Du vet att de är också tjänstemän?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du vet att de är också tjänstemän?
Ja. Numera med ansvar.

K karlmb skrev:
Ja. Numera med ansvar.
Men fortfarande samma brist på befogenheter...

Så, de kan hamna i ett läge där de får order och antingen måste välja att få sparken eller fängelse. På vilket sätt är det bra?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Ingår det i Riksrevisionens uppdrag att granska upphandlingar på regional nivå?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Så, de kan hamna i ett läge där de får order och antingen måste välja att få sparken eller fängelse.
Att vägra bryta mot lagen är knappast ett sakligt skäl för vare sig uppsägning eller avsked.

Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Ingår det i Riksrevisionens uppdrag att granska upphandlingar på regional nivå?
Riksrevisionen "ser efter hur statens pengar används och redovisas".

För revision på kommunal och regional nivå finns det kommunala och regionala revisorer.
SKR har en informativ webbsida om det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att vägra bryta mot lagen är knappast ett sakligt skäl för vare sig uppsägning eller avsked.
Juridiska gråzoner kan vara jäkligt grå.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.