33 785 läst ·
1 051 svar
34k läst
1,1k svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Märkligt att endast offentliga tjänstemän blir så ineffektiva om det ställs samma krav på dem som på folk på den privata sidan. Varför är det så?T Troberg skrev:
Jag tror du blandar ihop tjänstemän med politiker.K karlmb skrev:
Oavsiktligt såklart, du verkar ju inte riktigt förstå hur Sverige fungerar. I stället för att försöka lära dig blir du arg.
Primitivt.
Vad bra, då kan du väl upplysa oss om hur ansvarsfördelningen var vid Millennieupphandlingen (och alla andra liknande aktiviteter)!G gaidin skrev:
Nej, det är du som klagar, du får presentera ditt underlag.K karlmb skrev:
Visst köpte de fel system men att du på allvar tror att enskilda tjänstemän avsiktligt gjort fel är ju ganska befängt.
Något är dåligt och då måste man hata någon.
Primitivt.
Snälla människa, det är ju inte heller en engångsföretelse, samma "misstag" har ju skett i flera regioner. Om det inte var avsiktiligt så måste det väl iaf finnas någon anledning som vi kan göra något åt? Vilket mer underlag ska jag presentera? Det ligger väl på ansvariga politiker och tjänstemän att förklara nu hur det kunde gå så här? Inte på mig som skattebetalare. Har du nån info eller sitter du bara och gör politruckjobb?G gaidin skrev:
I Region Skåne så var det tyvärr nog precis det som skedde.G gaidin skrev:
En it-upphandlare på Region Skåne godkände och kryssade in att journalsystemet Millennium uppfyllde alla patientsäkerhetskrav, trots att systemet saknade lagstadgad CE-märkning.
Journalsystemet Millennium klarade inte kraven på patientsäkerhet.
Men Region Skånes it-upphandlare kryssade i godkänt-rutan och lurade politikerna att de inte hade något annat att välja på.
Själv fick it-upphandlaren nytt jobb på det företag som fått miljardkontraktet – med nästan dubbel inkomst.
Granskningar från bland annat Sydsvenskan visar att denna tjänsteman godkände anbudet och senare gick vidare till anställning hos leverantören (Cerner, som senare köptes av Oracle).
Själva inköpsbeslutet i Region Skåne fattades politiskt och presenterades på en presskonferens den 19 september 2017 av dåvarande regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) tillsammans med andra regiontoppar,
medan avtalen i Västra Götalandsregionen (VGR) tecknades på tjänstemannanivå i en organisation där tidigare regionchefen Johnny Magnusson har rapporterats som ansvarig för processen.
https://www.sjukhuslakaren.se/sa-lurades-politikerna-att-kopa-in-skandal-systemet/
Själv tycker jag att ifall inkompetensen får alltför allvarliga konsekvenser som t.ex. några miljarder för ett inkompetent upphandlat IT-system så borde det innebära att den inkompetente straffades på något sätt. Gör man en sådan miss får man vara beredd att ta vissa konsekvenser för sitt agerande. Man ska inte kunna komma undan genom att försvara sig med att man är en idiot.T Troberg skrev:
Det är ditt användande om "Tjänstemannaansvar" jag inte kan knyta till de misstag du beskriver.K karlmb skrev:Snälla människa, det är ju inte heller en engångsföretelse, samma "misstag" har ju skett i flera regioner. Om det inte var avsiktiligt så måste det väl iaf finnas någon anledning som vi kan göra något åt? Vilket mer underlag ska jag presentera? Det ligger väl på ansvariga politiker och tjänstemän att förklara nu hur det kunde gå så här? Inte på mig som skattebetalare. Har du nån info eller sitter du bara och gör politruckjobb?
Att det blivit fel och dyrt är det väl ingen som ifrågasätter.
Men var tjänstemännen kommer in i detta har jag svårt att förstå. Uppenbarligen du också eftersom du låter som papegoja med en repa på skivan och upprepar ditt primitiva mantra men ändå inte ens verkar förstå vad en tjänsteman är.
Du vill bara gnälla på något och har hittat din motståndare, den eländiga tjänstemannen.
Det låter ju somkorruption.D Dilato skrev:I Region Skåne så var det tyvärr nog precis det som skedde.
En it-upphandlare på Region Skåne godkände och kryssade in att journalsystemet Millennium uppfyllde alla patientsäkerhetskrav, trots att systemet saknade lagstadgad CE-märkning.
Journalsystemet Millennium klarade inte kraven på patientsäkerhet.
Men Region Skånes it-upphandlare kryssade i godkänt-rutan och lurade politikerna att de inte hade något annat att välja på.
Själv fick it-upphandlaren nytt jobb på det företag som fått miljardkontraktet – med nästan dubbel inkomst.
Granskningar från bland annat Sydsvenskan visar att denna tjänsteman godkände anbudet och senare gick vidare till anställning hos leverantören (Cerner, som senare köptes av Oracle).
Själva inköpsbeslutet i Region Skåne fattades politiskt och presenterades på en presskonferens den 19 september 2017 av dåvarande regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) tillsammans med andra regiontoppar,
medan avtalen i Västra Götalandsregionen (VGR) tecknades på tjänstemannanivå i en organisation där tidigare regionchefen Johnny Magnusson har rapporterats som ansvarig för processen.
[länk]
Det har väl varit olagligt hela tiden?