K karlmb skrev:
Här har väl nämnts Millenium som ett övertydligt exempel. Jag kan lägga till Västlänken i Göteborg där hela Trafikverket som ska se till helheten gällande tågtrafiken, mot sina egna rekommendationer, på order från Göteborgs kommunstyrelse, tvingas administrera och bygga en helt meningslös tågtunnel i leran under Göteborg. Projektet är kraftigt försenat och har sedan länge överskriidt budget utan att ens vara halvfärdigt.
Något ansvar för detta initiala beslut kommer vi aldirg att kunna utkräva från vare sig politiker eller tjänstemän.
Jag vet att inte alla känner till denna miljardullning som kommer att stanna på nära 1000 miljarder, rakt ut i älven, men lite kan man väl följa med i nyheterna?
Menar du att dessa tjänstemän, som jobbade med i ditt tycke en onödig ombyggnad nu skulle bli straffansvariga om de gjort som politikerna säger? Vilken lagtext är det som ger dig stöd för detta?

Dåliga idéer är ju inte olagliga.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tänk att man missat detta! Dags att korka upp champagnen!
TA är äntligen efter decennier av floskler om "omöjlgt att jobba!", "orimiligt", "vem kan ta några beslut" osv osv, ÅTERINFÖRT!
[länk]

Bra jobbat Regeringen!!! ❤️🍾🍾🍾
Jag blev mest förvånad över att det ens finns en myndighet som heter upphandlingsmyndigheten :o
Den som sitter och uppfinner alla dessa myndigheter till höger och vänster borde få smaka på lite tjänstemannaansvar!
Snabb googling säger att det just nu finns 358(!) myndigheter i Sverige. Där har vi nog det största missbruket av våra skattepengar

S Stuff skrev:
Jag blev mest förvånad över att det ens finns en myndighet som heter upphandlingsmyndigheten :o
Den som sitter och uppfinner alla dessa myndigheter till höger och vänster borde få smaka på lite tjänstemannaansvar!
Snabb googling säger att det just nu finns 358(!) myndigheter i Sverige. Där har vi nog det största missbruket av våra skattepengar
Så kan det vara. Fast just Upphandlingsmyndigheten kanske har lite existensberättigande.

K karlmb skrev:
Så kan det vara. Fast just Upphandlingsmyndigheten kanske har lite existensberättigande.

Om den hade fungerat ja, nu gör den ju uppenbarligen inte. Är ju bara att se hur alla projekt som staten beställer blir ofantligt mycket dyrare.

A atomlab skrev:
Om den hade fungerat ja, nu gör den ju uppenbarligen inte. Är ju bara att se hur alla projekt som staten beställer blir ofantligt mycket dyrare.
Mm, kanske lite tjänstemannaansvar kan ändra på det...

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mm, kanske lite tjänstemannaansvar kan ändra på det...
Föga troligt. Men vore ju väldigt bra om det gick.

Millenium som nämndes ovan är ett utmärkt exempel på statligt projekt som aldrig skulle utformats så som det nu slutade och vart.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Frågorna de hanterar är relevanta, men skulle lika väl kunna slås ihop med konkurrensverket.
Just att det går inflation i myndigheter måste ju göras att det blir så sjukt mycket extra overhead och extra folk.

Fram tills alldeles nyligen fanns t.ex Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Tills man kom på att den kunde inkluderas i Arbetsmiljöverket. Hur kunde man ens komma på att dessa skulle vara två olika myndigheter till att börja med? Motsvarande rensning/ihopslagning skulle kunna göras på samtliga myndigheter.
Bara under Finansdepartementet ligger det 57st myndigheter t.ex

• Arg
karlmb
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nu är det ju inte tjänstemän som uppfinner myndigheter...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Föga troligt. Men vore ju väldigt bra om det gick.

Millenium som nämndes ovan är ett utmärkt exempel på statligt projekt som aldrig skulle utformats så som det nu slutade och vart.
Nu har jag missat något.
Millennium? Statligt projekt där tjänstemän begått brott?

S Stuff skrev:
Frågorna de hanterar är relevanta, men skulle lika väl kunna slås ihop med konkurrensverket.
Just att det går inflation i myndigheter måste ju göras att det blir så sjukt mycket extra overhead och extra folk.

Fram tills alldeles nyligen fanns t.ex Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Tills man kom på att den kunde inkluderas i Arbetsmiljöverket. Hur kunde man ens komma på att dessa skulle vara två olika myndigheter till att börja med? Motsvarande rensning/ihopslagning skulle kunna göras på samtliga myndigheter.
Bara under Finansdepartementet ligger det 57st myndigheter t.ex
Well, Anders här är ju så kompetent, och nu är hans uppdrag slut. Vi måste säkra honom, kanske vi kan starta en myndighet, han brinner ju verkligen för detta? Så ungefär..

G gaidin skrev:
Nu har jag missat något.
Millennium? Statligt projekt där tjänstemän begått brott?
Ja. Läs på lite.

BirgitS
S Stuff skrev:
Jag har vart med om några årtionden med olika strömningar. För några årtionden sen sa man att stora myndigheter är byråkratiska kolosser som inte går att förändra, och därför måste de delas upp för att få färre onödiga administratörer (färre chefsnivåer) och bli lättrörligare.

Folk, som är missnöjda, hittar alltid något att gnälla på. Ibland är myndigheter för stora och ibland är de för små. Det hjälper alltså inte att vare sig slå ihop eller dela upp myndigheter. Det förändrar inte att det anses att myndigheter har för många byråkrater och kostar för mycket.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har vart med om några årtionden med olika strömningar. För några årtionden sen sa man att stora myndigheter är byråkratiska kolosser som inte går att förändra, och därför måste de delas upp för att få färre onödiga administratörer (färre chefsnivåer) och bli lättrörligare.

Folk, som är missnöjda, hittar alltid något att gnälla på. Ibland är myndigheter för stora och ibland är de för små. Det hjälper alltså inte att vare sig slå ihop eller dela upp myndigheter. Det förändrar inte att det anses att myndigheter har för många byråkrater och kostar för mycket.
Och du har som vanligt ingen egen uppfattning annat än att folk bara gnäller.

K karlmb skrev:
Och du har som vanligt ingen egen uppfattning annat än att folk bara gnäller.
Till skillnad mot vissa andra, som bara levererar träffsäkra svar på frågor.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tvivlar storligen på att vi kommer se tjänstemän dömas i någon större omfattning. För det skulle ju behövas anmälningar vid misstanke om brott och en hjälteinsats från en specialenhet inom åklagare-polis för att utreda ärendena. Kommer inte att hända, det här blir som många andra brott, något som inte anmäls, utreds eller drivs till åtal.
Om vi tar Millenium som exempel så kommer man inom kort avfärda alla anklagelser mot de som tagit besluten.
Och påpepekat att TA inte gällde då som det gör nu from 1 augusti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.