31 551 läst ·
935 svar
32k läst
935 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Jag är mer intresserad av Karlmb's illusioner om hur bra det är nu och hur katastrofalt det var tidigare.P pmd skrev:
Som jag förstår det så är jag fortfarande inte tillåten att ta mutor på jobbet. Vad mer har "förändrats"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 690 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 690 inlägg
Nej, det är inte ÅTERINFÖRT utan UTVIDGAT, dvs. det fanns redan för en månad sen.K karlmb skrev:
Det här nya tjänstemannaansvaret ser i lagtext ut som att var och varannan tjänsteman ute i kommunerna är en brottsling. Jag menar hur ofta väljer man inte ute i förvaltningarna att bryta mot lagkrav för att man upplever att det gynnar kommunorganisationen eller dess medarbetare (ofta budgetrelaterat men kan också handla om att medarbetarna slipper arbetsuppgifter) men har sidoeffekten att det beslutet otillbörligt missgynnar en enskild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Tidigare vimlar historien av exempel på när tjänstemannen "bara effektuerar vad politiken bestämt".G gaidin skrev:
Nu skulle inte jag riskera personliga påföljder pga nåt sånt.
Du har många gånger skrivit detta men jag har inte sett något exempel på det där någon kommit undan med olagligheter med "Jag följde bara order". Det funkade ju inte ens på 40-talet i Nürnberg.K karlmb skrev:
Den du postade? Det var ju inte ens en citerad sammanfattning med i inlägget. Att posta en länk rakt av är höjden av lathet och accepteras inte på de flesta forum.K karlmb skrev:
Jag har läst lite citat här i tråden som jag tror kommer från lagtexten men den har inte visat mig något som antyder det du skriver.
Så mär jag ger en länk till en paragraf i lagen tex, då måste jag citera innehållet för att uppfylla din standard?G gaidin skrev:
Man hänvisar ju till beslut tagna av politiken hela tiden. Är alla dessa då enligt lagen enligt dig? Det låter ju fantastiskt!G gaidin skrev:
Jag tar ofta emot arbetsuppgifter som kommer indirekt från politiker.K karlmb skrev:
Det blir ju inte olagligt för att det kommer från en politiker.
Jag fick inte bryta mot lagen förr heller, oavsett vad någon politiker säger.
Denna delen av ditt resonemang förstår jag inte och du har aldrig lyckats förklara den.
Om du tidigare bara följt order så var det mkt liten risk att du skulle åka dit. Idag har bättre möjligheter att säga nej.G gaidin skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 438 inlägg
Tror vi har en bra kandidat till årets vinnare.
Millenium...
Millenium...