kashieda kashieda skrev:
Innan gick det ju också att säga nej.
Hur blev karriären då?

R Robert-san01 skrev:
Tror vi har en bra kandidat till årets vinnare.

Millenium...
Ja, där har vi väl ett gäng politiker som jobbat tight med några tjänstemän?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur blev karriären då?
Jag antar att den generellt blev bra. Har du kvantitativa data som säger annat?

kashieda kashieda skrev:
Jag antar att den generellt blev bra. Har du kvantitativa data som säger annat?
Andra i liknande position här inne har ju klagat att de måste göra som de blir tillsagda som de ska få jobba kvar. Det brukar ju också vara så på arbetsplatser, eller hur? Om det aldrig är ngt problem att säga nej ser jag inte varför det gnälldes så mkt under debatterna om TA. Då är ju allt nu jättebra.👍

K karlmb skrev:
Andra i liknande position här inne har ju klagat att de måste göra som de blir tillsagda som de ska få jobba kvar. Det brukar ju också vara så på arbetsplatser, eller hur? Om det aldrig är ngt problem att säga nej ser jag inte varför det gnälldes så mkt under debatterna om TA. Då är ju allt nu jättebra.👍
Det har jag missat! Vem här här inne (Menar du här i tråden?) har brutit mot lagen för att en chef säger att det skall göras? Eller om vederbörande då fått problem när han inte gjort det?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det har jag missat! Vem här här inne (Menar du här i tråden?) har brutit mot lagen för att en chef säger att det skall göras? Eller om vederbörande då fått problem när han inte gjort det?
De har ju inte brutit mot lagen tyvärr. Nu är det annorlunda. De som pratat om problem med att inte göra som de blivit tillsagda kan nog berätta mer om det än jag.

K karlmb skrev:
De har ju inte brutit mot lagen tyvärr. Nu är det annorlunda. De som pratat om problem med att inte göra som de blivit tillsagda kan nog berätta mer om det än jag.
Så vad har blivit skillnaden?
Du som är så engagerad, kan du inte bara berätta vad problemet var och vad som har lösts?

För mig låter det som att det inte fanns några problem men en massa primitiva människor som saknar tänkarförmåga tyckte det "kändes" fel så det behövdes en åtgärd. Denna åtgärd är nu gjord.

Känns det bättre nu?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Så vad har blivit skillnaden?
Du som är så engagerad, kan du inte bara berätta vad problemet var och vad som har lösts?

För mig låter det som att det inte fanns några problem men en massa primitiva människor som saknar tänkarförmåga tyckte det "kändes" fel så det behövdes en åtgärd. Denna åtgärd är nu gjord.

Känns det bättre nu?
Det känns mkt bättre! Nu kan varje tjänsteman i offentlig tjänst rakryggat säga nej och ha hela rättsystemet och folket med sig faktiskt.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det känns mkt bättre! Nu kan varje tjänsteman i offentlig tjänst rakryggat säga nej och ha hela rättsystemet och folket med sig faktiskt.
Dom kan säga nej om det är olagligt. Vilken dom både kunde och borde förut också.
Och en ledning som beslutar om saker som är olagligt kunde få påföljder tidigare också inte minst genom jk.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dom kan säga nej om det är olagligt. Vilken dom både kunde och borde förut också.
Och en ledning som beslutar om saker som är olagligt kunde få påföljder tidigare också inte minst genom jk.
Men vi vet att det typ aldrig hände. Nu är lagen förtydligad och man bör som tjänsteman tänka sig för lite mer.

Claes Sörmland
Jag tvivlar storligen på att vi kommer se tjänstemän dömas i någon större omfattning. För det skulle ju behövas anmälningar vid misstanke om brott och en hjälteinsats från en specialenhet inom åklagare-polis för att utreda ärendena. Kommer inte att hända, det här blir som många andra brott, något som inte anmäls, utreds eller drivs till åtal.

K karlmb skrev:
Precis som tidigare då.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Precis som tidigare då.
Nej. Vi vet hur det brukade vara.
Har du några exempel på där tjänstemannen satte ner foten?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Vi vet hur det brukade vara.
Har du några exempel på där tjänstemannen satte ner foten?
Nej, inte ens någon som behövt, det är därför jag inte ser de problem du ser.

Men det var ju skönt att du känner dig bättre. Snart kanske du kan hitta något nytt att uppröra dig över.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, inte ens någon som behövt, det är därför jag inte ser de problem du ser.

Men det var ju skönt att du känner dig bättre. Snart kanske du kan hitta något nytt att uppröra dig över.
Här har väl nämnts Millenium som ett övertydligt exempel. Jag kan lägga till Västlänken i Göteborg där hela Trafikverket som ska se till helheten gällande tågtrafiken, mot sina egna rekommendationer, på order från Göteborgs kommunstyrelse, tvingas administrera och bygga en helt meningslös tågtunnel i leran under Göteborg. Projektet är kraftigt försenat och har sedan länge överskriidt budget utan att ens vara halvfärdigt.
Något ansvar för detta initiala beslut kommer vi aldirg att kunna utkräva från vare sig politiker eller tjänstemän.
Jag vet att inte alla känner till denna miljardullning som kommer att stanna på nära 1000 miljarder, rakt ut i älven, men lite kan man väl följa med i nyheterna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.