30 062 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Ja, jag har pratat med någon som närvarat vid diskussioner i frågan.P pmd skrev:
Nej, att betydelserna är olika är odiskutabelt.P pmd skrev:
"En minimal risk för antibiotikaresistens" säger att det finns en chans att det inte ger upphov till någon antibiotikaresistens alls.
"En försumbar ökning av antibiotikaresistens" säger att det är en ökning, men den är liten.
Den ena säger att det är, 100%, den andra att det sannolikt är, men <100%.
Hur får du tolkningen till att de ska vara samma sak?
Min åsikt i frågan om vadå? Min åsikt i den här diskussionen är precis lika relevant som alla andras här inne. Eller menar du att din eller någon annans är mer relevant i den här diskussionen?
Nej, det är samma sak i princip. Båda sätten att uttrycka sig skulle kunna användas av båda sidor i debatten.tveksamt skrev:
Nej, att betydelserna är olika är odiskutabelt.
"En minimal risk för antibiotikaresistens" säger att det finns en chans att det inte ger upphov till någon antibiotikaresistens alls.
"En försumbar ökning av antibiotikaresistens" säger att det är en ökning, men den är liten.
Den ena säger att det är, 100%, den andra att det sannolikt är, men <100%.
AI ju!Claes Sörmland skrev:
Ett annat exempel.
Pga ingen har tjänstemannaansvar så kan de skylla på varann, politiker såväl som tjänstemän. Hade det funnits ett TA så hade attesterande tjänsteman aldrig vågat godkänna denna sörja. Då hade de börjat bråka med politikerna och andra aktivister i organisationen och löst problemen INNAN upphandling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...bBgusc33qpfdDsGwFQ_aem_MrepZm7X3OJpJKZRmMPmPw
Pga ingen har tjänstemannaansvar så kan de skylla på varann, politiker såväl som tjänstemän. Hade det funnits ett TA så hade attesterande tjänsteman aldrig vågat godkänna denna sörja. Då hade de börjat bråka med politikerna och andra aktivister i organisationen och löst problemen INNAN upphandling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...bBgusc33qpfdDsGwFQ_aem_MrepZm7X3OJpJKZRmMPmPw
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det är ju felaktigt eftersom det finns tjänstemän inom den offentliga sektorn som döms för tjänstefel, t.ex. två poliser har just dömts av hovrätten för det, varav den ena dessutom för grovt tjänstefel.K karlmb skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQoAv9/langa-fangelsestraff-for-poliser
Under åren 2019-2023 var det minst 50 domar avseende tjänstefel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fler-poliser-anmals-sa-manga-doms-for-tjanstefel
Tjänstefel är inte samma sak. Och detta gäller till 99% bara poliser.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jo, när den offentliganställda tjänstemannen inte uppfyller sitt tjänstemannaansvar så begår personen ett tjänstefel.K karlmb skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstemannaansvar
https://www.st.org/rad-och-stod/tjanstemannaansvar
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K20
Nej, det är inte heller sant. Se min tidigare länk till SVT.K karlmb skrev:
Jaha så nu har vi plötsligt tjänstemannaansvar?BirgitS skrev:
Du tyckte ju inte det skulle fungera?