P pmd skrev:
Men du vet alltså att Strama och LMV har bemött Gisslens argument? Hur vet du det?
Ja, jag har pratat med någon som närvarat vid diskussioner i frågan.
P pmd skrev:
Huruvida betydelserna är olika är diskutabelt, så din åsikt är tyvärr inte så värst relevant i det sammanhanget.
Nej, att betydelserna är olika är odiskutabelt.
"En minimal risk för antibiotikaresistens" säger att det finns en chans att det inte ger upphov till någon antibiotikaresistens alls.
"En försumbar ökning av antibiotikaresistens" säger att det är en ökning, men den är liten.
Den ena säger att det är, 100%, den andra att det sannolikt är, men <100%.
Hur får du tolkningen till att de ska vara samma sak?

Min åsikt i frågan om vadå? Min åsikt i den här diskussionen är precis lika relevant som alla andras här inne. Eller menar du att din eller någon annans är mer relevant i den här diskussionen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, att betydelserna är olika är odiskutabelt.
"En minimal risk för antibiotikaresistens" säger att det finns en chans att det inte ger upphov till någon antibiotikaresistens alls.
"En försumbar ökning av antibiotikaresistens" säger att det är en ökning, men den är liten.
Den ena säger att det är, 100%, den andra att det sannolikt är, men <100%.
Nej, det är samma sak i princip. Båda sätten att uttrycka sig skulle kunna användas av båda sidor i debatten.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, jag har pratat med någon som närvarat vid diskussioner i frågan.
Då får du faktiskt klämma ur dig vad som sades av båda sidor.
 
K karlmb skrev:
Nej, det är samma sak i princip. Båda sätten att uttrycka sig skulle kunna användas av båda sidor i debatten.
Samma sak i princip ≠ samma sak.
1 ≠ 0,99.
Man kan argumentera för att det inte spelar någon roll, absolut, men det är inte samma sak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Samma sak i princip ≠ samma sak.
1 ≠ 0,99.
Man kan argumentera för att det inte spelar någon roll, absolut, men det är inte samma sak.
Lycka till vid den livedebattten att hävda att de två sidorna inte är överens...
 
Claes Sörmland
Fantastiskt! Får man veta vilket officiellt organ som står för översättningarna? Sker översättningen på EU-nivån eller nationellt?
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fantastiskt! Får man veta vilket officiellt organ som står för översättningarna? Sker översättningen på EU-nivån eller nationellt?
Engelska är ju Rune så bra på, han kan översätta det vi behöver...
 
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Engelska är ju Rune så bra på, han kan översätta det vi behöver...
Kanske vanligare i det offentliga idag: McKinsey Sweden AB vann ramavtalsupphandlingen för att översätta EU-dokument. Nyexade William fick sitt första jobb för sex månader sedan på McKinsey Sweden AB och får göra konsultuppdraget. William tycker ChatGPT är ett effektivt verktyg.

 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske vanligare i det offentliga idag: McKinsey Sweden AB vann ramavtalsupphandlingen för att översätta EU-dokument. Nyexade William fick sitt första jobb för sex månader sedan på McKinsey Sweden AB och får göra konsultuppdraget. William tycker ChatGPT är ett effektivt verktyg.

AI ju!
 
Ett annat exempel.
Pga ingen har tjänstemannaansvar så kan de skylla på varann, politiker såväl som tjänstemän. Hade det funnits ett TA så hade attesterande tjänsteman aldrig vågat godkänna denna sörja. Då hade de börjat bråka med politikerna och andra aktivister i organisationen och löst problemen INNAN upphandling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...bBgusc33qpfdDsGwFQ_aem_MrepZm7X3OJpJKZRmMPmPw
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Pga ingen har tjänstemannaansvar
Det är ju felaktigt eftersom det finns tjänstemän inom den offentliga sektorn som döms för tjänstefel, t.ex. två poliser har just dömts av hovrätten för det, varav den ena dessutom för grovt tjänstefel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQoAv9/langa-fangelsestraff-for-poliser

Under åren 2019-2023 var det minst 50 domar avseende tjänstefel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fler-poliser-anmals-sa-manga-doms-for-tjanstefel
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju felaktigt eftersom det finns tjänstemän inom den offentliga sektorn som döms för tjänstefel, t.ex. två poliser har just dömts av hovrätten för det, varav den ena dessutom för grovt tjänstefel.
[länk]

Under åren 2019-2023 var det minst 50 domar avseende tjänstefel.
[länk]
Tjänstefel är inte samma sak. Och detta gäller till 99% bara poliser.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Tjänstefel är inte samma sak.
Jo, när den offentliganställda tjänstemannen inte uppfyller sitt tjänstemannaansvar så begår personen ett tjänstefel.
Tjänstemannaansvar innebär att en tjänsteman i offentlig förvaltning har ansvar för beslut i samband med myndighetsutövning, och därmed kan bli föremål för disciplinåtgärder, avsked eller rättsliga påföljder vid förseelser. Brottsbalkens 20 kapitel om tjänstefel reglerar ansvaret.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstemannaansvar
Tjänstemannaansvar är ett samlingsbegrepp som brukar avse en kombination av disciplinrättsligt ansvar och straffrättsliga åtgärder mot offentliga tjänstemän.
...
Tjänstefel är den huvudsakliga straffrättsliga åtgärden
https://www.st.org/rad-och-stod/tjanstemannaansvar

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K20
K karlmb skrev:
Och detta gäller till 99% bara poliser.
Nej, det är inte heller sant. Se min tidigare länk till SVT.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, när den offentliganställda tjänstemannen inte uppfyller sitt tjänstemannaansvar så begår personen ett tjänstefel.

[länk]

[länk]

[länk]

Nej, det är inte heller sant. Se min tidigare länk till SVT.
Jaha så nu har vi plötsligt tjänstemannaansvar?
Du tyckte ju inte det skulle fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.