30 059 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Nej, nej, nej! Korruption finns inte i Sverige, vet du väl? Det finns bara i det slemma Utlandet.Intet skrev:
Hur signifikant är den skillnaden?tveksamt skrev:
Det kan man tycka, men ”minimal risk för ökad antibiotikaresistens” och ”närmast försumbar påverkan” tycker jag är ganska olika. ”Minimal risk” betyder att det är väldigt stor sannolikhet att det inte är någon påverkan alls, ”närmast försumbar” betyder att det absolut finns en påverkan, men att man bedömer den som (väldigt) liten. Det är en signifikant skillnad anser jag.
De båda uttrycken ovan är mer kvalitativa än kvantitativa och därmed handlar det ganska mycket om subjektiv tolkning.
Helt OT, men en anekdot om Hans Werthén, som gjorde Elektrolux till ett storföretag.BirgitS skrev:
Hans metod för att sålla ut en lämplig person att anställa från alla ansökningshandlingar började med att han delade bunten med ansökningar i två buntar. Den ena la han på skrivbordet. Den andra kastade han i papperskorgen och sa "Det här är de som har otur. Vi vill inte ha anställda med otur".
Jag vet. Jag vet. Förhastade mig igen!😀 Ursäkta.P pmd skrev:
Nytt försök.
Massor av korruption i alla länder, förutom Sverige och det land vi öser pengar och vapen över. Nudå blev det väl äntligen rätt?🤑
Fast nu är det ju brottsoffren som ifrågasätts, så det vore som om polisen i ditt exempel började utreda varför folkmassan befann sig där; varför tog de inte alternativa vägar; var de uppmärksamma, osv.Alfredo skrev:
Det tycker jag är en väldigt dålig liknelse. Här har något väldigt olyckligt skett och då är det naturligt att undra om något fel begåtts.
En lämpligare liknelse är enligt mig att om en bil kör in i en folkmassa inleder antagligen polisen en brottsutredning. Det innebär inte att någon gjort fel utan enbart att det finns befogad anledning att utreda om så är fallet.
Ser du även det som en häxjakt?
I diskussioner mellan inblandande på åtminstone Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och Strama under åtminstone ett års tid. Vad som sagts i dessa diskussioner vet jag inte.P pmd skrev:
17?P pmd skrev:
Vad vill du att jag ska svara på det? Jag säger uttryckligen att jag tycker att det spelar roll på vilket sätt man uttrycker det eftersom betydelsen är olika.
Men du vet alltså att Strama och LMV har bemött Gisslens argument? Hur vet du det?tveksamt skrev:
Huruvida betydelserna är olika är diskutabelt, så din åsikt är tyvärr inte så värst relevant i det sammanhanget.tveksamt skrev:
SKR är här också och orsakar kostnader:
"Arbetsgivarorganisationen SKR påpekar att utköp ibland är nödvändigt för att undvika rättsliga dröjsmål. Men ur ett fackligt perspektiv är detta ett symptom, inte en lösning. En ansvarstagande arbetsgivare borde kunna erbjuda trygghet, stöd och en kultur där chefer får möjlighet att lyckas – inte plockas bort vid första tecken på problem."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a...-000-chefer-sedan-2019-kostat-over-en-miljard
"Arbetsgivarorganisationen SKR påpekar att utköp ibland är nödvändigt för att undvika rättsliga dröjsmål. Men ur ett fackligt perspektiv är detta ett symptom, inte en lösning. En ansvarstagande arbetsgivare borde kunna erbjuda trygghet, stöd och en kultur där chefer får möjlighet att lyckas – inte plockas bort vid första tecken på problem."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a...-000-chefer-sedan-2019-kostat-over-en-miljard