P
Intet Intet skrev:
Och säkert en rännil till de kommunala tjänstemännen också. Att godkänna slöseri med skattepengar gör de säkert inte gratis. -Ta du vad du kan där borta så roffar jag åt mig här!
Något sådant.
Nej, nej, nej! Korruption finns inte i Sverige, vet du väl? Det finns bara i det slemma Utlandet.

P
K karlmb skrev:
Hur många får allvarlig influensa per ? Tja, jag gissar 100 st i landet. Kanske 5 onödiga stryker med.
Man behöver inte gissa.
Folkhälsomyndighetens rapport från i våras finns här.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, han tycker att Strama och LMV felbedömer den, inte mer än så. De har förstås bemött detta också, men inte i medierna.
Hur har Gisslen argument bemötts?

P
K karlmb skrev:
I fallet resistens så är det faktiskt inte så mkt åsikter. Antingen blir det ökad resistens eller inte.
Utan perfekt kunskap om läget och alla framtida händelser som kan påverka, kan olika personer dra olika slutsater om risken.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan man tycka, men ”minimal risk för ökad antibiotikaresistens” och ”närmast försumbar påverkan” tycker jag är ganska olika. ”Minimal risk” betyder att det är väldigt stor sannolikhet att det inte är någon påverkan alls, ”närmast försumbar” betyder att det absolut finns en påverkan, men att man bedömer den som (väldigt) liten. Det är en signifikant skillnad anser jag.
Hur signifikant är den skillnaden?
De båda uttrycken ovan är mer kvalitativa än kvantitativa och därmed handlar det ganska mycket om subjektiv tolkning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Vilken roll har tex SKR spelat här?
SKR har förmodligen finansierat dataintrången med sin hemliga dataintrångsbudget …

• Arg
karlmb
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man behövde tur också.
Helt OT, men en anekdot om Hans Werthén, som gjorde Elektrolux till ett storföretag.
Hans metod för att sålla ut en lämplig person att anställa från alla ansökningshandlingar började med att han delade bunten med ansökningar i två buntar. Den ena la han på skrivbordet. Den andra kastade han i papperskorgen och sa "Det här är de som har otur. Vi vill inte ha anställda med otur".

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, nej, nej! Korruption finns inte i Sverige, vet du väl? Det finns bara i det slemma Utlandet.
Jag vet. Jag vet. Förhastade mig igen!😀 Ursäkta.
Nytt försök.
Massor av korruption i alla länder, förutom Sverige och det land vi öser pengar och vapen över. Nudå blev det väl äntligen rätt?🤑

Alfredo Alfredo skrev:
Det tycker jag är en väldigt dålig liknelse. Här har något väldigt olyckligt skett och då är det naturligt att undra om något fel begåtts.

En lämpligare liknelse är enligt mig att om en bil kör in i en folkmassa inleder antagligen polisen en brottsutredning. Det innebär inte att någon gjort fel utan enbart att det finns befogad anledning att utreda om så är fallet.

Ser du även det som en häxjakt?
Fast nu är det ju brottsoffren som ifrågasätts, så det vore som om polisen i ditt exempel började utreda varför folkmassan befann sig där; varför tog de inte alternativa vägar; var de uppmärksamma, osv.

P pmd skrev:
Hur har Gisslen argument bemötts?
I diskussioner mellan inblandande på åtminstone Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och Strama under åtminstone ett års tid. Vad som sagts i dessa diskussioner vet jag inte.
P pmd skrev:
Hur signifikant är den skillnaden?
De båda uttrycken ovan är mer kvalitativa än kvantitativa och därmed handlar det ganska mycket om subjektiv tolkning.
17?
Vad vill du att jag ska svara på det? Jag säger uttryckligen att jag tycker att det spelar roll på vilket sätt man uttrycker det eftersom betydelsen är olika.

P pmd skrev:
Det är inte det som är det stora, och dyra, problemet när det gäller just västlänken. Det är upphandlingen och entreprenadformen som är de stora problemen.
Nja, lägger man fakturakontrollen hos leverantören själv ska man ju inte förvänta sig låga utgifter.

P
tveksamt tveksamt skrev:
I diskussioner mellan inblandande på åtminstone Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och Strama under åtminstone ett års tid. Vad som sagts i dessa diskussioner vet jag inte.
Men du vet alltså att Strama och LMV har bemött Gisslens argument? Hur vet du det?
tveksamt tveksamt skrev:
Jag säger uttryckligen att jag tycker att det spelar roll på vilket sätt man uttrycker det eftersom betydelsen är olika.
Huruvida betydelserna är olika är diskutabelt, så din åsikt är tyvärr inte så värst relevant i det sammanhanget.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nja, lägger man fakturakontrollen hos leverantören själv ska man ju inte förvänta sig låga utgifter.
Har beställaren godkänt alla fakturor utan att kontrollera dem? Var finns det mer information om den skandalen?

• Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har beställaren godkänt alla fakturor utan att kontrollera dem? Var finns det mer information om den skandalen?
Tror jag läste i GP. Stoppa Västlänken är annars en bra källa på fb.
De har inte godkänt, den lilla detaljen har de delegerat till leverantören...

SKR är här också och orsakar kostnader:
"Arbetsgivarorganisationen SKR påpekar att utköp ibland är nödvändigt för att undvika rättsliga dröjsmål. Men ur ett fackligt perspektiv är detta ett symptom, inte en lösning. En ansvarstagande arbetsgivare borde kunna erbjuda trygghet, stöd och en kultur där chefer får möjlighet att lyckas – inte plockas bort vid första tecken på problem."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a...-000-chefer-sedan-2019-kostat-over-en-miljard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.