• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Folk har onekligen blivit tokigare eller dummare idag. Nästan jämt ser man på Tradera där begagnat märkesverktyg gått för sjuka pengar. Förundrar ibland hur folk tänker....

Det samma inträffar på t.ex. konkursauktioner.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Flockmentalitet påspädd av okunniga människor som sitter vid datorn och bjuder på det som anses värdefullt just nu utan att sätta sig in i vad de verkligen bjuder på och vad det är värt.
Fördumningen sprider sig i samhället.

För några år fick en massa hobbysnickare i USA för sig att man måste ha en Henry Disston & sons N:o 12 fogsvans. Eller helst flera.
Marknaden blev helgalen och som värst betalade amerikanerna kring 400 dollar för en sådan i hyfsat skick på e-bay.
Sedan var det väl till slut någon som vågade säga att kejsaren är naken. Att en Disston N:o 12 visserligen är en fenomenalt bra såg men att om man köper ett halvdussin sågar av bra fabrikat från den tiden för fyra dollar stycket så kommer sannolikt en eller med god tur två av dem att ha lika bra blad som en tolva. Jag har två tolvor i bruk. Betalade fem euro styck för dem strax innan tolvhysterin. De är toppenbra men inte alls bättre än en viss Disston sjua som jag fick på köpet då jag köpte ett stämjärn för en euro.
Plötsligt gick luften ur bubblan och en tolva i hyfsat skick kostar numera 40-50 dollar på e-bay.

Samma sak tycks hända med Bahco och Festool just nu.
Personligen har jag vid några tillfällen betalat nästan nypris för äldre oanvända eller lätt använda Bahco och Sandvik verktyg tillverkade i Sverige. Eftersom de har bättre och framför allt jämnare kvalitet än dagens kinesbahco....... men att betala över nypris är ju rena tokerierna. I synnerhet för slitna grejor.
Då kan man hellre betala några procent mer och få njuta av nya kvalitetsverktyg från Stahlwille eller Wera.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Såg en Dewalt väska låg ute på annons, modell större för rätt peng, men frakten gick på 370kr, skrev o fråga om han skrivit fel men tydligen var de priset, frågade han om rimligheten i detta men fick inget svar... så håll koll på fraktpriset innan ni budar

Bedrövat noterar jag det ni skriver men undrar samtidigt varför jag aldrig blivit rik på mina Traderaförsäljningar :)

phl phl skrev:
Bedrövat noterar jag det ni skriver men undrar samtidigt varför jag aldrig blivit rik på mina Traderaförsäljningar :)
Hehe, fast det är dom höga rankade säljarna som får mest valuta för varorna. Jag som inte sålt någonting skulle sannolikt få mkt mindre. :)

• Gilla
heos
  • Laddar…
phl phl skrev:
Du måste kanske börja med att hausa upp prylarna på ett visst bygg-forum? ;)

Får nog backa lite här, sålde precis två prylar på blocket för 600+ kr styck, slutbuden hamnade 3 kr under bästa pris (inklusive frakt) enligt Prisjakt!

Visst händer det att folk betalar överpris, som är bevisat i tråden. Men jag som hängiven tradera köpare har köpt de flesta av mina verktyg där och kommit undan med att betala långt under nypriset och ofta har grejerna varit "nya". Dock har det tagit tålamod och tid, gissningvis har jag kanske vunnit 1/4 av det jag budat på.

Men om det inte var för att jag hade brytt mig om miljön hade jsg nog bara köpt nya grejer för att det är snabbare säkrare och enklare.

• Gilla
Helmut17 och 1 till
  • Laddar…
M
Ja det verkar helt ha gått hål i huvudet på vissa.

Hänger en hel del där och får ibland till riktigt bra klipp.
Däremot när man kollar på t ex Apple-TV Gen 3 eller Unifi access-punkter så ligger dem ofta väldigt nära nypriset i slutpris, och då ska ändå frakten läggas till.

Men jag tror att folk sitter och klickar i lite vad dem tycker att grejerna år värda och struntar helt i vad dem faktiskt kostar i butik. Man slits med i budgivningen helt enkelt.

Letade l-boxx 136 på tradera för några veckor sedan, fanns 3 ute då som till slut gick för 445, 415 och 425 inkl frakt. Beställde en ny på nätet för 395 istället.
Iofs hade dom på tradera inlägg vilket jag fick köpa till för 70kr

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
Stefan N Stefan N skrev:
430:- i skrivande stund, [länk]
Ny kostar den 289:- :thinking:
Har märkt förr att just den användarens auktioner bruka sluta okristligt högt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.