Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror "mediaochverktyg" (förkortat "MOV") räknar med nån form av alternativkostnad... Han kunde sålt dem på tradera för 50 spänn, men använder dem för att skicka istället, och då blir det lite billigare...

Jag tycker mest det känns lite oseriöst, vad händer om paketet försvinner? MOV accepterar bara förskottsbetalning, och man kan ju undra hur pigga posten är på att leta efter paket som det fått betalt för att skicka för 30 år sen? Hade han accepterat betalning via klarna hade det ju löst sig självt...
Absolut, i slutändan så handlar det ju om att tjäna några kronor på portot (rabattfrimärken lär ju åtminstone inte vara MER värda än dagens motsvarigheter) och det sticker i ögonen på mig också. Jag ville bara visa att förtjänsten inte alls är så stor som man först kan tro när man ser valörena på de frimärken som använts. Själv skulle jag inte tycka att det vore värt att ta den kundmissnöjdhetsrisken om jag sålde på tradera.

Jag förstår inte kritiken mot mediaochverktygs användande av rabattfrimärkena i det här fallet, tycker snarare att det verkar omtänksamt av denne!
Nu vet jag visserligen inte vikten/storleken på paketet, men om vi antar att paketet vägde mellan 501 och 1000 gram så hade säljaren två alternativ:
1. Använda vanliga nya frimärken, vilket enligt postnords portotabell för inrikesbrev kostar 72 kr för upp till 1000 gram.
2. Köpa in gamla rabattfrimärken för kanske 9 kr styck, och sen sätta på fem st som är det antal som krävs för att skicka upp till 1000 gram.

Som jag ser det så innebar det att det blev 27 kr billigare för köparen än om det varit en säljare som inte brytt sig....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M Magnus_S skrev:
Jag förstår inte kritiken mot mediaochverktygs användande av rabattfrimärkena i det här fallet, tycker snarare att det verkar omtänksamt av denne!
Nu vet jag visserligen inte vikten/storleken på paketet, men om vi antar att paketet vägde mellan 501 och 1000 gram så hade säljaren två alternativ:
1. Använda vanliga nya frimärken, vilket enligt postnords portotabell för inrikesbrev kostar 72 kr för upp till 1000 gram.
2. Köpa in gamla rabattfrimärken för kanske 9 kr styck, och sen sätta på fem st som är det antal som krävs för att skicka upp till 1000 gram.

Som jag ser det så innebar det att det blev 27 kr billigare för köparen än om det varit en säljare som inte brytt sig....
Jag tycker mest det känns oseriöst att inte vara tydlig i auktionen, speciellt kring fraktpriser... Uppenbarligen är det ett problem för fler, annars hade han ju inte behövt lägga i en lapp som förklarar...

Jag tycker mest det känns oseriöst att inte vara tydlig i auktionen, speciellt kring fraktpriser... Uppenbarligen är det ett problem för fler, annars hade han ju inte behövt lägga i en lapp som förklarar...
Är stora företag oseriösa för att de skriver en frakt på sin hemsida och sen när de skickar så kan man inte se vad de faktiskt betalat i frakt;)

Men var inte fraktkostnaden angiven i auktionen? Så att du visste om den innan du bjöd alltså. Så var det när jag var på Tradera senast för många år sedan.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Men var inte fraktkostnaden angiven i auktionen? Så att du visste om den innan du bjöd alltså. Så var det när jag var på Tradera senast för många år sedan.
Jovisst, 45 kronor för oregistrerat brev med Postnord... Men det var allt som stod om frakt... De flesta som är kreativa med frakten på något sätt brukar skriva det i själva auktionstexten....

Jovisst, 45 kronor för oregistrerat brev med Postnord... Men det var allt som stod om frakt... De flesta som är kreativa med frakten på något sätt brukar skriva det i själva auktionstexten....
Då förstår jag inte problemet.

Hur är det med resten av kostnaderna som säljaren har för att skicka grejerna hem till dig (som hen alltså inte hade haft om du hade hämtat)? Boka frakt, paketera, skriva ut etikett, lämna på postlådan, emballage etc? Togs det betalt för separat eller var det en del av de 45 kronorna?

A Alexn72 skrev:
Är stora företag oseriösa för att de skriver en frakt på sin hemsida och sen när de skickar så kan man inte se vad de faktiskt betalat i frakt;)
Jag skulle nog inte påstå att "mediaochverktyg" är ett stort företag men...

Pratar man generellt så är det klart att man inte "vet" vad frakten kostar vid näthandel, men just på tradera så är det ju ganska transparent...

Daniel_N Daniel_N skrev:
Då förstår jag inte problemet.

Hur är det med resten av kostnaderna som säljaren har för att skicka grejerna hem till dig (som hen alltså inte hade haft om du hade hämtat)? Boka frakt, paketera, skriva ut etikett, lämna på postlådan, emballage etc? Togs det betalt för separat eller var det en del av de 45 kronorna?
Jag skulle anta att det ingår, när jag själv sålde mer på tradera tog jag aldrig betalt för det, förutom när jag sålde en del porslin. Då brukade jag ta självkostnadspris för bubbelplast.... Mitt problem är egentligen bara vad som händer när/om paketet kommer bort... Eftersom det är förskottsbetalning som gäller blir man ju utelämnad till posten goda vilja.. Annars brukar jag alltid välja att betala med klarna, då är det aldrig några bekymmer om paketet försvinner...

Jag skulle nog inte påstå att "mediaochverktyg" är ett stort företag men...

Pratar man generellt så är det klart att man inte "vet" vad frakten kostar vid näthandel, men just på tradera så är det ju ganska transparent...
Transparent med ett mörkt filter ;)

man kan ju undra hur pigga posten är på att leta efter paket som det fått betalt för att skicka för 30 år sen?
Jag tror inte att postens "pigghet" påverkas ett smack av vilken typ av frimärken man använt. Den är nog väldigt nära noll i oavsett frankeringsmetod... :cry:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte att postens "pigghet" påverkas ett smack av vilken typ av frimärken man använt. Den är nog väldigt nära noll i oavsett frankeringsmetod... :cry:
Skickar man med spårbarhet så letar dom upp det eller ersätter.

Sedan försvinner otroligt liten mängd brev av dom miljarder brev som skickas varje år (2-3 miljarder). Tror oftare dom "försvinner" hos mottagaren

Angående hetsen på tradera så är jag nöjd. Köpte ett Ryobipaket för jag behövde nya batterier. Med en skruvdragare, en slipmaskin, en sticksåg och två batterier. Sålt slipmaskin samt sticksåg och fått igen nästan 75% av vad jag betalade.

Sticksågen gick för 730kr + frakt och kostar 800 i butik

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det är nog sant.... Tyvärr...

Niklasloow Niklasloow skrev:
Sålt slipmaskin samt sticksåg och fått igen nästan 75% av vad jag betalade.Sticksågen gick för 730kr + frakt och kostar 800 i butik
Otroligt bra för säljare. Har också sålt en hel del verktyg där på senare tid. Till priser jag själv inte skulle betalat.

Rickard.
Man kan tydligen sälja vad som helst på tradera, och för bra pengar också. Säljaren får ju råd med någon ny låda med skruv.

• Stapel med 29 tomma gröna Essve lådor till salu på auktionsplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.