O O skrev:
Vad mer menar du har en större påverkan?
Att vattendroppar träffar bladen och nöter ner dem. Främst regn men även vatten från havsytan när hård vind drar upp vattendroppar i luften. Kallas leading edge erosion.

D
Snart kommer fåglarna.. min gissning

H HenrikHuslöse skrev:
Att vattendroppar träffar bladen och nöter ner dem.
H HenrikHuslöse skrev:
Kallas leading edge erosion.
Hur menar du detta påverkar isbildningen?
Frågan gällde om det fanns något till havs som har större inverkan på isbildningen än temperatur och luftfuktighet.
H HenrikHuslöse skrev:
Främst regn
Vad jag vet regnar det mindre till havs än över land i Sverige. För att citera SMHI "I havsbandet är det som regel mindre årsnederbörd än i inlandet."
Hur menar du att mindre nederbörd ger mer is? Eller mer erosion?
H HenrikHuslöse skrev:
men även vatten från havsytan när hård vind drar upp vattendroppar i luften.
Menar du att det har större inverkan på isbildningen än temperatur och luftfuktighet 300m upp i luften?

O O skrev:
Hur menar du detta påverkar isbildningen?
Frågan gällde om det fanns något till havs som har större inverkan på isbildningen än temperatur och luftfuktighet.
Större inverkan på slitage. Det är slitage och produktionsbortfall som man är intresserad av. Isbildning är en av faktorerna som bidrar till det.
O O skrev:
Menar du att det har större inverkan på isbildningen än temperatur och luftfuktighet 300m upp i luften?
Spetsen på bladet är inte 300 meter upp i luften hela tiden. Eftersom bladet roterar är spetsen lika ofta 30 m upp. 300 meter upp betyder att det är ett vindkraftverk på uppåt 20 MW. Här är några bilder på ett sådant: https://www.oedigital.com/news/534456-china-installs-world-s-first-20mw-offshore-wind-turbine

Navet på vindkraftverket på bilden sitter 174 m upp och diametern är 300 m. Då kan vi räkna ut att spetsen på bladen är som mest ca 324 meter upp och som minst ca 24 m upp.

D djac skrev:
Snart kommer fåglarna.. min gissning
Jag får väl ställa upp på det:
https://www.nyteknik.se/energi/stud...raftverk-till-havs-med-fa-kollisioner/4461274

Risken för att fåglar ska kollidera med vindkraftverk och deras rotorblad är mycket liten. Det visar en ny undersökning av Vattenfall som pekar på att ”vindkraftsparken påverkar fåglarna långt mindre än tidigare förutspått”.

Undersökningen kommer från Skottland, där Vattenfall driver havsvindkraftsparken Aberdeen Bay med totalt 11 vindkraftverk.

Av 2 007 fåglars flygturer vid ett övervakat vindkraftverk registrerades fem potentiella kollisioner. Men en närmare genomgång visade att det inte rörde sig om egentliga sammanstötningar mellan fågel och rotorblad. I de flesta fall befann sig fåglarna långt från turbinen eller uppvisade naturligt beteende, såsom att dyka efter föda.

• Haha
djac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.