Maxwells_Demon skrev:
Du glömde skriva att taxiförarna faktiskt inte skulle behöver ha körkort strikt sett. Det räcker med att taxibolaget har en anställd med körkort! ;)
:D Du träffade spiken på första slaget! :D

• Asgarv.gif
Immobil skrev:
Törs du verkligen hempula med din el?
Svar: Nja, Inom rimliga gränser.

elmont skrev:
Jag tycker även att det borde vara möjligt att införa ett "light" körkort för dom som aldrig är inne i större samhällen utan bara håller sig till grusvägar. Likaså borde det vara möjligt med "ligth" läkare som bara får ta sig ann patienter med ej livsfarliga åkommor osv. osv. vad jag blir trött.
I många delstater i USA får personer under 16 år ta körkort för bil, men har starka begränsningar i var och när de får köra. I vissa stater få de inte köra på motorvägen, i vissa inte under vissa mer trafikerade tider på dygnet etc. Det är ju en form av light-körkort som uppenbarligen fungerar. Vidare har vi ju även här, som någon nämnde, EU-mopeder, vilket för övrigt är ett alldeles förträffligt smidigt och ekonomiskt fordon.

Men jag tycker det är lite utanför grundfrågan. Jag ifrågasätter fortfarande huruvida elinstallationen i en villa är något så komplext och riskfyllt att det överhuvudtaget ska krävas att endast behöriga personer (light eller ej) får genomföra dem, eller åtminstone göra vissa förändringsarbeten med dem, eller om man faktiskt kan ersätta det med ett besiktningssystem.

Sawsaw skrev:
Nej du, tycker du detta var intressant så har du inte förstått vad jag menat! En elinstallatör kan inte godkänna en anläggning och det är inte det jag skrivit heller. Eltestet är inget "godkännande" av anläggningen, elinstallatören tar inte på sig och kan heller inte ta på sig ansvaret för en anläggning han inte har utfört. Det är istället en kontroll av i vilket skick elinstallationen är.
Är installationen helt ok så innebär inte det att elinstallatören har godkännt den och är den helt kass så har han/hon heller inte underkänt den. Ägaren har bara fått en bild av i vilket skick den är.
Nej det är du som inte förstod vad jag menade: Jag menade helt enkelt att om man genom ett eltest kan avgöra huruvida en anläggning är säker eller ej (inte godkänna, det vet jag att man idag inte kan) så innebär det automatiskt att ett förfarande med besiktning i efterhand skulle kunna vara ett fullgott alternativ till behörighetssystemet. Jag sa aldrig att man idag kan använda ett eltest som ett sätt att få sin anläggning "laglig" (vad nu det skulle betyda, det är ju faktiskt inte anläggningen som är olaglig, bara handlingen att installera den utan behörighet)

Det är ju en form av light-körkort som uppenbarligen fungerar. Vidare har vi ju även här, som någon nämnde, EU-mopeder, vilket för övrigt är ett alldeles förträffligt smidigt och ekonomiskt fordon.
Inte att förglömma A-traktor. Jag antar att man fortfarande kan / får köra dessa. Begränsad effekt med 1 växel, inga passagerare eller bagage (har för mig att bakdörrar och trunk skall svetsas igen), ingen körning på motorväg. För nybörjare med mindre krav på bilåkandet.

I tråden finns det också någon hänvisning till en kortare kurs om man har behov av att spränga för hemmabruk. Går det så måste det gå med el.

I USA finns det många stater som har en licens för arbete i egna hemmet och vill minnas att mina finska kollegor på jobbet har liknande situation. Utan några problem.

I övrigt har jag alltid tyckt det är märkligt att om detta är ett så stort elsäkerhetsproblem så borde man se till att materialet är enklare och bättre så att medelsvensson kan göra mer själv. Helt enkelt utveckla branschen. Det diskutteras hela tiden utifrån dagens material och dagens behörighetssystem. Se till att materialet fungerar med ett enklare behörighetssystem.

Ex. Varför kan jag inte bara köpa en dimmermodul från ICA och plugga in i en apparatdosa om jag nu vill ersätta en strömbrytare med dimmer.

Redigerat:
Flera stycken efter varandra, dragna genom dörröppningar, in i våtutrymmen osv.
Ibland prydligt uppklamrade längs listerna ibland inte (jag vet inte riktigt vilket jag ska tycka värst om), ibland finurligt dolda bakom garderober, kyl/frys och gipsskivor.
Detta är också en fundering jag har haft. Kan inte riktigt förstå att man ser dessa råttbon och extra övergångar som bättre, än att det görs ordentligt, men under kontrollerade former.

Mikael_L
TLovskog skrev:
I övrigt har jag alltid tyckt det är märkligt att om detta är ett så stort elsäkerhetsproblem så borde man se till att materialet är enklare och bättre så att medelsvensson kan göra mer själv. Helt enkelt utveckla branschen. Det diskutteras hela tiden utifrån dagens material och dagens behörighetssystem. Se till att materialet fungerar med ett enklare behörighetssystem.

Ex. Varför kan jag inte bara köpa en dimmermodul från ICA och plugga in i en apparatdosa om jag nu vill ersätta en strömbrytare med dimmer.
Det är väl egentligen inget materialproblem, eller endast delvis möjligtvis.
Jag vet inte om nästa generations kablar kommer kunna räkna ut utlösningsvillkoret själv, men jag tvivlar. Jag kan inte tänka mig att vi får säkringar som automatiskt lastbalanserar faserna, inte på många år än. Jordfelbrytare som automatiskt kopplar sig rätt oavsett man har ingående TN-C eller TN-s lyser fortfarande med sin frånvaro.

Materialen har blivit bättre och smartare. Förr i tiden lödde gnisten sina ledningar, bockade kuhlo medelst kuhlo-tång osv.
Dagens Wago skulle t.o.m min morsa klara av.

Sen finns det många saker som är alltför komplexa, med lite för lite marginaler och för stora konsekvenser vid fel, så outbildat "hempul" kan vi nog inte direkt tillåta i industrin eller på kraftdistributionsnäten. Om jag får dra det dit, för att belysa att det givetvis måste finnas en gränsdragning någonstans.

Mikael_L skrev:
Sen finns det många saker som är alltför komplexa, med lite för lite marginaler och för stora konsekvenser vid fel, så outbildat "hempul" kan vi nog inte direkt tillåta i industrin eller på kraftdistributionsnäten. Om jag får dra det dit, för att belysa att det givetvis måste finnas en gränsdragning någonstans.
Absolut finns det det. Men på samma sätt som att kraftbolagen och industrin inte vill ha klåpare som jobbar åt dem så vill ju ingen annan heller ha anställda som inte klarar sitt jobb. Om jag skickade ut min morsa till mina kunder för att designa ett BI-system till en kund så skulle jag aldrig få tillbaka den kunden igen. Detta fungerar bra utan att det finns något lagstadgat krav på att mina anställda ska ha en viss utbildning och praktik. Det kan ju faktiskt dessutom vara så att någon som inte har exakt rätt utbildning och praktik kan göra ett minst lika bra (och säkert) jobb.

Min åsikt är att "frihet under ansvar" är något bra. Låt folk pula. Men övervaka det. Och se till att det blir kostsamt om man har gjort fel. Och se till att den som har gjort ett allvarligt fel som leder till personskador får ett ordentlig straff. Se till att detta efterlevs. Då kommer folk att kunna göra saker själva, men kommer ändå tänka efter i förväg på om de verkligen klarar av jobbet. Låt detta gälla lika för alla, oavsett utbildning etc. Se till att all information som behövs finns lätt tillgänglig.

Det var kanske lite tidigt på morgonen. Det jag tänkte gick inte riktigt igenom tangentbordet korrekt. Iofs är det väl självklart att jag inte förväntar mig att en kabel i sig blir intelligent.

Jag är helt övertygad om att materialet så som kablar, automatsäkringar etc säkert utvecklats, men för elektrikern i nuvarande kunskapsnivå för att snabba upp och förenkla. Jag avsåg material som är närmare konsumenten. Material som densamme vill komplettera med kunde utföras med en "light" behörighet i åtanke.

Jag är den första att tillstå en "light" utbildning och har skrivit det tidigare och tanken var också att även här gällde det utbildning. Jag ser också att man avgränsar detta till eget hem, 1 fas 230V 10A och mellan centralen och förbrukaren. Så låter man de professionella hantera det kluriga..

Min poäng var att det ofta blir diskussioner om att vissa moment är svåra att få rätt även med kortare utbildning att det inte låter sig göras. Då finns kanske möjligheten att anpassa material och få bort dessa moment.

Ett exempel var just att se till att behovet att överhuvudtaget behöva skruva för att sätta en dimmer till en lampgrupp går bort eller möjlighet att enkelt plugga in dimmrar/timers/ i centralen. Om man nu inte helt skrotar och standarden blir bussystem.

En fråga som också kommer upp är anslutningarna och dragavslastning. Varför inte ha den mest förekommande ledningen (fas, nolla, jord) gjord så att man kan använda någon form av crimp/kron historia för att göra alla momenten i ett moment. Se till att alla uttag/strömbrytare etc har 2 eller flera utgångar för vidarekoppling. Det vill säga skall du sätta ett extra uttag, hitta ett lämpligt. In med en 3 trådig "flatkabel" på 1.5mm i befintligt lämpligt uttag oskalad. I med verktyget, tryck till och kabeln är "skalad", ansluten, dragavslastad etc.

En intelligent elcentral som själv balanserar faser, mäter och övervakar. Kanske t.o.m med lämpligt intervall "meggar" anläggningen.

Säkringar som själva kan avgöra om de behöver vara tröga eller ej.

Naturligtvis inte gjort över en natt.

Etc.

Redigerat:
Mikael_L
Att jag skrev just dessa exempel var givetvis för att belysa att det givetvis finns gränser för vad man kan tillåta "lekmän" få göra. Du har helt rätt att mycket ändå är självreglerande.

Skulle det bli tillåtet att göra mer utan behörighet kommer dessutom diskussionen bara flyttas fram till den nya "linjen". Det har redan några påpekat (sawsaw och elmont tror jag).

Men det är inget bra försvar för att behålla lagar som inte fungerar bra.

Är nu dagens regelverk inte bra, inte främjar tillräckligt god elsäkerhet avvägt mot kostnad och problem för den enskilde så bör nog lagändring så småningom ske.
Ja alltså om dagens system nu verkligen är såpass dåligt då ...;)

T
Immobil skrev:
:rolleyes: För att återgå till kärnfrågan:

Törs du verkligen hempula med din el?

:cool: Mitt svar är: Ja! :)
Jag törs. Jag anser mig ha, eller enkelt kunna ta reda på, de kunskaper som behövs för en normal villainstallation. Men jag undviker det, för risken att få problem med försäkringsbolaget. Att jag känner elektriker underlättar förstås.

Jag törs oxo.

MEN:

Jag vet ungefär vad jag inte vet eller kan. (Det jag inte vet att jag inte vet brukar forummedlemmarna här upplysa mej om. :D)

Jag är tillräckligt paraniod för att slanta upp för ett eget privat exemplar av ELVIS när jag inser att det kommer att gå en sjuj-drans massa kabel med hög belastning tillsammans i samma vägg. (OK, jag har firma, men i alla fall). Det var DYRT, men elektriker där DYRARE.

Så Mikael_L och jag, mfl här, kommer säkert att klara oss från el-klåpareolyckor.

Frågan är vad vi kan göra för alla andra.

Vi borde faktiskt anamma BobbyEwing's idé att skriva en EL-wiki istället för att sitta i våra elfenbenstorn och teoretisera. ;)

mycke_nu skrev:
Vi borde faktiskt anamma BobbyEwing's idé att skriva en EL-wiki istället för att sitta i våra elfenbenstorn och teoretisera. ;)
Idén är utmärkt! :)
Vem börjar? :rolleyes:

BobbyEwing skrev:
Nej det är du som inte förstod vad jag menade: Jag menade helt enkelt att om man genom ett eltest kan avgöra huruvida en anläggning är säker eller ej (inte godkänna, det vet jag att man idag inte kan) så innebär det automatiskt att ett förfarande med besiktning i efterhand skulle kunna vara ett fullgott alternativ till behörighetssystemet. Jag sa aldrig att man idag kan använda ett eltest som ett sätt att få sin anläggning "laglig" (vad nu det skulle betyda, det är ju faktiskt inte anläggningen som är olaglig, bara handlingen att installera den utan behörighet)
Nja, det är nog du som inte förstod iallafall. De i särklass allra flesta elinstallationer idag är gjorda av elfirmor. Nu kan man iallafall med ganska stor säkerhet gissa sig till hur saker och ting är utfört om man inte kommer åt att inspektera överallt. Det skulle de inte vara om det blir som du vill.

Redigerat:
Att något gjorts av en elfirma betyder inte att det per automatik är bra gjort, däremot har man förhoppningsvis någon att skylla på om det inte blivit så bra. Men så är det väl med allt? En bild som jag la upp för nåt år sen här med hanar som lamputtag var faktiskt gjort av just en elfirma, något säger mig att de allra flesta här inte hade gjort den grodan *S*

Kruxet kommer kanske vid ägarbyten eller 20 år fram i tiden, vad är liksom gjort av vem? Eller ännu värre om någon skadas, fast egentligen kan man kanske strunta då i om en elfirma klantat sig eller man själv gjort det. Skadan är liksom definitivt skedd.

/Kent

snickarboden skrev:
Att något gjorts av en elfirma betyder inte att det per automatik är bra gjort, däremot har man förhoppningsvis någon att skylla på om det inte blivit så bra. Men så är det väl med allt? En bild som jag la upp för nåt år sen här med hanar som lamputtag var faktiskt gjort av just en elfirma, något säger mig att de allra flesta här inte hade gjort den grodan *S*

Kruxet kommer kanske vid ägarbyten eller 20 år fram i tiden, vad är liksom gjort av vem? Eller ännu värre om någon skadas, fast egentligen kan man kanske strunta då i om en elfirma klantat sig eller man själv gjort det. Skadan är liksom definitivt skedd.

/Kent
Ja, det finns stolpskott inom elektrikerkåren också (!!), känner till en handfull yrkesbröder som nog borde ta sig en funderare på om dom verkligen har valt rätt yrke, de flesta verkar vara skoltrötta ungdomar, som varken har intresset eller har sugit in något på lektionerna, ej heller sunt förnuft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.