302 061 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Finns nog bara ett sett att vara helt säker på att anläggningen är 100% säker och det är att bygga om den helt med nya rör oxå.
Men eltestet ger anläggningsinnehavaren så pass mycke info att han gjort det som står i hans makt för att anläggningen inte är farlig.
Men eltestet ger anläggningsinnehavaren så pass mycke info att han gjort det som står i hans makt för att anläggningen inte är farlig.
EIOs tidigare eltest innehöll 9 punkter med ett otal delmoment. I huvuddrag:-MH- skrev:
1 Allmänt
dvs anläggningens allmänna skick och utförande
2 Besiktninga av gruppledningar och belastningsobjekt.
3 Besiktning av servis
4 Besiktning av mätanordning
5 Besiktning av gruppcentral
6 Kontroll av belastningsfördelningen
7 Isolationsprovning
8 Avslutning av isolationsprovningen
dvs återställande och kontroll
9. Avslutningsarbeten
I princip kan man säga att det man inte gör är att dra ur alla kablar ur rören och kontrollera dem och att filma rören innifrån...
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu tycker jag att diskussionen om eltestet får vara avslutad.
Den här tråden har iofs lite extra högt i tak, men det får vara måtta på hårklyveri.
Den här tråden har iofs lite extra högt i tak, men det får vara måtta på hårklyveri.
Du som anläggningsinnehavare behöver inga fackkunskaper, du förutsätts kontakta en elinstallatör vid behov. Så indirekt kan man väl säga att du bekostar elfirmans kostnader för att hålla sig uppdaterade och därmed föder SIS.jaspen skrev:Jag ska enligt lagen ska ha ansvaret för min anläggning?
Hur mycket kan det kosta mig som anläggningsinnehavare att införskaffa allt som krävs för att konstatera att min anläggning i ett hus byggt 1957 är i enlighet med nuvarande och föregående föreskrifter?
I energiverkets föreskrifter anno 1989 fanns det massor av information men numera kostar det att införskaffa dessa från SIS är det någon som vet vad detta kan bero på?
Så jag har en skyldighet att se till att min anläggning lever upp till de lagar, förordningar och standarder som gäller idag men informationen om dessa är till viss del skyddade i och med att de inte finns tillgängliga på nätet.
Ska alltså alla småhusägare bekosta SIS verksamhet eller vad ska man tro?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja diskussionen tenderar att bli lite löjlig...Sawsaw skrev:Men ge dej nu! Hur tror du det här landet skulle se ut om varenda individ skulle börja kräva att lagstiftningen anpassas efter hur just de vill ha det?
Jag känner en jägare som vill ha reducerad trafikförsäkringsavgift bara för att han hävdar att han har större förmåga att upptäcka vilda djur i mörker. Pyttsan!!
Gamla tant Asta tar ut sin lilla bil ur garaget en gång i veckan och kör till affären och hem igen. Vad kan inte hon kräva?
För att inte tala om alla som tycker att det är deras eget beslut att använda bilbälte eller inte, inte Polisens. Fattar de vad en intensivvårdsplats kostar oss andra skattebetalare?
På tal om skatt, de som inte vill betala det men ändå kräver gratis eller statligt/kommunalt subventionerad samhällsservice. Hur ska vi ställa oss till dom?
Åter till din idé att ge fritt fram att utföra enklare elarbeten. Det har vi redan en gräns för. Var vill du dra din gräns och tror du verkligen att det löser problemet? Ser behovet lika ut hos alla hempulare? Den gränsen kommer bli väldigt diffus och öppen för egna tolkningar. Skulle den mot förmodan bli knivskarp så blir det alltid någon annan som hamnar i kläm och tycker att det borde luckras upp någon annastans. Problemet flyttas bara runt utan att lösas.
Till sist! Handen på hjärtat, gör en anläggningsägare/-innehavare så himla mycket ändringar/utökningar så att han/hon inte har råd att inte utföra det själv?
Jag tycker diskussionen börjar bli lite smått löjlig nu
Jag vill inte dra detta ett varv till - som sagt: Mina alternativ skulle göra renoveringar enklare, billigare OCH ge mer jobb till etablerade elektriker UTAN att kompromissa med säkerheten - i kort.
Varför jag tror det ser du i mitt ovanstående inlägg...
Och lagar och regler ändras ständigt. Skulle både Asta, flera tiostusentals andra och samhället tjäna på ett det tex fanns ett fordon som Asta kunde åka till och fråna affären med med ett förenklat körkort så skulle det snart finnas - vänta nu EU-mopeder för man ju köra med ett sådant ! Även om jag personligen inte alltid uppskattar alla de där små fyrhjuliga trafikblockerarna som lusar sig fram hallvägs ut i vägen i 45km/h
Och "min" gräns till hempuleri med ett certifieringsförfarnade + besiktning skulle inte leda til diffusa gränser. Tvärtom under kursen får man reda på exakt vart gränsen går. Idag finns det en relativt klar gräns (ersättning ok, nyinstallation inte - i princip) men den gränsen tullas det på väldigt mycket. Framförallt om man börjar prata om att: Förlängningssladd -ok, fastspikad dito = olagligt :S osv
/K
Resultatet av testen beror på vad man "hittar", hittar man inget är ju anläggningen exakt lika som innan, men det innebär inte med säkerhet att den inte innehåller allvarliga felaktigheter. Dock får man väl anse att du som innehavare har utfört vad som rimligen kan krävas av dig.
Nu är lagar och regler ingen statisk, ej förändringsbar konstruktion.
För rätt många år sedan var det mesta på ett husbygge underkastad ett mer eller mindre noggrannt granskande av en bygginspektör ifrån kommunen. Bygginspektören skulle vid olika tidpunkter i byggprocessen tillkallas för att granska av diverse punkter angående arbetets och byggnadens konstruktion, säkerhet, kvalitet och livslängd.
Det fanns säkert många som aldrig kunde tänka sig någon förändring (förenkling) för då skulle det absolut skita sig. Vilka risiga och farliga hus det skulle bli osv...
Numera är denna konstruktion avskaffad, iofs ersatt av KA-systemet, men dessutom är det gott om egenkontroller av hantverkarna själva. I viss begränsad omfattning brukar dessutom byggherren godkännas som KA. Det nya systemet har väl ett par årtionden eller nåt i den stilen på nacken nu, och än har vi inte sett någon dramatisk ökning av ihoprasade hus.
Likaväl kan det givetvis bli förändringar i det elektriska behörighetssystemet, åt båda håll givetvis.
Om några år kanske man inte ens får byta strömbrytare eller vägguttag själv längre.
Eller så kan det bli en utökning av befogenheter, t.ex. att det blir tillåtet för en kunnig lekman att byta från strömbrytare till dimmer (hu så hemskt ! :eek:
)
Man kan givetvis se en möjlighet till ytterligare utökning, men det är givetvis svårt att sia om vad och hur det skulle bli.
Om det blir en utökning måste det nog i vilket fall bli någon gränsdragning.
En möjlig gränsdragning som jag kan se är att begränsa det hela till några "standardlösningar" eller vad jag nu ska kalla det.
Att det är tillåtet att utföra typ BB1-arbeten (utökning och förändring inom befintlig grupp, dvs inte pillra nåt i centralen) men endast med vissa utvalda material och utvalda förläggningssätt.
Elsäk kan välja ut EKK och EKLK och FK i rör (endast) som godkända kabelsystem.
Begränsa att det endast får utföras inom 10A-grupp.
Att installerad JFB i centralen är ett krav .1) för att alls få göra denna sorts egna arbeten.
Att man måste kontrollera att all material är CE-märkt och av rätt spänning.
osv osv
nåt i den stilen, ni förstår säkert vart jag vill komma.
.1) Jag är medveten om svårigheten med att veta ifall JFB är inkopplad på alla grupper...
Sen borde det tryckas upp en skrift som antingen säljs till ett överkomligt pris eller kanske till och med kan finnas för gratis nedladdning.
I denna skrift ska det beskrivas tillvägagångssätt, samt stipuleras att allt som inte görs exakt efter dessa instruktioner är olagligt för en icke-elektriker.
Förhoppningsvis skulle de flesta hålla sig i skinnet.
Dom som inte gör det, vad gör dom idag?
Oki, ni kan säkert skriva spaltmeter med invändningar mot detta, och ni får gärna göra det.
För rätt många år sedan var det mesta på ett husbygge underkastad ett mer eller mindre noggrannt granskande av en bygginspektör ifrån kommunen. Bygginspektören skulle vid olika tidpunkter i byggprocessen tillkallas för att granska av diverse punkter angående arbetets och byggnadens konstruktion, säkerhet, kvalitet och livslängd.
Det fanns säkert många som aldrig kunde tänka sig någon förändring (förenkling) för då skulle det absolut skita sig. Vilka risiga och farliga hus det skulle bli osv...
Numera är denna konstruktion avskaffad, iofs ersatt av KA-systemet, men dessutom är det gott om egenkontroller av hantverkarna själva. I viss begränsad omfattning brukar dessutom byggherren godkännas som KA. Det nya systemet har väl ett par årtionden eller nåt i den stilen på nacken nu, och än har vi inte sett någon dramatisk ökning av ihoprasade hus.
Likaväl kan det givetvis bli förändringar i det elektriska behörighetssystemet, åt båda håll givetvis.
Om några år kanske man inte ens får byta strömbrytare eller vägguttag själv längre.
Eller så kan det bli en utökning av befogenheter, t.ex. att det blir tillåtet för en kunnig lekman att byta från strömbrytare till dimmer (hu så hemskt ! :eek:
Man kan givetvis se en möjlighet till ytterligare utökning, men det är givetvis svårt att sia om vad och hur det skulle bli.
Om det blir en utökning måste det nog i vilket fall bli någon gränsdragning.
En möjlig gränsdragning som jag kan se är att begränsa det hela till några "standardlösningar" eller vad jag nu ska kalla det.
Att det är tillåtet att utföra typ BB1-arbeten (utökning och förändring inom befintlig grupp, dvs inte pillra nåt i centralen) men endast med vissa utvalda material och utvalda förläggningssätt.
Att installerad JFB i centralen är ett krav .1) för att alls få göra denna sorts egna arbeten.
osv osv
.1) Jag är medveten om svårigheten med att veta ifall JFB är inkopplad på alla grupper...
Sen borde det tryckas upp en skrift som antingen säljs till ett överkomligt pris eller kanske till och med kan finnas för gratis nedladdning.
I denna skrift ska det beskrivas tillvägagångssätt, samt stipuleras att allt som inte görs exakt efter dessa instruktioner är olagligt för en icke-elektriker.
Oki, ni kan säkert skriva spaltmeter med invändningar mot detta, och ni får gärna göra det.
Redigerat:
Jag tycker även att det borde vara möjligt att införa ett "light" körkort för dom som aldrig är inne i större samhällen utan bara håller sig till grusvägar. Likaså borde det vara möjligt med "ligth" läkare som bara får ta sig ann patienter med ej livsfarliga åkommor osv. osv. vad jag blir trött.
Jo en sak till, som jag glömde...
Vad vi än skriver, hoppas och tycker på detta forum, så vågar jag satsa min hatt på att de eventuella förändringar vi kommer få se närmaste åren kommer ha med EU-anpassning att göra.
Jag misstänker att det finns diverse starka krafter som jobbar för en harmonisering inom detta område inom EU. Däribland möjligheten för utbildade elektriker att få jobba inom valfritt EU-land. Men har inte andra länder väsentligt generösare regler för hempulande (och jag tvivlar på att så är fallet) så ska vi näppeligen förvänta oss någon förändring, de närmaste åren iaf, på den fronten.
Vad vi än skriver, hoppas och tycker på detta forum, så vågar jag satsa min hatt på att de eventuella förändringar vi kommer få se närmaste åren kommer ha med EU-anpassning att göra.
Jag misstänker att det finns diverse starka krafter som jobbar för en harmonisering inom detta område inom EU. Däribland möjligheten för utbildade elektriker att få jobba inom valfritt EU-land. Men har inte andra länder väsentligt generösare regler för hempulande (och jag tvivlar på att så är fallet) så ska vi näppeligen förvänta oss någon förändring, de närmaste åren iaf, på den fronten.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nä men då kanske man kan åka till något trevligt "nytt" EU land på semestern och komma tillbaka efter ngn. vecka som fullärd med AB berhörighet (minst), inläst vid bardisken.
Fundering rörande det där med om en äldre anläggning kan uppfylla alla idag gällande normer...
Om man köper ett hus från början av 1900-talet, förväntar man sig verkligen att en sådan uppfyller alla normer som man har idag även om besiktningsmannen inte har anmärkningar?
Ett sådant tankesätt skulle dock onekligen förklara en del mycket märkliga frågor på olika delforum här *S*
Förresten, skulle någon verkligen vilja anlita en besiktningsman från diverse EU-länder bara för att denne är auktoriserad i det landet?
/Kent
Om man köper ett hus från början av 1900-talet, förväntar man sig verkligen att en sådan uppfyller alla normer som man har idag även om besiktningsmannen inte har anmärkningar?
Ett sådant tankesätt skulle dock onekligen förklara en del mycket märkliga frågor på olika delforum här *S*
Förresten, skulle någon verkligen vilja anlita en besiktningsman från diverse EU-länder bara för att denne är auktoriserad i det landet?
/Kent
Jag blir den förste!Mikael_L skrev:Nu är lagar och regler ingen statisk, ej förändringsbar konstruktion.
osv osv
Oki, ni kan säkert skriva spaltmeter med invändningar mot detta, och ni får gärna göra det.![]()
För tänk när Gustafsson uppe på Högåsatorpet köper en 50m ring EKK och ett vägguttag på Biltema. Han har redan ett vägguttag på framsidan av sitt uthus men vill ha ett på baksidan också och det går åt 17 m kabel. Tror du att det i varje enskilt fall är så enkelt att det bara är att göra så? När jag kommer dit och ska "besikta" hans anläggning så får jag säkert döma ut den för att den inte uppfyller utlösningsvillkoret. Tänk hela vägen och inte bara på det som är synligt med blotta ögat. Det finns ingen standardlösning som alltid fungerar för gemene hempulare.
Det kanske du kan. Men - om du inte skall jobba professionellt - vad har du för nytta av det? Det är väl ändå kunskap man behöver för att mecka med sin anläggning, inte behörighet?hempularen skrev: