299 177 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Eller varför en behörig elinstallatör inte oftare "hyrs in" in som ansvarig i entreprenaderna så att snickare mfl. kan dra rör utan att bryta mot elinstallatörsförordningen.elmont skrev:
Är det nån som kortfattat kan komma med ett förslag på hur behörighetsystemet bör förändras utan att elsäkerheten försämras det minsta för det är väl det viktigaste av allt det tror jag tom. vi här kan vara eniga om.
Nja, så är det ju faktiskt inte hur mycket radikalhögern här i tråden än vill se det så.snuttjulle skrev:
Det vet varenda vettig människa som kan se på frågan med öppna ögon, men det finns uppenbart luckor med systemet såsom att händige svensson ska få fixa eldsvåda i sin egen kåk under eget ansvar och att behörigheten skall vara personlig och inte gälla ett helt kollektiv.
Smile.75 skrev:
Jag har skrivit förslag på hur behörighetssystemet kan ändras så elsäkerheten tillochmed blir högre än den extremt goda standard vi har på våra lite större anläggningar idag.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
och det föslaget tyckte jag var alldelles förträffligt bra! så bra att det vore värt att skicka in till elsäkerhetsverketManInTheBox skrev:
inlägg nr 33 här: http://www.byggahus.se/forum/el/106842-bara-elektriker-handen-pa-hjaertat-nu-2.html
Redigerat:
Som vanligt skrivs det inget som driver den här tråden framåt, känns bara som om tråden börjar om igen efter att det inte har varit någon aktivitet på ett tag.
Ang. olika grader av behörighet (frånsett BB1/2 som knappast kan räknas som någon behörighet av värde) så kvarstår ett problem om du inte tänkt jobba vidare som elektriker, nämligen att fixa praktiken. Vilken elfirma anställer och lär upp en kille som man ändå vet kommer att sluta så småningom? Nej, om man ändå ska ta behörighet, så kan man lika gärna gå hela vägen.
Ang. olika grader av behörighet (frånsett BB1/2 som knappast kan räknas som någon behörighet av värde) så kvarstår ett problem om du inte tänkt jobba vidare som elektriker, nämligen att fixa praktiken. Vilken elfirma anställer och lär upp en kille som man ändå vet kommer att sluta så småningom? Nej, om man ändå ska ta behörighet, så kan man lika gärna gå hela vägen.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
ja precis, det är ju med andra ord nästintill omöjligt för en privatperson att få behörighet om man inte samtidigt siktar på att bli gnistjagare.. DET är trist...snaggletooth skrev:Som vanligt skrivs det inget som driver den här tråden framåt, känns bara som om tråden börjar om igen efter att det inte har varit någon aktivitet på ett tag.
jag har tagit Bkörkort, sedan C-kort, och håller nu på med CE, utan att jag för den sakens skull vill vara yrkeschaufför, jag behöver de korten för att köra min GMC pickup och en tillhörande trailer jag ska köpa. och detta har vart fullt möjligt och har väl inte ruinerat min ekonomi.. men att ta AB-behörighet, ja då får jag nog ha ett par hundra lax att leva på under tiden..
I vilka anläggningar anser du att man inte bör bibehålla säkerheten på samma nivå?BobbyEwing skrev:
Vilka risker som dagens regelverk eliminerar är onödiga?
Försök svara kortfattat och sakligt så vi inte snurrar in på något annat ämne nu
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Då har jag rensat bort ett antal inlägg som handlade mer om politik, och fackföreningar än hempuleri som den här tråden handlar om.
Ber om ursäkt om ngt inlägg extra råkat följa med i farten.
Ber om ursäkt om ngt inlägg extra råkat följa med i farten.
ManInTheBox skrev:
Har ingen åsikt om några speciella anläggningar. Det regelverk vi har idag accepterar också det risker och jag menar bara att det inte är en naturlag att riskacceptansen behöver ligga på den nivå vi har idag. Exempel på där reglerna medför onödiga kostnader och där risken för fel inte är i paritet är alla de fall där ett trivialt fel eller en enkel förändring i en anläggning, såsom byte av en FK eller installation av ett nytt uttag kräver behörighet och därmed kostar förhållandevis mycket pengar, även då risken att dessa arbeten är liten och skulle kunna göras ännu mindre med enkla åtgärder.Smile.75 skrev:
****** Redigerat av moderator ****************
Redigerat av moderator:
Har haft el-yrket bara 25 år och tycker fortfarande att det lär mig något varje dag.
Efarenheten från mina jobbarkompisars elolyckor talar om hur farligt det kan var med el. (En av dem har egen behörighet, men vad hjälpte det.)
Om alla skulle jobba med el hemma skulle vi nog få fler olyckor tror jag.
Har sett ett och annat som hemmapulare testat och det kan bara sluta på ett sätt.
Jag skulle vilja träffa den hemfixaren som tar ansvar för sin installation när det går snett. Kolla statestiken vad det gäller bränder som orsakas av el. Undrar hur många som kunnat undvikas om en utbildad fått montera eller reparera.
Idag krävs testprotokoll som visar att man testat anläggningen efter tex utökning.
Kan hemfixaren detta? Vet de ens vad är? Kanske någon, men inte många kan ens hjälpligt kolla en säkring med ett instrument.
En lösning kanske vore att utbilda alla i skolan till ex. Kul ämne : 250 h installationsteknik i grundskolan.....
Efarenheten från mina jobbarkompisars elolyckor talar om hur farligt det kan var med el. (En av dem har egen behörighet, men vad hjälpte det.)
Om alla skulle jobba med el hemma skulle vi nog få fler olyckor tror jag.
Har sett ett och annat som hemmapulare testat och det kan bara sluta på ett sätt.
Jag skulle vilja träffa den hemfixaren som tar ansvar för sin installation när det går snett. Kolla statestiken vad det gäller bränder som orsakas av el. Undrar hur många som kunnat undvikas om en utbildad fått montera eller reparera.
Idag krävs testprotokoll som visar att man testat anläggningen efter tex utökning.
Kan hemfixaren detta? Vet de ens vad är? Kanske någon, men inte många kan ens hjälpligt kolla en säkring med ett instrument.
En lösning kanske vore att utbilda alla i skolan till ex. Kul ämne : 250 h installationsteknik i grundskolan.....