Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Usch ja, 150 -300 Mm/s, beroende på omgivningens Er...

Har fått förklarat för mig en gång i tiden att en behörig elektriker inte får lämna en farlig installation. Dvs hittar den en installation som är direkt farlig så är det brottsligt att åka därifrån innan faran är åtgärdad. Stämmer det? Hoppas det iaf! :)

andersanders skrev:
Har fått förklarat för mig en gång i tiden att en behörig elektriker inte får lämna en farlig installation. Dvs hittar den en installation som är direkt farlig så är det brottsligt att åka därifrån innan faran är åtgärdad. Stämmer det? Hoppas det iaf! :)

Det räcker ju att koppla bort den det är ju inte alls säkert att det går att åtgärda det så snabbt.

andersanders skrev:
Underlåtenhet är inte brottsligt om det inte explicit står så i lagen, men det finns inget sådant i Ellagen. Det är anläggningsinnehavaren som är ansvarig.

Möjligen kan det finnas något i Elsäkerhetsverkets Föreskrifter.

smile. 75: Kopplar du bort det så har du ju åtgärdat faran.
mycke_nu: Kan kanske stämma, var som sagt nått min gamle ellärare sa till mig för ett par år sedan, möjligheten att jag fattade fel finns också.

Visst är vi elektriker lite snyggare .....lite klokare och bättre...än vanligt folk...hehe
Vi blir oftast behandlade som sk. Övermänniskor....(med all rätt)
Vi pekar...då görs det... Vi pratar...då tystnar det...... Tyst för fan...Elektrikern talar osv osv osv
Vi får ALLTID den sk. elektrikerbiten på kaffelängden...Den goaste och saftigaste delen...ca1/3 del.
Varför kör 94 % av oss mercedes? ( även privat) Vi kan...
En polis skulle aldrig stoppa en Elektriker-stripad bil....
En hemmafru tillåts inte vara hemma när vi anländer....
Vill vi ha ett uttag där.....så byggs det en vägg där osv osv
Det sätts in 365 lyckliga dagar på vårt konto/år
Förlåt jag skenade iväg....

Trodde till slut att du var lokförare, en sån är ju van att det skenar. Dessutom får han också kraften uppifrån - precis som du :D

Kjell G

kjellman skrev:
Visst är vi elektriker lite snyggare .....lite klokare och bättre...än vanligt folk...hehe
Vi blir oftast behandlade som sk. Övermänniskor....(med all rätt)
Vi pekar...då görs det... Vi pratar...då tystnar det...... Tyst för fan...Elektrikern talar osv osv osv
Vi får ALLTID den sk. elektrikerbiten på kaffelängden...Den goaste och saftigaste delen...ca1/3 del.
Varför kör 94 % av oss mercedes? ( även privat) Vi kan...
En polis skulle aldrig stoppa en Elektriker-stripad bil....
En hemmafru tillåts inte vara hemma när vi anländer....
Vill vi ha ett uttag där.....så byggs det en vägg där osv osv
Det sätts in 365 lyckliga dagar på vårt konto/år
Förlåt jag skenade iväg....
Kan inte annat än att instämma :D

Hehe, här i Göteborg står blixtapor lägst i kurs.

Ja jag vet. Här med. Ett nödvädigt ont.

E
Som installatör kan du aldrig göra mer än du är anlitad för......å få betalt för det
Däremot kan du påpeka, sen får fastighets äg besluta OM det skall åtgärdas
blir det inte åtgärdat är du som installatör indirekt ansvarig om det händer nått
efter ev. olycka så hävdar fast.äg. att elfirman Firman som var där sist inte sa något.
Hur skulle det kunna förklaras om du gjort jobb bredvid den felaktiga delen?
Därför påpekar jag först å vill då fast.äg. ha det åtgärdatinte så bifogar jag min faktura vad jag sett å jag har då ryggen fri å lämnat ansvaret åt fast.äg
En sån sak kan fast.äg inte förklara bort å `inte hört/läst´

Skulle ni låna ut bilen till en som är berusad?....
eller låta en farlig elkoppling vara kvar?

många -de flesta- kör inte bil i fyllanför det är livsfara för en själv å andra eller för att lagen säger så
men många kopplar el fast det åxå är fara för liv å egendom.........hm....

jag kör inte full för att det finns snutar utefter vägarna som tar en tillslut, skulle det springa snutar i folks hem och göra elrazzia så skulle nog fler sluta med koppleriverksamheterna..

electrocuted skrev:
jag kör inte full för att det finns snutar utefter vägarna
Så om du visste att det var snutfritt då skulle du köra dyngpackad.
Trevligt.

E
varför måste vi med kontroll å lagar m.m styra Sverige?
Räcker det inte att informera folk om risker å vad det kan medföra
försäkringsskadebortfall m.m.
vet folk om vilken risk det tar å tycker de kan osv så låt de koppla på
men jag tror inte folk förstår risken riktigt
sen när de säljer sitt hus -hur blir för näste ägare om det är hemmapul
anlita för hela huset? dra av på priset?

läste om en som kopplat elvärme i duschen å frun tyckte det killade i handen du hon duschade å tog i blandaren, sommarn kom å han koppla ur den -som var anslutet med stickpropp i hallen i ojordat -inte fast mao
Hösten kom å kylan med den å han koppla in den igen tog sig en dusch när frun var å handlade som kom hemm fann sin make död i duschen
det killade förut för då låg felet via nollan då dte åter anslöts hade hab vänt åp stickproppen å fått fas där nollan låg innan
men han hade inte brutit mot nån lag å sparat pengar
undrar om det var värt det?...............

E
maninthebox: kopplar du elen själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.