299 177 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Men om folk ändå pular själva, vore det då inte bättre om man fick läsa in en förenklad behörighet, som gäller det egna boendat, och med vissa restriktioner kanske,
Jag läste nyss ett inlägg från någon som inte förstod varför elementet inte blev mer än ljummet, tydligen/troligen har han ett 400v element (radiator) kopplat på 220 (240)
Allt enligt devisen "Kan själv"
Någon form av baskunskaper, och riskupplysning kunde man tänka sig..
Jag läste nyss ett inlägg från någon som inte förstod varför elementet inte blev mer än ljummet, tydligen/troligen har han ett 400v element (radiator) kopplat på 220 (240)
Allt enligt devisen "Kan själv"
Någon form av baskunskaper, och riskupplysning kunde man tänka sig..
Vad du säger är alltså att el är så farligt att det som är tillåtet idag (byta strömbrytare, koppla skarvsladd) inte heller borde vara det? För vad är egentligen skillnaden i farlighet om man jämför t ex en hembyggd skarvsladd med en utökning med ett extra vägguttag?fazer480 skrev:Har haft el-yrket bara 25 år och tycker fortfarande att det lär mig något varje dag.
Efarenheten från mina jobbarkompisars elolyckor talar om hur farligt det kan var med el. (En av dem har egen behörighet, men vad hjälpte det.)
Om alla skulle jobba med el hemma skulle vi nog få fler olyckor tror jag.
Har sett ett och annat som hemmapulare testat och det kan bara sluta på ett sätt.
Jag skulle vilja träffa den hemfixaren som tar ansvar för sin installation när det går snett. Kolla statestiken vad det gäller bränder som orsakas av el. Undrar hur många som kunnat undvikas om en utbildad fått montera eller reparera.
Idag krävs testprotokoll som visar att man testat anläggningen efter tex utökning.
Kan hemfixaren detta? Vet de ens vad är? Kanske någon, men inte många kan ens hjälpligt kolla en säkring med ett instrument.
En lösning kanske vore att utbilda alla i skolan till ex. Kul ämne : 250 h installationsteknik i grundskolan.....
Givetvis måste det finnas gränser, men det är nog många som tycker att de är lite väl hårda i vissa situationer.
Och det där med test och mätning som så ofta kommer upp i de här diskussionerna. Hur ofta görs det? Jag har, i egenskap av företagare, anlitat kanske ett tiotal olika elektriker till olika utökningar det senaste decenniet. Det har handlat om allt från att koppla in ett extra vägguttag på egen grupp till att montera en ny undercentral. Inte i något fall har jag sett minsta tillstymmelse till mätning annat än med multimeter, och jag har aldrig fått några protokoll eller papper förutom fakturorna.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
en intressant jämförelse som uppkom är ju detta med att få tillverka egen skarvsladd kontra utöka befintlig grupp med ett extra uttag..
jag kan inte se någon skillnad alls mellan dessa två jobb med tanke på elsäkerhet, är man novis så är båda lika farliga att ge sig på.
MEN för att sätta upp ett nytt uttag måste du ha lägst BB1, vilket innebär att man måste plugga på viss ellära och även trefasteori, ja sen ska man ju ha 2 års praktik också....
borde det inte då krävas 2 års skarvsladdkopplande under överinseende av behörig för att få ett skarvsladdcertifikat?
jag kan inte se någon skillnad alls mellan dessa två jobb med tanke på elsäkerhet, är man novis så är båda lika farliga att ge sig på.
MEN för att sätta upp ett nytt uttag måste du ha lägst BB1, vilket innebär att man måste plugga på viss ellära och även trefasteori, ja sen ska man ju ha 2 års praktik också....
borde det inte då krävas 2 års skarvsladdkopplande under överinseende av behörig för att få ett skarvsladdcertifikat?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag ser många stora skillnader.
OK det finns utökningar som inte är speciellt svåra att göra helt korrekta. Eller åtminstonde inte svårare än att göra en skjarvsladd korrekt. Men om man nu är hempulare som anser sig kunna det här, med att tillverka skarvsladdar.
Och vi antar att det är ett hus från -60 talet där ingeting större är gjort på elfronten.
Och kommer på att jag behöver ett uttag till bilvärmaren ute på fasaden. Det borde ju gå jättebra att koppla från det där vägguttaget på insidan. Så jag tar det som blev över av lampsladden från skarvladdstillverkningen, borrar ett hål rakt genom botten på dosan därinne och kopplar.
Så hur många fel har jag då skapat vid min lilla utökning?
OK det finns utökningar som inte är speciellt svåra att göra helt korrekta. Eller åtminstonde inte svårare än att göra en skjarvsladd korrekt. Men om man nu är hempulare som anser sig kunna det här, med att tillverka skarvsladdar.
Och vi antar att det är ett hus från -60 talet där ingeting större är gjort på elfronten.
Och kommer på att jag behöver ett uttag till bilvärmaren ute på fasaden. Det borde ju gå jättebra att koppla från det där vägguttaget på insidan. Så jag tar det som blev över av lampsladden från skarvladdstillverkningen, borrar ett hål rakt genom botten på dosan därinne och kopplar.
I statistiken för elbränder ingår även bränder som startat i TV-apparater och spisar, vilket överlägset är de främsta orsakerna. Kvarglömda kastruller, olja som överhettats, levande ljus på TV-apparaten osv. Få elbränder beror på fel i den fasta installationen.
Statistiken ger också att män i åldern 40-50 år är överrepresenterade när det gäller rena elolyckor. Det är också denna åldersgrupp, enligt en undersökning gjord av if som är mest benägna att hempula... Men, statistiken visar också att elolyckor är vanligast pga elapparater, bla armaturer och maskiner. Här finns också sådana tillbud som elchock pga avtagna lock på eluttag vid målning och tapetsering.
Statistiken ger också att män i åldern 40-50 år är överrepresenterade när det gäller rena elolyckor. Det är också denna åldersgrupp, enligt en undersökning gjord av if som är mest benägna att hempula... Men, statistiken visar också att elolyckor är vanligast pga elapparater, bla armaturer och maskiner. Här finns också sådana tillbud som elchock pga avtagna lock på eluttag vid målning och tapetsering.
Ville du få ett svar?hempularen skrev:Och vi antar att det är ett hus från -60 talet där ingeting större är gjort på elfronten.
Det allvarligaste felet, i mitt tycke är avsaknad av JFB.
Sen är det ju käpprätt fel kabel, är det dessutom 2x0.75 mm2, dva vanlig lampsladd är det ganska allvarligt, Resten är petitesser, elsäkerhetsmässigt.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det var väl ungefär något åt det hållet jag tänkte på.
Jag vill påstå att en person som med nöd och näppe skulle kunna få ihop en skarvsladd som inte blir livsfarlig direkt (troligen många fel på den ändå, inte många som VERKLIGEN vet hur en skarvsladd skall vara tillverkad), troligen skulle göra något av felen som jag förutsatte i mitt lilla exempel.
Poängen är att det är klart större risk att en måttligt kunnig hempulare skall göra en felaktig utökning än att han skall tillverka en akut farlig skarvsladd.
Jag vill påstå att en person som med nöd och näppe skulle kunna få ihop en skarvsladd som inte blir livsfarlig direkt (troligen många fel på den ändå, inte många som VERKLIGEN vet hur en skarvsladd skall vara tillverkad), troligen skulle göra något av felen som jag förutsatte i mitt lilla exempel.
Poängen är att det är klart större risk att en måttligt kunnig hempulare skall göra en felaktig utökning än att han skall tillverka en akut farlig skarvsladd.
Vad är det som är hemligt? Information om hur man gör det som är tillåtet finns att tillgå gratis och är faktiskt rätt bra. Övrig information finns till vissa delar att ladda ned kostnadsfritt och resten finns att köpa.
Bl.a. här finns allt på ett ställe (inte speciellt hemligt
, möjligtvis priserna då):
http://www.el-info.se/
Edit: eller här (med priser):
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=3331379
http://www.el-info.se/
Edit: eller här (med priser):
http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=3331379
Redigerat:
Att utöka med ett extra vägguttag är inte helt enkelt, det kan dyka upp massor av frågor (kabeltyp, fastsättning, jordning, omdragning av kablar osv osv) men poängen är att om man vet vad man gör är det ingen skillnad. Man kan göra samma jämförelse med att konstruera eller reparera en maskin som är avsedd för fast ("permanent") anslutning, det behövs det ingen behörighet för annat än för just själva inkopplingen.
En måttligt kunnig hemmapulare skulle säkert kunna tänka sig att ge sig på att laga en spis också.
Det jag egentligen vill komma till är att jag mycket hellre skulle föredra ett system där hemmapulare fick göra det de ändå gör, men med någon form av besiktning/ansvar. Istället för att de gör det i hemlighet, som idag, och kanske dessutom försöker gömma det.
Jag har flyttat fem gånger i mitt liv, en enda gång har jag flyttat till ett ställe där det inte fanns någon/några helt-uppåt-väggarna-kopplingar, och det var för att det var helt nytt.
En måttligt kunnig hemmapulare skulle säkert kunna tänka sig att ge sig på att laga en spis också.
Det jag egentligen vill komma till är att jag mycket hellre skulle föredra ett system där hemmapulare fick göra det de ändå gör, men med någon form av besiktning/ansvar. Istället för att de gör det i hemlighet, som idag, och kanske dessutom försöker gömma det.
Jag har flyttat fem gånger i mitt liv, en enda gång har jag flyttat till ett ställe där det inte fanns någon/några helt-uppåt-väggarna-kopplingar, och det var för att det var helt nytt.