bra-byggare skrev:
Självklart avsågs att han skulle använda dem elektriskt.

Följdfråga: Får den behörige elektrikern spika VP-rör (och använda dem elektriskt) hemma i sitt eget hus eller måste han/hon skicka räkning till sig själv för att behörigheten ska kunna åberopas?
Han får inte göra något på egen hand utan sin behörige chefs välsignelse.

Vem skulle "åberopa" behörighet och varför??
Och om firman tar betalt eller ej har ingen betydelse utan det som har betydelse är om den behörige har "godkännt" att han gör arbetet och därmed tar "ansvar" för arbetet.
Men har kunden inte kvitto på betalning kan han få svårt att driva en tvist om det skulle visa sig att arbetet var felaktigt utfört.

P
snaggletooth skrev:
Han får inte göra något på egen hand utan sin behörige chefs välsignelse.
Här menade jag om den behörige gör samma sak, dvs om chefen gör eljobb hemma.

Det här med att man ska vara behörig för att dra rör är ju "sjukt". Det är ju bara att dra rören själv och sedan be en behörig koppla in om man är osäker. Säjer första nej så fråga nästa osv. Är du säker på din sak så kopplar du in själv.

P
elmont skrev:
Tja, de som nu har behov av det. Försäkringsbolag kanske, eller menar du att det inte finns någon som någonsin åberopar behörighet i fråga om en elinstallation, får i så fall faller väl hela idén med behörigheter lite grann, eftersom ingen ändå bryr sig? Eller fattar jag din fråga fel?

Räv3n skrev:
Att läsa teori är inte det samma som praktik min gode maxwell.. Eller menar du att det skulle räcka med det teoretiska provet för att ta körkort oxå?
Det räcker med teori för att ta traktorkort, som behövs för att köra a-traktor, en långsammare variant av bil. Varför skulle det då inte kunna finnas en teoretisk utbildning för lättare eljobb?

ThomasLindgren skrev:
Det räcker med teori för att ta traktorkort, som behövs för att köra a-traktor, en långsammare variant av bil. Varför skulle det då inte kunna finnas en teoretisk utbildning för lättare eljobb?
ja och epa-förare kör ju som krattor också så:p nej men jag håller med dig i övrigt! varför ska man vara en fulländad elektriker med blandannat kunskaper om industriella elsystem osv, när man bara vill spika lite kabel hemma..

jämför med sotning, du får sota själv om du går en kurs hos räddningstjänsten och får då ett intyg på det, och sedan ansöker du hos sotaren att få sota din egen fastighet själv!

elmont skrev:
Och om firman tar betalt eller ej har ingen betydelse utan det som har betydelse är om den behörige har "godkännt" att han gör arbetet och därmed tar "ansvar" för arbetet.
Men har kunden inte kvitto på betalning kan han få svårt att driva en tvist om det skulle visa sig att arbetet var felaktigt utfört.
Kanske är ute på lite hal is nu, men det jag far efter är att man måste ha ett anställningsförhållande till den behöriga.. Jobbar man då på firman och skickar räkningen är det ok.. Men att jobba på ngn annans behörighet utan (som det blir utan betalning) anställningsförhållandet blir nog svårare. Kanske är jag långt ute i cyberrymden nu och snurrar jag vet inte..

Men självklart kan man ju komma överens om att dra elen, men då kan det ju vara vilken klåpare som hellst som gör det.. Men den behörige står ju för det..

På vårt företag är vi flera hundra som går under den behöriga.. Om jag då fixar en enkel räkning så står ju han för det utan att veta egentligen..

Redigerat:
electrocuted skrev:
ja och epa-förare kör ju som krattor också så:p nej men jag håller med dig i övrigt! varför ska man vara en fulländad elektriker med blandannat kunskaper om industriella elsystem osv, när man bara vill spika lite kabel hemma..

jämför med sotning, du får sota själv om du går en kurs hos räddningstjänsten och får då ett intyg på det, och sedan ansöker du hos sotaren att få sota din egen fastighet själv!

Ingen och då menar jag verkligen ingen elektriker är fulländad.. Men man kan grunderna. Det är inget man lär sig på en epa-kurs..

bra-byggare skrev:
Här menade jag om den behörige gör samma sak, dvs om chefen gör eljobb hemma.
Den behöriga får ju självklart göra jobb hemma..

P
Okej, ett försök till sammanfattning.

En montör utan behörighet får inte göra jobb hemma åt sig själv med mindre att hans chef godkänt att han gör det. En montör utan behörighet får göra jobb åt någon annan mot betalning eller utan betalning om hans chef "godkänner" det.

En person med behörighet får göra jobb åt sig själv och åt andra mot betalning eller utan betalning. Om det sker utan betalning (eller svart) så kan den som anlitat den behörige få svårt att bevisa att en behörig person utfört jobbet. En person som är säker på att utföra ett lika bra jobb som den behörige har därmed ingen anledning att anlita en elektriker svart för att han vill att det ska vara en laglig installation (laglig bortsett från att det utförs svart) för han får ändå svårt att bevisa lagligheten om någon frågar.

Vem som helst (ej anställd av firman där chefen har behörighet) får göra jobb åt sig själv och åt andra mot betalning eller utan betalning om en behörig godkänner att det görs.

Är det korrekt uppfattat?

Det ska råda ett anställningsförhållande mellan den behörige och den som utför jobbet när arbetet utförs. Så en behörig kan i princip anställa vem han vill för att utföra arbetet, men där kan andra komplikationer komma in i bilden.

Vem han vill är väl en lätt överdrift.. Där lär ju facket sätta sig emot.. Det är nog svårt att "jobba" under hans behörighet.. Däremot om du gör jobbet åt dig själv och han godkänner det är det en annan sak..

Att ta in en svart elektriker är som att ta in vem som helst.. Iaf under behörighetsbiten.. Elektrikern bör väl kunna lite mera..

Redigerat:
det faller under "andra komplikationer" det är dock inget juridiskt hinder utan mera en förhandlings sak

Maxwells_Demon skrev:
Jösses. Den är inte bar dum. Den är fullständigt absurd. :eek:
Jag skall hålla mig långt borta ifrån den här tråden i fortsättning...
Ja, det här är bara för dumt...

Det handlade som sagt snarare om jämförelsen mellan att svetsa rost på sin bil; vilket är helt OK och lagligt, och att sätta upp ett extra vägguttag (jmf. BB2) som är så fullständigt livsfarligt att man måste har flera års erfarenhet och som dessutom inte går att godkänna i efterhand.

Och det är samma sak med en svets som en elektrisk koppling. Den kan vara lika dålig trots att den "ser" bra ut. (Faktiskt lättare med en koppling, den utsätts inte alls för de laster som en svets gör, den kan lätt dragtestas för hand. Det kan man typiskt inte med en svets. Ej heller har man hemma pss någon utrustning för test)

Jag har jobbat både som elektriker (utan någon utbildning mer än maskintekniskt gymnasium, och det var tydligen OK) och som bilsvetsare (kursen tog 14 dar, sedan var det bara att börja, utan någon större övervakning). Så jag har gjort båda. I det ena fallet får jag som privatperson ta ansvaret själv om jag så önskar (lika stor, om inte större risk att folk dör; det finns inga JFBer på våra vägar), i det andra är det stört omöjligt, och svårare än "rocket science".

Det borde vara ganska klart att skillnaden emellan dessa situationer inte motiverar skillnaden i lag och krav; men det är det tydligen inte, vilket osökt leder till det mycket passande citatet:

"It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it." --- Upton Beall Sinclair, Jr

(Ung. "Det är mycket svårt att få en man att förstå någonting när hans lön beror på att hans oförmåga att förstå det.")

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.