Logano skrev:
Detsamma. ?????. Skyldighet att ha alkolås på datorn vore nåt
Hjälper inte när tangentbordet lägger av!

Det jag tänkt skriva var

Skulle kunna vara det att elektriker som har utfört en ändring eller nyinstallation i en befintlig installation ska ha skyldighet att överlämna dokument till anläggningsägaren, med de ritningar, beräkningar och mätningar som gjorts i anläggningen,
Anläggningsägaren ska sedan förvara alla dokument över anläggningen på ett säkert sätt.
Som det nu är finns det massor av elanläggningar som inte är dokumenterade.

Ok jag förstår.

Det finns redan krav på att märkning, ändring i ritningar/scheman, erfoderliga mätningar skall göras + mycket mer. Detta gäller även vid mindre jobb. Sen att det inte alltid blir gjort är en annan femma.

som husägare/fastighetsägare: vad är lägsta nivån på dokumentation som jag ska ha, är det tavlan vid elcentralen?

Logano skrev:
Okej! Om jag förstår rätt - Först tycker du att utbildning och praktik för att bli en skicklig elektriker inte är tillräcklig. Samtidigt tycker du att det borde finnas en "hushållsbehörighet" För att göra "allt" mellan mätare och användare? Du menar det här enkla som vem som helst som har lite brain kan fixa? Är den då tilltänkt för gemene man som bor i lägenhet/villa?? Kanske en endagsutbildning med ett avslutande prov - tillverka en skarvsladd?

Lägg fram ditt förslag till Elsäkerhetsverket. Skriv gärna svaret här sen!!
>> Du missförstog mig nog litet:

1) Behörighetskraven räcker nog idag, men dessa är inte till för att göra elarbeten, utan för att starta elfirma!!!

Förslag 1) Skilj på elfirma och licens. Det skall vara kunskapskrav som skall verifieras med teoretiska och praktiska prov INTE, som idag x-antal år som underhuggare på en elfirma. Tänk hur det skulle se ut i körkortsvärlden. "jag har nu kört lastbil för bolag Y i 6 år, ansöker härmed om körkort för lastbil......, mitt rattande godkäns härmed även av ägaren av bolag Y .....:"

Förslag 2)Det finns ingentng i behörighetsniveårna idag som motsvarar en "licens" att bygga/koppla 230/400V system i vanliga hushållsinstallationer...

För en civ. ing räcker det troligen med en kurs motsvarande 3-6 Månader. För en gymnasieing. kanske det dubbla.

håller med om att det borde finnas ett "körkort" man kunde ta för att få utföra privata elarbeten i SIN EGEN fastighet.
det systemet finns i många delstater i USA.
liknande det som finns för sotning av egen fastighet här..
och som tårta på detta så skulle de som har "ellicens" bli tvungna att låta utföra en besiktning av elanläggningen var 5:e år ungefär..

de "hempulare" som är intresserade av el, och tar reda på hur man gör eljobb på ett regelrätt sätt, och framförallt säkert för sig själv, (det är ju den som kopplar som sen ska bo i huset och då vill man nog ha en säker anläggning)
om man dessutom köper litteratur som fackmän använder så kan man ju inte annat än anses som kunnig inom ämnet.

Ett tips! Hempula med sånt som är tillåtet istället. Finns massor med saker du kan göra hemma som dessutom inte är farliga. Ditt inlägg i "Gamla trefas uttag till nya" talar sitt eget språk. Inser du vad som kan hända? Skrämmande!!

Håller tummarna för att kåken din inte brinner.

Ps. Vad säger du om elinstallationen till köparen den dan du ska sälja?

ja jag inser mycket väl vad som kan hända om hans jordkabel mellan centralen och uttaget skulle fallera, men just därför skrev jag så tydligt det gick att det enbart var en tillfällig lösning för att kunna få en nolla till apparater som behöver det för at inte brinna upp. men visst när man tänker efter så var det ju inte så bra att skriva det då han kanske ser det som en mer permanent lösning.. och jag kan garantera dig att jag har verkligen inga osäkrra inkopplingar hemma, det var draget kuloledning innanför tilläggsisoleringen innan, vilket ju är fel, dessutom var det draget lite nyare kablar där blå ledare var spänningsförande utan nån märkning om detta, sånt förekommer inte nu!
så jag kan med gott samvete sälja kåken och veta att elinstallationen är säker!, jag har till och med grävt ner en extra jordpunkt (rostfri plåt 50x50cm) vid garaget för att försäkra mig om att ett avbrott i luftledningens PEN-tråd inte ska döda mig.

Tyvärr så tror jag inte att en rostfri plåt på 50 x50 cm räddar dit liv vid avbrott på penledaren samt att en omärkt blå ledare med spänning skulle utgöra nån större fara, visar bara ännu tydligare att du kanske inte har hela bilden helt klar för dig.

jaja, man kan ju diskutera sånt här in i det oändliga.., men jag tycker då att en plåt med ½kvm yta har bättre ledningsförmåga än t.ex. ett jordspett!
och visst klarar den av att leda bort såpass mycket att det inte längre blir livsfarligt, marken är därtill ganska rik på grundvatten redan vid 1m djup så ledningsförmågan är ju mycket bra.
det finns ju t.ex. TT system i australien där skyddsjorden ENDAST utgörs av liknande jordtag ute hos konsumenterna! för det mesta är det endast anslutet till ett vattenledningsrör men vid nybyggnation är det även krav på jordtag, och jag tror inte dom gräver ner en kopparplåt på flera kvm för det ändamålet!
och ja jag tycker att en blå ledare som är spänningsförande åtminstone bör märkas upp som sådan! vid de enstaka tillfällen jag använt blå som fas är vid t.ex. trappkoppling från dosa ner till brytare (4-ledare, PE bortklippt) och då har de även tejpats med svart tejp för att eliminera risken för framtida förväxling.

Det är ju några år sedan jag var och jobbade i Australien, men inte på nått ställe där jag var använde man ett system med särjordning. Och att använda vatten som ledare är ju ytterst tveksamt, jag har tex. kopplat in befuktningsaggregat som genererar ånga genom att tre elektroder stoppas ned i ett vattenbad och får vattnet att koka, vi fick inte igång processen förrän vi "förorenade" vattnet med salt. Att jorda i vattenledningsrör är även det mycket tveksamt är rören gängade kan kontakten i skarven bli mycket dålig oftast är gängen lindad med lin eller nått annat som leder ström dåligt. Ledningarna i mark är av plast och dom lider inte alls, och skulle rörmockaren av nån anledning byta ut en bit till tex. pex rör eller demontera ett rörstråk förlorar man ju helt joden.

OK, jag kollade upp det och hade fel angående systemet, det är TN-C-S system i australien precis som i sverige men utöver detta har dom precis som jag mindes, potentialutjämning via vattenledningsrör, kopierat från wikipedia:

In Australia, the TN-C-S system is in use; however, the wiring rules currently state that, in addition, each customer must provide a separate connection to earth via both a water pipe bond (if metallic water pipes enter the consumer's premises) and a dedicated earth electrode. In older installations, it is not uncommon to find only the water pipe bond, and it is allowed to remain as such, but the additional earth electrode must be installed if any upgrade work is done. The protective earth and neutral conductors are combined until the consumer's neutral link (located on the customer's side of the electricity meter's neutral connection) - beyond this point, the protective earth and neutral conductors are separate.

men det finns som jag trodde även områden med TT-system:
In remote areas, where the cost of an additional PE conductor outweighs the cost of a local earth connection, TT networks are commonly used in some countries, especially in older properties. TT supplies to individual properties are also seen in mostly TN-C-S systems where an individual property is considered unsuitable for TN-C-S supply (e.g. petrol stations).

ja hursomhelst så har tråden kommit av sig en bit...

electrocuted skrev:
jaja, man kan ju diskutera sånt här in i det oändliga.., men jag tycker då att en plåt med ½kvm yta har bättre ledningsförmåga än t.ex. ett jordspett!
Jag kan då inte få 50 * 50 cm att bli detsamma som 1/2 m2....

...diffar med i storleksordningen 50 - 100 % beroende på från vilket håll man ser det!

50 cm x 50 cm = 0,25 kvm men eftersom den är nergrävd så blir bägge ytorna ledande mot jord dvs 2 x 0,25 kvm...

/Kent

thobjo skrev:
Du har helt rätt i att det kan vara farligt att pilla med elen själv.

Som kontrast till dina uppgifter om att det under de senaste tio åren i genomsnitt har dött 6,3 personer per år vill bara nämna att under 2002

...dog 11427 män och 10758 kvinnor i cancer.
...valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv.
...dog 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.
...mördades eller dräptes 64 män och 36 kvinnor.

Källa: Statistisk årsbok 2006, från SCB.

Givet att jag står i valet mellan att låta en behörig elektriker göra en elinstallation och att använda slantarna till att köpa en säkrare bil så skulle jag utan att tveka välja den säkrare bilen. Som tur är har jag inte ställts inför det valet ännu.
Håller förvisso med om att elolyckor inte är den största dödsorsaken. Men: Innebär inte statistiken ovan att t.ex. den som tagit livet av sig genom att köra ihjäl sig med bil, finns med dubbelt. Alltså: Hur många dog sammanlagt av ovanstående dödsorsaker?

305 skrev:
Håller förvisso med om att elolyckor inte är den största dödsorsaken. Men: Innebär inte statistiken ovan att t.ex. den som tagit livet av sig genom att köra ihjäl sig med bil, finns med dubbelt. Alltså: Hur många dog sammanlagt av ovanstående dödsorsaker?
Statistik är kul, går att vända hur som helst!

Ta t.ex. att 4 av 10 som dör på sjön har druckit alkohol!
Alltså dör det fler nyktra........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.