302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Vad som ibland irriterar mig är att oavsett om jag säljer mitt matr. till inköpspris och arbetar gratis tycker vissa att det blir för dyrt.
Jag får betala fullt (och gör det utan att gnälla) när jag får min bil servad eller om jag köper en dagstidning osv. Vad jag förstår så är inte hantverkarna några, som efter nått år har "lurat av" sina kunder så mycket pengar att dom kan luta sig tillbaka och leva på kapitalet.
Jag får betala fullt (och gör det utan att gnälla) när jag får min bil servad eller om jag köper en dagstidning osv. Vad jag förstår så är inte hantverkarna några, som efter nått år har "lurat av" sina kunder så mycket pengar att dom kan luta sig tillbaka och leva på kapitalet.
Det var ett svar jag tyckte var betydligt mer seriöst, och jag har full förståelse för det du säger, och jag är övertygad om att många tror på att få jobbet gjort gratis, men jag tillhör inte dem.
Jag tror inte att jag är särskilt snål när det gäller mina hantverkare jag har haft, men när jag var tvungen att ha en röris hemma som skulle använda material jag exakt hade definierat, och göra ett jobb som tog en knapp kvart, och fick en faktura på 1440 kronor, där jag bland annat fick betala ca 300 kronor för "servicebil" + full debitering för körningen i båda riktningarna, trots att han talade om för mig att han hade jobbat i min stad före och efter jobbet hos mig så fick jag betala från hans firma till mig ToR, ca 6 mil. Då känns det inte som att jag har fått valuta för mina pengar. Hoppas du har förståelse för det... Det gör en ju misstänksam (ja, jag vet att det här var en röris, men jag har haft liknande erfarenhet av minst två elektriker).
Jag tror inte att jag är särskilt snål när det gäller mina hantverkare jag har haft, men när jag var tvungen att ha en röris hemma som skulle använda material jag exakt hade definierat, och göra ett jobb som tog en knapp kvart, och fick en faktura på 1440 kronor, där jag bland annat fick betala ca 300 kronor för "servicebil" + full debitering för körningen i båda riktningarna, trots att han talade om för mig att han hade jobbat i min stad före och efter jobbet hos mig så fick jag betala från hans firma till mig ToR, ca 6 mil. Då känns det inte som att jag har fått valuta för mina pengar. Hoppas du har förståelse för det... Det gör en ju misstänksam (ja, jag vet att det här var en röris, men jag har haft liknande erfarenhet av minst två elektriker).
Tänk om det är det vi gör.....
Det gäller väl att få det man vill ha för det man vill betala.
Förstår inte elmonts inlägg alls, jag tror han undervärderar sina kunder och absolut undervärderar läsarna av forumet.
Kom igen med
Precis!! Ni har en bild av vad ni vill ha och vad det får kosta. Medans vi (elfirmorna) har en helt annan bild av vad ni kan få av det ni betalar. Det som är kärnan i det här är att informera kunden om att han inte kan få en ferrari när han beställt en volvo. Så visst det är aldrig en persons fel (i vanliga fall). Men det kunden måste förstå är hur en firma måste ta betalt för varje sak den lägger ner på ett projekt. Är det överenskommet hur beställningen är så se då till att ni får fast pris. Ändrar ni sedan i bställningen så tror fan att det blir dyrare (vissa kunder förstår inte detta).Johannabacken skrev:
Lika är det om man tar ett jobb på löpande:
Jobbet utgår alltid ifrån firman.
Det utgår en fast avgift för firmabil (där även slitage på verktyg brukar ingå), fast man inte har alla detaljer där men det nödvändigaste såsom, kabel, plugg, skruv, verktyg, dosor m.m
Tid för att hämta material hos grossist.
Tiden för att skriva ner tidssedel och material.
Därför är mindebiteringen hos många firmor minst 2 timmar.
Ser man till detta så tycker inte jag att det är så dyrt som de flesta vill framhålla. Ingen klagar när de går till tandläkaren och blir undersökta i en kvart och får betala 700:-, tar du sedan extra plåtar på gaddarna så blir det extra för det också. Allt som går utöver det ordinarie beställda jobbet blir extra debiterat, Svårare är det inte. Sedan så kräver ju detta en bra kommunikation kunden och montören imellan. Säger ingen något så blir resultatet därefter.
Intressant diskussion! Jag personligen blir rätt uppretad på diverse hantverkare eftersom jag inte känner att jag får vad jag betalar för. Resonerar så här:
Självklart kostar allting, inte finns det någon IT-konsult som kostar under 700kr/timme. Att det sedan tillkommer materiel, milavgifter och liknande är naturligt. Tycker ofta att fakturorna från hantverkarna brukar vara höga, men tittar man på specen så ser man att allt har sin förklaring. Hög kostnad är inte det samma som dyrt!
Vad som däremot retar mig är många firmors totala avsaknad av service. Totala oviljan att ringa tillbaka, inte återkomma med de offerter de lovar etc. Förstår att branchen har goda dagar, men i min värld säger man i så fall till om man har så mycket att göra att man inte är sugen på att ta ett jobb. Man uteblir inte med offerter och liknande
Slutsats: Hantverkare får lova att kosta under förutsättning att de ger bra service och gör ett bra jobb.
/PH
Självklart kostar allting, inte finns det någon IT-konsult som kostar under 700kr/timme. Att det sedan tillkommer materiel, milavgifter och liknande är naturligt. Tycker ofta att fakturorna från hantverkarna brukar vara höga, men tittar man på specen så ser man att allt har sin förklaring. Hög kostnad är inte det samma som dyrt!
Vad som däremot retar mig är många firmors totala avsaknad av service. Totala oviljan att ringa tillbaka, inte återkomma med de offerter de lovar etc. Förstår att branchen har goda dagar, men i min värld säger man i så fall till om man har så mycket att göra att man inte är sugen på att ta ett jobb. Man uteblir inte med offerter och liknande
Slutsats: Hantverkare får lova att kosta under förutsättning att de ger bra service och gör ett bra jobb.
/PH
Jag tycker problemet med småjobb är att elektrikerna saknar visioner när det gäller dem. Man hanterar all materialhämtning, beställning osv likadant, oavsett om det rör sig om jobb som tar en timme eller en månad.
Erbjud längre väntetider på småjobben, ta en fredag varannan vecka för småjobb, samla ihop beställningarna för flera småjobb så man slipper köra till grossisten flera gånger. Ta en speciell timtaxa för småjobb, lägg på några kronor för de fasta kostnaderna istället. Jag har inte svårt att se en scenario där en elektriker kan debitera 8 timmar en fredag till en högre timtaxa och dessutom ha 4-5 nöjda kunder på en dag... Fördelen med fredagar är även att fler privatpersoner kanske kan vara hemma och tala om hur de vill ha det, ytterligare en fördel.
Jag säger inte att min lösning är den perfekta, men faktum är att folk vill ha mer småändringar i sina anläggningar nu än för 30 år sedan. Dock kör elektrikerna på i samma hjulspår, ingen anpassning till marknaden. Så länge det finns gott om jobb funkar det ju, men med missnöjda kunder och livsfarligt hemmapulande som följd.
Lite mer visionärt tänkande hade varit önskvärt...
Erbjud längre väntetider på småjobben, ta en fredag varannan vecka för småjobb, samla ihop beställningarna för flera småjobb så man slipper köra till grossisten flera gånger. Ta en speciell timtaxa för småjobb, lägg på några kronor för de fasta kostnaderna istället. Jag har inte svårt att se en scenario där en elektriker kan debitera 8 timmar en fredag till en högre timtaxa och dessutom ha 4-5 nöjda kunder på en dag... Fördelen med fredagar är även att fler privatpersoner kanske kan vara hemma och tala om hur de vill ha det, ytterligare en fördel.
Jag säger inte att min lösning är den perfekta, men faktum är att folk vill ha mer småändringar i sina anläggningar nu än för 30 år sedan. Dock kör elektrikerna på i samma hjulspår, ingen anpassning till marknaden. Så länge det finns gott om jobb funkar det ju, men med missnöjda kunder och livsfarligt hemmapulande som följd.
Lite mer visionärt tänkande hade varit önskvärt...
Jag vet att inom elområdet genrellt sett så är man en väldigt konservativ yrkesgrupp nya ideer och sätt att arbeta tar tid att slå igenom likväl som nya föreskirfter och sätt att göra installationer på.
Att sedan inte vara serviceminded och inte gör bra jobb är ju ett problem men det finns bra elektriker och killar som ger bra service och gör bra jobb.
Har erfarenhet från lite olika branscher och rötäggen finns i alla branscher. tråkigt bara för dem som blir drabbade av dem tycker jag.
Att sedan inte vara serviceminded och inte gör bra jobb är ju ett problem men det finns bra elektriker och killar som ger bra service och gör bra jobb.
Har erfarenhet från lite olika branscher och rötäggen finns i alla branscher. tråkigt bara för dem som blir drabbade av dem tycker jag.
Johannabacken
PÅ företaget där jag arbetar HAR vi en mycket hög servicenivå, vi är mycket medvetna om att det är kunderna som föder oss. Min moboltelefon är ALLTID på, jag åker vid behov ut och servar mina kunder ALLA dagar i veckan. Jag debiterar samma pris OAVSETT vilken dag eller vad klockan är.
Och jag vet exakt vad mina kunder vill ha, dom vill ha - billigare matr och billigare timdebitering- .
Vad mina kunder däremot inte förstår är att om dom beställer ett jobb som tar en timme på plats och kostar 700:- i matr så tar det mig minst 2 timmar att göra arbetet med allt "kringbestyr" och om dom dessutom kommer på att dom vill ha en lampa till - när jag ändå är på plats- som tar 2 timmar till kommer nån i slutet på min planerade arbetsdag att bli lidande.
Dom dagar man har "små jobb" är det ofta svårt att få till 5 timmar debiteringsbart men för att ha möjlighet att få ut lön för 8 timmar måste jag räkna in ALL tid när jag sätter min timmkostnad.
Och om jag tex. lämnar offerter på 10 olika projekt, och det tar en dag att göra en kalkyl, så kanske jag får 1 av jobben, måste den offerten även betala dom 9 övriga dagarna som jag har lagt ner på kalkyler.
Så nog vet jag vad det handlar om men hur många av dom som köper mina tjänster förstår sambanden.
PÅ företaget där jag arbetar HAR vi en mycket hög servicenivå, vi är mycket medvetna om att det är kunderna som föder oss. Min moboltelefon är ALLTID på, jag åker vid behov ut och servar mina kunder ALLA dagar i veckan. Jag debiterar samma pris OAVSETT vilken dag eller vad klockan är.
Och jag vet exakt vad mina kunder vill ha, dom vill ha - billigare matr och billigare timdebitering- .
Vad mina kunder däremot inte förstår är att om dom beställer ett jobb som tar en timme på plats och kostar 700:- i matr så tar det mig minst 2 timmar att göra arbetet med allt "kringbestyr" och om dom dessutom kommer på att dom vill ha en lampa till - när jag ändå är på plats- som tar 2 timmar till kommer nån i slutet på min planerade arbetsdag att bli lidande.
Dom dagar man har "små jobb" är det ofta svårt att få till 5 timmar debiteringsbart men för att ha möjlighet att få ut lön för 8 timmar måste jag räkna in ALL tid när jag sätter min timmkostnad.
Och om jag tex. lämnar offerter på 10 olika projekt, och det tar en dag att göra en kalkyl, så kanske jag får 1 av jobben, måste den offerten även betala dom 9 övriga dagarna som jag har lagt ner på kalkyler.
Så nog vet jag vad det handlar om men hur många av dom som köper mina tjänster förstår sambanden.
Om du lägger 1 dag per offert och har en hitrate på 10% så förstår jag att det blir dyrt i slutänden.... :elmont skrev:
Du har säkert ett företag som fungerar för den marknad du har men jag tror vi börjar närma oss problemet, din modell fungerar inte för små jobb! Det är det som Yens kommenterar och jag själv har åsikter om och jag tror det finns sätt att även göra småjobben lönsamma men då måste man se bortom dagens arbetssätt. Kanske använda ny teknik som Yens är inne på med mailade bilder och konsultation per distans. Kanske någon elektriker som inte vill åka runt längre? Kanske en elektriker med lite jobb i Dorothea?
För att slippa spontanjobb så håll dialog med kunden innan besöket, kanske en ickeaktoriserad kontorsarbetare kan ringa runt och förbereda kommande besök, fråga om det är någott extra och förvarna kunden när det är dags. (Sen gäller det för hantverkaren att dyka upp!)
Det finns naturligtvis massor med fler förslag hur man kan göra men jag är övertygad att man måste ändra arbetsmodellen om både kunder och hantverkare ska bli nöjda. Dessutom tror jag inte arbetsmodellen kommer att ändras förr än det behövs, dvs när det blir hårdare konkurrens om jobben. Jag är övertygad om att det går att göra småjobb lönsamma och hålla kunderna nöjda.
Jag hoppas dessutom att denna "avancerade" servicenivå är det som kan göra svenska hantverkare konkurrenskraftiga gentemot polska/estniska dito.
Lycka till elmont, kanske har du fått en idé till egen firma!?
/Johannabacken
Elmont, käre elektrikerbroder! Väl och tappert kämpat! Jag avundas din energi du lägger ner på att kväsa dessa konspirationsteorier och samhällsproblemslösare. Jag backar upp dig i allt du säger till vårt försvar och jag skulle vilja göra dig sällskap i kampen men jag ger fullständigt f---n i denna kundgrupp numera för den är trots allt en så pass liten del så den kan man mista och den utgör inget större hot mot mitt företagande heller för andelen återkommande nöjda och helnöjda kunder som har förståelse när man förklarar saker för dom är så pass mycket större.
Avundsjuka, trångsynthet och att dra en hel yrkesgrupp över en och samma kam gör inte världen bättre. Elbranschen skiljer sig inte mycket från övriga branscher, det är likadant överallt och allt kostar pengar. Inget konstigt med det. Det är däråt marknaden styr för att hänga med. Den som inte vill acceptera det kan ju försöka streta emot och bevara det gamla men kommer i slutändan att bli lämnad ensam kvar som en bortglömd fjärt i rymden!
Och till alla er som mer eller mindre hotar vår yrkesgrupp med den utländska arbetskraften. Det är inte jag som borde se upp med dom, jag klarar mig alltid på ett eller annat vis. Den som borde vara rädd och se om sitt hus är en helt annan och mycket större grupp av människor. Läs på om nationalekonomi och fundera sedan på vad det är jag menar!
Det gnälls bra mycket på de som ständigt påpekar att det och det får du inte göra utan behörighet men allt gnäll och skitsnack på denna elektriska yrkesgrupp, får det fortsätta? Åtminstone jag är fruktansvärt trött på det![/color]
Avundsjuka, trångsynthet och att dra en hel yrkesgrupp över en och samma kam gör inte världen bättre. Elbranschen skiljer sig inte mycket från övriga branscher, det är likadant överallt och allt kostar pengar. Inget konstigt med det. Det är däråt marknaden styr för att hänga med. Den som inte vill acceptera det kan ju försöka streta emot och bevara det gamla men kommer i slutändan att bli lämnad ensam kvar som en bortglömd fjärt i rymden!
Och till alla er som mer eller mindre hotar vår yrkesgrupp med den utländska arbetskraften. Det är inte jag som borde se upp med dom, jag klarar mig alltid på ett eller annat vis. Den som borde vara rädd och se om sitt hus är en helt annan och mycket större grupp av människor. Läs på om nationalekonomi och fundera sedan på vad det är jag menar!
Det gnälls bra mycket på de som ständigt påpekar att det och det får du inte göra utan behörighet men allt gnäll och skitsnack på denna elektriska yrkesgrupp, får det fortsätta? Åtminstone jag är fruktansvärt trött på det![/color]
En av anledningarna till varför det kanske blir lite väl mycket "pajkastning" kanske beror på att de elektriker som inte är särskilt serviceinriktade och smidiga (av olika anledningar) troligen heller inte är de som bemödar sig med att försöka förklara och hjälpa folk på ett forum. Därav så kanske de som svarar här känner sig oskyldigt utpekade.
Jag tycker att de elektriker som skriver på detta forum verkar vara både kunniga, serviceinriktade, kreativa och hjälpsamma och jag hoppas att de inte tröttnar på att hjälpa till. (Personligen tycker jag att det är både stimulerande och utvecklande att kunna vara till hjälp och även ta del av andras lösningar).
Jag tycker att de elektriker som skriver på detta forum verkar vara både kunniga, serviceinriktade, kreativa och hjälpsamma och jag hoppas att de inte tröttnar på att hjälpa till. (Personligen tycker jag att det är både stimulerande och utvecklande att kunna vara till hjälp och även ta del av andras lösningar).
Kanske det!? Men då är det ju ännu viktigare för de "utsatta kunderna" att verkligen skilja på äpplen och päron innan de vräker ur sig något. Jag tycker att det råder brist på både det ena och det andra hos den gruppen människor.puttrix skrev:En av anledningarna till varför det kanske blir lite väl mycket "pajkastning" kanske beror på att de elektriker som inte är särskilt serviceinriktade och smidiga (av olika anledningar) troligen heller inte är de som bemödar sig med att försöka förklara och hjälpa folk på ett forum. Därav så kanske de som svarar här känner sig oskyldigt utpekade.
Väljer då detta inlägg inte tillförde sakfrågan i sig något, utan snarare spädde på en upprörd tråd, att radera det. Jag vill också be om ursäkt för det fall någon person tagit illa vid sig. Detta var inte min mening med inlägget.