Mikael_L
zaxter skrev:
Hehehe.. Om man antar att färre än 20% av sveriges befolkning har elektrisk utbildning, vilket är ett realistiskt antagande, så betyder det faktiskt att människor med elutbildning är överrepresenterade bland elolyckor i hemmet.

Detta kan väl tolkas på två sätt:
1. Elutbildade pular mer med elen hemma
2. Hemmapularna är noggrannare

Sug på den! ;D
Jag läste att vid 25% av alla trafikolyckor med allvarligt skadade eller dödlig utgång så var föraren berusad.

NU undrar jag, vad ska man göra åt att alla de som kör nyktra och står för merparten av trafikolyckorna....??? ;D ;)

Snailman skrev:
Ok, det framgår att elolyckor i hemmet är det vanligaste, men är elfelet som var orsaken, gjort av en elektriker eller en hempulare? framgår det någonstans?

I statistiken jag har Elsäkerhetsverkets analysgruppens rapport om elolyckor fram till 1999 framgår inte om det var en elektriker eller hempulare som gjort installationen. Dock så kan man säga att den största delen av olyckorna som händer beror på fel som inte fanns när installationen driftsattes och därmed är det innehavaren som har haft ett bristfälligt underhåll.

Den trend på dödliga olyckor bland lekmän på fritiden som man i rapporten såg baserat på statistik 1970-1999 var att elmateriel var inblandad 35% och installationen 65%.

Nämnas kan också att perioden 1990-1999 så var alla som dog i hemmet av el lekmän på fritid och tre av fyra dödsfall skedde i utrymmen där el olch vatten kan förekomma( badrum, kök och utomhus).

för några dagar sedan så höll jag på att montera bänkskiv i köket. Ovanför huvudet hängde en kabel ut från väggen som tidigare gått till ett lysrörsarmatur under väggskåpen. Eftersom jag är försiktigt av mig så har jag ju dragit ur proppen. Men när jag reste mig upp lite oförösiktigt fick jag kabeln i huvudet och en redig körare. Då hade någon hantverkare skruvat i proppen igen utan att säga till eller ta ur den efter sig. Det kliade gott i kolan ett tag vill jag lova.

henrikrosen skrev:
för några dagar sedan så höll jag på att montera bänkskiv i köket. Ovanför huvudet hängde en kabel ut från väggen som tidigare gått till ett lysrörsarmatur under väggskåpen. Eftersom jag är försiktigt av mig så har jag ju dragit ur proppen. Men när jag reste mig upp lite oförösiktigt fick jag kabeln i huvudet och en redig körare. Då hade någon hantverkare skruvat i proppen igen utan att säga till eller ta ur den efter sig. Det kliade gott i kolan ett tag vill jag lova.
Det där är ett jävla oskick av div hantverkare som inte fattar att en urtagen säkring på ett bygge ska vara ur!!
Sedan ska det även stoppas i ett blockerdon märkt "arbete pågår" i det tomma hålet, men det skyddar iaf inte mot analfabeter men hjärnan nedstoppad i verktygslådan.
Vrid ihop tåtarna nästa gång!

Jotack den känner vi igen.

Hände mig när jag gick som praktikant och som tur är så var min handledare mycket ordentlig med att dunka i mig regeln mät först, rör sen.

Vi höll på att riva en mindre företagshäsovård som skulle bli konferensrum istället så all el skulle väck. Trevligt enkelt dvs central avstängd och ur med alla proppar. Snickarna viste att vi höll på med rivning så inget problem där. nåväl. jag har precis "dödat" ett lamputtag och ska ta nästa på samma slinga. Som tur är så mätte jag det för där var det minsann 230V på matningen nu. Klurade ju rätt rejält på hur detta hängde ihop då jag ju hadde mätt alldelles nyss och då var det minsann dött. Nåväl det var ju bara att ropa på handledarn det, han fattade inte heller det hela så vi kollade centralen och jodå, nån hadde dragit dit en säkring. Den döades igen och huven hamnade i min ficka. huvudbrytaren tejpades.

Vi han knappt tillbaka till rummet där vi höll på att riva när en skogstokig snickare dyker upp, vad f-n menade vi med att skruva ur elen till hans radio och matlådevärmare? När vi då påpekade att vi faktiskt hadde ett jobb att sköta och att vi hadde talat om för dem var de skulle flytta prylarna för att inte bli störda så fick vi höra att det sket han fullständigt i. För att vara snäll så erbjöd jag mig då att dra fram ett temporäruttag åt honom för radions skull. Nix, han skulle ha el i det uttaget. Något annat var inte acceptabelt och ställde vi til med mer röra så skulle han dra en femtum i centralen.

Detta ledde till två tämligen "irriterade" lysmaskar. Går ju inte att ha en sån springandes där man ska koppla så vi bestämde oss för att ta i ordentligt. Ut i bilen och hämta skyddshandskar och sen gick vi ned i källaren och kopplade bort hela centralen istället, detta fick dock göras under drift, därav skyddshanskarna.

Därefter åkte vi på max och tog med hämtmat

Mitt problem är att de elektriker jag kommit i kontakt med är så långt ifrån serviceinriktade det går. Jag ska renovera ett just inköpt hus under våren, och jag kommer absolut inte att ge mig på en massa elgrejer jag inte klarar av. Jag kommer inte att koppla en tråd någonstans. Men problemet är att jag kan ju inte har råd att ha en el-snubbe hängande hemma hos mig varannan dag. Jag skulle behöva hitta en elektriker som förstår mina behov av flexibilitet och som har förmåga att ge mig tips och råd om hur vi tillsammans ska gå tillväga för att lösa elproblemen i mitt hus. Jag vill kunna maila en bild på VP-rören i innertaken som han kollar på innan gipset åker dit, sen får han komma dit och dra och koppla samtidigt som han fixar spisen eller nåt.

Jag har inte råd med en snorkig elektriker som ska ta en halvdag för att fästa vp-rör till tre spottar, sedan får jag betala framkörningsavgift och servicebilar och f-n och hans moster även om allt material finns på plats.

Ge mig namnet på en elektriker i/nära Lund som kan hjälpa mig på mina villkor, och jag kommer gladeligen att svara nej på frågan om jag hempular med el framöver...

yens skrev:
Jag har inte råd med en snorkig elektriker som ska ta en halvdag för att fästa vp-rör till tre spottar, sedan får jag betala framkörningsavgift och servicebilar och f-n och hans moster även om allt material finns på plats.
Du får vad du betalar för. Har du speciella krav som att det skall tittas på mejlade bilder så får du vara beredd att betala för den tiden också. För mig är det helt glasklart att du inte är ett prioriterat fall för en installatör. Det kostar ju mer i tid för denne än vad det smakar.

Nu får man väl hela "nätmaffian" på sig igen, men man blir så trött på klagande "svenssons" som tycker att det ska vara i princip gratis för det jobb de vill ha utfört.

Passar det inte så får man fortsätta leta tills man får en elekriker som ställer upp på ens krav. Marknaden är fri.

yens skrev:
Mitt problem är att de elektriker jag kommit i kontakt med är så långt ifrån serviceinriktade det går. Jag ska renovera ett just inköpt hus under våren, och jag kommer absolut inte att ge mig på en massa elgrejer jag inte klarar av. Jag kommer inte att koppla en tråd någonstans. Men problemet är att jag kan ju inte har råd att ha en el-snubbe hängande hemma hos mig varannan dag. Jag skulle behöva hitta en elektriker som förstår mina behov av flexibilitet och som har förmåga att ge mig tips och råd om hur vi tillsammans ska gå tillväga för att lösa elproblemen i mitt hus. Jag vill kunna maila en bild på VP-rören i innertaken som han kollar på innan gipset åker dit, sen får han komma dit och dra och koppla samtidigt som han fixar spisen eller nåt.

Ge mig namnet på en elektriker i/nära Lund som kan hjälpa mig på mina villkor, och jag kommer gladeligen att svara nej på frågan om jag hempular med el framöver...

Leta efter en arbetssugen nypensionär med behörigheten kvar!

I så fall är det väl himla tråkigt, om jag inte ska kunna anlita en firma, då är det ju uppenbarligen NÅGOT fel, jag säger inte om det är på branschen, elektrikerna, reglerna eller på mig... ;)

Felet är väl at du vill ha något utan att du ska behöva betala för det. Men mitt tips är att du kan göra det helt själv och hoppas att det blir bra och rätt. ;)

Jag är beredd att betala! Om jag VET att jag har en elektriker som vill lösa det smidigt för mig och som får betalt för jobbet han gör på ett vettigt sätt... Däremot så känns det ju tråkigt att man ska behöva känna sig blåst varje gång en hantverkare har varit i närheten av ens bostad, vilket tyvärr är lite av min tidigare erfarenhet. Och nej - jag tänker inte göra allt själv, jag ska nämligen bo i huset, och även min sambo, och jag tycker inte alls att vi ska bli well done, eller krispiga alls, som är en uppenbar risk om jag skulle göra en massa eljobb jag inte har en aning om hur jag ska göra...

yens har ändå en poäng men det är inte direkt kopplat till elektriker som jag ser det utan byggbranchen generellt. De flesta kör kvar i gamla arbetssätt på beprövade vägar, undermålig service för offertarbete och administration och enklast lika med bäst.
Det är inte så konstigt eftersom de finns väldigt mycket jobb och alltså kan man välja de jobb man tjänar bäst på och det finns inget rikigt incitament att förnya och förbättra sig.

Ett exempel är att för bara tre år sedan då jag byggde var det tji att kunna maila offerter, specar etc till någon hantverkare/entreprenör utan allt skulle faxas kors och tvärs. Jag tror det börjar ändra sig...

Det kunde vara pengar för en elfirma att ha någon som titta igenom bilder, svara på frågor och höll koll på förberedelserna per distans för att sedan kunna göra installationen, naturligtvis till någon lämplig timkostnad. Varför inte timavlöna den där pensionären som föreslogs ovan? (Han kan ju till och med sitta kvar på hemmet!) Gjorde man så här kanske elektrikern skulle ha rätt grejor med sig första svängen dessutom!

Att enklast lösning alltid vinner är för att vi vanliga inte har pengarna att välja de bättre eller elegantare lösningarna.

Jag spår att de är dags för svensk hanverksbranch att bättra sig om man ska kunna klara konkurrensen från våra grannländer.

En sak som jag inte förstår är, varför alla som vet hur andra ska utföra sina arbeten inte byter arbetsuppgift, och använder sina kunskaper till att bli ekonomiskt oberoende.

Det senaste inlägget innehåller tyvärr en hel del av den arrogans jag tycker mig möta hos MÅNGA hantverkare. Jag har inte påstått att jag kan det hantverkaren ska göra, men det är väl oerhört märkligt att man ska behöva känna att man inte vet vart ens pengar tar vägen när man betalar vad de begär. Jag har en kompis som fick tag i en FANTASTISK elektriker (som givetvis har gått i pension nu) när han ville dra om elen i sin lägenhet. De gick ett snabbt varv och elkillen berättade exakt vad han skulle göra och uppskattade tiden som visade sig stämma på minuten. Dessutom berättade han att han genom att flytta fram jobbet två timmar (vilket var ok för min kompis) kunde dela körersättningen mellan två kunder. Var hittar man den serviceandan? Borde det inte vara det som är standard, och att man kan ha otur om man får en utan serviceanda, idag känns det som tvärtom...

Jag retar säkert upp en del proffesionella hantverkare, men jag skulle vilja påstå att de som känner sig träffade ingår i den kategorin jag INTE vill ha att göra med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.