302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
KOB skrev:
Rätt!KOB skrev:
Småföretagaren måste säkerställa att den anställde har erforderliga kunskaper och färdigheter för att han ska kunna låta honom arbeta. Småföretagaren KAN INTE ta på sig behörighetsansvaret för installationer som den anställde utför på sin fritid.KOB skrev:-Samme småföretagare kan anställa vem som helst från gatan. Utbildad eller ej. Han kan låta den anställde, under överinseende jobba med elinstallationer. Självklart har den anställde oavsett hög eller låg kompetens, inte behörighet att självständigt göra installationer på sin fritid, med mindre än att arbetsgivaren tagit på sig behörighetsansvaret.
Man kan inte delegera ett behörighetsansvar. Delegerat behörighetsansvar innebär isåfall att du låter någon annan sköta behörighetsansvaret men att du i yttersta led ändå är behörighetsansvarig. I stora företag med många anställda kan någon annan behörig vara ansvarig för "sin" avdelning och då är den behörighetsansvarig fullt ut, inte du.KOB skrev:
Ex: Arnes El har en avdelning i småstad A och en annan i småstad B. I småstad A har Arne själv behörighetsansvaret och i småstad B har Putte behörighetsansvaret, oberoende av varandra.
Som sagts ovan, du kan inte delegeras behörighetsansvar. Du kan tillfrågas och måste själv acceptera det samt inneha egen behörighet.KOB skrev:
Nej, du behöver inte ha ett företag för att få utföra elinstallationer. Om du däremot vill utföra elinstallationer i kommersiellt syfte så måste du ju däremot ha ett företag.KOB skrev:
Nej, varje elektriker med egen behörighet (AB, ABL, BB1, BB2 eller BB3) har behörighet att i egen regi utföra elinstallationer när som helst och i enlighet med innehavd behörighetskategori.KOB skrev:
Tack för dina klarlägganden sawsaw, så långt de nu håller...
Finns i vart fall lite ytterligare att klarlägga
Vi ponerar här att elektrikern jobbar helt ideellt. Eftersom ingen kan veta ifall och hur jag eventuellt kompenserar honom.
Med formuleringen heltäckt rent juridiskt, tänker jag närmast på hur det blir om min bekant råkar klanta till det så mitt hus brinner eller att någon stryker med.
Har jag då något som helst nytta av att den som klantat sig är behörig. Eller blir läget detsamma som om jag skulle gjort jobbet själv. Det har i tråden poängterats gång på gång att det är jag som ägare av anläggningen som hela tiden har det yttersta ansvaret.
/KOB.
Finns i vart fall lite ytterligare att klarlägga
Menar du då att min elinstallation är heltäckt rent juridiskt om jag ber min bekant som är anställd vid ett elföretag (som elinstallatör, med behörighet), komma och fixa lite åt mej på sin fritid.
Vi ponerar här att elektrikern jobbar helt ideellt. Eftersom ingen kan veta ifall och hur jag eventuellt kompenserar honom.
Med formuleringen heltäckt rent juridiskt, tänker jag närmast på hur det blir om min bekant råkar klanta till det så mitt hus brinner eller att någon stryker med.
Har jag då något som helst nytta av att den som klantat sig är behörig. Eller blir läget detsamma som om jag skulle gjort jobbet själv. Det har i tråden poängterats gång på gång att det är jag som ägare av anläggningen som hela tiden har det yttersta ansvaret.
/KOB.
Det åligger anläggningens innehavare:
- att se till att anläggningen är så utförd och hålls i sådant skick att den ger nödvändig säkerhet för personer, husdjur och egendom.
- att utöva en tillsyn av anläggningen
Om du anlitar en person med behörighet att utföra dina elinstallationer så har jag svårt att se att dui inte har uppfyllt detta.
Vad detta betyder är sannoligt att om ditt hus brinner ner och elinstallatören gjort fel så åker inte du på det men om det brinner ner och man kan konstatera nåon typ av fel och att du själv gjort installationer och inte varit behörig så kan jag tänka mig att ett försäkringsbolag sänker eller vägra utbetala ersättnignen till dig.
Har dock inte sett några sådana rättsfall så det är inte säkert innan något fall kommit i focus för detta...........
Och det yttersta ansvaret har man som innehavare......
- att se till att anläggningen är så utförd och hålls i sådant skick att den ger nödvändig säkerhet för personer, husdjur och egendom.
- att utöva en tillsyn av anläggningen
Om du anlitar en person med behörighet att utföra dina elinstallationer så har jag svårt att se att dui inte har uppfyllt detta.
Vad detta betyder är sannoligt att om ditt hus brinner ner och elinstallatören gjort fel så åker inte du på det men om det brinner ner och man kan konstatera nåon typ av fel och att du själv gjort installationer och inte varit behörig så kan jag tänka mig att ett försäkringsbolag sänker eller vägra utbetala ersättnignen till dig.
Har dock inte sett några sådana rättsfall så det är inte säkert innan något fall kommit i focus för detta...........
Och det yttersta ansvaret har man som innehavare......
sen om hela huset brunnit ner/upp, hur lätt är det att fastställa vad som var orsaken?
var det elektrikerns eller hempularens fel? misstänker att hempularen inte säger till sitt försäkringsbolag att han hempulat med elen...
och kan det bevisas att det är elektrikerns som gjort fel så krävs väl hans försäkringsbolag på ersättningen som dom i sin tur kräver i regress av elektrikern....
var det elektrikerns eller hempularens fel? misstänker att hempularen inte säger till sitt försäkringsbolag att han hempulat med elen...
och kan det bevisas att det är elektrikerns som gjort fel så krävs väl hans försäkringsbolag på ersättningen som dom i sin tur kräver i regress av elektrikern....
KOB skrev:Menar du då att min elinstallation är heltäckt rent juridiskt om jag ber min bekant som är anställd vid ett elföretag (som elinstallatör, med behörighet), komma och fixa lite åt mej på sin fritid.
/KOB.
Blanda inte ihop behörighet och försäkring. Jag har märkt att försäkringen är det de allra flesta här tänker på men behörighet och försäkring är två vitt skilda saker utan koppling sig emellan. Det är ju du som konsument som ska kolla upp vad du betalar för i form av kvalitet och försäkringsansvar. Tyvärr vill ju de allra flesta här helst få jobbet gjort utanför arbetstid och då helst gratis men då ingår med största sannolikhet inte försäkringen. Den kostar pengar.
Rent juridiskt är det korrekt att en BEHÖRIG elektriker kan utföra arbete åt dig på fritiden. Juridiskt är han därefter ansvarig för sina installationer i och med hans behörighetsinnehav. Skulle huset brinna ner eller någon person skadas pga felaktig installation så är han ansvarig för det, inte du. Visar det sig att han inte har någon ansvarsförsäkring så är det bara för dig att stämma honom. Vad ditt försäkringsbolag säger i frågan vet jag inte.
Om du själv hade gjort installationen ovan, åtfäljd av samma skada, så är försäkringsbiten en sak. Vad polisens utredare kommer fram till är en helt annan sak. Kommer de fram till att det är du som orsakat skadan så kan ju du själv bli åtalad för obehörig elinstallation och vållande till skada eller annans död. Det slipper du om du anlitar en behörig elektriker/elfirma.
Vad som menas med ytterst ansvarig är att du är skyldig att se till att din elinstallation är säker vilket anses vara uppfyllt om du anlitar behörig elektriker/företag.
Nu kommer säkert många lägga sig i den här diskussionen efter det svaret men du ställde frågan och fick ett svar!
Var de inte 12 stycken :rockles skrev:
Citat: roli den: 25. nov 2006 kl. 09:10

Sedan kan jag bara hålla med sawsaw i hans inlägg två olika saker behörighet och försäkringar. Det ena är statens krav för att försäkra sig om då man ibörjan av förra seklet började installera el i stor omfattning och man lätt kunde göra fel och dör på kuppen så gjordes ett regelverk för att i möjligaste mån förhindra detta. Det andra är försäkringsbolagens försäkringar och skadestånd som kan komma på den som utför elinstallationer.
He He jodå du har helt rätt inte alltid det blir rätt........ var lite för snabb där men slutstasen den samma
Sedan kan jag bara hålla med sawsaw i hans inlägg två olika saker behörighet och försäkringar. Det ena är statens krav för att försäkra sig om då man ibörjan av förra seklet började installera el i stor omfattning och man lätt kunde göra fel och dör på kuppen så gjordes ett regelverk för att i möjligaste mån förhindra detta. Det andra är försäkringsbolagens försäkringar och skadestånd som kan komma på den som utför elinstallationer.
Hehehe.. Om man antar att färre än 20% av sveriges befolkning har elektrisk utbildning, vilket är ett realistiskt antagande, så betyder det faktiskt att människor med elutbildning är överrepresenterade bland elolyckor i hemmet.TorpAnders skrev:De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.
Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!
Totalt:
Ingen elutbildning 80%
Någon form av elutbildning 20%
Födelning inom de utbildade:
Elutbildning yrkesskola 3%
Elutbildning gymnasienivå 11%
Elutbildning högskolenivå 3%
Annan Elutbildning 3%
Dumt att chansa eller hur..?
Till detta kan alla bränder läggas som "bara" skadat egendom och dom siffrorna är betydligt högre..
Detta kan väl tolkas på två sätt:
1. Elutbildade pular mer med elen hemma
2. Hemmapularna är noggrannare
Sug på den! ;D
Vet inte var TorpAnders fått sin statistik ifrån men om jag kollar på Elsäkerhetsverkets analysgruppens rapport om elolyckor fram till 1999 så var fördelningen:zaxter skrev:Hehehe.. Om man antar att färre än 20% av sveriges befolkning har elektrisk utbildning, vilket är ett realistiskt antagande, så betyder det faktiskt att människor med elutbildning är överrepresenterade bland elolyckor i hemmet.
Detta kan väl tolkas på två sätt:
1. Elutbildade pular mer med elen hemma
2. Hemmapularna är noggrannare
Sug på den! ;D
Dödsfall 1991 - 1999:
Totalt 65 döda
Elyrkesmän 11 döda
Lekmän i arbete 20 döda
Lekmän på fritiden 34 döda
Vilket ger totalt 11 elyrkesmän som dog och totalt 54 lekmän som dog.
16% elyrkesmän dog och 84% lekmän.......
Elyrkemän i hemmet finns inte som kategori i statistiken så när de dog framgår inte dock så dog de av el
Med elyrkesman avses i dessa sammanhang elektriker, arbetsledare el, annat yrke tex provrumstekniker, servicetekniker, elkonstruktör, besiktningsman eller liknande
TorpAnders har troligtvis fått statistiken från denna undersökning gjord av elsäkerhetsverket. http://www.elsakerhetsverket.se/dow...0001143/slutrapport_temo_el_priv_hush2004.pdf
På sidan 7 finns det beskrivet hur utbildningen bland de intervjuade är fördelad. Siffrorna stämmer med TorpAnders siffror. Denna fördelning har alltså inget att göra med elolyckor.
/m
På sidan 7 finns det beskrivet hur utbildningen bland de intervjuade är fördelad. Siffrorna stämmer med TorpAnders siffror. Denna fördelning har alltså inget att göra med elolyckor.
/m