Jodå, det finns visst många som bygger om bilar och byter från trum- till skivbromsar. Vidare brukar man ofta bygga upp en hela bilen själv, och besiktigar den hos SBP som ett amatörbygge enl SFROs riktlinjer. Exempel är HOT ROD-byggen, om man nu inte bygger "old school" då är det bara trummor som gäller.
Många av dessa "amatör"byggen är mycket högklassigt utförda.
Men det finns precis som med elektricitet folk som ska hålla tassarna borta, för inte så länge sen i ett avsnitt av "På spåret" lades det in tre bildelar i kupeérna, i ena kupe´n trodde dom att en generator var en tändspole. Tänk bara om dessa människor skulle ge sej på att meka med bromsarna på sin bil :eek: :eek:

Mvh AW

Det var först när jag började utbilda mig till elektriker som jag förstod varför man inte får göra vissa saker själv.

Visst man kan få saker att funka, men man kan fortfarande ha gjort fel. Fel som är svåra att upptäcka. Fel som kan leda till att någon skadas.
Hur kan man veta att man gör allting rätt om man inte har gått en utbildning.

Tycker ni att man ska få köra bil utan körkort, om man anser att man kan köra bil?

Snailman
Fick ett jobb gjort åt en i familjen, köket i lägenhet skulle jordas, efter de varit där och nån dag senare skulle kökslmpan tändas men det gick inte, så de fick kontaktas igen, de hade kopplat fel, så de fick göra om.

Hur kan man göra om elen utan att ens kolla om det överhuvudtaget fungerar?

Idontknow skrev:
Det var först när jag började utbilda mig till elektriker som jag förstod varför man inte får göra vissa saker själv.
Kan du ge konkreta exempel på detta?

Okej ett enkelt exempel. Innan jag utbildade mig hade jag ingen aning om att man bara får dra max 5 FK-kablar 1,5 mm2 i ett VP 16-rör. Om jag då hade bestämt mig för att hempula och pressat in 8-9 st i ett rör hade kanske hela min kåk brunnit upp.

Största anledningen är att man får lära sig alla småsaker som är viktiga att veta.

Sen kan jag förstå varför man hempular. Det är inte gratis med elektriker.

Idontknow skrev:
Okej ett enkelt exempel. Innan jag utbildade mig hade jag ingen aning om att man bara får dra max 5 FK-kablar 1,5 mm2 i ett VP 16-rör. Om jag då hade bestämt mig för att hempula och pressat in 8-9 st i ett rör hade kanske hela min kåk brunnit upp.
Innan man hempular så ska man givetvis ha tagit reda på vad man gör, samt rådfråga elektriker om saker man är osäker på. Det säger sig självt att det finns en gräns för antal trådar i ett rör med tanke på resistans och värmeutveckling i kabel. Kan man inte ohms-lag så bör man kanske inte hempula heller. :)

Går det överhuvudtaget att knöla in 8-9 FK i ett 16mm VP? Jag tycker det är trångt nog redan vid max tillåtna 5 st.

Idontknow skrev:

Största anledningen är att man får lära sig alla småsaker som är viktiga att veta.

Sen kan jag förstå varför man hempular. Det är inte gratis med elektriker.
Är det någon som vet om det finns något bra ställe på internet där man kan läsa om alla dessa småsaker som är viktiga att veta.

Om det nu ändå finns en massa hemmafixare som tror sig veta hur man gör, varför då inte hjälpa dem på traven lite, eller till och med få dem att förstå att vissa saker ska man låta bli att utföra själv, genom att publicera en skrift som man gratis kan tanka hem från nätet. Detta kanske redan finns?

Grymt forum detta.
Idag tog jag mod till mig och hempulade med elen. Glödlampan i badrummet hade gått och efter en gedigen efterforskning här på forumet lyckades jag hitta information som gjorde att jag kunde byta den. Vad ska man egentligen med elektriker till?!?

Elmont>Angående det där med att överarbeta så har jag fått de kommentarerna nån gång ja *S* Men sen beror det ju på hur man ser på saker med, vill man ha en eller två säkringar per rum? Personligen föredrar jag en till takbelysning och en till uttag, det blir nämligen så jäkla mörkt om man bara har en säkring och den går.

Visst hänger jag ut lite mer FK i dosorna än vad proffs gör men de få kronorna struntar jag i för jag vill inte dra om för att jag kapat för snålt.

Visst överarbetar en del saker ja, det är bara att titta på hur en del bygger hojar mm, det är liksom "lite" bättre än vad fabrikerna gör det och för undvikande av misstag så menar jag inte japanska fabriker som bevisligen inte kan svetsa snyggt *ler*

/Kent

Överarbeta betyder för mig inte lite längre trådändar utan tex. "kuloklammer" med 10-15 cm avstånd, man lägger två rör där man bara behöver ett, drar 2,5mm² där man rimligtvis aldrig kommer att behöva säkra mer än tio Ampere och om man följer standarden så ska det vara två olika grupper i varje rum.

Idontknow skrev:
Framgick skälet till detta? Är det av skälet för att unvika brand? Det borde väl i så fall vara angivet att största effektförlust i ett VP-rör får vara x W, eller?

(För att förtydliga, antag en grupp avsäkrad med 10 A och att samtliga kablar i VP-röret tillhör denna grupp)

/Rob

jeppeknaster
bra att du kollade efter först vad du får göra som "vanlig svensson" med elen, då såg du att det inte är så mycket man får göra, och dessutom ska man ha "nödig kännedom" för att få göra det.
robhol
skälet är att undvika kallflytning med efterföljande överslag/kortslutning

pellefant skrev:
ja jag som behörig elektriker törs ( och får )hempula med elen. däremot får inte obehöriga göra det. och här i forumet får man inte tipsa om hur man kan bryta mot lagarna

Citat från Hemmakatten, moderator: "Uppmaningar och tips o tricks för, enligt svensk lag, ej tillåten verksamhet/agerande är ej tillåten enligt forumreglerna"
Så detta forum har då ingen mening eftersom man enligt ovanstående definition inte får svara på frågor?

Står väl inget om att man inte får svara på frågor? Det gäller bara att ställa frågorna rätt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.