w1shmast3r skrev:
...Är det inte lite kutym rent allmänt att den som ifrågasätter står med bevisbördan?
Du borde kunna visa på fakta och statistik att "skråväsendet" (som du felaktigt väljer kalla det) inte är av godo och att man tjänar mer på att avskaffa regleringen av elarbete.
Det är som du (nästan) säger att den som vill avvika och tvinga på andra något har bevisbördan. Sverige avviker. Skråväsendet tvingar på sitt önskemål på hela svenska folket. Sveriges avvikande drivs av en organisation med mycket resurser och mycket egenintresse. Det är beviset för foget i denna fortsatta avvikelse jag ber om.

Visst finns det väl statistik? Kan det vara så illa att man inom detta område aldrig lyckats ta fram något som helst vetenskapligt material som visar på nyttan av sina påtvingande skillnader från resten av Europa? Är inte det underligt om nu fördelarna är så stora som sägs?

Det är karakteristiskt för stora organisationer utan tillräckligt värde att inte producera det material som skulle bevisa nytttan av deras avskaffande. :)

Det är också karakteristiskt för skåtänkandet att inte se sina påtvingande regler som avvikelse, istället se frihet för individen att välja som en avvikelse. Inte se avvikelse genetemot majoriteten av Europa, eller världen, som en avvikelse, utan att försöka vända det till att "vara som de andra" skulle vara avvikelsen.

--- Mats ---

Redigerat:
Steamboy skrev:
Nu får du väl ändå ta och ge dig. Jag för ett sakligt resonemang om utbildningen i elbranschen som system och drar slutsatser om vad dess struktur och uppbyggnad får för konserver angående synen på kunskap inom branschen.. Att du då går till personangrepp och anklagar mig för att var bitter, se ned på människor och bygga på mitt stora ego genom trycka ned andra visar bara att du inte klarar av diskutera en sakfråga på den nivån. Det handlar inte om dig och det handlar definitivt inte om mig. Det var därför jag skrev det kraftigt ironiska inlägget, där jag raljerade med att du drog ned det hela på en personlig nivå. Budskapet var; Jag har inget personligt intresse av det här och jag har ingen som helst anledning att vara bitter!

När Jan Björklund och Mikael Damberg båda i sina resonemang runt den svenska skolan konstatera att nivån sjunker och att eleverna inte får de kunskaper de behöver så pratar de precis som jag om systemet. De säger inte, som du tolkar det, att det är eleverna det är fel på. De ser inte ned på ungdomarna eller försöker trycka ned dem. De pratar om att det är fel på skolan. Inget annat. De för resonemang om systemet för att identifiera orsakerna till att det resultatet blir som det blir. Det är något helt annat.

Om du nu verkligen är så trygg med dig själv som du påstår, trivs så bra med livet och som du säger, och dessutom kunde skilja på din individuella situation och den övergripande systemfrågan, så skulle du istället för att ta det som personangrepp och reagera med otrevliga påhopp, istället lugnt och sansat kunnat konstatera: Ja, det finns säkert brister i utbildningen. Ja, många elektriker skulle säkert ha lättare att förstå ellära och föreskrifter om de fått en bättre grundutbildning. Ja, många elektriker skulle säkert uppleva regler och teori som mindre överväldigande om de i grundutbildningen fått bättre verktyg för att förstå och hantera det. Ja, det skulle kunna förklara varför många ingenjörer inte delar elektrikernas värdering av komplexiteten i yrket. Allt det skulle du kunnat säga och det hade inte på något sätt förringat dina egna kunskaper eller förminskat dig som person. Det handlar återigen inte om dig utan om brister i systemet.
Jag behöver inte argumentera emot dig.
Rad efter rad gör du så bra bort dig själv ändå.

En sak som faktiskt stör mig är att du väljer lägga ord i munnen på mig.
Men även där gör du bort dig.

Du har en poäng där Mats. Givetvis kämpar skråväsendet för sin existens med nuvarande lag i ryggen.

Jag förstår dock inte hur frågan om skrå kom upp, speciellt inte i mitt inlägg. Kan du förklara?

Mats Bengtsson skrev:
Det är som du (nästan) säger att den som vill avvika och tvinga på andra något har bevisbördan. Sverige avviker. Skråväsendet tvingar på sitt önskemål på hela svenska folket. Sveriges avvikande drivs av en organisation med mycket resurser och mycket egenintresse. Det är beviset för foget i denna fortsatta avvikelse jag ber om.

Visst finns det väl statistik? Kan det vara så illa att man inom detta område aldrig lyckats ta fram något som helst vetenskapligt material som visar på nyttan av sina påtvingande skillnader från resten av Europa? Är inte det underligt om nu fördelarna är så stora som sägs?

Det är karakteristiskt för stora organisationer utan tillräckligt värde att inte producera det material som skulle bevisa nytttan av deras avskaffande. :)

Det är också karakteristiskt för skåtänkandet att inte se sina påtvingande regler som avvikelse, istället se frihet för individen att välja som en avvikelse. Inte se avvikelse genetemot majoriteten av Europa, eller världen, som en avvikelse, utan att försöka vända det till att "vara som de andra" skulle vara avvikelsen.

--- Mats ---
Avvikelser mot vad? Europa? Vad i europa? Vilket land och på vilket sätt är det mycket bättre där?
Hur ställer man upp jämförelsen?

Bo.Siltberg skrev:
Du har en poäng där Mats. Givetvis kämpar skråväsendet för sin existens med nuvarande lag i ryggen.

Jag förstår dock inte hur frågan om skrå kom upp, speciellt inte i mitt inlägg. Kan du förklara?
Du förde inte på något sätt upp frågan om skrå, vare sig i ena eller andra riktningen. Var inte min avsikt att koppla den frågan till dig personligen, bara till din slutsats. Tolkades det personligt eller som ett påhopp, ber jag om ursäkt.

Det var "vi skall hur som helst inte gå så långt som att släppa det helt fritt" som fick mig att reagera på att det redan där låg en tanke på en definierad minimigräns, och vad som var att "gå långt". Det är så lätt att inte tänka på hur mycket man bygger vidare på "sanningar" som inte är sanningar, bara är fortsättningen på något man trodde var sanningar.

Ett gott exempel nedan, helt utanför detta ämne, är hämtat från senaste TED talk. Den stackars presentatören som verkligen brinner för det han gör, förklarar hur det kom sig att han lyckades få myndigheterna att skjuta 40-tusen elefanter, och hur det sedan visade sig att det var det dummaste de kunde ha gjort. Hoppas länken nedan fungerar, Allan Savory och "deserticifaction". Rätt lång, men fantastiskt bra, just om hur en lång insikt visar sig bytas mot en annan.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vpTHi7O66pI

--- Mats ---

Mau skrev:
.... "Bevisningen" blir snarare rent anekdotisk när folk drar fram exempel på både elektriker och hemmapulare som antingen är fantastiska eller katastrofala, men mig veterligen finns ingen statistik på området vilket förstås kanske inte är så konstigt när man funderar på hur en sån statistik skulle kunna samlas in.....
Om man skulle ge sig på att försöka bevisa vem som gör bäst jobb, elektriker eller hempulare, så har du säkert rätt.

Det jag tänker mig är inte det, utan elolyckor. Antal dödsfall orsakade av elfel, antal bränder orsakade av elfel. Finns det ingen skillnad så är det svenska behörighetssystemet inte utslagsgivande.

Liknande samlas säkert redan in i en väldig massa länder, försäkringsbolag, brandväsende, .... Det borde vara görligt att få fram ett bild av hur många är de per invånare, hur mycket minskar de. Om skillnaden mellan Sverige och resten av Europa inte avviker signifikant, så är vårt system inte bättre än deras.

Om inte Sveriges skråväsende är intresserat av att ta fram det, borde de länder som saknar vårt system och tror att det har något positivt med sig ha tagit fram det. Enda läget jag kan se att det inte är intressant att ta fram är om både de som har det och saknar det inte ser att det gör någon nämvärd skillnad.

Han som är mästare på önskemål vill säkert jag gör jobbet, men igen, detta jobbet bör vara gjort, eller göras av den som driver avvikelsen och tjänar pengarna på att behålla avvikelsen.

--- Mats ---

Tre tåtar ... Hur svårt kan det vara med vanlig hushållsel?
Förstår man inte att koppla jorden, där sådan finns ska man förstås nog begränsa sej till batteribyten i ficklampor :)

Mats, eftersom du nu påstår att vi inte har ett system som ger ett av världens säkraste "system" kan väl genom att delge oss den statistik som du bygger dina självsäkra uttalanden på för "omvända" oss andra. För jag tror fortfarande att vi har ett av världens säkraste "elsystem".

måste ju säga så mycket skit jag har sett med felaktiga instalationer och rent av livfarliga med tejp hit och dit . spik gem mmm till att hålla i hop både spis kontakter mm är jag förundrard att inte mer har brunnit upp... kan ju avslöja med lite suntförnuft och riktiga grejer så händer det nog fan inte mycket.. Har sett svarta 1,5kvm kablar men inget brunnit så det krävs någ rätt mö..Men vist nu vet jag inte hur mycket av alla bränder som är el relaterade men ohh anda sidan tänker jag inte bada med en inkopplad brödrost i heller så..

Att bada med en brödrost är ungefär lika farligt som att sitta på en höspänningsledning. Allt man ser och hör är kanske inte helt sant. ;)

elmont skrev:
Mats, eftersom du nu påstår att vi inte har ett system som ger ett av världens säkraste "system" kan väl genom att delge oss den statistik som du bygger dina självsäkra uttalanden på för "omvända" oss andra. För jag tror fortfarande att vi har ett av världens säkraste "elsystem".
Jag är ledsen, du försöker göra saker för digitala. Livet är inte digitalt. Att jag inte har samma tro som dig innebär inte att jag påstår motsatsen till vad du påstår. Det innebär i det här fallet att jag påstår att jag inte tror på ditt uttalande, att jag vill ha något som gör att jag kan tro på det för att kunna tro på dig. Det är inte samma sak som att jag gör ett lika illa underbyggt tvärsäkert uttalande där jag hävdar motsatsen.

Jag säger inte att vi helt säkert inte är bäst. Jag säger att jag inte ser något bevis för det, och jag efterlyser bevis för det. Jag anser att om man skall tvinga på något på andra skall man ha fog för det, så jag tycker bevisen, eller åtminstone en massa tillräckligt tydligt material som visar det borde finnas. Och att det skulle vara ett krav att ha sådant material. Jag påstår att jag inte ser att någon har samlat in ett material som ger ett underlag för en sådan tro, Med allt arbete som pågår för att göra världen mindre borde det finnas de som har tittat på dessa skillnader i Europa. Alla diskussioner i den här tråden skulle må bra av ett underlag likt det jag efterlyser. Så jag ber om materialet så vi som inte är en del av det givande skrået får se skäl till att det tvingas på oss.

Att med det som bas göra ovanstående uttalande om att jag påstår motsatsen är en digitalisering som aldrig kan föra diskussioner framåt. I all vetenskap (själva den ursprungliga definitionen på vetenskap) finns det en nollhypotes som kan testas och skall testas innan något är bevisat. Nollhypotesen i det här fallet skulle vara något i stil med "det svenska behörighetssystemet gör oss inte säkrare än liknande länder utan det svenska behörighetssystemet". Sedan testar man det. Du skall inte tolka folk som onda människor för att de vill ha det testat, visat, eller för att de tvivlar på ditt ord. Detta är inte speciellt för skråväsendet, det är ett sanitetskrav för alla uttalanden som skall bygga på vetenskaplig grund och borde gälla för det mesta där man tvingar på oss saker som andra länder inte har. Finner man inget som motbevisar nollhypotesen, så är nollhypotesen fortfarande giltig. Då är skråväsendet inte motiverat. Finner man en signifikant avvikelse, så finns det ett skäl att ha behörighetssystemet.

--- Mats ---

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och jag efterlysen även sambanden mellan det förhatliga skråväsendet och elsäkerheten, jag kan inte se någon direkt koppling.

Mats Bengtsson skrev:
Det jag tänker mig är inte det, utan elolyckor. Antal dödsfall orsakade av elfel, antal bränder orsakade av elfel. Finns det ingen skillnad så är det svenska behörighetssystemet inte utslagsgivande.
Jag tog och var lite trist och grävde fram i alla fall lite info i frågan (jag vet, taskigt att förstöra en bra debatt med fakta) och det här hittade jag ganska snabbt:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Felaktiga-elinstallationer-kan-bli-brandfalla/

Där kan man tex läsa:

- Idag är det många "hemmafixare" som renoverar sina gamla hus. Olagliga och felaktiga elinstallationer kan leda till bränder. Man förstår inte riskerna och branden är ett faktum, säger Lars Melchert.
Det bevisar förstår ingenting men det indikerar dock att någon form av behörighstessystem har sina poänger, men att det måste se ut precis som idag är ju en annan femma. För större installationer i tex industrin har jag ingen som helst tvekan över att Händige Henrik ska hållas kort, men i mindre installationer, tex i hem, så vill jag ändå fortfarande hävda att det vore rätt enkelt att införa ett certifieringssystem för husbehov. Det behöver ju inte vara allt eller inget, men jag är rätt övertygad om att händiga personer har kapacitet nog att göra mer än att byta strömbrytare eller skarvsladdar efter en enklare utbildning.

Samtidigt står det också i artikeln:

Elsäkerhetsverkets rapport från 2010 visar att 153 personer omkom i elbränder mellan år 2000 och 2010. I nästan hälften av de fallen var spisen en startkälla. Övriga vanliga felkällor är lysrörsarmaturer men även diskmaskiner har en ökande trend vad det gäller startplatser. Hos MSB har man fört statistik över diskmaskinsbränder sedan 1998. - Det har legat på en relativt konstant nivå men vi ser en viss ökning de senaste 10 åren, med bränder som startat i diskmaskiner, säger Mattias Strömgren som jobbar med olycksutredningar och analys på MSB.
Så fasen vet om hemmapulare, speciellt de kompetentare, faktiskt är så jädra farliga trots allt. Däremot börjar det kännas som om man borde ha en extern brytare även på diskmaskinen som man redan brukar ha till tvättmaskinen och hur är det med alla moderna lampor som det sitter massa styrelektronik i, är de farligare eller säkrare än gamla tidens glödlampor som hade betydligt färre felkällor pga sin konstruktion?

Använder ni för övrigt brytaren på väggen till tvättmaskinen? Släcker ni rörljusen efter er? Brandvarnare? Hmmm? ;)

Jag börjar undra om inte den här tråden silar mygg samtidigt som man sväljer kameler...

Det svenska behörighetssystemet är ett sätt att lösa regleringen på.
Norge har "sitt" behörighetssystem, Finland sitt, Tyskland sitt osv.
Vilket sätt som är bäst är nog svårt att svara på då antalet olyckor är så lågt att det förmodligen inte går att göra en vettig analys.

Jag byggde just bort brytaren till tvättmaskinen ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.