299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jo, deta är en liten början, men tyvärr bara från Sverige. Det visar dock att studier finns, görs, fokuserar elolyckor. Säkert inte bara i Sverige. Så hur kommer det sig att resulterande jämförelser inte är spridda? Kan det vara så illa att 99% av alla olyckor orsakas av produkter i alla länder, och att behörghetsinstallationen är en väldigt liten del av riskbilden?Mau skrev:
Från samma källa (elsäkerhetsverket själva) "Vi vet sedan förut att de allra flesta bränder i bostäder orsakas av en produkt till exempel spis."
Om det nu är ungefär likadant i andra länder, blir det land säkrast som fokuserar på de viktigaste källorna, och standarder som detekerar eller skyddar mot dem, alternativt sätt som gör den typen av produkter snabbast och lättast möjligt tillgängliga för konsumenterna. Det är ingen självklarhet att behörighetsmodellen gör det bäst. Den kan rent av fördröja eller senarelägga förändringar.
Någon på det här forumet kan säkert berätta om olika produkter, och diskussioner om standarder i andra länder, som går ut på att detektera och förhindra den här typen av risker. Redan innan var någon inne på LED, som med sin väentligt lägre temperatur bör ha svårare att orsaka bränder än vanliga armaturer, nämnda i elsäkerhetsverkets faktadel som en riskkälla.
--- Mats ---
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Absolut, behörighetssystemet är ett sätt att lösa regleringen. Ett behörighetssystem är en reglering. Man kan till och med skriva att behörighetssystemet är ett sätt att lösa behörigheten. Det jag efterlyser är frågan om vad som är ett bra sätt att lösa riskerna och olyckorna.w1shmast3r skrev:
Om du har rätt i ditt antagande, så har du redan gjort en vettig analys. Det skulle då bli något i stil med "olyckor som orsakas av den del som behörighetssystemet fokuserar på visar inte någon signifikant skillnad mellan Sveriges och andra länders". Och det skulle leda till att nollhypotesen står kvar, det vill säga det finns ingen synlig fördel med det svenska behörighetssystemet. Detta gäller bara om din gissning vore rätt.
Då skulle nästa fråga bli var finns riskerna, och vilka modeller finns det som gör signifikanta skillnader på de risker som verkligen har någon betydelse. Hur kan man nå en snabbare och bredare spridning av de lösningar som reducerar vanliga olyckor.
--- Mats ---
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Statistiken över elolyckor är dock sjukt missvisande eftersom de hempulare som gör bort sig har en tendens att undvika ringa in till elsäkerhetsverket och anmäla.
De är väl antagligen bara de som dör på platsen som man får reda på.
Detsamma gäller naturligtvis bränder.
Man mörkar så långt det är möjligt.
De är väl antagligen bara de som dör på platsen som man får reda på.
Detsamma gäller naturligtvis bränder.
Man mörkar så långt det är möjligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Är det någon som nånstans påstått att just det svenska systemet är bäst?Mats Bengtsson skrev:Absolut, behörighetssystemet är ett sätt att lösa regleringen. Ett behörighetssystem är en reglering. Man kan till och med skriva att behörighetssystemet är ett sätt att lösa behörigheten. Det jag efterlyser är frågan om vad som är ett bra sätt att lösa riskerna och olyckorna.
Om du har rätt i ditt antagande, så har du redan gjort en vettig analys. Det skulle då bli något i stil med "olyckor som orsakas av den del som behörighetssystemet fokuserar på visar inte någon signifikant skillnad mellan Sveriges och andra länders". Och det skulle leda till att nollhypotesen står kvar, det vill säga det finns ingen synlig fördel med det svenska behörighetssystemet. Detta gäller bara om din gissning vore rätt.
Då skulle nästa fråga bli var finns riskerna, och vilka modeller finns det som gör signifikanta skillnader på de risker som verkligen har någon betydelse. Hur kan man nå en snabbare och bredare spridning av de lösningar som reducerar vanliga olyckor.
--- Mats ---
Men hade man släppt allt fritt så kan man anta att olyckorna på sikt skulle öka. Men det kan vi endast spekulera i eftersom det aldrig kommer hända.
Men man kan ju naturligtvis göra historiska jämförelser och med lite sunt bondförnuft ändå se åt vilket håll de hade barkat.
Jo, det var lite det jag var inne på i min första text i den här tråden; att när jag varit runt och tittat på många gamla hus så hittar jag skrämmande ofta fortfarande kablage som är så gammalt och/eller slitet att de mycket väl kan vara en brandfara och rimligtvis borde ha bytts ut för länge sen.Mats Bengtsson skrev:
Det känns, för mig, som en mycket större fara än huruvida den som byter ut dem är ett proffs eller inte. Givetvis förutsatt att den som byter ut dem vet vad denne sysslar med, förstås.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jo, morfars gamla hus är sådant. Gamla trådar i väggen från de första åren med el. Nästan säkert smular sig gummit om de rör sig det minsta. Borde bytas ut. Inget stort jobb, men jag fick inte göra det åt honom, och han hade inte råd med en dyr elektriker.Mau skrev:Jo, det var lite det jag var inne på i min första text i den här tråden; att när jag varit runt och tittat på många gamla hus så hittar jag skrämmande ofta fortfarande kablage som är så gammalt och/eller slitet att de mycket väl kan vara en brandfara och rimligtvis borde ha bytts ut för länge sen.
Det känns, för mig, som en mycket större fara än huruvida den som byter ut dem är ett proffs eller inte. Givetvis förutsatt att den som byter ut dem vet vad denne sysslar med, förstås.
--- Mats ---
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Nu får ni väl ge er, NÄR har jag sagt att vi har det bästa systemet??? Det jag har sagt är att vi har ett av dom säkraste elinstallationer. ALL annan tolkning av mina inlägg är endera ren missuppfattning eller eller försök att lägga ord i min mun. Beror det på att jag inte kan uttrycka mig ber jag om överseende med min bristande förmåga att uttrycka sig. Är det medvetna försök att "feltolka" vad jag skriver, är det så säger det mer om den som citerar mina inlägg än om mig.
Redigerat:
Ny rubrik på denna tråd önskas.elmont skrev:Nu får ni väl ge er, NÄR har jag sagt att vi har det bästa systemet??? Det jag har sagt är att vi har ett av dom säkraste elinstallationer. ALL annan tolkning av mina inlägg är endera ren missuppfattning eller eller försök att lägga ord i min mun. Beror det på att jag inte kan uttrycka mig ber jag om överseende med min bristande förmåga att uttrycka sig. Är det medvetna försök att "feltolka" vad jag skriver, är det så säger det mer om den som citerar mina inlägg än om mig.
Törs du verkligen hempula med din el?
skall/bör vara:
Törs du verkligen svara i denna tråd?
Mycket OT: 9-4 till Bajen Härligt
Den här tråden är nästan (19/3) exakt 7 år gammal. Jag har läst den då och då under alla dessa år. Som lekman, eller snarare el-analfabet, kan jag inte annat tycka än att de regler vi har idag är bra.
Har sett alltför många hempulerier utförda av personer som helt bestämt ansett sig vara kunniga inom området. Till och med jag har kunnat se att installationerna varit farliga.
Det värsta, som jag skrivit om i en tråd för sisådär 6-7-8 år sedan var i ett radhus vi hyrde (av privatperson) innan vårt nybygge blev färdigt. Dinglandes strömförande elkablar, en bastu med genomspikade, felaktiga kablar (helt livsfarligt med fuktig bastufukt) med flera farliga eldragningar. Andra hälften som är el- och teleingenjör ville inte ta i det hela. Elektrikern som vi anlitade, tittade runt i en kvart och ringde sedan Elsäkerhetsverket som kom dagen efter. Elsäkerhetsverket utfärdade en, med myndighetsmått mätt, omedelbar anmodning att om inte elen var åtgärdad inom 3 veckor så skulle elen till radhuset stängas av.
Litar inte ett dugg på alla dessa människor som säger sig veta hur man drar el. Till och med andra hälften, med sin el-och teleutbildning, anser att den utbildningen för många år sedan inte räcker för nutida eldragning.
Så i min bok är jag helt för restriktioner vad gäller el. Hur dessa restriktioner ska se ut kan man dock diskutera. Däremot tycker jag tonen mellan elektriker och privatpersoner här i tråden är väldigt hård och tråkig, tyvärr, varför jag numera väldigt sällan läser inläggen.
Har sett alltför många hempulerier utförda av personer som helt bestämt ansett sig vara kunniga inom området. Till och med jag har kunnat se att installationerna varit farliga.
Det värsta, som jag skrivit om i en tråd för sisådär 6-7-8 år sedan var i ett radhus vi hyrde (av privatperson) innan vårt nybygge blev färdigt. Dinglandes strömförande elkablar, en bastu med genomspikade, felaktiga kablar (helt livsfarligt med fuktig bastufukt) med flera farliga eldragningar. Andra hälften som är el- och teleingenjör ville inte ta i det hela. Elektrikern som vi anlitade, tittade runt i en kvart och ringde sedan Elsäkerhetsverket som kom dagen efter. Elsäkerhetsverket utfärdade en, med myndighetsmått mätt, omedelbar anmodning att om inte elen var åtgärdad inom 3 veckor så skulle elen till radhuset stängas av.
Litar inte ett dugg på alla dessa människor som säger sig veta hur man drar el. Till och med andra hälften, med sin el-och teleutbildning, anser att den utbildningen för många år sedan inte räcker för nutida eldragning.
Så i min bok är jag helt för restriktioner vad gäller el. Hur dessa restriktioner ska se ut kan man dock diskutera. Däremot tycker jag tonen mellan elektriker och privatpersoner här i tråden är väldigt hård och tråkig, tyvärr, varför jag numera väldigt sällan läser inläggen.
Redigerat:
Och i dagens läge har vi de facto restriktioner. Ändå händer sånt som du har sett och nu berättade om.Hemmakatten skrev:Den här tråden är nästan (19/3) exakt 7 år gammal. Jag har läst den då och då under alla dessa år. Som lekman, eller snarare el-analfabet, kan jag inte annat tycka än att de regler vi har idag är bra.
Och vad är egentligen felet då?
Är det för lite restriktioner? Ska dom bli strängare?
Det är väl delvis det som tråden handlar om.
Vi kan väl lösa alla samhällsproblem med regler väl?
Om vi t.ex. skulle förbjuda misshandel, tänk vad bra om vi slapp all misshandel.
Eller vi kanske borde förbjuda bostadsinbrott, för det är ju så störigt när det händer.
Eller förbjuda körning med obesiktigad bil, för jag ser en fara med att folk kör med bilar som inte besiktigats.
edit:
Jag ska väl tillägga att jag inte har någon rent anarkistisk inställning att man borde strunta i alla regler. Men jag anser att regler, och ev straff mot brott mot dessa bara är en (liten) del av lösningen. Både vad det gäller elinstallationer och brott mot andra saker i samhället.
Om vi t.ex. skulle förbjuda misshandel, tänk vad bra om vi slapp all misshandel.
Eller vi kanske borde förbjuda bostadsinbrott, för det är ju så störigt när det händer.
Eller förbjuda körning med obesiktigad bil, för jag ser en fara med att folk kör med bilar som inte besiktigats.
edit:
Jag ska väl tillägga att jag inte har någon rent anarkistisk inställning att man borde strunta i alla regler. Men jag anser att regler, och ev straff mot brott mot dessa bara är en (liten) del av lösningen. Både vad det gäller elinstallationer och brott mot andra saker i samhället.
Redigerat:
Tja, när man i lag förbjöd barnaga för inte så väldigt många år sedan, så är det i dag i princip inga barnagafall i skolan och extremt få i hemmet. Så ja, jag tror att lagar har en preventiv och restriktiv effekt på samhället. Under förutsättning förstås att en stor del av befolkningen håller med eller i avsaknad av positiv respons trots allt kan tänka sig att underordna sig parlamentariska beslut.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Vilket vi kallar "det allmänna rättsmedvetandet". Dvs att vi skall ha de lagar vi, i någon mening, "redan håller med om". Vad gäller just aga så är det ett illustrativt fall (http://sv.wikipedia.org/wiki/Aga#Sverige). Där första lagstiftningen mot aga kommer redan 1734 (källan är otydlig), sedan så droppar de in med jämna mellanrum hela vägen fram till 1979 (rätten avskaffades 1966, det blev inte uttryckligt förbud förrän 79). Så där har lagstiftningen uppenbarligen gått hand-i-hand med samhället, man finner inget direkt stöd för att lagen i sig skulle lett till någon större omsvängning i den allmänna inställningen till aga.Hemmakatten skrev:Tja, när man i lag förbjöd barnaga för inte så väldigt många år sedan, så är det i dag i princip inga barnagafall i skolan och extremt få i hemmet. Så ja, jag tror att lagar har en preventiv och restriktiv effekt på samhället. Under förutsättning förstås att en stor del av befolkningen håller med eller i avsaknad av positiv respons trots allt kan tänka sig att underordna sig parlamentariska beslut.
Om du däremot fick igenom ett uttryckligt förbud mot aga i Afghanistan så tror jag inte du skulle se någon större effekt...
Vad gäller den svenska elsituationen så *vräker* byggvaruhusen ut elmateriel som (med 99.999% sannolikhet) bara kommer att användas av obehöriga för behörighetskrävande fasta installationer, och det står inte en behörig elektriker att finna i hela butiken. ("Proffsen" har ju fö sina egna kedjor där man å andra sidan mycket sällan ser en "civilist"). Så var man konsekvent och noga med att lagen följdes, så skulle man naturligtvis införa någon legitimationskrav för inköp av dylik materiel, det är inte konstigare än när man införde kravet på att visa sin vapenlicens vid köp av ammunition. Det skulle ganska effektivt minska "hemmapulandet".
Så frågan får då bli, *om* man nu tycker att det är så farligt, varför tar man inte konsekvenserna av det? Fördyringsargumentet köper jag inte, om Solar och Selga kan hålla reda på att man skall ha 85% rabatt bara för att man kommer från ett visst företag, så gör man i någon mening redan "behörighetskontrollen", så det blir ingen direkt fördyring.