KjellTimell skrev:
...Men det är så många fler faktorer som faktiskt spelar in...
Hur många ms tar det för jordfelsbrytaren att lösa ut?...Alla dessa är parametrar att hänsyn till vid ny samt tillbyggnad av en elinstallation
Vilken otroligt avancerad vetenskap. Kan du redogöra för hur du på en normalsäkrad normalspänning (10A/220V) väljer typ av kabel baserat på antal millisekunder för jordfelsbrytaren att lösa ut?

--- Mats ---

Mikael_L
KjellTimell skrev:
Att ...
Hej, kan vi anta att du är elektriker?

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
K
Man väljer inte kabel baserat på antal millisekunder en jordfelsbrytare löser ut! Men för att säkerställa en jordfelsbrytares funktion (utöver testknappen) krävs en kombiinstrument som de flesta privatpersoner ej har råd med som mäter den tid det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut.. Det är inget som säger att den löser ut på under 30ms bara för att den löser ut.
Det är minst lika viktigt att utlösningstiden är korrekt, som själva utlösandet.
Jag ber om ursäkt för det tidigare inlägget som var lite osammanhängande, försökte poängtera att ellära handlar om mer än 2 hål i väggen och gled helt enkelt iväg i fel mening.

Men om jag skall välja en kabel för 230V/10A (220V är fölråldrat) behöver jag ta ställning till hur lång kabeln är och hur den skall förläggas, sen är lasten avgörande, är det en last med mycket hög startström kanske den kräver en trögare säkring, typ D karaktäristik. Detta kommer medföra en högre IK3 som i sin tur gör att jag kan komma behöva gå upp i kabelarea, utöver det jag kanske redan behövt gå upp för den långa ledningslängden.

10A=1,5mm2, 16A=2,5mm2, dessa är att anses som minimiareor under gynsamma förhållanden och är intet på någotvis en regel!

Redigerat:
Efter att ha läst +50 av sidorna, en lite reflektion: det viktigast måste väl ändå vara att det blir rätt, sen vem som gjorde det är av ganska underordnad betydelse. Jag är gammal nog att ha sett både det ena och det andra i hempulväg, fas på gulgrönt, el ute utan jord, silvertejp i kopplingsdosor etc. Det här forumet ger hempulare svar så att hempulare kan göra rätt efter att ha fått råd från folk som kan. Fortsätt så, folk kommer alltid att pula hemma. alla känner inte en elektriker, få ringer runt till olika firmor för att få ett extrauttag; är det då inte bra att det finns en site där man kan få råd?
Sitt inte på höga hästar och hävda något ska vara enligt lagen, det blir oftast enligt tjockleken på plånboken.

Till sist: någon sa har i tråden att man kanske inte ska lita på alias som skriver, tja internet revolutionerar kunskap, själva poängen är att man måste VÄRDERA det man läser, något säger mig att ytterst få vågade ifrågasätta sin lärare på gymnasiet, ej heller det denne påstod vara sant om el.

Redigerat:
Alfredo skrev:
Jag vet att det där var skrivet med glimten i ögat men vill ändå förtydliga vad jag menar. Jag menar inte att vi ska strunta i "alla regler", tvärtom. Dock anser jag att man i princip alltid får reglerna väl förklarade och motiverade här. Jag tror inte alls att en genomsnittlig/godtycklig yrkesman är bättre på "regelverket" än den samlade kompetensen här.

Men eftersom du verkar rätt negativ angående att söka kunskap "på internet" så borde det vara enkelt för dig att hänvisa till några trådar på detta forum där du anser att felaktiga råd har getts oemotsagda.
Självklart var det med glimten i ögat.
Jag är inte alls negativ mot att söka kunskap på nätet eller försöker förringa kunskapen på detta forum. Kunskapen på nätet är idag en av de största källorna till information.
Men det blir fel att tro att man kan ersätta legitimerade yrken med kunskap man finner på nätet(inte sagt att just du gör det men det finns det andra som gör).
Jag vet också att det är som att sticka näven i getingboet att argumentera för det på detta forum.
Jag kanske borde välja mina strider med större omsorg :D

Gabbe1 skrev:
Kunskapsnivån på det här elforumet är mycket hög och oftast är en felaktig post tillrättavisad redan innom 5-10 min.
Balansen mellan hjälp och förmaning tycker jag oxå har landat på en bra nivå, jag skulle absolut lita mer på ett svar här än från en "random elektriker på stan" just för att alla svar granskas av ett stort antal kunniga personer.
Återigen, jag förringar inte kunskapen på detta forum. Men hur ska man säkerställa att den som svarar på frågan har fått alla relevanta fakta av lekmannen som ställer frågan?

Jag kan slänga in en brasklapp också till alla er som tror att jag bara vill jävlas med hemmapulare och rida på höga hästar.

Mig veterligen har det aldrig någonsin varit nåt försäkringsbolag som nekat husägare ersättning pga att det funnits icke fackmannamässig elinstallation som orsakat skadan.

Så ni kan lugnt fortsätta!

O
Mikael_L skrev:
Hej, kan vi anta att du är elektriker?
I vilket kan vi konstatera att han inte läst särskilt många gamla trådar eller använt sökfunktionen! :rolleyes:
Nästan lite tragekomiskt att se alla nyregistrerade elektriker upprepa den tröttsamma litanian som går: Du får inte, el är oerhört svårt och komplicerat, samt; ring en elektriker...

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Så märkligt då att hela mitt hus som är elektrifierat av elektriker är draget med 1,5 kvmm för 10 A och 2,5 kvmm för 16 A.
Måste varit ett helsike att räkna på allt KjellTimell nämner för varje kabelsnutt mellan varje strömbrytare och lampa och varje gång komma fram till 1,5. Kanske är därför det blir dyrt med elektriker.

Om det finns något exempel på när man inte ska använda FK 1,5 kvmm för 10 A i ett vanligt hushåll så vill jag gärna veta det.

Ja, om du bäddar in röret mitt i väggisoleringen, eller på annat sätt utsätter den för onormalt hög temperatur ;)

Mikael_L
Fred vom Jupiter skrev:
Om det finns något exempel på när man inte ska använda FK 1,5 kvmm för 10 A i ett vanligt hushåll så vill jag gärna veta det.
Det vanligaste (och det är inte alls vanligt, utan bara "vanligast") ...
Är om man har ett pissdåligt elnät och därmed väldigt hög förimpedans.
Eller möjligen är det vanligaste att det gäller en väldigt lång ledning som ska dras, t.ex. en friggebod 30 meter bort.

Att det kan behövas reduceras pga värmeutveckling i kombination med sammanlagrade ledare må väl nästan aldrig inträffa. I alla fall inte i en vanlig bostad.

Det är i vilket fall inte speciellt svårt att "lära ut" när det är dags att börja vara vaksam och kanske räkna och/eller mäta lite.
Det går ju för snorungar, ehh sorry unga personer menar jag naturligtvis ;) som är 1-2 år ifrån gymnasiet, så det borde kunna gå för andra människor att få in i sin skalle.

O
KjellTimell skrev:
Jag ber om ursäkt för det tidigare inlägget som var lite osammanhängande, försökte poängtera att ellära handlar om mer än 2 hål i väggen och gled helt enkelt iväg i fel mening.
Jag tyckte ärligt talat inte det största problemet med ditt inlägg var att det var osammanhängande. Istället var det som jag tyckte var störande att det var i det närmaste oväsentligt. De enda som gör den typ av beräkningar och bedömningar du pratar om är elmontörer som projekterar större nybyggen, ombyggnationer och tillbyggnader. Folk som gör ingrepp i servisnätet och folk som arbetar ute på landet där bonden har egen nätanslutning. Folk som arbetar i industrin där man har egna ställverk, i tunnelbanan eller någon annan offentlig miljö, osv. En normal serviceelektriker som arbetar i bostäder och lägenheter kopplar på ren rutin. Väljer t.ex. den kabeln "de brukar använda", "den de hade i bilen" och de säkrar utan blinka upp från 10A till 13A utan att räkna "för det är aldrig några problem", osv. Även mätningarna du pratar om med dyra fina instrument är väldigt sällsynt. I industri och offentlig miljö, ja för där krävs det dokumentation, men hos privatpersoner; Inte en chans att det görs ordentligt. På med strömmen, snabbkoll med installationsprovaren och sen ut genom dörren.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
K
I det flesta förekommande fall, för att skjuta från höften 99/100 fall så är elnätet såpass korrekt projekterat och utfört med hänsynstagande till spänningsfall och kabelareor fram till din elmätare att du som fastighetsägare för småhus är inom ramen för "gynsamma" förhållanden.. Åtminstånde i tätbebyggda områden, sen kan, men kursiverad stil, det vara avikande upe på landsbygden där man har stolptrafos från dackefejden och där sventa hjälper gösta.

Och Fred, det är väl inte så märkligt att ditt hem är draget på sådant vis? Som jag tidigare skrev så är detta minimiareor under gynsamma förhållanden.. Alla "hushåll" varierar, men om du har har ledningsläöngder över 50m, hade jag sett över utlösningsvilkor samt spänningsfall med 1,5mm/10A.

Stemboy, jag har inte sagt att du inte får, det är svårt eller ring en elektriker.. Jag menar bara på att det finns saker att ta hänsyn till än att få en hårfön att blåsa varmluft ;) Och hade jag själv inte haft kunskapen, hade jag jag gjort det ändå! På samma sätt som jag kör långt över hastighetsgränserna, varför? Det går skitbra ju, varför köra 110 när jag kan tjäna en halvtimme :D

K
Steamboy skrev:
De enda som gör den typ av beräkningar och bedömningar du pratar om är elmontörer som projekterar större nybyggen, ombyggnationer och tillbyggnader.
Någon undrade om jag är elektriker, så är det ju givetvis inte. (Längre)

En normal serviceelektriker som arbetar i bostäder och lägenheter kopplar på ren rutin. Väljer t.ex. den kabeln "de brukar använda", "den de hade i bilen"
Nåja, nu tror jag inte att en yrkesverksam montör/elektriker spikar EKRK utomhus bara för att det var den kabeln hen hade i bilen.

Även mätningarna du pratar om med dyra fina instrument är väldigt sällsynt. I industri och offentlig miljö, ja för där krävs det dokumentation, men hos privatpersoner; Inte en chans att det görs ordentligt.
En seriös besiktningsman brukar efterfråga dokumentation vid ny samt större tillbyggnad, i allafall de jobb jag gjorde när hade byxorna på mig.

På med strömmen, snabbkoll med installationsprovaren och sen ut genom dörren.
Om du men installtionsprovaren menar typ spänningsprovare där man mäter fas mot jord och ser av man får 230V och i bästa fall löser JFB, så är detta inte fackmannamässigt, de företag jag arbetat på som elektriker så har detta inte varit en del av vår kvalitetssäkring. :)

Man ler lite när man börjar prata om kabelareor, dom längder som det handlar om i hus ändrar inte behovet av arean
dvs 10amp 1,5mm2 16amp 2,5mm2
därimot om jag vill ha ett exempelvis10 amp säkring 800 m från matningen så ökar arean dramatiskt utan att nu räknat, men upp i mot 50mm2 för att man skall klara kortslutningskravet och inte få spänningsfall, finns inte en elektriker som sitter och räknar med miniräknare på kortslutningskrav och resistanser i en ett vanligt normalt hus.
man tar det säkra för det osäkra och använder 2,5mm2 till 16amp, det är ju endast här man kan gå ner i area beroende på längd och förläggning, men eftersom kostnaderna är försummabara så finns det ju ingen anledning att gå ner i area bara för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.