E
vilken skyldighet har då den ansvarige (fastighetsägaren) ?
är det att veta vilka krav en elektriker skall ha?
f-skatte bevis? behörighet? försäkring? .m.m.
vad måste han ta reda på innan han låter nån jobba?

Elinstallatören skrev:
I den framtid vi pratar om nu, vad kraven är på det som skall bli gjort, inte vad namnet är på den som skall göra jobbet. Genom att sedan veta vad kraven är, vilka regler som måste följas för det osm skall göras, får han sedan bedöma hur han skall få jobbet gjort, vem som har den kunskapen.

I princip är det säkert exakt samma beskrivning som ges för den behörige (den ansvarige), när han väljer vem som skall göra jobbet (den kunnige). Det enda som hänt är att den obligatoriska grossisten (den behörige) inte spelas in i varje uppgift, utan bara de där någon bedömmer han behövs.

På samma sätt som när man skaffar en VVSare, en kalkelläggare, en bilmekaniker, en ... Det vill säga utanför skråväsendet.

--- Mats ---

E
pellefant:
certifikat?..........
utveckla

Elinstallatören: det framgår ju sedan tidigare att du är egenföretagare, och en sådan brukar ju ha fullt upp med sin verksamhet, sköta papper osv.
hur i all världen hinner du då med att sitta här och prata till en stenvägg?
det borde ju finnas jobb som du kan utföra och tjäna pengar istället, eller tjänar du pengar på att skriva här?

snickarboden skrev:
Kruxet är ju att intelligent utrustning inte hjälper om folk går förbi den.
Kan folk lyckas med konststycket att koppla skyddsjord fel i ett sladdställ/skarvsladd så är risken rätt stor att de hittar nån kreativ lösning på den intelligenta utrustningen med.
Ja, det går inte att skydda folk från sig själva. Och det förstås, om vi antar att "hemmapulare" gör undermåliga installationer hemma och att de gör dessa för att de inte *ids* göra dem bättre (dvs de fuskar medvetet), då hjälper inte någon sådan åtgärd. Då är det obligatoriska och slumpvisa räder mod Spanska inkvisitionen ("Nobody expects the Spanish inquisition").

Nu tycker jag det är lite pessimistiska antaganden, men jag kommer ihåg att du tidigare redogjort för att du mött en person med just den inställningen. Vi får väl ändå hoppas att det är en minoritet...

mr.Ola skrev:
Den behöriges uppgift är att veta att underställd personal uppfyller de kompetenskrav som behövs vid varje enskiljt arbete, inte att gå runt å kolla vad dom faktiskt fysiskt har gjort! Därför är s.k hemmapul regelvidrigt, därför att det inte finns nån kontroll på vad hemmapulare faktiskt gör!
Nu förstår jag inte. Du sade ju just att det inte finns något krav på att behörig underställd personals faktiska arbete kollas heller... Det är ju knappast någon skillnad om den behörige struntar i att kolla en underställds faktiska arbete eller en hemmapulares faktiska arbete. Det är ju faktiskt kvaliten på det faktiska arbetet som avgör säkerheten. Inte att personen ifråga har papper på att man kanske skulle kunna förväntas vet hur man bör göra. Faktiskt. :)

mr.Ola skrev:
Den behöriges uppgift är att veta att underställd personal uppfyller de kompetenskrav som behövs vid varje enskiljt arbete, inte att gå runt å kolla vad dom faktiskt fysiskt har gjort! Därför är s.k hemmapul regelvidrigt, därför att det inte finns nån kontroll på vad hemmapulare faktiskt gör!
-Bortsett från denna eminenta sida då! :)
Och om instalationerna som utförts av underställd personal inte håller måttet borde då inte en okulärbesiktning av den behörige tillrättalägga detta?
Hemmapulare gör som dom alltid gjort drar för kung och fosterland mestadels utan insikt i de föreskrifter som gäller idag.

Elinstallatören skrev:
Idag har ägaren ansvar men inte befogenhet att fullgöra sitt ansvar på annat sätt än att se till att han anlitar en viss person (eller ett visst företag). Enligt mig borde ansvaret istället innebära att ägaren ansvarar för att se till att anläggningen i sig uppfyller de krav som finns på det sätt han eller hon finner mest lämpligt, vilket kan innebära att göra det själv, anlita en kunnig vän eller anlita en professionell elektriker. Att ålägga någon med ansvar utan att ge befogenheter att fullgöra det ansvaret är väldigt märkligt.

E
electroded:

Jo det är mkt jobb jag har å då inte bara montera, men jag har lixo mett humant intresse med. Inte bara montera å skita i nya regler som påverkar människorsliv.

Så jag fick för mig att vara sjysst å informera hemmapulare vad de riskerar
Jag har upptäckt först via jobbjag haft å folk jag pratat med att inte många vet om vad som gäller. Jag kan inte säga att jag vet men, som jag tidigare skrivit så är det om vem som har ansvaret å tror det kommer bli annorlunda i framtiden -vid bränder.

Det är inte lätt få tag i nån elekriker vitt idag å jag tror det blir ännu värre om ingen informerar vad som gäller idag. Jag tror det blir fler som vill ha det rätt gjort sen.. Jag tyckte iaf det borde framgå vad det nya innebär.
Jag har talat med många organ i branchen. Ingen tycker det är deras `sak´, medans jag kännde att det är hemst tråkit för dem som kommer att hamna i den svåra situatrion det innebär OM det händer nått å det är gjort efter 2003 å av obehörig personal.
Jag är inte populär nånstans förstår du..........:)
Men hoppas iallafall att någon annammar mina råd å slipper göra de förluster de riskerar.

E
bobby:

Det är litet det jag menar..........
Det står tydligt i lagen vad som gäller.
Hemmapulare riskerar mer än vad de tror/tagit reda på/informerats om.
Min uppfattning är at försäkrings bolagen inte bedriver nån välgörenhet, å betalar inte ut om de inte behöver...............
Så vad du anser att fastighets ägaren ansvarar för bryr de sig knappast om.
Utan håller kostnaderna nere.............

BobbyEwing skrev:
Att ålägga någon med ansvar utan att ge befogenheter att fullgöra det ansvaret är väldigt märkligt.
Det är en skandal att detta sker i vårt land.

E
Får vi göra allt vi har ansvar för annars med?
Att köra bil tex vi har ansvaret för köra ansvarsfullt å får det `godkännt´ genom körkort. Liknande system med el -eller............?

Svensk standard är döljer inga föreskrifter utan är anvisningar och råd för föreskrifterna. Vad jag blir trött på alla förståsigpåare som inte ens ids att ta reda på fakta.
Behörigheten är tillgänglig för ALLA mot en viss egen insats precis som med körkort. Kostnaden och den egna insatsen är olika men det är även en betydlig skillnad på komplexiteten.
Sedan kan man tycka vad man vill om behörighetssystemet som finns för många flera än el. Men vi kommer alltid att behöva nån som utövar tillsyn över elinstallationer för ni kan inte ana hur många som anser sig kunniga men är direkt livsfarliga och som med mycket stor säkerhet skulle orsaka mycket elände.
Och eftersom många hävdar att det system vi i Sverige har skulle vara så unikt dåligt skulle det vara kul att höra hur det fungerar i andra länder. För jag förutsätter att ni som påstår att vi har ett mycket sämre "system" vet vad dom andra har.
Ps
Jag har själv arbetat i några andra länder och vet i alla fall vad som krävs i dessa.

elmont skrev:
Behörigheten är tillgänglig för ALLA mot en viss egen insats precis som med körkort. Kostnaden och den egna insatsen är olika men det är även en betydlig skillnad på komplexiteten.
Fakta:

Välj vilket byggnadstekniskt område som helst utom elinstallation. Gör en sökning på valfri internetbokhandel. Fascineras över det stora utbudet på bra och billiga böcker!

Gör samma sak på elinstallation och fundera över varför du inte hittar några böcker alls och varför de böcker som finns bara säljs av branchorganisationer och specialförlag till otroliga överpriser.

Spekulation:

Om systemet förändrades så att det blev lagligt för lekmän att i större utsträckning själva utföra elinstallationer så skulle det skapas en marknad för bra, tydlig, billig och omfattande litteratur som beskriver elinstallationer på tillfredsställande sätt. I dag kan de flestas bra bygghandlare ge utförliga råd och vara väldigt hjälpsamma på alla områden utan el. Även detta skulle förändras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.