BobbyEwing skrev:
Nu är jag ju inte elektriker, så detta är en ärlig fråga från en oinvigd: Är det inte så att man även som "icke-elev", dvs yrkesman eller installatör ibland gör saker som man aldrig har gjort förut? I mitt yrke gör jag nya saker varje dag, det skulle vara fullständigt idiotiskt att göra samma sak en gång till för mig och vad jag ser som yrkesskicklighet och erfarenhet är inte främst att man kan göra en sak som man har gjort 1000 gånger förut, utan att man i en ny situation kan anpassa sig och hitta den bästa lösningen.

Jag förstår att i en vanlig villainstallation så är det inte många nyheter, speciellt inte som jag precis har gjort en halv sådan utan att stöta på något som inte var enkelt att förstå sig på eller läsa/fråga sig till, men om man jobbar med andra saker, är det verkligen så att man då har allt i huvudet?
Just det jag menar är att yrkesmän har ju större erfarenhet av, i detta fallet el då, och av liknande installationer. Det borde ju göra att de har enklare att förstå och utföra en helt ny installationsuppgift än en elev med lite teori och praktik i ryggen bara. Sedan är det ju även från elev till elev hur duktig och lätt man har för att förstå och utföra en ny uppgift.

//Patrik

Eftersom sällan två jobb är lika, inte ens hyreshus med många lägenheter, får man ständigt göra "varianter på liknande tema" efter några år får man en "kunskapsbank" att ösa ur. För att på ett vettigt sätt lära sig yrket måste man under några år få "handledning" av nån med erfarenhet. Att skriva en "manual" med alla olika scenarios är i praktiken omöjligt just på grund att det oftast är olika var gång, kanske inte allt men i vissa delar. Det är förmågan och viljan att tillägna sig ett bred och allsidig "erfarenhetsbank" som skiljer en skicklig yrkesman från en dålig. Och det är mycket vanligt att att dom som är skickliga yrkesmän är helt överlägsna den behörige både i teoretiska som praktiska kunskaper. Det beror på att den behörige ofta även är den som driver firman och för att lyckas med det krävs det kanske helt andra kunskaper och färdigheter.

elmont skrev:
Och det är mycket vanligt att att dom som är skickliga yrkesmän är helt överlägsna den behörige både i teoretiska som praktiska kunskaper. Det beror på att den behörige ofta även är den som driver firman och för att lyckas med det krävs det kanske helt andra kunskaper och färdigheter.
Intressant.. och lite bisarrt. Jag förstår att det säkert kan vara så, men man blir ju onekligen ännu mer fundersam på behörighetssystemet.

Mikael_L
Men knappast märkligt, då den som driver firman faktiskt har allt mindre tid att vistas i själva "verkligheten". Och då han gör det så är det troligast för att utföra lite kontrollansvar.

Men jag tycker inte man kan ta detta i intäkt för behörighetssystemets avskaffande, det finns betydligt bättre luckor att skjuta in sig på ...:)

Jag tror nog att den behörige firmainnehavaren är väl så förmögen att känna igen en dålig installation även om han sitter alltmer bakom skrivbordet.
Det är självklart att de aktiva installatörerna är både snabbare och säkrare på själva jobbet och även nytt elmaterial, då dom jobbar med det dagligen. Men att utöva kontrollansvar gör man nog bra även om man inte råkar vara riktigt lika snabb på att klamra. ;)

Vad det gäller behörighetssystemet är det nog mer intressant att rikta in sig på frågan över hur många installationer som verkligen kontrolleras av den med behörigheten. :o

Mikael_L
Sen tycker jag att elmont's sista inlägg här är rätt bra.

Jag känner på mig att det stämmer väl med verkligheten. Och det kastar lite ljus över det här med nyanställda montörer vs de med en del erfarenhet. Det förklarar även den viktigasta anledningen till krav på praktik för att kunna lösa ut en behörighet.

Det är även en av de svåra bitarna att klara av ifall man skulle skippa behörighetskravet och låta alla koppla fritt, vanligt folk har trots allt inte den enorma erfarenhet som en elektriker har redan efter ett år eller två inom yrket.

Elmont skrev:
Det beror på att den behörige ofta även är den som driver firman och för att lyckas med det krävs det kanske helt andra kunskaper och färdigheter
BobbyEwing skrev:
Intressant.. och lite bisarrt. Jag förstår att det säkert kan vara så, men man blir ju onekligen ännu mer fundersam på behörighetssystemet.
Om det nu är så att den behörige inte har tid att avsyna en anläggning varför gör h*n det inte i alla fall?

Tid är pengar eller?

Släpp installationerna fria med ägaransvar mao låt folk göra som dom vill men detta ska besiktigas av en ackkrediterad elinspektör som man dessutom ska kunna fråga till råds innan man gör tokiga arbeten.

Mikael_L skrev:
behörighetskravet och låta alla koppla fritt, vanligt folk har trots allt inte den enorma erfarenhet som en elektriker har redan efter ett år eller två inom yrket.
Men frågan är om "vanligt folk" behöver den enorma erfarenhet en elektriker har för att klara av sitt hem. Att en elektriker kan massa mer är självklart, men, som tidigare sagt, inte särskilt intressant, det intressanta är vad man behöver kunna för att kunna göra installationer i en villa utan att mängden skador ökar markant.

Injonil skrev:
: "Den som hempular el gör sig skyldig till lagbrott, det är det inget tvivel om.
Om man byter ett uttag är det inte ett lagbrott även om man hempular.

Elinstallatören skrev:
Detta ska dock inte blandas ihop med försäkringsbolagens krav på att en elanläggning ska vara utförd enligt gällande lagar och föreskrifter."
Min kåk är byggd 1957 vilka lagar gällde då?

Elinstallatören skrev:
Om man inte uppfyller de krav de har, tror jag att det blir större nedsättningar än om man uppfyllt dessa.
Tror men visa med exempel de nedsättningar du känner till.

jaspen skrev:
Släpp installationerna fria med ägaransvar mao låt folk göra som dom vill men detta ska besiktigas av en ackkrediterad elinspektör som man dessutom ska kunna fråga till råds innan man gör tokiga arbeten.
Jag är inte ens säker på att det behövs en besiktning. Behåll ägaransvaret och skärp det med rejält kännbara monetära straff för den som gör fel. Sedan räcker det med stickprovskontroller samt naturligtvis utredning om olyckan skulle vara framme. Anledningen att man inte anlitar en elektriker är ofta ekonomisk; om systemet såg till att det kostade många gånger mer än vad elektrikern hade kostat om man gör fel med sitt hemmapul så kommer de som är osäkra antingen lära sig tillräckligt för att inte längre vara osäkra eller anlita ett proffs. Frihet under ansvar är en god princip, jag använder den hela tiden med barnen. Det kan dock vara ovant för oss svenskar som är invaggade i tankesättet att storebror säger till oss vad vi ska göra och tar hand om oss när det går fel.

Min tanke var att eftersom elsäkerhetsverket numera i sina egna skrifter inte ger tillräcklig information om hur det ska vara utan hänvisar till Svensk Standard som kostar multum så borde man ha tillgång till någon som förstår sig på detta.

Sen ska det naturligtvis kosta om man gör fel!

BobbyEwing skrev:
Men frågan är om "vanligt folk" behöver den enorma erfarenhet en elektriker har för att klara av sitt hem. Att en elektriker kan massa mer är självklart, men, som tidigare sagt, inte särskilt intressant, det intressanta är vad man behöver kunna för att kunna göra installationer i en villa utan att mängden skador ökar markant.
Med tanke på frågeställningar som ställs i det här forumet så kan ibland kunskapen hos frågeställaren som avser att själv göra installationen vara skrämmande låg. Fast iofs om man nu anser att några fler skadade/döda per år är ok så.....
http://www.byggahus.se/forum/el/117803-stroembytaren-koepte-jag-fel-grej-eller-hur-kopplar-jag-detta.html

BobbyEwing skrev:
Jag är inte ens säker på att det behövs en besiktning. Behåll ägaransvaret och skärp det med rejält kännbara monetära straff för den som gör fel. Sedan räcker det med stickprovskontroller samt naturligtvis utredning om olyckan skulle vara framme. Anledningen att man inte anlitar en elektriker är ofta ekonomisk; om systemet såg till att det kostade många gånger mer än vad elektrikern hade kostat om man gör fel med sitt hemmapul så kommer de som är osäkra antingen lära sig tillräckligt för att inte längre vara osäkra eller anlita ett proffs. Frihet under ansvar är en god princip, jag använder den hela tiden med barnen. Det kan dock vara ovant för oss svenskar som är invaggade i tankesättet att storebror säger till oss vad vi ska göra och tar hand om oss när det går fel.
Amen. Tid är pengar. Säkerhet är pengar. Säkerheten skulle kunna göras ännu högre om systemet gjordes ännu dyrare.

Men det är tydligt att det som efterfrågas är inte högre säkerhet. Vi kan inte ens se att andra europeiska länder som agerar annorlunda vad avser hempuleri har lägre säkerhet.

Så förslag av typen "låt den behörige på allvar göra sitt jobb och faktiskt inspektera det han säger sig ha tagit ansvar för" både visar att dagens behörighetssystem inte fungerar, och föreslår samtidigt att göra det dyrare genom att kräva mer tid från "företagaren" för att göra elarbete. Bättre att låta de som är ansvariga (fastighetsägaren) få utöva sitt ansvar genom att ta belsuten om vilken väg man skall gå.

--- Mats ---

jaspen, den behörige delegerar ut sin behörighet till någon anställd som han vet kan utföra dom uppgifter som ligger på den behörige, det ska ske skriftligen och under en viss tid. Det faller på sin orimlighet att den behörige i detalj ska övervaka alla jobb, han kan ha tusentals "anställda" och tusentals "jobb" så det skulle då vara helt omöjligt att hinna med.

elmont skrev:
jaspen, den behörige delegerar ut sin behörighet till någon anställd som han vet kan utföra dom uppgifter som ligger på den behörige, det ska ske skriftligen och under en viss tid. Det faller på sin orimlighet att den behörige i detalj ska övervaka alla jobb, han kan ha tusentals "anställda" och tusentals "jobb" så det skulle då vara helt omöjligt att hinna med.
Det är en utmärkt beskrivning av varför den behörige orimligen kan övervaka alla jobb. Men det gör det också till en utmärkt beskrivning av varför behörigheten kallas "företagarbehörighet" och varför det inte finns någon verklig koppling mellan behörighetssystemet och elsäkerhet.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det är en utmärkt beskrivning av varför den behörige orimligen kan övervaka alla jobb. Men det gör det också till en utmärkt beskrivning av varför behörigheten kallas "företagarbehörighet" och varför det inte finns någon verklig koppling mellan behörighetssystemet och elsäkerhet.

--- Mats ---
Så är det naturligtvis och därmed finns väl inte så mycket mer att tillägga i behörighetsfrågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.