Jag har släktingar som köpte ett hus med diverse elfel. Enl. prospektet så var "all el bytt". Dte var inte hempulat det var gjort som elevarbete av gymnasister under överinseende av deras lärare (säljaren var själv lärare i by-anl. teknik).

Det fanns diverse direkt livsfarliga felkopplingar. Det huset såldes inte billigare pga. bristerna, det gick heller inte att få ersättning av säljarenb för den felaktiga utfästelsen (det fanns en hel del gammal tyg och tjärsisolerad tråd kvar som inte var bytt, den var betydlgt säkrare än det som var gjort av (nästan) proffs).

Som exempel kan man ta utomhusuttag med falsk jordning (dvs jordat med jordtråd, men den var inte ansluten i andra änden).

Felen påverkade varken priset eller möjligheterna att få ersättning för felen.

Däremot så är jag ganska övetygad om att om jag hade försökt sälja vårt hus efter sista besöket av behörig elektriker här så skulle det inte gått så bra att få ngt. vettigt pris.

För en central med glapp (icke spända skruvar på fasledarna ut från jordfelsbrytaren) det tror jag vilken okunnig köpare som helst upptäcker, när hela huset står och blinkar (riktigt så illa såg det inte ut, men ändå).

Men som sagt inget av detta berodde på något hempul.

Redigerat:
månne hur det är i mitt hus då där jag gjort installationer innan jag hade behörighet:confused:

E
bobby:

jag vet mkt väl vart jag står i den frågan du nämner
jag varken vill eller får gå in på det -framtiden får utvisa vem som har rätt

men jag ville veta vad ni tror om felaktig elinstallation å prisbilden -inget annat

inte om behörig när- varför vet vi:)- men ingenting annat än en felaktig installation
hur det påverkar eller går att efterkräva eller pruta eller någonting avseende prisbilden
är jag otydlig?
om den sen går att kräva den som utfört det orkar jag inte ta mer -min åsikt är klar

jag blir lite trött då det hela tiden, då verkar som JAG har fel/inte fattat även om jag tar upp en ny fråga i diskussionen

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
jag blir lite trött då det hela tiden, då verkar som JAG har fel/inte fattat även om jag tar upp en ny fråga i diskussionen
Ja hemska tanke, tänk om du möjligen skulle kunna ha fel ....

Mikael_L
pellefant skrev:
månne hur det är i mitt hus då där jag gjort installationer innan jag hade behörighet:confused:
Jadå är det bara att riva hela huset !!! NU, omedelbums ...

Sen när du bygger upp det igen så får du inte glömma att det måste vara en behörig elektriker som drar allt.
Ja just det, inte vilken behörig som helst, t.ex. inte du själv, inte heller någon som inte har en firma, det går ju också fetbort.
Och förresten, det finns ju en risk till, när du hittat din behörige elektriker, med egen firma och allt, så måste du kolla så att han verkligen har ansvarsförsäkring. Det här riktigt viktigt. Men det är lite lurigt. Ponera t.ex. att han visar upp sitt försäkringsbrev, men det är förfalskat eller t.ex. om försäkringen löper ut innan hans sista dag i ditt hus är gjord, då måste du tyvärr riva huset igen och börja om från början ...

Ähhh, va fan, pellefant måste du verkligen bo i hus? kan du inte köpa ett tält istället.

Elinstallatören skrev:
men jag ville veta vad ni tror om felaktig elinstallation å prisbilden -inget annat
Så du vill veta huruvida ett uppenbart fel i en fastighet påverkar priset? Självklart gör det ju det. Det spelar ju ingen roll om det är taket, avloppet eller elen det är fel på. Poängen är dock att avsaknaden av dokumentation på vem som har uppfört de olika byggnadsdelarna, inklusive elinstallationen, inte utgör ett fel.

Så ja, jag tror att en felaktig elinstallation minskar värdet på fastigheten, precis som andra felaktigheter. Däremot anser jag inte det på något sätt har med ämnet här att göra eftersom hemmapul inte är synonymt med fel.

Elinstallatören skrev:
inte om behörig när- varför vet vi:)- men ingenting annat än en felaktig installation
hur det påverkar eller går att efterkräva eller pruta eller någonting avseende prisbilden
är jag otydlig?
om den sen går att kräva den som utfört det orkar jag inte ta mer -min åsikt är klar
Ja, jag förstod faktiskt inte någonting av vad du just skrev där förutom frågan angående om du var otydlig eller ej.

BobbyEwing skrev:
Jag vet inte om det är lönt, men vi kan ju göra ett försök ändå:

Det är skillnad på en felaktig elanläggning och ett olagligt installationsarbete. Precis som alla här vet och som du gärna påpekar så är det olagligt att utföra elinstallationsarbete utan behörighet. Dock, och detta är mycket viktigt, så "smittar" inte den olagliga installationen av sig på anläggningen: Vad detta betyder är att bara för att det var en olaglig handling att utföra installationen så betyder inte detta att anläggningen på något sätt skulle vara olaglig. En felaktig elanläggning är en elanläggning som inte uppfyller erforderliga säkerhets- eller funktionskrav och kan vara installerad av vem som helst, med eller utan behörighet, precis som en helt korrekt anläggning.
.
.
.
Nu har detta gått så många varv så jag faktiskt undrar om vi inte i ivern att förklara att vi vet att det finns lagkrav övertolkar dem? Det som är kravet är väl att arbetet utförts under ansvar av en behörig?, Det vill säga den som gör jobbet behöver inte vara behörig, bara utsänd av en som är behörig?

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Nu har detta gått så många varv så jag faktiskt undrar om vi inte i ivern att förklara att vi vet att det finns lagkrav övertolkar dem? Det som är kravet är väl att arbetet utförts under ansvar av en behörig?, Det vill säga den som gör jobbet behöver inte vara behörig, bara utsänd av en som är behörig?

--- Mats ---
Det skall även finnas ett anställningsförhållande mellan den behörige och den utsände. (finns vissa undantag från detta bla när en elfirma hyr in en montör från en annan elfirma tex,)

E
ibland lägger vissa till saker jag inte nämt å en del måste ha exakta å har inte en aning vad jag skrivit om förut utan måste ha klartext
kort sagt så är det en helt omöjlig uppgift

skillnaden på hemmapul och ett företag som gör fel är att det finns en `skyldig´ att kunna kräva/begära åtgärd, iordningsställande, summa

men det är en brist att det inte framgått till mäklarna att det vore bra med en översyn på elen iaf
sen om en kund ser det är undermålig el å vill sänka priset så missar säkert nån annan kund det å betalar iaf `fullt´ pris............
vore intressant å se om det sedan går att göra efterkontroller, begära åtgärder på säljarens konto -som i sin tur får gå vidare att kräva den som gjort jobbet
fast det är nog mkt svårt idag då det är svårt klargjöra vem som gjort vad osv....
det vore trist om den nye ägaren ställs inför utgifter den inte tänkt på eller som kommit fram innan/efter köpet genomfördes

smile.75:
håller med det du skrev sist för det är så det måste vara

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
skillnaden på hemmapul och ett företag som gör fel är att det finns en `skyldig´ att kunna kräva/begära åtgärd, iordningsställande, summa
Nädu, nu har du fel igen.
Det finns en skyldig att kräva på ersättning vare sig det är ett hempul eller ett företag som gjort felet. DVS INGEN skillnad.

Är det gjort i nära nutid k a n det möjligen vara l i t e lättare att finna en "skyldig" firma som erkänner sitt misstag. Men firman kan givetvis blåneka...
"Nädå, det där jobbet har inte vi gjort, det var här borta vi fixade lite"
"Nädå, så där såg det inte när vi lämnade över, det har varit någon efter och mixtrat".

osv ...

E
det är en sak som både kund samt föratagen borde vara mer angelägna om
att få det skrivet mer exakt -från företag i det här fallet- vad å vart det gjort
inte `pris å jobb enl. ök´
för bådas säkerhet, att överklaga/försvara
företagaren har `ansvar/garanti´ för jobbet i fem år å mtrl i ett år -enl. avtal
skillnaden är då att du kan begära/kräva ett företag iaf

Elinstallatören skrev:
det är en sak som både kund samt föratagen borde vara mer angelägna om
att få det skrivet mer exakt -från företag i det här fallet- vad å vart det gjort
inte `pris å jobb enl. ök´
för bådas säkerhet, att överklaga/försvara
företagaren har `ansvar/garanti´ för jobbet i fem år å mtrl i ett år -enl. avtal
skillnaden är då att du kan begära/kräva ett företag iaf
Ursäkta om jag går litet off topic, men snälla Elinstallatören, kan du inte lära dig använda punkt och stor bokstav. Dina texter skulle bli litet lättare att läsa då.

E
Ok.
Jag skall tänka på det. Jag är ofta lite ivrig å försöker iaf att byta rad vid varje ny mening:
Det beror lite på ...........sorry:
Sidan i sig gör radbrytningar då raden är full så det kanske blir svårförståeligt.
Men är det nått jag i hastighet skrivit å nån inte förstår är det bara fråga.

Nej, du ska inte byta rad vid varje ny mening. Du ska byta rad vid nytt stycke.

Man förstår nog, men man måste läsa flera gånger.

Och om du prompt måste använda förkortningar, använd etablerade och inte egentillverkade.

Mikael_L skrev:
Ähhh, va fan, pellefant måste du verkligen bo i hus? kan du inte köpa ett tält istället.
Nej, vet du; då blir det ännu dj-ligare med elinstallationerna och kraven på dem... Fast billigare att riva när man upptäcker att installatören inte var behörig. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.