302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men installatören: DU skriver att de inte ersätter elefel rakt av det måset ju vara helt åt h...e fel.
Självklart kan det bli problem med förs. bolaget om det brinner i ett hus med upprnbara hempul.
MEN OM jobbet inte är gjort av en hempulare så måste ju bolaget ersätta och sedan försöka få ersättning från vem som nu kan tänkas vara skyldig. Som du skriver så skulle det vara jag som fastighetsägare som skall leka detektiv och hitta den skyldiga installatören. Jag kan inte påstå att jag med säkerhet vet att det är så. Men om det vore som elinstallatören påstår att elfel överhuvudtaget inte ersätts så skulle det ju bli ett himla liv i massmedia.
Vilka nivåer på hempul som sedan kan resultera i totalt bortfall av ersättning tror jag inte någon av oss här kan uttala oss om såvida vi inet har en skadereglerare som hänger här.
Självklart kan det bli problem med förs. bolaget om det brinner i ett hus med upprnbara hempul.
MEN OM jobbet inte är gjort av en hempulare så måste ju bolaget ersätta och sedan försöka få ersättning från vem som nu kan tänkas vara skyldig. Som du skriver så skulle det vara jag som fastighetsägare som skall leka detektiv och hitta den skyldiga installatören. Jag kan inte påstå att jag med säkerhet vet att det är så. Men om det vore som elinstallatören påstår att elfel överhuvudtaget inte ersätts så skulle det ju bli ett himla liv i massmedia.
Vilka nivåer på hempul som sedan kan resultera i totalt bortfall av ersättning tror jag inte någon av oss här kan uttala oss om såvida vi inet har en skadereglerare som hänger här.
Fastighetsägaren, eftersom det är han som är försäkringstagare.Elinstallatören skrev:
Till det bolag där han har tecknat sin försäkring. Var annars?Elinstallatören skrev:
Jag vill samtidigt förtydliga mitt tidigare inlägg med följande citat från elsäkerhetsverkets hemsida:
Fastighetsägaren har ansvaret för att lokalens fasta
elinstallation är i ett sådant skick att de som vistas där
inte utsätts för fara.
Skilljnaden mellan praktiktid och lärlingstid är att när lärlingstiden är fullgjord så antas du vara någolunda elmontör och kan skickas ut på jobb som du förväntas klara av själv, praktiktiden däremot är till för att i samband med rätt utbildning erhålla elbehörighet, dvs RÄTTEN att utföra elarbeten på eget ansvar, detta innebär inte att den behörige elinstallatören är skickligare i att montera en belysningsarmatur rakt än vad elmontören gör, däremot så SKA han veta vad han får och inte får göra och som behörighetsansvarig för nämnda elmontör veta att elmontören kan det han jobbar med, som ex att inte sätta en larminstallatör för att byta linjestolpar på 130kV under spänning!
Den principiellt viktigaste skillnaden är att:mr.Ola skrev:Skilljnaden mellan praktiktid och lärlingstid är att när lärlingstiden är fullgjord så antas du vara någolunda elmontör och kan skickas ut på jobb som du förväntas klara av själv, praktiktiden däremot är till för att i samband med rätt utbildning erhålla elbehörighet, dvs RÄTTEN att utföra elarbeten på eget ansvar.
Praktiktiden för behörighet har stöd i svea rikes lag och bedöms av ett statligt verk.
Lärlingstid är en överrensekommelse mellan två privata vinstdrivande intresseorganisationer.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
hempularen:
jo jag skriver ingen ersättning rakt av
av två orsaker
1, ämnet är så komplext att det inte går att säga en procent sats, men de jag talat med säger själva att är det uppenbart hempul så blir det INGEN ersättning -inte alla men de flesta försbol.
2, är det sen fackmannamässit utfört av behörig, procensats beror på vad felet är -eventuellt ersätter de och sen kräver den behörige på hela utbetalda beloppet
fackmannamässit av obehörig, procentsats igen men lägre procent beroende på om det framgår vem det är å eventuellt kräva honom privat eller så utbetalas ingen ersättning
lite kort sagt det finns hur många varianter som helst som jag inte orkar ta upp, men de vill ju inte ersätta om de slipper men vill heler inte att kunden skall vara ersättningslös fast deras akieägare/medlemmar vill junte de ersätter nått de inte behöver.
Men de TROR att de göra stora avdrag eller ingen ersättning om det är felaktigt/inte lagligt utfört........
men har fastighets ägaren anlitat företag ersätter de om deras klient gjort jobbet.
å fast.äg. borde väl veta vem han anlitat? namn räcker då de har skyldighet att ha sina papper kvar i tio år
jo jag skriver ingen ersättning rakt av
av två orsaker
1, ämnet är så komplext att det inte går att säga en procent sats, men de jag talat med säger själva att är det uppenbart hempul så blir det INGEN ersättning -inte alla men de flesta försbol.
2, är det sen fackmannamässit utfört av behörig, procensats beror på vad felet är -eventuellt ersätter de och sen kräver den behörige på hela utbetalda beloppet
fackmannamässit av obehörig, procentsats igen men lägre procent beroende på om det framgår vem det är å eventuellt kräva honom privat eller så utbetalas ingen ersättning
lite kort sagt det finns hur många varianter som helst som jag inte orkar ta upp, men de vill ju inte ersätta om de slipper men vill heler inte att kunden skall vara ersättningslös fast deras akieägare/medlemmar vill junte de ersätter nått de inte behöver.
Men de TROR att de göra stora avdrag eller ingen ersättning om det är felaktigt/inte lagligt utfört........
men har fastighets ägaren anlitat företag ersätter de om deras klient gjort jobbet.
å fast.äg. borde väl veta vem han anlitat? namn räcker då de har skyldighet att ha sina papper kvar i tio år
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
immobil:
har han sin försäkring hos ett bolag där de anser det är elfel å de släpper det
så får han vända sig till han som gjort installationen -saknas försäkring hos den, tråkit
stämma den eller gå tillbax till sin hemförsäkring å hoppas, men de har ju skrivit vad som gäller för deras försäkring i avtalet
har han sin försäkring hos ett bolag där de anser det är elfel å de släpper det
så får han vända sig till han som gjort installationen -saknas försäkring hos den, tråkit
stämma den eller gå tillbax till sin hemförsäkring å hoppas, men de har ju skrivit vad som gäller för deras försäkring i avtalet
Det är väl en bra idé? Låt den här tråden handla om huruvida du vågar hemmapula eller inte. Det finns säkert ett otal mycket intressant fora på Ifs eller Länsförsäkringars hemsidor.Mikael_L skrev:
Låt denna tråd utveckla sig till en plats där man kan ventilera huruvida det är ok att själv koppla in sin spis eller renovera sin huvudcentral. Om man sedan sovrar innehållet och lägger ihop med väl valda trådar i huvudforumet, så får man en rejäl FAQ-databas. Det skulle smaka mumma, eller hur?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
hör ljusbågar å hemmapuleri ihop?
jag håller med om försäkringar
det borde vara uttömt å klart för länge sen
men då det frågas så svarar jag....men visst är det inte bara de andra som tagit upp det
men jag menar på att hempula har sina risker som i slutändan leder till förs. frågor
tycker bara det är synd omnån måste upptäcka det i efterskottt
ämnet i sig är inte bara hur/får man ska koppla uttag brytare m.m.
då det hänger ihop vem, varför å vad det kan medföra om man gör ditt eller datt å resultatet av det.............
jag håller med om försäkringar
det borde vara uttömt å klart för länge sen
men då det frågas så svarar jag....men visst är det inte bara de andra som tagit upp det
men jag menar på att hempula har sina risker som i slutändan leder till förs. frågor
tycker bara det är synd omnån måste upptäcka det i efterskottt
ämnet i sig är inte bara hur/får man ska koppla uttag brytare m.m.
då det hänger ihop vem, varför å vad det kan medföra om man gör ditt eller datt å resultatet av det.............
Och hur menar du att detta skiljer sig åt? Om jag bygger om taket på mitt hus så är jag ansvarig och om jag drar om elen så är jag också ansvarig. Det gäller ju alla byggnadsdelar. Så min fråga är återigen, varför ska man ha en försäkring överhuvudtaget? Enligt din princip kan man aldrig få ersättning från den eftersom det alltid finns en ansvarig för fel, förutom vid naturkatastrofer.Elinstallatören skrev:
Elinstallatören skrev:Det är inte godtyckligt, det står tydligt vad som gäller i avtalen. Om man blir oense om något så är det upp till rättssystemet att avgöra. I mitt försäkringsavtal står exempelvis som sagt att vid grovt, uppsåtlig och upprepad avvikelse från aktsamhetskraven kan ersättning bortfalla helt. Och visst, försäkringsbolaget kan hävda att det är en grov avvikelse att någon obehörig har satt upp ett nytt uttag, men jag tror faktiskt inte att tingsrätten skulle hålla med dem där. Detta är ju dock något det borde finnas gott om statisik på om det nu är så att försäkringsbolag regelmässigt nekar ersättning för hemmapul. Det står dock också i avtalet att eventuellt avdrag ska vara i relation till avvikelsen och inte vara orimligt stort och värderingen av dessa punkter är också dessa upp till tingsrätten att avgöra om man inte blir överens.
Slutligen så ja, jag tycker du är lite otydlig på tre saker: 1 Tror du att försäkringsbolaget minskar sin ersättning om det finns hemmapul som inte har orsakat skadan? 2 Tror du att försäkringsbolaget minskar sin ersättning om det finns hemmapul som är fackmannamässigt utfört, men där något oförutsett (som inte heller världens bästa installatör hade kunnat förebygga) händer och hemmapulet därför är inblandat i skada? 3 Kan du ge exempel på situationer där en villaägare har blivit helt utan ersättning som konsekvens av att han eller hon har gjort en fackmannamässig elinstallation på egen hand?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
bobby:
tak bygget å elinstallationen skiljer sig markant för det står i lagen att du måste vara behörig för att installera el, du får bara byta ut befintlig mtrl, uttag, brtytare tec
det står inget i lagen angående takbygge
det finns däremot i en del kommuner krav på kvatitetsansvarig samt byggherre
kval. ansv. måste ha rätt utbildning samt praktik m,m
men inget direkt lagkrav som el har
1: det är litegråzon då de inte kan/vill svara men kan man inte visa tex på en faktura det är en firma som installerat det som vållat skadan så tror jag då jag prata med rätt många förs-bol. å alla har nedsättningar -hur mkt svårt att veta
2: det är lite olika men de har nedsättningar för i deras avtal -de flestas- så står det i det om aktsamhet -vilket jag klippt in från ett bol.- att då fast.äg. frångått ett lagkrav på behörighet blir det nedsättningar -vilket de sen driver vidare å kan tom stämma en elektriker privat om han gjort installationen som vållat skadan
3: nu är vi där igen om fall......de fall jag hört om törs jag inte lämna ut då jag inte är säker på sekretessen å fått höra det `bakvägen´ jag har däremot skrivit om ett fall som `mörkades´å av vilken anledning
så fall finns men vågar inte läömna ut
men ring ditt bolag å fråga vad de tycker å hur de ser på det.......
fackmannamässit men utan behörighet........
tak bygget å elinstallationen skiljer sig markant för det står i lagen att du måste vara behörig för att installera el, du får bara byta ut befintlig mtrl, uttag, brtytare tec
det står inget i lagen angående takbygge
det finns däremot i en del kommuner krav på kvatitetsansvarig samt byggherre
kval. ansv. måste ha rätt utbildning samt praktik m,m
men inget direkt lagkrav som el har
1: det är litegråzon då de inte kan/vill svara men kan man inte visa tex på en faktura det är en firma som installerat det som vållat skadan så tror jag då jag prata med rätt många förs-bol. å alla har nedsättningar -hur mkt svårt att veta
2: det är lite olika men de har nedsättningar för i deras avtal -de flestas- så står det i det om aktsamhet -vilket jag klippt in från ett bol.- att då fast.äg. frångått ett lagkrav på behörighet blir det nedsättningar -vilket de sen driver vidare å kan tom stämma en elektriker privat om han gjort installationen som vållat skadan
3: nu är vi där igen om fall......de fall jag hört om törs jag inte lämna ut då jag inte är säker på sekretessen å fått höra det `bakvägen´ jag har däremot skrivit om ett fall som `mörkades´å av vilken anledning
så fall finns men vågar inte läömna ut
men ring ditt bolag å fråga vad de tycker å hur de ser på det.......
fackmannamässit men utan behörighet........