Slugge skrev:
IFÖ kan du i korhet sammanfatta hur den fungerar och vad den har för gränsvärden osv..? Den monteras i centralen läste jag mig till.
Jag tror att mycke_nu har mycke bättre koll än vad jag har. Den är inte som en JFB, den har en helt egen intern elektronik, som säkert skiljer sig från tillverkare till tillverkare. Ja, den monteras i centralen men jag vet inte om den är en kombinerad säkring-AFCI, ej heller om det finns t.ex. tvåpoliga JFB-säkring-AFCI.
Sökte precis på AFCI 230V men hittade inget.

Nåt säger mig att dessa detektorer/brytare och frågor kring dem gör sig bättre i en egen tråd? Visserligen läser jag gärna engelska om datorer men i el blir det många frågetecken.

/Kent

snickarboden skrev:
Nåt säger mig att dessa detektorer/brytare och frågor kring dem gör sig bättre i en egen tråd? Visserligen läser jag gärna engelska om datorer men i el blir det många frågetecken.
/Kent
Håller i princip med; låt denna tråd handla om hempuleri eller inte hempuleri.;)

E
har tagit å klippt in litet
adressen å pkt står med så in å läs om ni tror jag ändrat nått
det här är från ett bolag.............

http://www.lansforsakringar.se/priv...Privat/Villkor/080117_VH08_LFJ_Bol_14_YCT.pdf

Aktsamhetskrav
Aktsamhetskrav är regler som beskriver hur du ska handha din egendom. Om du inte
följer reglerna riskerar du att inte få full ersättning för din skada eller förlust. Generella
aktsamhetskrav finns i avsnittet B. Aktsamhetskrav och för vissa skadehändelser finns
dessutom särskilda aktsamhetskrav som anges under respektive skadehändelse

B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.
B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
Referens: avsnittet M.8. Nedsättning av försäkringsersättning.
12
A. Var och för vilka försäkringen gäller
B.Aktsamhetskrav

M.8. Nedsättning av försäkringsersättning
M.8.1. Inledning
I vissa fall kan din försäkringsersättning minskas på grund av att du inte fullföljt dina
skyldigheter enligt villkor och lag. Här följer en redogörelse för dessa situationer.

M.8.3. Åsidosättande av aktsamhetskrav
Har du inte följt de aktsamhetskrav som anges i villkoren kan ersättningen från försäkringen
sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den
inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna
i övrigt.
Konsekvenser vid åsidosättande av aktsamhetskrav
Situation Nedsättning
Uppsåt, allvarlig eller upprepad vårdslöshet Ersättning kan utebli
Vårdslöshet av mindre omfattning Nedsättning vanligtvis liten eller ingen alls

M. Allmänna Bestämmelser
M.10. Återkrav
I samma utsträckning som vi har betalt ersättning för skada, övertar vi rätten att kräva
ersättning av den som är ansvarig för skadan
.
Du får inte träffa överenskommelse med den som är ansvarig för skadan, som innebär
att du helt eller delvis avstår från din rätt till ersättning från denne.

Redigerat:
Ljusbågsvakter/arc detection har vi haft i vindkraftverken i säkert 6-7 år om inte mer... Det är ett kanonbra system tycker jag, det öker ju säkerheten med jag vet inte hur mycket... Nackdelen är att man inte längre kan fotografera med blixt, då får man klättra ner och slå på högspänningsbrytaren igen :P

Hur funkar det i staterna då? Är det enbart i centralen de har ljusbågsvakt? Har man ljusbågsvakter i vitvaror o.dyl?

Diskussionen om ljusbågsvakt är flyttad till en egen tråd

Jag såg det precis efter det att jag skrivit och postat mitt inlägg :)

E
kan berätta ett IRL fall med den `drabbades´ medgivande under vissa förutsättningar

hans familj hade köpt ny tvättmaskin samt bubbelbad för en ansenligsumma
kopplade in den själv brun å blå å gulgrön å slog på
det fräste till å blev tyst
ringer då den firma han köpt det på som kommer å ser vad som är felet
husets förreägare -de hade nyss flyttat in- hade dragit ien fas till i nyrenoverade badrummet för........nånting
så den blåa och bruna var fas å den svarta var nolla...som i den gamla goda tiden
det var dessutom en koppling i en takdosa med tänntråd för bel samt under armatur..........
reperatören för den firma som leverarat hade dock inte mage att ange rätt orsak utan skrev nått annat fel så den stackars nya småbarns familjen slapp köpa nya grejjor...

ett ex som egentligen hade ett fel som inte syns nånstans -å är gjort för kunden
men i vår kära statistik blir det `lite´ missvisande

undrar hur många fler `besiktningmän´ som finns här å var............

Exakt vad har en besiktningsman med det ovan nämnda att göra egentligen?

/Kent

E
det här var ett exempel hur en reperatör inte anmälde vad det egentligen berodde på
om hur all statistik speglar verkilgheten................eller gör den det?

Det var någon som stängde min tråd, så jag skriver en snabbis här!

Jag blir jävligt förbannad på såna som du Sangris, när man kommer och gör jävla påhopp så fort det är det minsta lilla som man skriver och som inte följer "mallen"... Jag vet exakt vilket kunnande jag har och vad mina gränser går... Jag har aldrig någonsin ens varit i närheten av att påstå att jag är någon form av expert eller allvetande inom el, aldrig någonsin... Så kom inte och säg att jag har påstått en sån sak...

Det var det för tillfället...

Man måste nog tänka på att kommentarer och omdömen ser mycket hårdare ut i skrift.

Just därför borde man väl tänka en gång till och läsa igenom sitt inlägg innan man postar det... jaja, nu släpper jag det iaf...

Tillbaks lite till det här med behörigheten, på vilket sätt kontrolleras det att en lärling har fått en varierande praktiktid? Om han har gått tillsammans med en elektriker och enbart dragit kablar i nybyggen under sin praktiktid så kan väl inte det heller räknas som en varierad praktik? Finns det en tidsgräns när det gäller hur lång tid det för gå mellan teorin och praktiktiden/lärlingstiden, med hänsyn till behörigheten?

Finns det någon kvalitetskontroll av lärlingstiden? Får bara "ackrediterade" firmor ha lärlingar? Specificeras kunskapsinnehållet, inte bara tiden? Brukar färdiga elektriker saluföra sig med att ange vilken firma man gick lärling hos?
I min bransch är det vanligt att man anger var man fick sin utbildning och hur länge det tog.

Jag tror man frestas till att hemmapula med elen därför att det är en så "ondödig utgift" att anlita hantverkare, som man alltid tänker när det skall renoveras om vad som helst. Inte för att elektriker är dyrare än andra. Man törs göra detta ända fram till den dagen något riktigt otäck händer. Det är lätt att tro det inte är så farligt när man kanske invaggats i falsk säkerhet genom att då och då fått en liten ytlig stöt på utsidan av handen där strömmen inte färdats genom kroppen. Obehagligt men inte värre än att man skärper till sig för stunden och sedan fortsätter, resonerar man. Självklart vet man att ström är dödligt men man liksom förtränger faran.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.