299 226 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jo det händer funkar som man tänkt sig ..ibland iaf 
nu ska vi se.....hur jag ska försöka förklara
jag vet vilka små marginaler som det är med att installera el.
om min konurrent -jag gör inga fel nämligen
- gör en installation och kontrollmäter den på alla möjligavis å får bra värden å byter arbetsplats
men i den här installation är det en kabel som ligger lite löst dragen/är lite `spänd´ (kort/tryck) å vid husets rörelse på vintern eller nån tappar en möbel mot väggen som gör det glider isär litet till, det är inte fullkontakt. Å det blir lite gnistbildning, men allt funkar fortfarande bra. Man ansluter mer på den gruppen å strömmen ökar, ,mer gnistbildning osv. Sen så blir det så pass hett att det tänder dosan/väggen/locket eller vadsomhelst å branden är ett faktum.
Gör man flera avskalningar/inkopplingar så blir då risken större.
Jag har åxå (miss)lyckats få den typen av fel, som tur är har det synts/blinkat lampa så att jag fått åtgärdat det. Tror att de flesta har nångång gjort samma sak.
Kopplar man xxxxx hundratusen skruvar/torix/wago m.m med kablar så är promillen inte ens 0,005.......MEN det går inte att undvika.
Å jag tror att en erfaren elektriker vet det med men har rätta handlaget å ser/känner när det blir undermåligt. Å gör om...........INGEN är ofelbar, -inte ens jag, å då du !!
De som säger att de gör hundra kopplar i allt de ansluter m.m. anser jag inte är ärliga. Eller att de inte försår elarbetets små marginaler å hur lite `fel´ som krävs..........
nu ska vi se.....hur jag ska försöka förklara
jag vet vilka små marginaler som det är med att installera el.
om min konurrent -jag gör inga fel nämligen
men i den här installation är det en kabel som ligger lite löst dragen/är lite `spänd´ (kort/tryck) å vid husets rörelse på vintern eller nån tappar en möbel mot väggen som gör det glider isär litet till, det är inte fullkontakt. Å det blir lite gnistbildning, men allt funkar fortfarande bra. Man ansluter mer på den gruppen å strömmen ökar, ,mer gnistbildning osv. Sen så blir det så pass hett att det tänder dosan/väggen/locket eller vadsomhelst å branden är ett faktum.
Gör man flera avskalningar/inkopplingar så blir då risken större.
Jag har åxå (miss)lyckats få den typen av fel, som tur är har det synts/blinkat lampa så att jag fått åtgärdat det. Tror att de flesta har nångång gjort samma sak.
Kopplar man xxxxx hundratusen skruvar/torix/wago m.m med kablar så är promillen inte ens 0,005.......MEN det går inte att undvika.
Å jag tror att en erfaren elektriker vet det med men har rätta handlaget å ser/känner när det blir undermåligt. Å gör om...........INGEN är ofelbar, -inte ens jag, å då du !!
De som säger att de gör hundra kopplar i allt de ansluter m.m. anser jag inte är ärliga. Eller att de inte försår elarbetets små marginaler å hur lite `fel´ som krävs..........
Redigerat:
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Eftersom vi kan se att både hempulare och behöriga eller av behöriga utskickade ibland gör fel, blir en viktig frågeställning om regelverket överhuvud taget leder till någon påvisbar skillnad i elsäkerhet. Det vore det intressant om det fanns någon som kunde hänvisa till källor som inte är enstaka exempel eller rykten, hörsägen, eller "tystnadspliktsbelagda" utan faktiskt pålitliga och tillgängliga och visar på en skillnad i olyckor i hemmen som skiljer oss med vårt behörighetssystem mot andra europeiska länder.Elinstallatören skrev:
--- Mats ---
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag tror iofs att en sådan statistik skulle bli missvisande. Iom vårt uppvärmningsbehov så har vi relativt sett fler högeffektinkopplingar. Men elradiatorer, pannor, värmepumpar osv än i de flesta andra Europeiska länder. Sådana produkter ger större brandrisk.
En dålig koppling blir inte farlig förrän den belastas.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag personligen som hempular en del, är ganska nöjd med dagens behörighetssystem. Jag tror att vi skulle få fler "oansvariga" hempulare om de lagliga möjligheterna till hempul ökar. Fler som inte begriper vad de gör skulle våga försöka. De helt vansinniga hempulen (typ ringledning för spiinkoppling) komemr vi alltid att ha oavsett behörighetssystem. Men sedan har vi gruppen som gör "nästan rätt". Men ändå kan för lite för att göra det säkert. Den gruppen kommer att öka om man släpper på reglerna.
Och så finns det de duktiga hempularna som antingen har järnkoll på hur saker skall göras eller åtminstonde har järnkoll på var gränsen går för deras kunnande (hoppas att jag själv hör till den gruppen). Finessen är lite att med dagens system så känner jag som hempulare att det får under inga omständigheter bli fel, som hempulare har jag inget skydd mot fel. Proffselektrikern kan tillåta sig att misslyckas ibland, "alla har rätt att göra fel", försäkringen täcker.
Däremot så tycker jag att gränsen för vad som är behörighetskrävande borde flyttas lite. Det skulle gå att effektivisera byggen en hel del om ex. snickare kunde få dra lite elrör, ev. med restriktioner i stil med att det skall finnas en övertydlig elritning eller så. Och kanske maila bilder på hur det ser ut innan vägges stängs till elektrikern för godkännande.
Och så finns det de duktiga hempularna som antingen har järnkoll på hur saker skall göras eller åtminstonde har järnkoll på var gränsen går för deras kunnande (hoppas att jag själv hör till den gruppen). Finessen är lite att med dagens system så känner jag som hempulare att det får under inga omständigheter bli fel, som hempulare har jag inget skydd mot fel. Proffselektrikern kan tillåta sig att misslyckas ibland, "alla har rätt att göra fel", försäkringen täcker.
Däremot så tycker jag att gränsen för vad som är behörighetskrävande borde flyttas lite. Det skulle gå att effektivisera byggen en hel del om ex. snickare kunde få dra lite elrör, ev. med restriktioner i stil med att det skall finnas en övertydlig elritning eller så. Och kanske maila bilder på hur det ser ut innan vägges stängs till elektrikern för godkännande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Och sedan har andra länder haft krav på jfb mycket längre än vi, och exv. en jordavledning blir inte (brand) farlig om jfb:n bryter matningen... Sedan uppkommer som sagt de flesta fel i utrustningen. Där skulle man ev. kunna säga att löst anslutna värmare skulle kunna vara vanligare utomlands (i söder), medan våra är fast anslutna, det skulle kunna ge en viss skillnad var problemet uppstår, men hur stor eller hur vanlig är svårt att sia om.hempularen skrev:Jag tror iofs att en sådan statistik skulle bli missvisande. Iom vårt uppvärmningsbehov så har vi relativt sett fler högeffektinkopplingar. Men elradiatorer, pannor, värmepumpar osv än i de flesta andra Europeiska länder. Sådana produkter ger större brandrisk.
(Och innan Mats Bengtsson frågar; jag har inga källor på *när* olika länder införde krav på jfb, detta är baserat på mina erfarenheter av att se dem utomlands mycket oftare och tidigare än i Sverige)
Fast just Finland som vi diskutterat borde väl vara rätt jämförbart. Där är hempuleriet mer tillåtet, utan vad jag vet (genom mina finska kollegor) någon alarmerande ökning av skador / bränder. Dessutom ett land med en betydande del bastuaggregat och flertalet monterade i hemmabyggen.
Att bara släppa på behörighetskravet är nog ingen bra idé, men kombinerat med en obligatorisk utbildning för småjobb borde väl igentligen höja säkerheten. Man fångar då de som "nästan kan" eller "teoretiskt kan" och ändå gör, så att dessa jobb blir ok.
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
mats:
det är åxå en missvisande med statistik då det inte rapporteras helt rätt alla ggr
en vän till mig -i sthlm- fick sitt nya bubbelbad samt tvättmaskin uppbrända
han hade kopplat in det själv å den gruppen var helt fel konstruerad, det var två faser å tändtråd med i å helt fel på färgerna
han som kom från den firman de köpt vitvarorna såg -mest troligt- vadsom orsakat det, men skrev så att vännen fick varorna utbytta då bes.mannen inte hade mage att skriva så vännen var tvungen köpa nytt -har småbarn vanlit jobb osv......
sen ursäktar jag inte å tror inte att `vi´ är nonchalanta, men med de små marginaler är det i princip omöjligt kunna vara 100% säker på allt.
de som är mest nonchiga är de som är anställda å inte bryr sig om att göra det bra -kanskeoense med chefen, tycker han bara tjänar pengar på de anställda osv......
men tror åxå att de kontrolreas oftare än de som är `seriöst´ anställda.
idag så har vi de lagar å förekrifter vi har å får rätta oss efter det
jag kan tex inte köra 120 på en väg som det är 90 på för jag tycker jag kan det å kör bra, är det en fartkontroll är jag fast oavsett hur bra jag tycker jag nu är.........
sen det med belastingar å att jämföra med europa
då det är kallare här så är det större å under älngre belastningar på värme tex än vad som krävs i europa, vilket borde åxå ge andra förutsättningar
angarera Er å angrip problemet från annat håll
informera pusha era politiker att göra lagförändringar å gå den vägen
istället för att installera själv å hävda att ni minsann kan
lagen tar ingen personlig hänsyn så ( skriver lagen vilket är en förkortn av hela systemet som begränsar)
har du inget körkort får du inte köra bil *punkt*
har du inte behörighet får du inte dra å koppla el *punkt'
om man ska lägga om behörighets gränsen så lämna förslag till de som betstämmer om det isåfall
det är åxå en missvisande med statistik då det inte rapporteras helt rätt alla ggr
en vän till mig -i sthlm- fick sitt nya bubbelbad samt tvättmaskin uppbrända
han hade kopplat in det själv å den gruppen var helt fel konstruerad, det var två faser å tändtråd med i å helt fel på färgerna
han som kom från den firman de köpt vitvarorna såg -mest troligt- vadsom orsakat det, men skrev så att vännen fick varorna utbytta då bes.mannen inte hade mage att skriva så vännen var tvungen köpa nytt -har småbarn vanlit jobb osv......
sen ursäktar jag inte å tror inte att `vi´ är nonchalanta, men med de små marginaler är det i princip omöjligt kunna vara 100% säker på allt.
de som är mest nonchiga är de som är anställda å inte bryr sig om att göra det bra -kanskeoense med chefen, tycker han bara tjänar pengar på de anställda osv......
men tror åxå att de kontrolreas oftare än de som är `seriöst´ anställda.
idag så har vi de lagar å förekrifter vi har å får rätta oss efter det
jag kan tex inte köra 120 på en väg som det är 90 på för jag tycker jag kan det å kör bra, är det en fartkontroll är jag fast oavsett hur bra jag tycker jag nu är.........
sen det med belastingar å att jämföra med europa
då det är kallare här så är det större å under älngre belastningar på värme tex än vad som krävs i europa, vilket borde åxå ge andra förutsättningar
angarera Er å angrip problemet från annat håll
informera pusha era politiker att göra lagförändringar å gå den vägen
istället för att installera själv å hävda att ni minsann kan
lagen tar ingen personlig hänsyn så ( skriver lagen vilket är en förkortn av hela systemet som begränsar)
har du inget körkort får du inte köra bil *punkt*
har du inte behörighet får du inte dra å koppla el *punkt'
om man ska lägga om behörighets gränsen så lämna förslag till de som betstämmer om det isåfall
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Precsi det vi diskuterar här på forumet ju. Det är ett steg i a "pusha" de som bestämmer...Elinstallatören skrev:
F.ö.:
"Har du inte körkort får du inte köra bil *punkt*" - titta på landet hur många tonåringar som kör bil ett par hundra meter mellan gårdarna, eller traktor för den delen utan körkort - utan att antalet allvarliga olyckor är skyhöga !!
Problemen uppstår i mycket högre grad om folk inte repekterar lagstiftningen alls, och man helt förlorar kontrollen. Inte om enstaka personer försiktigt överträder gränsen, väl medvetna om att dom egentligen inte får detta...
F.ö. Finland är troligen ett bra exempel att snegla på - så om vi får fram en proposition/motion om elcertifiering för hempulare så kan det vara ett bra referensland. Men jag tror det blir svårt - ellobbyn är nog starkare än särintressena.
Argumentationen är ju just dock att det troligen inte blir farligare - vilket du väl håller med om elinstallatören (?) - eftersom du föreslår att man skall ta upp detta för makthavarana...
/K
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Detta och en del andra inlägg säger att det kan finnas skillnader mellan länder. Så är det kanske, och kanske skulle statistiken visa det. Det är mycket möjligt att jordfelsbrytaren är så viktig att den reducerar riskerna så mycket att det påverkar olyckorna mer än andra faktorer, också det skulle statistiken kanske visa. Likaså är det mycket möjligt att den tekniska utvecklingen betytt mer för säkerhetsutvecklingen än något behörighetssystem, och även det skulle statistiken kunna bidra till att se. Kanske det som skiljer oss från andra länder är vårt behörighetssystem som är orsaken till en säkerhets-skillnad som eventuellt inte går att visa över huvud taget?lars_stefan_axelsson skrev:Och sedan har andra länder haft krav på jfb mycket längre än vi, och exv. en jordavledning blir inte (brand) farlig om jfb:n bryter matningen... Sedan uppkommer som sagt de flesta fel i utrustningen. Där skulle man ev. kunna säga att löst anslutna värmare skulle kunna vara vanligare utomlands (i söder), medan våra är fast anslutna, det skulle kunna ge en viss skillnad var problemet uppstår, men hur stor eller hur vanlig är svårt att sia om.
(Och innan Mats Bengtsson frågar; jag har inga källor på *när* olika länder införde krav på jfb, detta är baserat på mina erfarenheter av att se dem utomlands mycket oftare och tidigare än i Sverige)
Så mitt bland alla dessa tydligen lätt funna exempel på hemska installationer, gjorda av folk med eller utan behörighet, möjligen utskickade av någon med företagsbehörighet, är ju detta en kärnpunkt. Behörighetssystemet hindrar oss inte från att hitta exempel på felaktiga installationer, så hur vanligt är det med olyckor i hemmen orsakade av el? Av elinstallationer? Har vi med vårt regelverket överhuvud taget någon påvisbar skillnad i elsäkerhet jämfört med andra europeiska länder? Har andra nått längre på andra sätt? Eller lika långt på andra sätt, eller rent av bara baserat på teknikens utveckling? Hur många olyckor pratar vi om i hemmen i olika länder? Hur mycket har olyckorna minskat i olika länder?
Det vore intressant om det fanns någon som kunde hänvisa till källor som inte bara är enstaka exempel eller rykten, hörsägen, eller "tystnadspliktsbelagda" utan faktiskt pålitliga och tillgängliga och visar på en skillnad i olyckor i hemmen som skiljer oss med vårt behörighetssystem mot andra europeiska länder. Eller är det så att i diskussionerna som förs om hur viktig behörigheten är så finns det ingen som alls kan visa om vi med vårt behörighetssystem har en bättre utveckling eller annan nivå än andra länder?
--- Mats ---
Ytterligare något som har diskuterats tidigare men som fortfarande är relevant om man ska titta på hur rent teknisk utveckling förbättrar elsäkerheten (och säkerheten i andra områden) är ju att i ett system med mindre krav på behörighet och utbildning så ökar efterfrågan på lättanvända materiel. Exempelvis torde det vara mycket möjligt att utveckla ett enklare och mer idiotsäkert sätt för sammanfogning och förgrening av ledare som kunde eliminera riskerna som är förknippade med skalning och koppling. Man kanske till och med skulle kunna tänka sig ett system där endast visst, godkänt materiel får användas av outbildade.
Men som Mats Bengtsson säger så hade det varit oerhört intressant att se faktisk statistik. Hur mycket mer säkerhet tillför vårt behörighetssystem jämfört med andra system? Finns det andra system som fungerar bättre? En ännu svårare analys som jag nästan är säker på att den inte finns är hur mycket behörighetssystemet kostar.
Men som Mats Bengtsson säger så hade det varit oerhört intressant att se faktisk statistik. Hur mycket mer säkerhet tillför vårt behörighetssystem jämfört med andra system? Finns det andra system som fungerar bättre? En ännu svårare analys som jag nästan är säker på att den inte finns är hur mycket behörighetssystemet kostar.
Många elrelaterade olyckor och bränder orsakas inte av bristande istallation utan saker som händer senare. Exempelvis genomspikning av ledningar i väggar, gnagarangrepp eller ingress av vatten.
Här är tekniska skyddsystem till stor nytta. Jordfelsbrytare skyddar mot många typer av elolyckor, och kunde vi såsom i USA införa krav på ljusbågsdetektorer (Arc Fault Interupters) så vore mycket vunnit.
Tyvärr verkar det finnas en obegriplig konservatism från Elsäks sida när det gäller dessa enkla åtgärder. Sverige kom väldigt sent när det gällde införande av JFB, och ljusbågsdetektorer har jag aldrig hört diskuteras utanför detta forum.
Här är tekniska skyddsystem till stor nytta. Jordfelsbrytare skyddar mot många typer av elolyckor, och kunde vi såsom i USA införa krav på ljusbågsdetektorer (Arc Fault Interupters) så vore mycket vunnit.
Tyvärr verkar det finnas en obegriplig konservatism från Elsäks sida när det gäller dessa enkla åtgärder. Sverige kom väldigt sent när det gällde införande av JFB, och ljusbågsdetektorer har jag aldrig hört diskuteras utanför detta forum.
Det du säger, mycke_nu, är ju ganska intressant. Elsäkerhetsverket existerar ju naturligtvis endast av en anledning (åtminstone officiellt) och de är ganska duktiga på att framhärda hur viktigt det är med elsäkerhet. Att de då är så långsamma på att anamma tekniska lösningar på säkerhetsproblem samtidigt som de promoterar ett väldigt rigoröst och tämligen kostsamt behörighetssystem verkar märkligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Även om jag inte har statistiken länder emellan så kan man i statistiken över elolyckor i Sverige över tiden se några skillnader (jag har den tyvärr inte tillgänglig så jag kan inte citera den). Jag vill minnas att förbättringar syns i statistiken; det första är när ojordade enkelisolerade armaturer förbjöds och skyddsjordning infördes; dessa tog livet av en en hel del människor, det andra var när vi övergav skyddsjordning till förmån för dubbelisolering (skyddsjorden hade en tendens att lossna, eller utrustningen inte vara ansluten i ett jordat uttag). Den enda kvarvarande enskilda utrustningen som fortfarande syns i statistiken är de gamla (förbjudna) platta trefashandskarna i metall, de tar livet av ungefär en bonde om året. Iom det så är "alla" systematiska källor till olyckor eliminerade.Mats Bengtsson skrev:Detta och en del andra inlägg säger att det kan finnas skillnader mellan länder. Så är det kanske, och kanske skulle statistiken visa det. Det är mycket möjligt att jordfelsbrytaren är så viktig att den reducerar riskerna så mycket att det påverkar olyckorna mer än andra faktorer, också det skulle statistiken kanske visa. Likaså är det mycket möjligt att den tekniska utvecklingen betytt mer för säkerhetsutvecklingen än något behörighetssystem, och även det skulle statistiken kunna bidra till att se. Kanske det som skiljer oss från andra länder är vårt behörighetssystem som är orsaken till en säkerhets-skillnad som eventuellt inte går att visa över huvud taget?
--- Mats ---
Överhuvudtaget så är fel i själva den fasta installationen inte vanlig som källa till elolyckor bland gemene man, däremot brand (men det är svårt att hitta bra statistik för det). Med elektriker ("elyrkesmän") är det lite annorlunda, de får en hel del ström genom kroppen vid arbete med installation/underhåll. Så om vi tillåter mer hemmapul så skulle jag sätta mina pengar på att det är där vi kommer att se en ökning av antalet elolyckor; dvs det är under själva hemmapulet som man kommer att åka dit. (Åtgärdas lämpligast med absolut krav på central, heltäckande jfb). Så sammanfattningsvis åker privatpersonen dit på brödrosten (om han inte brinner inne pga fel/bristande underhåll i den fasta installationen), medan elektrikern gör det med fingrarna i centralen.
Även om det är en anekdot så tar jag mig själv som exempel, när jag jobbade som elektriker så lyckades jag klanta mig fyra gånger innan jag blev (lite) smartare, men jag har inte fått en enda stöt som civilperson, trots att min användning av el naturligtvis varit mycket mera omfattande.
När jag jobbade som svagströmmare i ca 3 år, så fick jag mig en pirrig jäkel minst varje år.
Nån gång var det någon som lämnat en strömförande tråd löst hängande bakom någon kopplingspanel, nån gång hade jag läst fel i elschemat osv.
Ibland hade bättre noggrannhet, t.ex. ordentlig kontrollmätning före, avvärjt misstaget, och ibland hade det inte gått att undvika på något rimligt vis.
Sen har jag blivit "kysst" minst lika många gånger i hemmet, med fingrarna långt nere i en förstärkare när man moddar eller reparerar, eller vid bygge av någon av alla de tokiga elektroniska grunkorna man försökt sig på.
I den fasta installationen i något hus eller någons hem vill jag inte minnas att jag någonsin fått strömgenomgång, men jag har nog hempulat och svartpulat mindre där än vad jag exponerat mig för ström i de andra aktiviteterna. Slutsats, man kan väl säga att alla gånger jag fått ström genom mig så har det faktiskt varit helt laglig ström.
Otäckt är det i vilket fall, för många har säkert klarat flera 10-tals elolyckor under sitt liv, men man vet heller aldrig, det kan lika gärna vara den allra första ggn som tar en av daga.
Jag prisar JFB, den absolut största livräddaren i som svenska elinstallationer hittills har fått se.
Ibland hade bättre noggrannhet, t.ex. ordentlig kontrollmätning före, avvärjt misstaget, och ibland hade det inte gått att undvika på något rimligt vis.
Sen har jag blivit "kysst" minst lika många gånger i hemmet, med fingrarna långt nere i en förstärkare när man moddar eller reparerar, eller vid bygge av någon av alla de tokiga elektroniska grunkorna man försökt sig på.
I den fasta installationen i något hus eller någons hem vill jag inte minnas att jag någonsin fått strömgenomgång, men jag har nog hempulat och svartpulat mindre där än vad jag exponerat mig för ström i de andra aktiviteterna. Slutsats, man kan väl säga att alla gånger jag fått ström genom mig så har det faktiskt varit helt laglig ström.
Otäckt är det i vilket fall, för många har säkert klarat flera 10-tals elolyckor under sitt liv, men man vet heller aldrig, det kan lika gärna vara den allra första ggn som tar en av daga.
Jag prisar JFB, den absolut största livräddaren i som svenska elinstallationer hittills har fått se.
Redigerat:
Jag har läst många av sidorna i den här tråden nu och tycker det är en lite rolig diskussion... Ni har en tendens att upprepa samma saker om försäkringsbolag över rätt många sidor 
Jag har själv arbetat ett tag med reparation och underhåll av elverk, allt från små handburna till de som står med V16-dieslar i stora 40 fots containrar, jobbar även med vindkraft och bygger nya sådana samt även arbetat som fartygselektriker under 2 år... Aldrig har jag fått en värre kyss en den gången jag reparerade en tjockis-tv i skolbänken när jag "råkade" sätta fingret över en 400 volts likströmskondensator som var fulladdad... Det var nog det värsta jag varit med om, flög ur stolen och skrek som en tjej
230 är ganska så vanligt att man får i fingret med jämna mellanrum när man pillar med belysning och uttag i vindkraftverken... När vi bygger dom så kommer tornen i flera sektioner, för att få ljus i nästa sektion under montaget så kopplar vi så gott som alltid in ljuset och uttagen med spänning på (jag vet
) och med tanke på att tornet är en enda stor jordpinne, så killar det ibland rätt gött....
Men för att knyta tillbaks lite till diskussionen...
Jag tror som så att våra lagar och förordningar behöver sig en genomgång och en riktig uppdatering... Jag tycker även att elsäkerhetsverket borde ta sitt ansvar genom att titta över marknaden vad som kan göra våra hushåll säkrare och snabba på lagstiftningen så att det även händer något... Den uppfattningen man har idag är som någon skrev här lite längre upp, dom proklamerar väldigt gärna om hur säkert allt ska vara, men det händer väldigt sällan något....
Jag anser även att elmaterial inte borde vara så lätt att köpa som privatperson... Vilken svensson som helst kan åka till en lågprisbyggmarknad, köpa en elcentral, ett knippe elkabel, säkringar, dosor... ja, allt... Sen sätter han sig i bilen, åker hem och pular upp något halvdant på väggen som ser förjävligt ut, men kanske fungerar... Vem som helst kan göra det, för en vettig peng... Många vet jag tänker som så att varför ska dom slänga ut 10-15.000:- på ett jobb som, men lite info från nätet, kan göra själva för 2-3.000:-.... Bara att man möjliggör för en privatperson att göra hela jobbet själv, redan där är det fel... Där borde man sätta en gräns och strama upp marknaden lite grann....
Så länge man har tillgång till materialet som privatperson så kommer det alltid att finnas de som gör allt själv, oavsett vad det står i en tjock förordningspärm eller en stor lagbok....
Jag har själv arbetat ett tag med reparation och underhåll av elverk, allt från små handburna till de som står med V16-dieslar i stora 40 fots containrar, jobbar även med vindkraft och bygger nya sådana samt även arbetat som fartygselektriker under 2 år... Aldrig har jag fått en värre kyss en den gången jag reparerade en tjockis-tv i skolbänken när jag "råkade" sätta fingret över en 400 volts likströmskondensator som var fulladdad... Det var nog det värsta jag varit med om, flög ur stolen och skrek som en tjej
230 är ganska så vanligt att man får i fingret med jämna mellanrum när man pillar med belysning och uttag i vindkraftverken... När vi bygger dom så kommer tornen i flera sektioner, för att få ljus i nästa sektion under montaget så kopplar vi så gott som alltid in ljuset och uttagen med spänning på (jag vet
Men för att knyta tillbaks lite till diskussionen...
Jag tror som så att våra lagar och förordningar behöver sig en genomgång och en riktig uppdatering... Jag tycker även att elsäkerhetsverket borde ta sitt ansvar genom att titta över marknaden vad som kan göra våra hushåll säkrare och snabba på lagstiftningen så att det även händer något... Den uppfattningen man har idag är som någon skrev här lite längre upp, dom proklamerar väldigt gärna om hur säkert allt ska vara, men det händer väldigt sällan något....
Jag anser även att elmaterial inte borde vara så lätt att köpa som privatperson... Vilken svensson som helst kan åka till en lågprisbyggmarknad, köpa en elcentral, ett knippe elkabel, säkringar, dosor... ja, allt... Sen sätter han sig i bilen, åker hem och pular upp något halvdant på väggen som ser förjävligt ut, men kanske fungerar... Vem som helst kan göra det, för en vettig peng... Många vet jag tänker som så att varför ska dom slänga ut 10-15.000:- på ett jobb som, men lite info från nätet, kan göra själva för 2-3.000:-.... Bara att man möjliggör för en privatperson att göra hela jobbet själv, redan där är det fel... Där borde man sätta en gräns och strama upp marknaden lite grann....
Så länge man har tillgång till materialet som privatperson så kommer det alltid att finnas de som gör allt själv, oavsett vad det står i en tjock förordningspärm eller en stor lagbok....