20 446 läst ·
65 svar
20k läst
65 svar
Torix, Wago 222, Wago 773 eller U-båt? Vad tycker ni är bäst?
Med Wago 773 och Helacon ser man att anslutningen är ok, det är en av dom stora fördelarna. För övrigt så tycker jag att dom två nämnda är rätt likvärdiga att använda och det är mer en vanesak vilken man väljer.
Ps
Jag tror att ingen yrkesman använder ubåtar eller Wago 222mer än undantagsvis vid speciella sammanhang som tex. ek/fk ska kopplas mot en typ rk.
Ps
Jag tror att ingen yrkesman använder ubåtar eller Wago 222mer än undantagsvis vid speciella sammanhang som tex. ek/fk ska kopplas mot en typ rk.
Redigerat:
Som hemmapulare gillar jag wago, både 222 och 773. Jag brukar använda 773 i första hand just för att man ser om man lyckats trycka in ledarna korrekt (och för att de säljs på clas ohlson, det gör inte helacon). 222 använder jag när jag gör tillfälliga kopplingar och som elmont beskriver i de få fall jag behöver koppla FK mot RK.
Om någon frågar mig om åsikt brukar jag rekommendera wago 222 för att det är typ omöjligt att göra fel.
Om någon frågar mig om åsikt brukar jag rekommendera wago 222 för att det är typ omöjligt att göra fel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Själv har jag sent om sider sett ljuset och köpt på mig några lådor Helacon. Så hade det alternativet funnits så hade jag röstat. 
Vad använder ni för att koppla biledare/"mantel" i exv. EKLK? Där har jag kvar ubåten. Har också ett gäng för exv. 4mm² o-dylikt eftersom de är billiga och behovet dykt upp typ två gånger på 10 år.
Vad använder ni för att koppla biledare/"mantel" i exv. EKLK? Där har jag kvar ubåten. Har också ett gäng för exv. 4mm² o-dylikt eftersom de är billiga och behovet dykt upp typ två gånger på 10 år.
-=fullmoon=- skrev:
Kommer till försäljning hos svenska grossister i Augusti fick jag höra idag... Sverige ligger alltid efter
Finns att beställa från conrad och ebay dock, beställde ett paket tidigare bara för att inspektera
Omröstningen är ju helt felaktig. Jag saknar ju t.ex. det jag skulle röstat på.
Hellerman Helacon.
Men ärligt talat så använder jag alla metoder, helt beroende på situation.
Helacon är som sagt förstavalet för mig.
Wago 773 är lite bättre om det är trångt, men då är Malmbergs (Tridonic) ännu bättre, och ibland är en ubåt bäst när det är trångt.
Är det många ledare och trångt så kan plötsligt tomteluvan Torix bli vinnaren. Men nu har jag nog tomtar på loftet som ens kan tänka mig att använda torix ...
Finns det mångtrådiga ledare, biledare eller är det blandat EK/FK/RK, då väljer jag wago 222 (har ej provat eller ens sett IRL 221 än), eller ubåt.
Aldrig 222 överallt, kopplar man en hel dag skulle man troligen få sår i fingrarna.
Men för hempulare är det en väldigt bra koppling. Och för yrkesmannen på sina ställen.
Hellerman Helacon.
Men ärligt talat så använder jag alla metoder, helt beroende på situation.
Helacon är som sagt förstavalet för mig.
Wago 773 är lite bättre om det är trångt, men då är Malmbergs (Tridonic) ännu bättre, och ibland är en ubåt bäst när det är trångt.
Är det många ledare och trångt så kan plötsligt tomteluvan Torix bli vinnaren. Men nu har jag nog tomtar på loftet som ens kan tänka mig att använda torix ...
Finns det mångtrådiga ledare, biledare eller är det blandat EK/FK/RK, då väljer jag wago 222 (har ej provat eller ens sett IRL 221 än), eller ubåt.
Aldrig 222 överallt, kopplar man en hel dag skulle man troligen få sår i fingrarna.
Men för hempulare är det en väldigt bra koppling. Och för yrkesmannen på sina ställen.
Jag brukar gräva lite i fickan och se vad jag hittarlars_stefan_axelsson skrev:
Det har faktiskt hänt att jag bara virat ihop två biledare hårt, eller kopplat ihop dom på strömbrytarens x-plint om jag inte haft något ordentligt att skarva med på mig och bilen en bit bort, och att anläggningen inte kan bedömas behöva bättre skydd än att en EKK hade funkat lika bra, bara fulare.
Dessutom, sista rullen EKRK jag hämtade ut var felaktig!
Den var utan biledare. Jag frågade om detta, och nu ska tydligen biledaren fasas ut från den kabeln, den har blivit typgodkänd utan.
Inte en dag för tidigt, den kabeln har ju ändå inte fått förläggas på andra ställen än där EKK blir overkill rent skyddsmässigt.
Och då det nästan är samma utförande på kabeln så har det varit svårt att förstå den gamla kvarlevan biledare. Ja den var ju viktig då det var metallmantel på kabeln, men nu?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Så då behöver jag inte skämmas så mycket för att jag klippte den när jag drog en 50cm bit i källartaket och inte fick plats/orkade krångla med biledaren till en ojordad lampa...Mikael_L skrev:
Största nackdelen med 222 jämfört med Torix (förutom priset) är att den tar mycket större plats,det kan va svårt att få plats med den i dosor med lite mer omfattande kopplingar, annars är den lättjobbad, fantastisk när man ska koppla både FK och EK (Tex gå ut från dosa med FK, till EKK/EKLK), likaså när man vill ändra uppbyggnaden av systemet, att den utan problem fungerar med olika mm2 etc... Men i en enkel infällld FK anläggning där man bara har FK i VP rör/dosor fungerar Torix bra de med (Men man får inte slarva)...
Ja elmont har rätt.
Det är ganska marginella skillnader mellan de vanligaste toppklämmorna.
Så man kan väl kanske kalla ditt omröstningsalternativ för toppklämma av WAGO-typ, för att täcka in alla liknande.
Jag var skämtsam när jag påpekade att omröstningen var felaktig. Jag hoppas jag inte sårat någon.
Det är ganska marginella skillnader mellan de vanligaste toppklämmorna.
Så man kan väl kanske kalla ditt omröstningsalternativ för toppklämma av WAGO-typ, för att täcka in alla liknande.
Jag var skämtsam när jag påpekade att omröstningen var felaktig. Jag hoppas jag inte sårat någon.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg