Vilken kopplingsklämma är bäst?

• Antal röster
    80
Mikael_L
Alfredo skrev:
Jag som gillar Torix känner mig stött och kränkt lite titt som tätt här... :D (Duckar...)
Det ska du inte känna dig. Utan det räcker att du fattar att du är lite bakom, som gillar Torix ... :p

Mikael_L
Jag la nu min röst på 773, med andemeningen att jag föredrar den typen av koppling.

Mikael_L skrev:
Det ska du inte känna dig. Utan det räcker att du fattar att du är lite bakom, som gillar Torix ... :p
Men hur kan man inte gilla dom? Dom är ju så röda (oftast) och fina. :rolleyes:

Nej jag går nog och sätter mig lite diskret i nåt hörn där bakom (passar mig) och gullar med en Torix eller två... :|

Trevlig Valborg på er alla! :thumbup:

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Torix är ingen dålig toppklämma.

Men den tar lite längre tid att montera och kräver en del vana och skicklighet.

Egentligen borde man sätta sig och skruva ihop ett femtiotal torix någon dag och träna upp sig lite.
Och även kontrollera hur bra man fått till dom.

Men i ärlighetens namn är det dock lite för ofta som jag stöter på risiga torixkopplingar, som känns som att det är mest tur att det funkat.

Alfredo skrev:
Jag som gillar Torix känner mig stött och kränkt lite titt som tätt här... :D (Duckar...)
Gör inte det! Jag gillar också Torix! Fast jag kallade dem för rymdraketer när jag var liten och hade askvis av dem att leka med. ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Föregångarna till torix, dom vita av porslin, passade perfekt i 15,6 mm VP rör. Med starka lungor kunde man skjuta 30 - 40 m och eftersom man kunde böja rren lite lätt var det ingen konst att gömma sig bakom lådor eller dylikt när man pepprade någon lättretad byggubbe :thumbup:

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Sist jag drog ny RK använde jag Torix och tyckte det funkade bra, men det var cirka 1991. Kan bli lite trångt i vissa dosor.

Körde med lite U-båtar när jag bytte central i sommarstugan nyligen och de duger bra för mig.

Ingen som vill ge sken av att kunna lite om elinstallationer använder RK i sina "dragningar", RK passar i apparatskåp.

elmont skrev:
Med Wago 773 och Helacon ser man att anslutningen är ok, det är en av dom stora fördelarna. För övrigt så tycker jag att dom två nämnda är rätt likvärdiga att använda och det är mer en vanesak vilken man väljer.
Ps
Jag tror att ingen yrkesman använder ubåtar eller Wago 222mer än undantagsvis vid speciella sammanhang som tex. ek/fk ska kopplas mot en typ rk.
Ingen yrkesman? Där har du fel

Jag har inte använt wago 773 eller helacon på flera år på jobbet. Alla projekt jag varit på de senaste 5 åren har vi kört med wago 222. Hemma hos mig är de perfekt eftersom jag kopplar om och kompletterar hela tiden :)

Nästan alla dissar torix - men de sitter i varenda dosa jag har öppnat hemma...

• Gilla
1
  • Laddar…
Kan huset vara så pass gammalt att det var byggt "innan" Wagons tid? Även i mitt hus sitter det torix i nästan alla dosor och det är bara på några få platser som installationen är ändrad och där sitter det Wago.

elmont skrev:
Kan huset vara så pass gammalt att det var byggt "innan" Wagons tid? Även i mitt hus sitter det torix i nästan alla dosor och det är bara på några få platser som installationen är ändrad och där sitter det Wago.
Ja, huset är från 1760 :-)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
elmont skrev:
I mitt hus satt det Torix i keramik. Det ni! ;)

Torix sitter väll i de flesta hus från 70-80-90 talet. Wago har väll inte funnits så fruktansvärt länge. Men jag byter ut alla torix till wago när jag ska in och koppla i dosan. Självklart wago 222 :)

Wago blev lite mer poppis när dom bytte "utseende" någon gång i mitten av 90 talet. Den tidigare modellen var enradig och var tillverkad av ogenomskinlig plast. Dock har Wago en lång historia som skruvlösa plintar jag tror dom kom någon gång på 50 - 60 talet.
Orsaken till att amn inte vanligtvis använder Wago 222 är en prisfråga samt att det går lite snabbare med 773 när man ska koppla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.