Problemet är att elinstallationsbranschen alltid använder värsta tänkbara situation i sin riskanalys. Finns det 1 promilles risk för något så måste det omedelbart vara förbud för andra än elektriker.

5
P Paxman skrev:
Problemet är att elinstallationsbranschen alltid använder värsta tänkbara situation i sin riskanalys. Finns det 1 promilles risk för något så måste det omedelbart vara förbud för andra än elektriker.
Hur menar du att du ska göra en riskanalys om du inte tar med de tänkbara scenarion som kan hända? Hade det varit en riskanalys baserad på att det är instruerad eller utbildad personal som ska utföra arbetet så hade riskanalysen sätt annorlunda ut, men eftersom detta skulle gälla mer eller mindre resten av Sveriges befolkning så måste de ju även tas med i beräkningen.

5 50procent skrev:
Jag gav svar på din fråga utifrån en riskanalys.
Både du och jag vet att det kan finnas både en eller flera faser i en dosa, jag svarade inte efter svårighetsgrad för den är olika för olika människor, och felmöjligheterna är olika precis som jag skrev tidigare.
Och jag ville visa på att dagens gränsdragning är en stor orsak till att det görs så mycket " hempul" idag. Det är faktiskt inte så många som först jagar efter en elektriker för att göra den typen av inkoppling, speciellt när det dessutom kostar mellan 500-2000:- ( vid långa resor ).

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ett annat exempel jag brukar ta är detta:
När vi flyttade in i huset fanns en dimmer i vardagsrummet. Den ville jag byta till vanlig tryckknapp.

Byta till en ny dimmer hade jag fått göra själv. Byta en tryckknapp mot en annan — samma sak. Men byta från dimmer till tryckknapp — strängeligen förbjudet, räknas som installation.
Att byta från vanlig strömbrytare till ”vanlig” dimmer (ej puck) eller vise versa får vem som helst göra, allt enligt Lars Jansson, Elinspektör på elsäkerhetsverket,

https://docs.google.com/document/d/1dMNKPeO04lUwpUz-Off7ivPU31K88snz8o_lHlZWXSI/mobilebasic

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och jag ville visa på att dagens gränsdragning är en stor orsak till att det görs så mycket " hempul" idag. Det är faktiskt inte så många som först jagar efter en elektriker för att göra den typen av inkoppling, speciellt när det dessutom kostar mellan 500-2000:- ( vid långa resor ).
Om man ens får tag på en elektriker som vill göra ett sådant "lågt" betalt arbete...:rolleyes::thinking:

Näe, jag tycker att branschen själv har satt sig i denna situation att allt fler och fler (enligt branschen) "hemmapular".

Själv har jag tröttnat på att jaga/söka/övertala osv ... för att få tag på en elektriker som skall göra ett litet jobb när JAG kan ta emot honom/henne och inte när DE eventuellt kan om en vecka/månad eller längre (om de ens vill)..... Skulle man mot förmodan få tag på en elektriker, så kommer de inklampandes med sina "skitna" arbetsskor som de enligt "säkerhetsanvisningar" måste ha på sig (verkar omöjligt att ha två olika par med sig, ett för inne och ett för ute.....).
Var bara tvungen att skriva av mig lite....

Edit: Vill bara säga att det finns bra elektriker också där "ute" men de är inte det lättaste att hitta..... (synd för branschen).

Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
tommib
5 50procent skrev:
Jag gav svar på din fråga utifrån en riskanalys.
Både du och jag vet att det kan finnas både en eller flera faser i en dosa, jag svarade inte efter svårighetsgrad för den är olika för olika människor, och felmöjligheterna är olika precis som jag skrev tidigare.
Eftersom det är ok att byta ett CEE416 vägguttag så räcker inte det som förklaring. Det finns ingen begränsning i antalet faser man får arbeta med enligt undantagen i ELSÄK-FS 2017:2 3kap. Man får också montera motsvarande CEE416 don på en maskin man har byggt (eller bara på spisen om man så vill).

Förklaringen är istället att man valt en gräns som är godtycklig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Hur menar du att du ska göra en riskanalys om du inte tar med de tänkbara scenarion som kan hända?
Ofta handlar det inte om "tänkbara scenarior". Jag har t ex läst en elektriker skriva att man inte ska röra gamla telefonuttag...för man vet ju aldrig ifall någon kopplat 3-fas på dem. "Ring en elektriker!" Det är bara ett exempel på den överdrivna skräckpropaganda som elinstallationsbranschen kör med för att skydda sina affärsmässiga intressen. Så fort det är en kabel inblandad så måste en elektriker anlitas...det är inte rimligt.

Jag bemötte ovanstående exempel med att man kan ju aldrig veta ifall någon förvarat sarin-gas i skåpet där telefonuttaget satt, så man måste ringa in försvarets ABC-skyddsgrupp innan man öppnar skåpsdörren.

• Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
5
tommib tommib skrev:
Eftersom det är ok att byta ett CEE416 vägguttag så räcker inte det som förklaring. Det finns ingen begränsning i antalet faser man får arbeta med enligt undantagen i ELSÄK-FS 2017:2 3kap. Man får också montera motsvarande CEE416 don på en maskin man har byggt (eller bara på spisen om man så vill).

Förklaringen är istället att man valt en gräns som är godtycklig.
Jo jag tänkte även nämna det i inlägget till Hasse, men i ett 16A uttag så ansluter du endast uttaget och inget mer. Maskinen som är kopplad till uttaget kan enkelt losskopplas genom att dra ur kontakten och utrymmet för att ansluta ledarna ser annorlunda ut mot en dosa med plint och är det inte plint så kommer toppklämmor in i bilden som det finns ett par trådar om.
I en dosa kan du koppla in mer utrustning och är ett kopplingsutrymme vilket inte ett uttag är så felorsaksantalet kan bli fler än mot ett uttag.
(Sen så har jag ingen egen ekonomisk vinning med att argumentera emot mer än det säkerhetsmässiga. )
Och som svar till Hasse, jag förstår varför och att det är sura pengar.:)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
5 50procent skrev:
Jo jag tänkte även nämna det i inlägget till Hasse, men i ett 16A uttag så ansluter du endast uttaget och inget mer. Maskinen som är kopplad till uttaget kan enkelt losskopplas genom att dra ur kontakten och utrymmet för att ansluta ledarna ser annorlunda ut mot en dosa med plint och är det inte plint så kommer toppklämmor in i bilden som det finns ett par trådar om.
I en dosa kan du koppla in mer utrustning och är ett kopplingsutrymme vilket inte ett uttag är så felorsaksantalet kan bli fler än mot ett uttag.
(Sen så har jag ingen egen ekonomisk vinning med att argumentera emot mer än det säkerhetsmässiga. )
Och som svar till Hasse, jag förstår varför och att det är sura pengar.:)
Det finns inte någon regel mot att koppla i en apparatdosa med massa extra ledare heller. Vissa elektriker avråder från att använda blindplintar på apparaterna medan andra gärna använder dem. Det är en inte helt ovanlig fråga här på BH.

Så sorry, prova igen :)*

* Eller inte. Det är som sagt en helt godtycklig gränsdragning utan någon logisk förklaring. Varför får man annars fast ansluta lampor (visserligen i torra utrymmen) men inte tvättmaskinen? Riskerna med el är visserligen större i ett blött utrymme men det är inte direkt kärnfysik att ansluta tre ledare. Ja, man måste se till att jord blir korrekt ansluten men det måste man även i torra rum.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att byta från vanlig strömbrytare till ”vanlig” dimmer (ej puck) eller vise versa får vem som helst göra, allt enligt Lars Jansson, Elinspektör på elsäkerhetsverket,

[länk]
Det var inte den informationen jag fick 2010.

Demmpa Demmpa skrev:

[länk]
Hur kommer det sig egentligen att det är okej att byta till en dimmer men inte till en Nexa CMR 101(eller liknande)? Det är ju exakt samma installation egentligen?

Det har tidigare även varit ”förbjudet” att ta av kåpan på elcentralen, ta bort doslock för att tex tapetsera men det får man numera.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om saken t.ex. gäller att flytta ett vägguttag 3 dm är det definitivt inte det! Lite svårare fall kan man också lära sig, så frågan är bara var gränsen ska dras. Gränsen idag är ju helt galen.
Vore ju bra att få förklarat vilken skillnad det är på att fast ansluta en tvättmaskin (3 ledare) i dosa eller att sätta på en stickpropp på tvättmaskinens kabel. I båda fallen gäller det att ansluta 3 ledare och se till att dragavlastningen är ok. Möjligen kan man invända att det kan saknas märkning i en kopplingsdosa, så mer mätning behövs för att vara säker på att koppla rätt.
Genom att flytta ett uttag 3 dm så handlar det i princip om ett nytt uttag på ett nytt ställe, kanske för ett nytt ändamål. Då kommer automatiskt en rad frågor som placering enligt standard och placering i förhållande till andra uttag och apparater, ojordad miljö, badrumsregler, yttre påverkan, krav på JFB, sektionering, belastning, automatisk frånkoppling.

Det kniviga är just att dra gränsen för när man kan bortse från dessa beaktanden och när man behöver tänka på dem. Det är kanske inte så svårt, men man behöver känna till att dessa frågor finns.

Likaså är det stor skillnad på att montera sladden i en stickpropp och att ansluta en maskin fast i dosa. Det är ingen skillnad på det praktiska momentet, utan den stora skillnaden ligger i att bedöma ifall denna maskin kan anslutas på denna plats, ifall ledningen tål belastningen, att kontrollmäta skyddsjorden etc. En stickpropp innebär en känd maximal belastning som ansluts i ett uttag för allmänbruk.

Att byta ett uttag är inte behörighetskrävande då man inte ändrar några egenskaper i anläggningen.

Så reglerna inte inte alls idiotiska IMHO men gränsdragningen kan ju justeras lite och informationen till allmänheten kan förbättras för att öka förståelsen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är kanske för att fler har ifrågasatt ESV's tolkning av de bakomliggande lagarna så att dom har varit tvungen att tänka om?

Det är just gränsdragningen, som är svår. Att t.ex. flytta sänglampans uttag 3 dm, för att det inte ska kollidera med det nyinköpta sängbordet, är av den typen jag menade med att flytta 3 dm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.