tommib tommib skrev:
Nej, det stämmer inte. Det är en precisering av lagen utgiven av en genom lagstiftning bemyndigad aktör. Det är inte så att någon bara sitter och hittar på saker.

Däremot har lagen (och förordningar) företräde, så om en föreskrift verkar strida mot överliggande lagstiftning måste den ändras.

Att bryta mot föreskrifter är förbjudet men det är inte alltid förenat med straff. Just i detta fall så är det straffbart att inte följa vissa föreskrifter (se Elsäkerhetslag 2016:732 49§ 4).

Jag försvarar inte lagstiftningen, den är idiotisk, men man ska känna till vad den säger och hur den fungerar.
Ja det är ju faktiskt sant att de företag som tillhandahåller elektrisk utrustning kan få böter om de bryter mot föreskrifterna om detta. Men då denna tråden inte handlade om att tillverka och sälja elektronik så tog jag inte upp detta undantag.

Referens på att det är förbjudet att bryta mot föreskrifter i allmänhet?

tommib tommib skrev:
Det är problematiskt med lagstiftning som folk bryter mot i parti och minut eftersom det urholkar det allmänna rättsmedvetandet. Man måste då som lagstiftare fråga sig vad lagen gör för nytta.
Det inte bara problematiskt att vanligt folk regelmässigt bryter emot lagen. Det är också problematisk om lagen reglerar ett område där den inte skulle innebära mer skada för person eller egendom i vidare större omfattning om den togs bort. (Med tas bort, menar jag INTE att det skulle bli fritt för alla att koppla allt! Jag avser att lagen behöver ändras så att DELAR av restriktionerna skulle tas bort.)

Givetvis hävdar elinstallationsbranschens företrädare med kraft att det är lagen som är att tacka för att vi har så få olyckor och noll dödsfall som går att härleda till elinstallation. Samtidigt hävdar de att mängden hempulad el är skyhög, vilket också volymerna elmateriel som säljs till privatpersoner är ett bevis för. Det är en massiv tankevurpa som jag inte sett någon representant från elinstallationsbranschen kunna ge en rationell förklaring till. Detta befäster bara min åsikt att elinstallationsbranschens agenda inte är vanligt folks bästa, som de själva försöker påskina.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nefrums Nefrums skrev:
Ja det är ju faktiskt sant att de företag som tillhandahåller elektrisk utrustning kan få böter om de bryter mot föreskrifterna om detta. Men då denna tråden inte handlade om att tillverka och sälja elektronik så tog jag inte upp detta undantag.

Referens på att det är förbjudet att bryta mot föreskrifter i allmänhet?
Situationen att någon annan än en elinstallatör (eller person under EKP osv osv) ska installera el förbjuds i Elsäkerhetslagen varför det inte explicit uttrycks att man som privatperson inte får greja. Gällande det du lite snett försöker hänvisa till, att det inte skulle vara förbjudet att pula själv, så har du fel. Om du tittar på 48§ 1 stycket så finner du en hänvisning till 6 § där det definieras vad du har för skyldigheter som anläggningsinnehavare. En av dem är att endast vissa personer får arbeta på din anläggning. Om du tänker nu att du ska pula i någon annans anläggning och skicka denne i fängelse (teoretiskt) så faller det istället på 48 § 2 stycket.

Referens på att det är förbjudet att bryta mot föreskrifter kan du slå upp på vilken myndighets sida som helst. Det är lite som att fråga om en referens på att det är förbjudet att bryta mot lagen. Du kanske tänker på allmäna råd? Den här texten kan du läsa om du vill veta mer om myndigheternas föreskrifter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
P Paxman skrev:
Det inte bara problematiskt att vanligt folk regelmässigt bryter emot lagen. Det är också problematisk om lagen reglerar ett område där den inte skulle innebära mer skada för person eller egendom i vidare större omfattning om den togs bort. (Med tas bort, menar jag INTE att det skulle bli fritt för alla att koppla allt! Jag avser att lagen behöver ändras så att DELAR av restriktionerna skulle tas bort.)

Givetvis hävdar elinstallationsbranschens företrädare med kraft att det är lagen som är att tacka för att vi har så få olyckor och noll dödsfall som går att härleda till elinstallation. Samtidigt hävdar de att mängden hempulad el är skyhög, vilket också volymerna elmateriel som säljs till privatpersoner är ett bevis för. Det är en massiv tankevurpa som jag inte sett någon representant från elinstallationsbranschen kunna ge en rationell förklaring till. Detta befäster bara min åsikt att elinstallationsbranschens agenda inte är vanligt folks bästa, som de själva försöker påskina.
Jag håller med om allt. I texten om föreskrifter jag länkade ovan åt Nefrums så framgår det direkt i första kapitlet att man inte ska reglera mer än nödvändigt. Detta är ett exempel på onödig reglering (i viss mån). Det är framför allt ett exempel på branschanpassad lagstiftning (eller ja, föreskrift då).

Självklart kan inte branschen förklara diskrepansen mellan olyckor och mängden hempul, av den mycket enkla anledningen att de har fel om orsak och verkan. Bättre materiel och mer information är avsevärt mycket mer sannolikt orsaken till vår låga olycksfrekvens.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Inte svårare än att ta körkort och all den kunskap som krävs för att hantera kniviga situationer som dimma, blixthalka m.m.

Om Schneider tog fram ett elkörkort för enbart vissa delar av sina produkter för småhus kunde de få de kunderna, brand moat.

Ville man själv jobba med vattenpumpar, installera värmepumpar fick man gå den kursen, ungefär som E körkort m.m.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
F flyingviking skrev:
Inte svårare än att ta körkort och all den kunskap som krävs för att hantera kniviga situationer som dimma, blixthalka m.m.

Om Schneider tog fram ett elkörkort för enbart vissa delar av sina produkter för småhus kunde de få de kunderna, brand moat.

Ville man själv jobba med vattenpumpar, installera värmepumpar fick man gå den kursen, ungefär som E körkort m.m.
Tror inte schneider ser enstaka privatpersoner som antagligen bara gör någon renovering i sitt liv som en möjlighet att få en större del av marknaden. Om vi återigen jämför med körkort så är det rätt dyrt, Från erfarenhet av andra el-relaterade kurser som görs på en dag så kan kostnaded gå från 4000-6000kr. Exempelvis finns nu en kurs på EUU som heter "Elinstallationerna Grund" som är två dagar lång och kostar 8200 ex moms. Dessa är givetvis inriktat mot företag, men jag har sett någon gå en kurs privat, och även om vi antar att en version av denna kurs som riktar sig mot privatpersoner så tror jag inte den blir mycket billigare. Jag tror inte schneider är villiga att ta ens en bråkdel av denna kostnad för att få möjlighet att sälja dig ett dussintall uttag och några brytare, dock.

Som jag ser det så måste en sådan elutbildning antingen ske på personens bekostnad, eller subventioneras från staten, I alla fall delvis. Tre eller fyra dagar skulle nog vara tillräckligt för att lära en person från grunden tillräckligt för att kunna göra enklare renoveringar och mindre installationer i sitt eget hem som en slags begränsad behörighet som går på allt efter elcentralen. Dock är jag osäker på om någon kommer gå den där utbildningen utom de som är både intresserade och håller på att bygga mycket hemma. Det är nästan billigare att ta in någon som gör jobbet istället för att betala många tusenlappar för att ta ledigt och gå en sådan kurs som antagligen är en till nytta under de två eller tre renoveringar man gör i livet.

• Gilla
flyingviking och 1 till
  • Laddar…
Folk går kvällskurser i allt möjligt, så vad är problemet?

Man kan ta förarbevis på kvällstid för att inte köra på en grynna, utan ambitionen att köra oljetanker.

Inte dyrt material på en kurs..

I Portugal låter jag elektrikern dra fram strömmen, men utan att jag läst på själv hade det blivit fel, eftersom vi har olika kulturer angående vad el används till, exempelvis ftx ventilation och hemautomatisering och hur proppskåpet skall organiseras.

Inget fel på portugisens arbete, bara olika tänk..

I Portugal finns det knappt solceller, fast de skulle betala sig snabbt, pga att elektrikerna inte finner kurser.

Redtape med el överallt..

• Gilla
Teacer och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Elsäkerhetsverket tar säkerheten på allvar och har därför tagit fram rigorösa regler för vad lekman får göra och vad som kräver behörighet. En del regler är dock så idiotiska så man tappar i stort sett respekten för detta verk. Hur är de funtade när de kommer med sådant här bullcrap?

Så här kommer mina topp-tre idiotiska elinstallationsregler.

3. Förbjudet att dra tomrör för elinstallation. Ja ni, plastslangar är enormt farliga och kräver naturligtvis gedigen utbildning och lång erfarenhet. Att få ihop en "gör-det-själv"-broschyr för den som vill förbereda för elektriken låter sig naturligtvis inte göras. Att förlägga tomrör i väggarna är på tok för komplext för att sammanfattas i någon skrift. Nära på magi.
Angående VP rör så har jag som elektriker sett många felaktiga förläggningar där kondensvatten runnit ur VP rören och orsakat kortslutningar och ärgande ledningar och kontakter. Just för att "hemma pularen" inte haft en susning om hur VP rör skall förläggas mellan kalla och varma zoner i huset. Ligger ex rören mot en kall yttervägg och går in i varmare utrymme så kan det bildas kondens och i bästa fall så leder detta till fuktskador och mögel. I värre fall till brand och kortslutning.. Så förringa inte förläggningen av VP rör i ett hus. Det finns som vanligt en massa kunskap och teknik även med detta.

Sedan så skall skivor upp på reglar "Svensson" missar ofta spikskydd och rören ligger på de mest fantasifulla sätt som kan innebära att rören skruvas/spikas igenom då skivorna skall sättas upp. Även böjar av fel radie, rör som lossnar från varandra då ledningarna skall dras igenom, otillräcklig infästning för rören så att de lossar och ligger löst med efterföljande problem vid ledningsdragning/komplettering. En annan vanlig felaktighet är att rören är av fel dimension och i de rör som kräver 6-7 ledningar enbart är 16mm (max 5 1,5 i ett 16 rör). Otaliga är de väggar som fått öppnas för att proffset "Svensson" lagt fel på något sätt.

tommib
D droopy skrev:
Angående VP rör så har jag som elektriker sett många felaktiga förläggningar där kondensvatten runnit ur VP rören och orsakat kortslutningar och ärgande ledningar och kontakter. Just för att "hemma pularen" inte haft en susning om hur VP rör skall förläggas mellan kalla och varma zoner i huset. Ligger ex rören mot en kall yttervägg och går in i varmare utrymme så kan det bildas kondens och i bästa fall så leder detta till fuktskador och mögel. I värre fall till brand och kortslutning.. Så förringa inte förläggningen av VP rör i ett hus. Det finns som vanligt en massa kunskap och teknik även med detta.

Sedan så skall skivor upp på reglar "Svensson" missar ofta spikskydd och rören ligger på de mest fantasifulla sätt som kan innebära att rören skruvas/spikas igenom då skivorna skall sättas upp. Även böjar av fel radie, rör som lossnar från varandra då ledningarna skall dras igenom, otillräcklig infästning för rören så att de lossar och ligger löst med efterföljande problem vid ledningsdragning/komplettering. En annan vanlig felaktighet är att rören är av fel dimension och i de rör som kräver 6-7 ledningar enbart är 16mm (max 5 1,5 i ett 16 rör). Otaliga är de väggar som fått öppnas för att proffset "Svensson" lagt fel på något sätt.
De saker du tar upp här är också i princip den instruktion som behövs för rördragningen, dvs två stycken.
Spikskydd behövs inte vid rör/slangförläggning och det är knappast elektrikerns eller "svenssons" fel att snickaren skruvar genom rören. Så svårt är det inte att markera var de går innan man börjar skruva.

I rördragningen inkluderar jag nu avsiktligt inte konstruktionen av anläggningen, vilket är betydligt svårare. Som det låter på många elektriker så är det vid rörförläggningen man bestämmer hur anläggningen ska hänga ihop. Det vill jag påstå är fel, såtillvida att det är ett distinkt steg. Ja, det sker sannolikt oftast samtidigt när en erfaren elektriker gör det och det blir då oftast bra, men det är ändå ett distinkt steg. Ett som inte kräver någon auktorisation alls.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
M Matten skrev:
Tror inte schneider ser enstaka privatpersoner som antagligen bara gör någon renovering i sitt liv som en möjlighet att få en större del av marknaden. Om vi återigen jämför med körkort så är det rätt dyrt, Från erfarenhet av andra el-relaterade kurser som görs på en dag så kan kostnaded gå från 4000-6000kr. Exempelvis finns nu en kurs på EUU som heter "Elinstallationerna Grund" som är två dagar lång och kostar 8200 ex moms. Dessa är givetvis inriktat mot företag, men jag har sett någon gå en kurs privat, och även om vi antar att en version av denna kurs som riktar sig mot privatpersoner så tror jag inte den blir mycket billigare. Jag tror inte schneider är villiga att ta ens en bråkdel av denna kostnad för att få möjlighet att sälja dig ett dussintall uttag och några brytare, dock.

Som jag ser det så måste en sådan elutbildning antingen ske på personens bekostnad, eller subventioneras från staten, I alla fall delvis. Tre eller fyra dagar skulle nog vara tillräckligt för att lära en person från grunden tillräckligt för att kunna göra enklare renoveringar och mindre installationer i sitt eget hem som en slags begränsad behörighet som går på allt efter elcentralen. Dock är jag osäker på om någon kommer gå den där utbildningen utom de som är både intresserade och håller på att bygga mycket hemma. Det är nästan billigare att ta in någon som gör jobbet istället för att betala många tusenlappar för att ta ledigt och gå en sådan kurs som antagligen är en till nytta under de två eller tre renoveringar man gör i livet.
När det finns en efterfrågan, uppstår ett utbud. Ju större efterfrågan är, desto mer sänks priset, förutsatt att konkurrensen fungerar. Enkel och grundläggande ekonomisk teori.

Kombinerar man kravet på ett elkörkort med ett förbud mot att sälja behörighetskrävande materiel till dem som inte kan uppvisa ett sådant, ökar garanterat efterfrågan. Men observera att dagens regler är så urbota invasiva att man behöver ett sånt elkörkort till ganska mycket mer än att lägga VP-rör, särskilt om man har eget hus.

Ett annat exempel jag brukar ta är detta:
När vi flyttade in i huset fanns en dimmer i vardagsrummet. Den ville jag byta till vanlig tryckknapp.

Byta till en ny dimmer hade jag fått göra själv. Byta en tryckknapp mot en annan — samma sak. Men byta från dimmer till tryckknapp — strängeligen förbjudet, räknas som installation.

Ska man vara petig är det också olagligt att, som jag har gjort, sätta ett antal kablar i kabelkanal, trots att de är inkopplade med stickpropp, eftersom det kan räknas som fast installation (!). Som husägare måste jag egentligen låta kablar ligga och drälla i en härva, ifall jag ska vara laglig av mig, eller ringa elektrikern för ett sånt skitjobb som han sannolikt inte ens har tid med.

Hela min poäng är att ellagen reglerar så in i bomben, att de kunskaper som skulle krävas för grundläggande elkörkortsnivå skulle kunna läras ut på ett par kvällskurser. Flytta eluttag, sätta in nya, byta till dimmer här och kanske dra ett rör där — det är ju vad vi pratar om. Vill man sedan göra mer avancerade jobb, så tänker jag mig steg med högre behörigheter för den som vill.

Precis som för fordon idag.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Det där med utbildning har flera syften.
När jag gick i gymnasiet (för 30 år sedan) hade vi ett ämne som hette ellära. Där genomförde vi laborationer och kopplingsövningar. De flesta av oss i klassen lyckades genomföra dessa med lyckat resultat, däremot var det några i klassen som aldrig lyckades utan till allas förtjusning och glädje eldade upp både kablar och komponenter. Jag är övertyga om att den senare nämnda kategorin efter denna erfarenhet har ringt efter en elektriker när de behövt koppla något i sitt hem.
Det är viktigt att ha kännedom om att man inte har de färdigheter och kunskaper som behövs för utföra en del arbetsuppgifter/moment.
Därför kan jag tänka mig att en grundläggande utbildning för lekmän för att få utföra vissa enklare elarbeten.
Inser man under kursen att detta är inget jag klarar av så har man ju trots allt lärt sig något på kursen!

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
D droopy skrev:

Hur svårt skulle det vara att lära sig dom sakerna då? I dag är det omöjligt eftersom det i princip är förbjudet att ge såna kurser...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P pilen skrev:
Det där med utbildning har flera syften.
När jag gick i gymnasiet (för 30 år sedan) hade vi ett ämne som hette ellära. Där genomförde vi laborationer och kopplingsövningar. De flesta av oss i klassen lyckades genomföra dessa med lyckat resultat, däremot var det några i klassen som aldrig lyckades utan till allas förtjusning och glädje eldade upp både kablar och komponenter. Jag är övertyga om att den senare nämnda kategorin efter denna erfarenhet har ringt efter en elektriker när de behövt koppla något i sitt hem.
Det är viktigt att ha kännedom om att man inte har de färdigheter och kunskaper som behövs för utföra en del arbetsuppgifter/moment.
Därför kan jag tänka mig att en grundläggande utbildning för lekmän för att få utföra vissa enklare elarbeten.
Inser man under kursen att detta är inget jag klarar av så har man ju trots allt lärt sig något på kursen!
Precis. Kollar man på de två (2) personer som omkom i elolyckor 2017 (senast tillgängliga statistik), skulle inte mycket ha hindrat dem från att försätta sig i den fara som hade ihjäl dem. En av dem var han som skulle jaga upp mask ur jorden inför fisketuren med hjälp av två strömförande klädhängare, den andre hade klättrat upp i en stolpe med luftledning, oklart varför.

Av hänsyn till deras anhöriga tvekar jag inför frestelsen att använda uttycket ”Darwin Awards”, men låt oss konstatera att det alltid kommer att finnas människor som agerar på sätt som helt strider mot all sans och förnuft. Kan man fånga upp dessa är det ju bara bra. Övriga lyckas tydligen koppla ihop både det ena och det andra olagliga utan att ta sig själva eller andra av daga.

• Gilla
  • Haha
Teacer och 2 till
  • Laddar…
"Cirka 80 procent av alla elrelaterade bränder i hemmen beror på felaktig användning av produkter."

Hur hjälper striktare regler mot hempul folk att inte glömma spisen på?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.