T tergo skrev:
där finns kanske några som omkommet i bränder som orsakats av elfel

[länk]

t
Ja det är sant att många bränder orsakas av att elektriska apparater går sönder. Jag har själv varit med om en brand startad av en uråldrig brödrost.

Men vad detta har att göra med hemmapul av el kan man undra.
Det finns en anledning till att Elsäkerhetsverket tar upp statistik över hur mycket skader som orsakas av att elektriska apparater som ett något vilseledande argument mot hemmapul, och det är att hemmapul inte typ inte orsakar några skador alls, och det hade ju inte varit så bra att visa den statistiken.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
Nefrums Nefrums skrev:
Det finns en anledning till att Elsäkerhetsverket tar upp statistik över hur mycket skader som orsakas av att elektriska apparater som ett något vilseledande argument mot hemmapul, och det är att hemmapul inte typ inte orsakar några skador alls, och det hade ju inte varit så bra att visa den statistiken.
Ja. Det är uppenbart att det brunnit i huvudet på ESV och att man har förutfattade meningar som inte stämmer med verkligheten. När deras expert uttalade sig om det faktum att äldre bostäder var överrepresenterade i brandstatistiken så pekade han i första hand på den större sannolikheten att någon hemmafixat snarare än att konstatera fakta: Elinstallationerna följer en äldre standard, materialet är av en äldre typ, anläggningarna är inte dimensionerade för dagens användning och slutligen helt vanligt slitage och begränsad teknisk livslängd.
 
  • Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Ja. Det är uppenbart att det brunnit i huvudet på ESV och att man har förutfattade meningar som inte stämmer med verkligheten. När deras expert uttalade sig om det faktum att äldre bostäder var överrepresenterade i brandstatistiken så pekade han i första hand på den större sannolikheten att någon hemmafixat snarare än att konstatera fakta: Elinstallationerna följer en äldre standard, materialet är av en äldre typ, anläggningarna är inte dimensionerade för dagens användning och slutligen helt vanligt slitage och begränsad teknisk livslängd.
Ja, det du säger låter definitivt mer sannolikt. Förekomst sv JFB är ju också lägre osv. Osv. Ibland undrar man hur de resonerar...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Ja. Det är uppenbart att det brunnit i huvudet på ESV och att man har förutfattade meningar som inte stämmer med verkligheten. När deras expert uttalade sig om det faktum att äldre bostäder var överrepresenterade i brandstatistiken så pekade han i första hand på den större sannolikheten att någon hemmafixat snarare än att konstatera fakta: Elinstallationerna följer en äldre standard, materialet är av en äldre typ, anläggningarna är inte dimensionerade för dagens användning och slutligen helt vanligt slitage och begränsad teknisk livslängd.
I vårt 50-talshus med mestadels original-el finns ledningar som jag fått ta ur tjänst efter att isoleringen smulats sönder mellan mina fingrar när jag tagit i dem. Vad som döljer sig i väggarna törs jag inte ens tänka på, men att de flesta säkringar till de olika rummen är på 6A säger ju en del om vad de är dimensionerade för. Väggarna själva är av knastertorrt 60 år gammalt trä, och brinner upp i ett nafs. Isoleringen är vältorkat sågspån. Say no more.

Eluttagen är dessutom nästan uteslutande ojordade. Av äldre typ, där stickkontakten kan hänga på trekvart halvvägs ur den och exponera strömförande stift.

Varje hempul i detta huset skulle innebära en klar höjning av elsäkerheten, även om den utfördes av en blind och drogad person med dubbla handproteser.
 
  • Gilla
  • Haha
Cluel3ss och 10 till
  • Laddar…
Vi är lite i samma sits, fast med ett hus från slutet på 60-talet. Det har en del uppdaterad el här och där som troligen är gjort av elektriker. Dock finns många gamla uttag likt de du beskriver kvar, originalledningar med ganska styv isolering och minst ett utrymme med uppenbart hempulad el av den sämre sorten och ingen övergripande JFB.

Just nu har vi inte ekonomiskt utrymme att anlita elektriker för att få ordning på allt, så bristerna får vara. Allt fungerar ju fint och det är antagligen inga större risker för brand eller strömgenomgång.

Hade jag haft möjlighet att gå en kvällskurs som ger mig behörighet att tråda om, jorda där jord saknas, byta ut de gamla uttagen samt kanske utöka med några fler så skulle jag har gjort det för länge sedan. Vi hade säkert då haft råd att anlita en elektriker för att byta centralen och montera JFB.

Hur det kan anses vara säkrare att folk avstår från att åtgärda bristerna i elinstallationen än att lätta på reglerna övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Vi är lite i samma sits, fast med ett hus från slutet på 60-talet. Det har en del uppdaterad el här och där som troligen är gjort av elektriker. Dock finns många gamla uttag likt de du beskriver kvar, originalledningar med ganska styv isolering och minst ett utrymme med uppenbart hempulad el av den sämre sorten och ingen övergripande JFB.

Just nu har vi inte ekonomiskt utrymme att anlita elektriker för att få ordning på allt, så bristerna får vara. Allt fungerar ju fint och det är antagligen inga större risker för brand eller strömgenomgång.

Hade jag haft möjlighet att gå en kvällskurs som ger mig behörighet att tråda om, jorda där jord saknas, byta ut de gamla uttagen samt kanske utöka med några fler så skulle jag har gjort det för länge sedan. Vi hade säkert då haft råd att anlita en elektriker för att byta centralen och montera JFB.

Hur det kan anses vara säkrare att folk avstår från att åtgärda bristerna i elinstallationen än att lätta på reglerna övergår mitt förstånd.
Tvärtom, du har kunnat hempula lugnt länge, nu kommer gryningsräderna GK100 varnade om: https://www.elsakerhetsverket.se/om...t-minska-det-olagliga-elinstallationsarbetet/
 
  • Haha
Teacer och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Vi är lite i samma sits, fast med ett hus från slutet på 60-talet. Det har en del uppdaterad el här och där som troligen är gjort av elektriker. Dock finns många gamla uttag likt de du beskriver kvar, originalledningar med ganska styv isolering och minst ett utrymme med uppenbart hempulad el av den sämre sorten och ingen övergripande JFB.

Just nu har vi inte ekonomiskt utrymme att anlita elektriker för att få ordning på allt, så bristerna får vara. Allt fungerar ju fint och det är antagligen inga större risker för brand eller strömgenomgång.

Hade jag haft möjlighet att gå en kvällskurs som ger mig behörighet att tråda om, jorda där jord saknas, byta ut de gamla uttagen samt kanske utöka med några fler så skulle jag har gjort det för länge sedan. Vi hade säkert då haft råd att anlita en elektriker för att byta centralen och montera JFB.

Hur det kan anses vara säkrare att folk avstår från att åtgärda bristerna i elinstallationen än att lätta på reglerna övergår mitt förstånd.
WORD.
 
Bara en tanke om hur det är i andra branscher:
Det är kännt att s.k. soteld har ställt till stora skador. T.o.m. dödsfall har tydligen inträffat. Att sota sin skorsten är viktigt, men inte " rocket science". Det har givit möjligheten för " gemene man" att gå kurs- lära sig sotning- visa att man kan sota. Detta kan då ge vederbörande rättighet att själv utföra jobbet utan att anlita utbildad sotare, MEN den obligatoriska kontrollbesiktningen ( vart 2-4 år), måste ske av utbildad sotare.
Varför inte något liknande i elbranchen?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Bara en tanke om hur det är i andra branscher:
Det är kännt att s.k. soteld har ställt till stora skador. T.o.m. dödsfall har tydligen inträffat. Att sota sin skorsten är viktigt, men inte " rocket science". Det har givit möjligheten för " gemene man" att gå kurs- lära sig sotning- visa att man kan sota. Detta kan då ge vederbörande rättighet att själv utföra jobbet utan att anlita utbildad sotare, MEN den obligatoriska kontrollbesiktningen ( vart 2-4 år), måste ske av utbildad sotare.
Varför inte något liknande i elbranchen?
Det är lite mer komplicerat med en elanläggning än en rökgång.
 
J Johan456 skrev:
Det är lite mer komplicerat med en elanläggning än en rökgång.
Men det är ännu mer komplicerat än bådadera att köra bil. För att inte tala om att ta privatflygcertifikat.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är lite mer komplicerat med en elanläggning än en rökgång.
Om saken t.ex. gäller att flytta ett vägguttag 3 dm är det definitivt inte det! Lite svårare fall kan man också lära sig, så frågan är bara var gränsen ska dras. Gränsen idag är ju helt galen.
Vore ju bra att få förklarat vilken skillnad det är på att fast ansluta en tvättmaskin (3 ledare) i dosa eller att sätta på en stickpropp på tvättmaskinens kabel. I båda fallen gäller det att ansluta 3 ledare och se till att dragavlastningen är ok. Möjligen kan man invända att det kan saknas märkning i en kopplingsdosa, så mer mätning behövs för att vara säker på att koppla rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
5
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om saken t.ex. gäller att flytta ett vägguttag 3 dm är det definitivt inte det! Lite svårare fall kan man också lära sig, så frågan är bara var gränsen ska dras. Gränsen idag är ju helt galen.
Vore ju bra att få förklarat vilken skillnad det är på att fast ansluta en tvättmaskin (3 ledare) i dosa eller att sätta på en stickpropp på tvättmaskinens kabel. I båda fallen gäller det att ansluta 3 ledare och se till att dragavlastningen är ok. Möjligen kan man invända att det kan saknas märkning i en kopplingsdosa, så mer mätning behövs för att vara säker på att koppla rätt.
Felmöjligheterna är fler om du ska in å rota i en dosa det kan finnas fler än en fas i tex, vilket kan göra att du kan få 400v in i tvättmaskinen.
En stickpropp har bara fas nolla å jord.
Flytt av uttag kan ju dra med sig mer än att bara flytta uttaget, är kabeln för kort så behöver du antingen dosa av, lägga ut en ny kabel antingen från centralen eller från dosa.:)
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Jag var tvungen att kolla vad denna tråd egentligen handlar om, dubbelkollade fakta och fann att T börjar med att ljuga om vad som det egentligen handlar om.
TS skriver väldigt föraktfullt om att det är förbjudet att spika fast bärläkt själv till solcellsanläggningen, någon annan raljerar över att till och med ordet bärläkt är felstavat för att försöka påvisa undermåligheten i bestämmelserna.
Jag har väl med tiden förstått att läskunnigheten bland skribenter på denna sajt kanske inte är den önskvärda, ej heller respekten och förståelsen av de krav på säkerhet som finns i vårt samhälle men, om ni läser nedanstående utdrag så kanske det går upp för er att TS far med osanning för inte tolkar väl ni det som att det är otillåtet att spika bärläkt, eller bärläckt.
Intressant att stavningsprogrammet godkänner bärläckt men inte bärläkt.


Montering av fästelement eller stativ m.m.
Monteringen av fästelement eller stativ eller uppreglingen av bärläckt är ett elinstallationsarbete om det innehåller elektriskt materiel som har till syfte att fastställa elsäkerhetsegenskaper enligt ELSÄK-FS 2017:2 (2 kap. 1 §). Sådan elektriskt materiel kan exempelvis vara om fästelementen, stativen eller uppreglingen innehåller skydd som krävs för att uppfylla krav enligt ELSÄK-FS 2008:1 (3 kap. 2 och 7 §§). Montage av vanlig bärläckt eller stativ och fästelement utan dessa detaljer är inte något elinstallationsarbete och kan jämföras med exempelvis kabelstegar.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Felmöjligheterna är fler om du ska in å rota i en dosa det kan finnas fler än en fas i tex, vilket kan göra att du kan få 400v in i tvättmaskinen.
En stickpropp har bara fas nolla å jord.
Flytt av uttag kan ju dra med sig mer än att bara flytta uttaget, är kabeln för kort så behöver du antingen dosa av, lägga ut en ny kabel antingen från centralen eller från dosa.:)
Ja detta måste man ju ha minst 2 års praktik för att koppla.....är ju mycket svårare än en stickpropp.
Elektrisk anslutning på en öppen kopplingsdosa med flera kablar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
5
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja detta måste man ju ha minst 2 års praktik för att koppla.....[bild]
Jag gav svar på din fråga utifrån en riskanalys.
Både du och jag vet att det kan finnas både en eller flera faser i en dosa, jag svarade inte efter svårighetsgrad för den är olika för olika människor, och felmöjligheterna är olika precis som jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.