42 119 läst ·
271 svar
42k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Ok.5 50procent skrev:Hur menar du att du ska göra en riskanalys om du inte tar med de tänkbara scenarion som kan hända? Hade det varit en riskanalys baserad på att det är instruerad eller utbildad personal som ska utföra arbetet så hade riskanalysen sätt annorlunda ut, men eftersom detta skulle gälla mer eller mindre resten av Sveriges befolkning så måste de ju även tas med i beräkningen.
Riskanalys för att göra om badrummet (tillåtet för outbildade): Vattenskador, risk att halka och slå sig fördärvad, risk för drunkning (det kan man ju råka ut för även i grunt vatten), risk för allmänfarlig ödeläggelse om badrummet ligger någon våning upp i flerfamiljshus.
Riskanalys för att hantera elverktyg som bordscirkelsåg, tigersåg eller sänksåg (tillåtet för outbildade): Dödsfall, stympning och lemlästning, risk för mord.
Riskanalys för att hantera luftvapen med anslagsenergi om 10J på 4m (tillåtet för outbildade): Svåra ögonskador, eventuellt dödsfall, risk för djurplågeri genom jakt på småvilt med för klent vapen, t ex om man ska försöka skrämma kajorna ur skorstenen.
Riskanalys för att hantera fritidsbåt upp till 12 meter med obegränsad motorstyrka (tillåtet för outbildade): Dödsfall, dråp, vållande till annans död (googla på Kirsty MacCall), drunkning, lemlästning, allmänfarlig ödeläggelse, grundstötning, skador på växt- och djurliv.
Riskanalys för att gå på muggen (tillåtet för outbildade): Hjärtattack vid kraftig krystning (googla på Elvis Presley), dödsfall genom halka på badrumsgolvet, skador på liv och lem vid felaktig hantering.
Ska jag fortsätta?
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Eller så låter man människor få utbilda sig i reglerna och få rätt att tillämpa dem i sin egen bostad.Bo.Siltberg skrev:
Förresten. Vaddå standard för placering av eluttag. Dagens standard föreskriver ju vad jag förstår och kan observera att eluttagen helst ska sitta nere vid golvet, där barnen kryper men där de vuxna har svårt att nå dem för att koppla in de elapparater de ska användas till. Istället för att föreskriva att de ska sitta på barnsäker och användarvänlig höjd.
Byta bromsar på personbil (ja, jag vet att det är ett uttjatat exempel, dock fullt relevant)ricebridge skrev:
Gasolinstallationer i båt/husvagn samt grillen på altanen
Köra motorsåg
Klättra på stege (!)
Det finns hur många exempel som helst på grejer som skulle vara totalförbjudna om elinstallationsbranschens riskanalys skulle tillämpas.
Hmm, grävde ett dike i höstas för att dra el till friggeboden. Köpte ett kabelskyddsrör och lade ned det i marken. Därefter kom elektrikern hit och vi hjälptes åt att dra kabeln i röret. Självklart kopplade elektrikern in elen. Däremot så återfyllde jag diket efteråt (tror inte elektrikern var så sugen på det jobbet).
Min fråga är nu - är jag i och med detta att betrakta som en brottsling? Visste inte att man inte fick skyffla jord som lekman och att detta arbete måste utföras av behörig elektriker. Vad har jag missat?
Min fråga är nu - är jag i och med detta att betrakta som en brottsling? Visste inte att man inte fick skyffla jord som lekman och att detta arbete måste utföras av behörig elektriker. Vad har jag missat?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
På samtliga punkter utom den första om badrum, elektriska verktyg och den sista så har du ramar på vad du får göra outbildad. Likaså med elen, du får göra en del arbeten själv outbildad.ricebridge skrev:
Ok.
Riskanalys för att göra om badrummet (tillåtet för outbildade): Vattenskador, risk att halka och slå sig fördärvad, risk för drunkning (det kan man ju råka ut för även i grunt vatten), risk för allmänfarlig ödeläggelse om badrummet ligger någon våning upp i flerfamiljshus.
Riskanalys för att hantera elverktyg som bordscirkelsåg, tigersåg eller sänksåg (tillåtet för outbildade): Dödsfall, stympning och lemlästning, risk för mord.
Riskanalys för att hantera luftvapen med anslagsenergi om 10J på 4m (tillåtet för outbildade): Svåra ögonskador, eventuellt dödsfall, risk för djurplågeri genom jakt på småvilt med för klent vapen, t ex om man ska försöka skrämma kajorna ur skorstenen.
Riskanalys för att hantera fritidsbåt upp till 12 meter med obegränsad motorstyrka (tillåtet för outbildade): Dödsfall, dråp, vållande till annans död (googla på Kirsty MacCall), drunkning, lemlästning, allmänfarlig ödeläggelse, grundstötning, skador på växt- och djurliv.
Riskanalys för att gå på muggen (tillåtet för outbildade): Hjärtattack vid kraftig krystning (googla på Elvis Presley), dödsfall genom halka på badrumsgolvet, skador på liv och lem vid felaktig hantering.
Ska jag fortsätta?
Vad det gäller båten så har du ju regler även där, du får inte köra den drog/alkoholpåverkad, hastighetsbegränsningar samt andra sjöfartsregler du måste förhålla dig till.
På punkten om elektriska verktyg så hör väl inte riktigt mord med in i bilden, där har du gått över gränsen för längesen
Sen gemensamt så är det ju så att om du uppsåtligen gör något för att skada någon eller något så blir du åtalad.
Tycker en del av dina punkter är lite sandlådenivå.(typ muggen)
Oavsett så gör du riskbedömningar hela tiden, "golvet är vått- risk för halka, gå försiktigt"
Med just elen så kan det gå väldigt fort och skillnaden kan vara mellan liv och död om jag nu ska vara lite drastisk.
Jag gör själv riskbedömningar och riskanalyser mer eller mindre varje dag i mitt arbete.
Arbetsmetod:AMS, ANS, AUS? Ljusbågsrisk IK3 vilken driftspänning främmande spänning, har jag nödtelefon,hjärtstartare, ensamarbete?, utrymningsvägar, risk för kondensatorurladdning, finns det risk för att obehöriga kommer in på arbetsplatsen, riskavstånd, behöver jag en vakt/instruerad person som hindrar obehöriga att gå in i närområdet
Har jag rätt skyddsutrustning (har mina arbetskläder skydd mot energin, kalorier per cm2)
Osv...
Så du menar att alla elanläggningar också skulle besiktigas med det intervallet?HasseTeknik skrev:
Bara en tanke om hur det är i andra branscher:
Det är kännt att s.k. soteld har ställt till stora skador. T.o.m. dödsfall har tydligen inträffat. Att sota sin skorsten är viktigt, men inte " rocket science". Det har givit möjligheten för " gemene man" att gå kurs- lära sig sotning- visa att man kan sota. Detta kan då ge vederbörande rättighet att själv utföra jobbet utan att anlita utbildad sotare, MEN den obligatoriska kontrollbesiktningen ( vart 2-4 år), måste ske av utbildad sotare.
Varför inte något liknande i elbranchen?
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Påminner starkt om den riskanalys jag gör när jag sätter mig bakom ratten på min bil, faktiskt.5 50procent skrev:Jag gör själv riskbedömningar och riskanalyser mer eller mindre varje dag i mitt arbete.
Arbetsmetod:AMS, ANS, AUS? Ljusbågsrisk IK3 vilken driftspänning främmande spänning, har jag nödtelefon,hjärtstartare, ensamarbete?, utrymningsvägar, risk för kondensatorurladdning, finns det risk för att obehöriga kommer in på arbetsplatsen, riskavstånd, behöver jag en vakt/instruerad person som hindrar obehöriga att gå in i närområdet
Har jag rätt skyddsutrustning (har mina arbetskläder skydd mot energin, kalorier per cm2)
Osv...
Jag håller med om att det kan gå fort med el och att riskerna inte alltid är uppenbara. Du tar upp många exempel från ditt arbete som är bra. De är dock i stort sett bara giltiga för ditt arbete. I en normal villa, när man hempular, så bryter man spänningen. Det eliminerar i stort sett alla dina beskrivna risker förutom kondensatorurladdning. Den risken får nog betraktas som relativt liten i hemmet, särskilt om man kopplar loss alla elektriska apparater innan man pular. Då kvarstår riskerna med att koppla fel. Dessa finns givetvis men är fullt hanterbara, precis som vi hanterar andra risker dagligen. Det är inget magiskt utan allt går att läsa in och förstå.5 50procent skrev:Med just elen så kan det gå väldigt fort och skillnaden kan vara mellan liv och död om jag nu ska vara lite drastisk.
Jag gör själv riskbedömningar och riskanalyser mer eller mindre varje dag i mitt arbete.
Arbetsmetod:AMS, ANS, AUS? Ljusbågsrisk IK3 vilken driftspänning främmande spänning, har jag nödtelefon,hjärtstartare, ensamarbete?, utrymningsvägar, risk för kondensatorurladdning, finns det risk för att obehöriga kommer in på arbetsplatsen, riskavstånd, behöver jag en vakt/instruerad person som hindrar obehöriga att gå in i närområdet
Har jag rätt skyddsutrustning (har mina arbetskläder skydd mot energin, kalorier per cm2)
Osv...
Du bör skriva ut förkortningar som inte är vedertagna i sammanhanget. I ett hempularforum ska man nog inte räkna med att folk förstår förkortningarna AMS,ANS,AUS (vilka jag får till Arbete med/nära/utan spänning) även om de är fullt vedertagna i din normala arbetsmiljö. Det ökar tydligheten i din argumentation och minskar risken för att någon ska tro att det är en härskarteknik. Lite som att skriva detta förtydligande till dig, vilket alltså inte är avsett att vara någon härskarteknik
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nja, förkortningarna var inte menat som härskarteknik och det betyder precis som du skrev.tommib skrev:
Jag håller med om att det kan gå fort med el och att riskerna inte alltid är uppenbara. Du tar upp många exempel från ditt arbete som är bra. De är dock i stort sett bara giltiga för ditt arbete. I en normal villa, när man hempular, så bryter man spänningen. Det eliminerar i stort sett alla dina beskrivna risker förutom kondensatorurladdning. Den risken får nog betraktas som relativt liten i hemmet, särskilt om man kopplar loss alla elektriska apparater innan man pular. Då kvarstår riskerna med att koppla fel. Dessa finns givetvis men är fullt hanterbara, precis som vi hanterar andra risker dagligen. Det är inget magiskt utan allt går att läsa in och förstå.
Du bör skriva ut förkortningar som inte är vedertagna i sammanhanget. I ett hempularforum ska man nog inte räkna med att folk förstår förkortningarna AMS,ANS,AUS (vilka jag får till Arbete med/nära/utan spänning) även om de är fullt vedertagna i din normala arbetsmiljö. Det ökar tydligheten i din argumentation och minskar risken för att någon ska tro att det är en härskarteknik. Lite som att skriva detta förtydligande till dig, vilket alltså inte är avsett att vara någon härskarteknik![]()
Nä en villainstallation är inte så komplex och är snabbt överskådlig i jämförelse med installationer i offentliga miljöer och industri.
Och ditt inlägg tog jag inte som någon härskarteknik
Det tommib skriver i sista stycket är otroligt vanligt i de här diskussionerna. Det slängs med branschlingo för att ge bilden av att det är mycket mer komplicerat än vad det är. Detta är dock verkligen ingenting som just elektriker är ensamma om...det sker mer eller mindre i alla branscher. Jag kan tänka mig att även jag gjort det någon gång...men då har det varit mer för att verka lite mer märkvärdig än vad jag är, inte för att skrämma andra att inte närma sig mitt yrkesområde. Tvärt om tyckte jag att det var kul att ge tips och råd till andra.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Eller så slänger man in ett inlägg utan att ha läst hela sammanhanget och vad personen från början har skrivit. ( nej inte du eller tommi)P Paxman skrev:Det tommib skriver i sista stycket är otroligt vanligt i de här diskussionerna. Det slängs med branschlingo för att ge bilden av att det är mycket mer komplicerat än vad det är. Detta är dock verkligen ingenting som just elektriker är ensamma om...det sker mer eller mindre i alla branscher. Jag kan tänka mig att även jag gjort det någon gång...men då har det varit mer för att verka lite mer märkvärdig än vad jag är, inte för att skrämma andra att inte närma sig mitt yrkesområde. Tvärt om tyckte jag att det var kul att ge tips och råd till andra.
Redigerat:
Inte med det intervallet - men en besiktning med lämpligt intervall eller när fastigheter byter ägare, skulle nog inte skada. Detta tillsammans med ett enklare " el-körkort" och mycket tillgänglig information, tror jag skulle gynna både elsäkerheten och lätta på samvetet hos " hempularna". Det skulle säkert också ha en god inverkan på den allmänna laglydigheten och förståelse för när lagar behövs.U Uffe A skrev:
Om det nu är säkerhet som är huvudsaken så tycker jag att tvingande elbesiktning (till skillnad från energideklaration) vid försäljning borde vara en självklarhet. Denna elbesiktning ska endast titta på om installationerna följer branschstandard. Hela ansvaret för anläggningen skrivs ju över på köparen och det viktigaste är skicket på den. Vem som gjort installationerna är helt oväsentligt. Vad jag vet kan man aldrig bli dömd för något som någon annan gjort, så installationer i ett hus som är olagliga pga av någon utan rätt behörighet utfört dem kan aldrig beivras när huset bytt ägare. Alltså; säljaren har hempulat, nya ägaren tar över ansvaret vid överlåtelsen, nya ägaren kan aldrig åtalas för vad tidigare ägaren gjort.
Med en fullständig elbesiktning vid ägarbyte skall ett heltäckande protokoll upprättas. När sedan den nya ägaren utför/låter utföra nya installationer i huset skall dessa läggas till protokollet. När huset sedan säljs igen görs en ny elbesiktning och hittas då oredovisade installationer som inte följer branschstandard kan husägaren åtalas.
Observera att jag alltså anser att besiktningarna endast ska titta på ifall installationerna är utförda enligt branschstandard. Vem som utfört dem är helt oväsentligt.
Detta är skrivet "off the top of my head" och inte något jag tänkt på under längre tid. Det kan därför finnas brister i resonemanget, men något i stil med det jag nämner tror jag skulle vara klart mer kraftfullt rent säkerhetsmässigt än att förbjuda allt för alla utom elektriker...om det nu är säkerheten som elinstallationsbranschen är ute efter (jag dock är övertygad om att just det är av underordnad betydelse).
Med en fullständig elbesiktning vid ägarbyte skall ett heltäckande protokoll upprättas. När sedan den nya ägaren utför/låter utföra nya installationer i huset skall dessa läggas till protokollet. När huset sedan säljs igen görs en ny elbesiktning och hittas då oredovisade installationer som inte följer branschstandard kan husägaren åtalas.
Observera att jag alltså anser att besiktningarna endast ska titta på ifall installationerna är utförda enligt branschstandard. Vem som utfört dem är helt oväsentligt.
Detta är skrivet "off the top of my head" och inte något jag tänkt på under längre tid. Det kan därför finnas brister i resonemanget, men något i stil med det jag nämner tror jag skulle vara klart mer kraftfullt rent säkerhetsmässigt än att förbjuda allt för alla utom elektriker...om det nu är säkerheten som elinstallationsbranschen är ute efter (jag dock är övertygad om att just det är av underordnad betydelse).
Tittar man på dagens system så har lagstiftarna först sagt: El är farligt så vi måste begränsa vilka som får göra elinstallationer genom att kräva en auktorisation. Sedan har man definierat nivån på auktorisationen och kort därefter fått konstatera att: Hoppsan, det här blev lite för hög nivå, det är varken nödvändigt eller rimligt att kräva att alla som arbetar med installationer har en auktorisation! Därför bestämmer man sig för att medge undantag från auktorisationskravet. Tidigare var det upp till varje elinstallatör att avgöra vilka som fick göra vad och hen var då ansvarig för det de gjorde. Även detta visade sig vara en dålig idé eftersom en installatör då kunde ansvara för väldigt många obehöriga elektriker och i praktiken inte hade någon möjlighet att ansvara för dem och när någon gjorde fel så var det inte rimligt att sätta åt installatören. Det var alltså högst oklar vem som egentligen var ansvarig. Lösning på detta är det nya systemet där man flyttat ansvaret till företag istället. Samtidigt så valde man att definiera en hel rad med nya behörigheter eller som man valde att kalla det "verksamhetstyper".
Här någonstans kan vi stanna för nu har vi nått fram till min största principiella invändning: Behörighet att utföra elinstallationer skall i första hand baseras på personliga och individuella kunskaper. Att exklusivt knyta det till att arbete i kommersiella företag är helt åt helvete fel! Jag kan acceptera att jag inte får en behörighet för att jag inte har tillräckliga kunskaper. Jag kan däremot aldrig acceptera att jag trots att jag har har tillräckliga kunskaper ändå inte kan få en behörighet eftersom jag inte arbetar i elbranschen. En lag som motiveras utifrån ett kunskapskriterie men som sedan åsidosätter det och istället driver igenom ett yrkesmonopol saknar fullständigt legitimitet.
Om jag blev enväldig diktator för en dag skulle jag:
- Omvandla samtliga verksamhetstyper till auktorisationer.
- Ta bort praktikkravet för majoriteten av dessa auktorisationer och ersätta det med prov.
- Införa obligatorisk återkvalificering på samtliga auktorisationer.
- Behålla systemet med auktorisation av företag och kravet på egenkontrollprogram för yrkesmässigt elarbete.
Här någonstans kan vi stanna för nu har vi nått fram till min största principiella invändning: Behörighet att utföra elinstallationer skall i första hand baseras på personliga och individuella kunskaper. Att exklusivt knyta det till att arbete i kommersiella företag är helt åt helvete fel! Jag kan acceptera att jag inte får en behörighet för att jag inte har tillräckliga kunskaper. Jag kan däremot aldrig acceptera att jag trots att jag har har tillräckliga kunskaper ändå inte kan få en behörighet eftersom jag inte arbetar i elbranschen. En lag som motiveras utifrån ett kunskapskriterie men som sedan åsidosätter det och istället driver igenom ett yrkesmonopol saknar fullständigt legitimitet.
Om jag blev enväldig diktator för en dag skulle jag:
- Omvandla samtliga verksamhetstyper till auktorisationer.
- Ta bort praktikkravet för majoriteten av dessa auktorisationer och ersätta det med prov.
- Införa obligatorisk återkvalificering på samtliga auktorisationer.
- Behålla systemet med auktorisation av företag och kravet på egenkontrollprogram för yrkesmässigt elarbete.
Det där är en viktig observation. Det skulle räcka att omvandla verksamhetstypen "Bostäder" till en auktorisation och utforma kraven så att vanligt folk har en rimlig chans att plocka ut en auktorisation. Lägg sedan till en liten utökning som innefattar grundläggande dimensionering och förläggning av kabel i mark så har man täckt in allt en villaägaren kan tänkas behöva göra i sin anläggning.5 50procent skrev:
Redigerat:
