41 770 läst ·
271 svar
42k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Eftersom du citerar mig så får jag dra slutsatsen att du tycker att jag är en "självutnämnd expert som anser att lagar och regler är bara till för att djävlas med vanligt skötsamt folk". Inget kunde vara mer fel. Självklart ska vi ha lagar och regler, men det måste vara lagar och regler som är väl underbyggda och som har stöd hos befolkningen. Vi kan inte ha lagar vars huvudsyfte är att skydda ett skrå med ekonomiska intressen, och som gör vanliga hederliga medborgare till brottslingar för skitsaker.O OveRa skrev:Vi har utbildade chaufförer i Sverige, det vet väl alla som har körkort och genomgått en utbildning för att få framföra olika sorters fordon.
Vår körkortsutbildning är genomarbetat, ganska svår och bygger på ett högt säkerhetstänk, ett tänk som har gjort att vi är ett av de länder i världen som har sensationellt låg olycksstatistik.
Visst är det en hel del som klagar över det, att inte få köra berusad, lite påtänd, med dåliga däck och risiga bilar, det vore väl bra om det var upp till var och en att avgöra om det är okej att köra eller inte.
Vårt samhälle är styrt av en säkerhetsagenda som gör att vi säkert kan vistas där utan att riskera liv och lem, vi kan lita på, eller bör kunna lita på, att vår omgivning är säkerställd och fungera.
Våra barn blir inte slagan i skolan, bilisterna som jag möter på vägen är nyktra och har säkra bilar, och jag ska kunna köpa en fastighet och kunna lita på att den är säker att bo i, byggd av hantverkare med gedigna kunskaper.
Med jämna mellanrum kliver det fram någon självutnämnd expert som anser att lagar och regler är bara till för att djävlas med vanligt skötsamt folk, de ondgör sig över myndigheter och branschorganisationer och antyder att allt egentligen är en gigantisk konspiration för att göra våra liv komplicerade och svårförstådda förutom att en del vill sko sig på vår mjäkighet.
Därför vill jag hylla de som här går emot dessa hempulare och vågar stå på sig när det gäller allas vår säkerhet, i huset, på vägen, på våra arbetsplatser och annorstädes.
Vi lever inte i ett av världens säkraste länder på grund av att det finns en massa djävlandes regler, tvärtom, och det gäller att inte förenkla dem utan att få folk att förstå vikten av dem.
Lagar och regler ska skydda folk och egendom men vi kan inte ha en standard för lagar och regler för ett område, och helt annan standard för andra områden. Lagar och regler som omger elinstallation följer en helt annan standard än det mesta vi har i samhället. Skrået motiverar dem med elinstallationens farlighet och komplexitet, och målar upp en bild av att minsta lättning skulle innebära Armageddon med massdöd och storbränder överallt. Detta helt utan stöd i någon statistik eller forskning. Detta brukar benämnas skräckpropaganda i andra sammanhang.
Faktum kvarstår att lagen tillåter vanliga hederliga medborgare att göra långt mycket farligare saker än elinstallation inom en massa områden. Områden som inte har lika stark lobbyverksamhet.
Dessa kommentarer om att "vi har för många regler" och sedan ta upp saker som är farliga på riktigt har relativt liten bäring på det jag och de flesta andra på elforumet argumenterar för. Jag tror nämligen inte att någon av oss argumenterar för att lätta på reglerna, snarare att skärpa dem. Det jag och många andra vill ha är en personlig, nivåindelad auktorisation som kan tas efter uppvisande av relevanta kunskaper och färdigheter. Jag vill alltså inte "hempula", jag vill kunna ta en auktorisation för att koppla el i min villa utan att göra fyra år praktik som en kabeltattare på byggen. Ge mig ett prov jag kan gå upp på istället för en bok att fylla i tjänstgöringstid i.
Jag är med dig, men jag hävdar ändå att en viss lättning i vad någon helt utan formell elutbildning får göra är motiverad. Som t ex mitt exempel ovan, att få flytta ett uttag i samband med att det ska bytas ut.tommib skrev:
Dessa kommentarer om att "vi har för många regler" och sedan ta upp saker som är farliga på riktigt har relativt liten bäring på det jag och de flesta andra på elforumet argumenterar för. Jag tror nämligen inte att någon av oss argumenterar för att lätta på reglerna, snarare att skärpa dem. Det jag och många andra vill ha är en personlig, nivåindelad auktorisation som kan tas efter uppvisande av relevanta kunskaper och färdigheter. Jag vill alltså inte "hempula", jag vill kunna ta en auktorisation för att koppla el i min villa utan att göra fyra år praktik som en kabeltattare på byggen. Ge mig ett prov jag kan gå upp på istället för en bok att fylla i tjänstgöringstid i.
Som nämnts många gånger i den här diskussionen; det är fullt lagligt för någon som aldrig ens öppnat en bok om bilmekanik att själv byta bromsar på den egna bilen, grannens bil...ja, vems bil som helst. Kunskapen hur detta ska göras på rätt sätt är lätt att skaffa sig genom att köpa en verkstadshandbok, läsa på Internet eller kolla en video på Youtube. Bilar med dåliga bromsar har med största säkerhet varit orsaken till långt fler skadade och döda än olagliga elinstallationer.
Och argumentet att bilar besiktigas varje år håller inte. Vi har inte periodiska besiktningar av elanläggningar idag, så hus med 50 år gammal el får fortsätta att åldras. Att då hävda att det är mindre farligt, än att husägaren själv får byta ut dåliga delar efter att ha skaffat sig nödvändig kunskap är inte logiskt...det är bara skyddande av branschintressen.
Tanken är väll att när elektriken kommer och ser rördragningen, så säger han att dendär rördragningen kan jag inte använda för mina kablar. Fast i detta fallet har ju någon smurf varit där och trollat också. Smurfar kan man inte skydda sig mot med lagstiftning.mexitegel skrev:
Detta är precis min poäng.Teacer skrev:
Ska göra om lite i min sommarstuga. Tänkte att om/när jag behöver flytta några vägguttag eller strömbrytare så går jag en kvällskurs i grundläggande hemmael innan.
Letade och letade. Fanns inga såna kurser. Fanns enbart utbildningar.
Resultat. Kommer flytta några vägguttag utan utbildning. Skulle det inte vara bättre om jag visste vad jag gör?
Lagstiftning kan man tycka vad man vill om. Men det jag verkligen inte gillar är att saker uppfattas som förbjudet på grund av att en tämligen partisk intresseförening har sagt att de tolkar lagen så.J Johan456 skrev:
Jag är inte jurist men att säga att någonting är förbjudet utan tydligt lagstöd eller rättspraxis låter lite som om man överskattar värdet av sin egen åsikt.
Lite som att säga:
Jag tolkar lagen som att det är tillåtet att dra vp rör själv, därför är det så.
Så länge som man inte är domare så har man inte rätt att säga så. Detta gäller även Elsäkerhetsverket.
Ja.Teacer skrev:
Samma sak som att om du bara kör till och från jobbet behöver du inget körkort, inte besikta bilen heller förresten.
Ser vartåt tråden barkar, men kan se poängen med att kunniga personer lägger elrör i marken, detta är inget avancerat och görs ändå fel så ofta.
Både bland hempulare och stora byggföretag, och till de som skriver i tråden att det inte har någon betydelse, detta får mig att tänka att ni troligen saknar kunskapen.
Detta hade kunnat lärts ut på några timmar, det hade även kunnat räcka med en mall där någon ansvarig bekräftar att alla erforderliga steg är vidtagna, upptäcks avvikelser i efterhand ska stränga fängelsestraff tillämpas.
Både bland hempulare och stora byggföretag, och till de som skriver i tråden att det inte har någon betydelse, detta får mig att tänka att ni troligen saknar kunskapen.
Detta hade kunnat lärts ut på några timmar, det hade även kunnat räcka med en mall där någon ansvarig bekräftar att alla erforderliga steg är vidtagna, upptäcks avvikelser i efterhand ska stränga fängelsestraff tillämpas.
Jag vet inte hur insatt du är men det finns en elsäkerhetslag i botten, sen en förordning och utifrån detta och med stöd av lagen har Elsäkerhetsverket utformat sina föreskrifter. Elsäkerhetsverket är tillika tillsynsmyndighet.Nefrums skrev:
Lagstiftning kan man tycka vad man vill om. Men det jag verkligen inte gillar är att saker uppfattas som förbjudet på grund av att en tämligen partisk intresseförening har sagt att de tolkar lagen så.
Jag är inte jurist men att säga att någonting är förbjudet utan tydligt lagstöd eller rättspraxis låter lite som om man överskattar värdet av sin egen åsikt.
Lite som att säga:
Jag tolkar lagen som att det är tillåtet att dra vp rör själv, därför är det så.
Så länge som man inte är domare så har man inte rätt att säga så. Detta gäller även Elsäkerhetsverket.
Jag tror inte på avreglering eller att man lättar på reglerna. Att införa ett elkörkort handlar istället om att reglera den idag helt oreglerade hempularmarknaden.
Jämförelsen med ett körkort för turer till och från jobbet haltar en hel del. Jämför hellre ett elkörkort för privat icke-kommersiellt personligt bruk för 230V med ett körkort för privat icke-kommersiell person- och godstransport med fordon upp till 3500 kilo, även känt som B-körkort. Vill man sen hantera tyngre fordon och köra yrkesmässigt finns högre behörigheter man då måste ta. Men alla normalbegåvade vuxna kan ta ett B-kort istället för att behöva ringa taxi varenda gång.
Eller — istället för att köra ändå, utan körkort, och hoppas på det bästa.
Jämförelsen med ett körkort för turer till och från jobbet haltar en hel del. Jämför hellre ett elkörkort för privat icke-kommersiellt personligt bruk för 230V med ett körkort för privat icke-kommersiell person- och godstransport med fordon upp till 3500 kilo, även känt som B-körkort. Vill man sen hantera tyngre fordon och köra yrkesmässigt finns högre behörigheter man då måste ta. Men alla normalbegåvade vuxna kan ta ett B-kort istället för att behöva ringa taxi varenda gång.
Eller — istället för att köra ändå, utan körkort, och hoppas på det bästa.
Det jag reagerar på är att folk uttrycker sig som om det som föreskrifterna säger är lag. Det är inte förbjudet (med det menar jag straffbart) att bryta mot föreskrifterna. Endast att bryta mot lagen är det.J Johan456 skrev:
Föreskrifterna är bara en tolkning av lagen. Hur vida denna tolkning är rätt eller inte vet vi inte innan det har provats i domstol, vilket det så vitt jag vet inte har.
Sen är det ju också så att lagen inte är av Gud given på stentavlorna på Sinai berg. Den är stiftad av vår folkvalda riksdag, och är den felaktig kan samma riksdag närsomhelst ändra den. Så även om lagar och regler ska följas finns inget som säger att de inte kan — eller bör — ändras.Nefrums skrev:
Det jag reagerar på är att folk uttrycker sig som om det som föreskrifterna säger är lag. Det är inte förbjudet (med det menar jag straffbart) att bryta mot föreskrifterna. Endast att bryta mot lagen är det.
Föreskrifterna är bara en tolkning av lagen. Hur vida denna tolkning är rätt eller inte vet vi inte innan det har provats i domstol, vilket det så vitt jag vet inte har.
Det beror antagligen på att elinstallationsbranschens företrädare ofta använder ord som "förbjudet", "olagligt", "straffbart", "får endast utföras av behörig elektriker" och "din hemförsäkring kommer sluta gälla" i sin propaganda. Hur ska vanligt folk kunna skilja på ifall det är lagen eller branschens egna föreskrifter som avses?Nefrums skrev:
Allt detta, i kombination med värdeorden "livsfarligt" och "brandfara", skapar en befolkning med en irrationell rädsla för el och en starkt överdriven respekt för elektrikeryrket. Optimalt läge för skrået alltså. Kundbasen är skrämd till underkastelse och får stå med mössan i ena handen och den öppna plånboken i den andra.
Nej, det stämmer inte. Det är en precisering av lagen utgiven av en genom lagstiftning bemyndigad aktör. Det är inte så att någon bara sitter och hittar på saker.Nefrums skrev:
Det jag reagerar på är att folk uttrycker sig som om det som föreskrifterna säger är lag. Det är inte förbjudet (med det menar jag straffbart) att bryta mot föreskrifterna. Endast att bryta mot lagen är det.
Däremot har lagen (och förordningar) företräde, så om en föreskrift verkar strida mot överliggande lagstiftning måste den ändras.
Att bryta mot föreskrifter är förbjudet men det är inte alltid förenat med straff. Just i detta fall så är det straffbart att inte följa vissa föreskrifter (se Elsäkerhetslag 2016:732 49§ 4).
Jag försvarar inte lagstiftningen, den är idiotisk, men man ska känna till vad den säger och hur den fungerar.
Detta däremot är i stort sett sant. Lagen behöver inte ens vara felaktig för att man ska kunna ändra på den, man kan ändra bara för att.ricebridge skrev:
Alldeles oavsett vad man tror gällande eventuella stentavlor...
Just ellagstiftningen är ett område som jag (och många andra, t.ex. ovan citerade