37 312 läst · 271 svar
37k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Han får väl sätta upp lite övertid...
Nu har jag mina erfarenheter från kylbranchen och där upplever jag samma sak som TS. Många regler känns som rena pappersprodukter, konstruerade av folk som lever sitt liv bakom ett skrivbord och känner att de behöver rättfärdiga sina löner med nya bestämmelser lite då och då. Att dessa "hittepå" regler landar i lagstiftning tror jag har att göra med att branchorganisationer har stort inflytande över lagstiftning inom deras sakområde. och branchorganisationer är partiska, de vill att så mycket arbete som möjligt ska hamna i det egna skrået. Om nu kabeldragning är så viktig att den bara kan utföras av elektriker, varför får ickeelektriker spika och skruva i väggen efter kabeldragning? ickeelektriker kan ju råka skruva i rören. Nästa steg borde rimligen vara att elektriker måste bygga väggen som elkablar ska gå i 
Ska göra om lite i min sommarstuga. Tänkte att om/när jag behöver flytta några vägguttag eller strömbrytare så går jag en kvällskurs i grundläggande hemmael innan.
Letade och letade. Fanns inga såna kurser. Fanns enbart utbildningar.
Resultat. Kommer flytta några vägguttag utan utbildning. Skulle det inte vara bättre om jag visste vad jag gör?
Letade och letade. Fanns inga såna kurser. Fanns enbart utbildningar.
Resultat. Kommer flytta några vägguttag utan utbildning. Skulle det inte vara bättre om jag visste vad jag gör?
Det är ju därför det borde finnas kurser för så simpla grejer. Jag behöver inte kunna alla standarder för att flytta ett uttag. Behöver bara lära mig att: (trumvirvel)P Paxman skrev:
Flytta ett uttag.
Vi har utbildade chaufförer i Sverige, det vet väl alla som har körkort och genomgått en utbildning för att få framföra olika sorters fordon.P Paxman skrev:Körkort för bil tas ofta upp som jämförelse.
Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.
Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
Vår körkortsutbildning är genomarbetat, ganska svår och bygger på ett högt säkerhetstänk, ett tänk som har gjort att vi är ett av de länder i världen som har sensationellt låg olycksstatistik.
Visst är det en hel del som klagar över det, att inte få köra berusad, lite påtänd, med dåliga däck och risiga bilar, det vore väl bra om det var upp till var och en att avgöra om det är okej att köra eller inte.
Vårt samhälle är styrt av en säkerhetsagenda som gör att vi säkert kan vistas där utan att riskera liv och lem, vi kan lita på, eller bör kunna lita på, att vår omgivning är säkerställd och fungera.
Våra barn blir inte slagan i skolan, bilisterna som jag möter på vägen är nyktra och har säkra bilar, och jag ska kunna köpa en fastighet och kunna lita på att den är säker att bo i, byggd av hantverkare med gedigna kunskaper.
Med jämna mellanrum kliver det fram någon självutnämnd expert som anser att lagar och regler är bara till för att djävlas med vanligt skötsamt folk, de ondgör sig över myndigheter och branschorganisationer och antyder att allt egentligen är en gigantisk konspiration för att göra våra liv komplicerade och svårförstådda förutom att en del vill sko sig på vår mjäkighet.
Därför vill jag hylla de som här går emot dessa hempulare och vågar stå på sig när det gäller allas vår säkerhet, i huset, på vägen, på våra arbetsplatser och annorstädes.
Vi lever inte i ett av världens säkraste länder på grund av att det finns en massa djävlandes regler, tvärtom, och det gäller att inte förenkla dem utan att få folk att förstå vikten av dem.
Ditt resonemang, överfört till bilismen, vore lika med att man endast tillät yrkestrafik på vägarna. "Hembilister" gjorde sig icke besvär, då privat körning utan yrkesbehörighet vore olagligt.O OveRa skrev:
Jag vet inte om det är något att eftersträva inom vägtrafiken..
Ett långt inlägg fyllt av tyckande och trams. Om vi faktiskt skulle ha en lagstiftning som prioriterade säkerhet på elområdet skulle va ha personlig behörighet, precis som man har i andra säkerhetsmedvetna branscher.O OveRa skrev:Vi har utbildade chaufförer i Sverige, det vet väl alla som har körkort och genomgått en utbildning för att få framföra olika sorters fordon.
Vår körkortsutbildning är genomarbetat, ganska svår och bygger på ett högt säkerhetstänk, ett tänk som har gjort att vi är ett av de länder i världen som har sensationellt låg olycksstatistik.
Visst är det en hel del som klagar över det, att inte få köra berusad, lite påtänd, med dåliga däck och risiga bilar, det vore väl bra om det var upp till var och en att avgöra om det är okej att köra eller inte.
Vårt samhälle är styrt av en säkerhetsagenda som gör att vi säkert kan vistas där utan att riskera liv och lem, vi kan lita på, eller bör kunna lita på, att vår omgivning är säkerställd och fungera.
Våra barn blir inte slagan i skolan, bilisterna som jag möter på vägen är nyktra och har säkra bilar, och jag ska kunna köpa en fastighet och kunna lita på att den är säker att bo i, byggd av hantverkare med gedigna kunskaper.
Med jämna mellanrum kliver det fram någon självutnämnd expert som anser att lagar och regler är bara till för att djävlas med vanligt skötsamt folk, de ondgör sig över myndigheter och branschorganisationer och antyder att allt egentligen är en gigantisk konspiration för att göra våra liv komplicerade och svårförstådda förutom att en del vill sko sig på vår mjäkighet.
Därför vill jag hylla de som här går emot dessa hempulare och vågar stå på sig när det gäller allas vår säkerhet, i huset, på vägen, på våra arbetsplatser och annorstädes.
Vi lever inte i ett av världens säkraste länder på grund av att det finns en massa djävlandes regler, tvärtom, och det gäller att inte förenkla dem utan att få folk att förstå vikten av dem.
Ska du prata om lagstiftningen på området bör du också ha koll på hur det fungerar. En relevant jämförelse är då att man behöver ett körkort för att framföra allt från en elskoter till en stridsvagn, via tvådäckarbuss, för att få köra något alls. När man väl har detta kan man anställa hur många som helst och låta dem köra vad som helst, bara man har dokumenterat på ett papper hur man gör det.
Att jämföra med att köra berusad mm är löjligt och irrelevant, då jämför du med en elmontör som arbetar full/påtänd (vilket förmodligen förekommer i ungefär samma utsträckning som yrkeschaufförer som gör det). Att ta upp barn som blir slagna i skolan har inget med något att göra, mer än att du vill ta upp något som de allra flesta vänder sig emot.
Att göra enklare elinstallationer är inte svårt eller farligt. Faktum är att det är avsevärt mycket säkrare än att t.ex. låta gemene man handla Alvedon på bensinmacken eller sprit på systemet. Tobak ska vi inte ens prata om och det tillför dessutom väldigt lite nytta till samhället till skillnad från att få installera el.
Dessa diskussioner är alltid intressanta och jag tycker ofta att det vore önskvärt med mer information om elinstallationer och felsökningar. Om inte annat så för att det är kul att lära sig hur det hänger ihop.
Och detta med för mycket regler får mig att tänka på en diskussion för några år sedan angående genomstekning av malet kött.
En arg krögare i Helsingborg tyckte det är alldeles för mänga idiotiska regler i detta landet. Han menade att vi har ju inga problem med stora matförgiftningar och ehec i Sverige så då kan man skippa en massa regler och kontroller... Kul men ändå inte...
Och detta med för mycket regler får mig att tänka på en diskussion för några år sedan angående genomstekning av malet kött.
En arg krögare i Helsingborg tyckte det är alldeles för mänga idiotiska regler i detta landet. Han menade att vi har ju inga problem med stora matförgiftningar och ehec i Sverige så då kan man skippa en massa regler och kontroller... Kul men ändå inte...