useless useless skrev:
Det finns inget krav på körkort för att få köpa och äga bil.
Stämmer. Jag ägde bil innan jag ens fyllt 18, gick alldeles utmärkt men jag fick naturligtvis inte köra den (förutom övningskörning) innan jag tagit körkortet.

Man får för övrigt äga såväl supertanker som jaktplan utan att inneha licens att framföra dem, däremot krävs det licens för att få köpa och inneha vapen. Att jämföra en rulle flexslang med en älgstudsare är dock kanske att ta i ;)
 
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Men du får inte gräva ett dike om tanken är att det ska ligga en elkabel däri. Då krävs auktorisation och tur är väl det med tanke på hur många som dör varje år på grund av fulgrävda eldiken...
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Körkort för bil tas ofta upp som jämförelse.

Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.

Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Körkort för bil tas ofta upp som jämförelse.

Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.

Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
Mycket lustigt Paxman. Alla vet att yrkesförarna kör värst av alla.
 
  • Gilla
  • Haha
lopec och 4 till
  • Laddar…
KalleKe
I Holland kan vilken dödlig som helst utbilda sig och dra sin egen el utan massor med lärlingstimmar och extra behörigheter.

Någon som statiskt vet om fler hus brinner, människor skadas eller dör pga av dålig el i Holland jmf med Sverige?
 
  • Gilla
  • Älska
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Alltså dessa diskussioner... jag tror att alla argument redan framförts i detta forum. LÄNGE LEVE NUVARANDE LAGSTIFTNING!!! ;-)
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Mycket lustigt Paxman. Alla vet att yrkesförarna kör värst av alla.
Precis, privatbilisterna är mer rädda om sina bilar och de är mer medvetna om riskerna så de tar det lugnare och är mer försiktiga. Precis som de allra flesta elhempulare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
J Johan456 skrev:
Jo, den behörigheten hette BB3 kabelförläfgning eller BB kabelförläggning och finns inte längre. Företag som vill ägna sig åt kabelförläggning i mark behöver ingen elinstallatör för regelefterlevnad utan det räcker med registrering. Just att lägga kabel och/eller rör i mark gör entreprenadföretag bättre än de flesta elektriker och det vanliga är att de gör det jobbet.
Aha, låter vettigt, det var väl lite det jag ville påskina.
Detta är ju intressant. Innebär det att man t.ex. som lantbrukare kan knåpa ihop ett EKP och registrera sig hos ESV för att sedan kunna förlägga kablar på gården utan auktorisation?

Edit: fast nu ser jag att det verkar vara avgränsat till koncessionspliktiga nät. Alltså krävs auktorisation för att gräva ner andra kablar?
 
En sak som gör hela debatten om offentliggörandet av hur saker ska vara genomförda helt vansinnig;
Som fastighetsägare är du ansvarig för att anläggningen är korrekt kopplad och säker, men du kan inte få reda på hur regelverket ser ut....
Det är lite som att kräva att man ska följa gällande lagstiftning i ett land man åker till, men man får inte kika i lagboken....
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Det är lite som att kräva att man ska följa gällande lagstiftning i ett land man åker till, men man får inte kika i lagboken....
Så skulle det kunna vara om det landets advokatsamfund var en så stark lobbygrupp att lagstiftaren vikt ned sig.
 
J
S stefan57 skrev:
Har varit på flera ställen där kunden grävt ner slang själv(50mm)har slutat med att det inte gick och dra igenom ,för långa avstånd,för många böjar,Låt fackmän sköta detta
Och hur har det påverkat dig som installatör annat än att du konstaterat att det inte går att dra och frågar hur ägaren vill ha det. Alt1 att du fakturerar det ni kommit överens om eller alt2 om du ska gräva och lägga ner en egen slang rätt. Den enda som drabbas negativt är väl kunden, eller missförstår jag problemet?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Alltså dessa diskussioner... jag tror att alla argument redan framförts i detta forum. LÄNGE LEVE NUVARANDE LAGSTIFTNING!!! ;-)
Begrav den, den är en dinosaurie som tiden och utvecklingen sprungit förbi.
 
  • Gilla
KalleKe och 2 till
  • Laddar…
Skönt att man reglerar elmarknaden så hårt eftersom det förmodligen är den enda farliga saken man kan göra som hantverkare.
Nä nu tror jag att jag skall byta bromsrör på bilen eller skall min 12 åriga nyfikna son få göra det åt mig. Det är ju ändå 8 månader tills den skall besiktigas. Vad kan hända tills dess. Jag menar... jag visade ju vilken kona han skulle använda och hur dom skulle se ut. 5 min instruktion till grabben.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inget krav på körkort för att få köpa och äga bil.
Mja, i praktiken gör det det, om du sköter ägarbytet via webb eller app. Pappersversionen ställer dock ännu inga krav på körkort.
 
Jag ska ge ännu ett exempel på idiotiska elregler.
Idag finns behörighetsklasserna A, AL samt B. Den sistnämnda, som är lägst, ger bland annat rätt att ”sätta upp och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar”.
För att få denna behövs utbildning samt därefter praktik på heltid i två år.

Ponera nu att vi har lärlingen X. Hen jobbar hela dagarna på sin praktik med att sätta upp lysrörsarmaturer i en större industrilokal som anlitat hens fadder-elfirma för arbetet. Men när hen kommer hem, och sambon ber om att få ett par extra lysrör i tvättstugan därhemma — i taket av betong i källaren i det gemensamma huset, kanske — så får plötsligt inte vår vän X göra detta, utan räknas till oss vanliga dödliga. Att utföra exakt samma arbete i sin egen bostad som under praktiken utgör ett brott.

Kan NÅGON förklara det rimliga i detta?

Och förklara för praktikanten hur hen ska göra i en sån situation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.