42 118 läst ·
271 svar
42k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Stämmer. Jag ägde bil innan jag ens fyllt 18, gick alldeles utmärkt men jag fick naturligtvis inte köra den (förutom övningskörning) innan jag tagit körkortet.useless skrev:
Man får för övrigt äga såväl supertanker som jaktplan utan att inneha licens att framföra dem, däremot krävs det licens för att få köpa och inneha vapen. Att jämföra en rulle flexslang med en älgstudsare är dock kanske att ta i
Körkort för bil tas ofta upp som jämförelse.
Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.
Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.
Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
Mycket lustigt Paxman. Alla vet att yrkesförarna kör värst av alla.P Paxman skrev:Körkort för bil tas ofta upp som jämförelse.
Med elektrikernas ständiga argument: "Jag har har sett så mycket skit som hemmapulare gjort, så regelverket ska finnas kvar och helst stramas upp ytterligare" så borde vi genast förbjuda privatbilism och endast ha utbildade chaufförer i trafiken. Detta för att jag har sett folk köra så j*vla illa och folk som skadat sig i trafikolyckor. Dessutom har jag sett folk dö i trafiken.
Ingen elektriker i Sverige har sett någon dö på grund av hemmapulad el, inte ens någon som blivit allvarligt skadad.
I Holland kan vilken dödlig som helst utbilda sig och dra sin egen el utan massor med lärlingstimmar och extra behörigheter.
Någon som statiskt vet om fler hus brinner, människor skadas eller dör pga av dålig el i Holland jmf med Sverige?
Någon som statiskt vet om fler hus brinner, människor skadas eller dör pga av dålig el i Holland jmf med Sverige?
Aha, låter vettigt, det var väl lite det jag ville påskina.J Johan456 skrev:Jo, den behörigheten hette BB3 kabelförläfgning eller BB kabelförläggning och finns inte längre. Företag som vill ägna sig åt kabelförläggning i mark behöver ingen elinstallatör för regelefterlevnad utan det räcker med registrering. Just att lägga kabel och/eller rör i mark gör entreprenadföretag bättre än de flesta elektriker och det vanliga är att de gör det jobbet.
Detta är ju intressant. Innebär det att man t.ex. som lantbrukare kan knåpa ihop ett EKP och registrera sig hos ESV för att sedan kunna förlägga kablar på gården utan auktorisation?
Edit: fast nu ser jag att det verkar vara avgränsat till koncessionspliktiga nät. Alltså krävs auktorisation för att gräva ner andra kablar?
En sak som gör hela debatten om offentliggörandet av hur saker ska vara genomförda helt vansinnig;
Som fastighetsägare är du ansvarig för att anläggningen är korrekt kopplad och säker, men du kan inte få reda på hur regelverket ser ut....
Det är lite som att kräva att man ska följa gällande lagstiftning i ett land man åker till, men man får inte kika i lagboken....
Som fastighetsägare är du ansvarig för att anläggningen är korrekt kopplad och säker, men du kan inte få reda på hur regelverket ser ut....
Det är lite som att kräva att man ska följa gällande lagstiftning i ett land man åker till, men man får inte kika i lagboken....
Och hur har det påverkat dig som installatör annat än att du konstaterat att det inte går att dra och frågar hur ägaren vill ha det. Alt1 att du fakturerar det ni kommit överens om eller alt2 om du ska gräva och lägga ner en egen slang rätt. Den enda som drabbas negativt är väl kunden, eller missförstår jag problemet?S stefan57 skrev:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Skönt att man reglerar elmarknaden så hårt eftersom det förmodligen är den enda farliga saken man kan göra som hantverkare.
Nä nu tror jag att jag skall byta bromsrör på bilen eller skall min 12 åriga nyfikna son få göra det åt mig. Det är ju ändå 8 månader tills den skall besiktigas. Vad kan hända tills dess. Jag menar... jag visade ju vilken kona han skulle använda och hur dom skulle se ut. 5 min instruktion till grabben.
Nä nu tror jag att jag skall byta bromsrör på bilen eller skall min 12 åriga nyfikna son få göra det åt mig. Det är ju ändå 8 månader tills den skall besiktigas. Vad kan hända tills dess. Jag menar... jag visade ju vilken kona han skulle använda och hur dom skulle se ut. 5 min instruktion till grabben.
Jag ska ge ännu ett exempel på idiotiska elregler.
Idag finns behörighetsklasserna A, AL samt B. Den sistnämnda, som är lägst, ger bland annat rätt att ”sätta upp och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar”.
För att få denna behövs utbildning samt därefter praktik på heltid i två år.
Ponera nu att vi har lärlingen X. Hen jobbar hela dagarna på sin praktik med att sätta upp lysrörsarmaturer i en större industrilokal som anlitat hens fadder-elfirma för arbetet. Men när hen kommer hem, och sambon ber om att få ett par extra lysrör i tvättstugan därhemma — i taket av betong i källaren i det gemensamma huset, kanske — så får plötsligt inte vår vän X göra detta, utan räknas till oss vanliga dödliga. Att utföra exakt samma arbete i sin egen bostad som under praktiken utgör ett brott.
Kan NÅGON förklara det rimliga i detta?
Och förklara för praktikanten hur hen ska göra i en sån situation?
Idag finns behörighetsklasserna A, AL samt B. Den sistnämnda, som är lägst, ger bland annat rätt att ”sätta upp och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar”.
För att få denna behövs utbildning samt därefter praktik på heltid i två år.
Ponera nu att vi har lärlingen X. Hen jobbar hela dagarna på sin praktik med att sätta upp lysrörsarmaturer i en större industrilokal som anlitat hens fadder-elfirma för arbetet. Men när hen kommer hem, och sambon ber om att få ett par extra lysrör i tvättstugan därhemma — i taket av betong i källaren i det gemensamma huset, kanske — så får plötsligt inte vår vän X göra detta, utan räknas till oss vanliga dödliga. Att utföra exakt samma arbete i sin egen bostad som under praktiken utgör ett brott.
Kan NÅGON förklara det rimliga i detta?
Och förklara för praktikanten hur hen ska göra i en sån situation?
