42 118 läst ·
271 svar
42k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Jag drog slang, monterade dosor, drog i kabel i hela mitt hus, elektrikern som kopplade in det hela sade att det var bättre än vad han själv någonsin skulle bemöda sig göra, detta var första gången jag gjorde det bör nämnas. Är det då verkligen rimligt att folk som jag (vanliga dödliga, med en förmåga att tänka lite och ta ansvar för sig själv) ska förbjudas göra något så banalt som att DRA EN J**LA PLASTSLANG?Fotografen skrev:
Det behöver inte vara mer fantastiskt än att kika i värstaelkopplings-tråden.
Även om det är 25 år sen jag jobbade på elfirma så minns jag för alltid när man skulle ha i tråd där någon icke-elnisse lagt rören.
Fy f-n vilket j-la mörker säger jag bara.
Felkopplat, stopp, för kraftiga krökar, för få rör, abnormt mycket rör, för tunna rör, glömda rör. Tele och antennrör (25 år sen vare ja) som sitter ihop med elen...
Det är ingen raketvetenskap (populärt uttryckt) att lägga rör, men man måste veta vad man gör, ska göra och inte ska göra. Ha en bild och en plan på hur anläggningen ska se ut och fungera, hur hela jobbet ska göras, innan man sätter igång.
Har man aldrig gjort det behövs handledning. Ska du betala elmojen att handleda igång dig för att göra en kåk åt dig blir det lika dyrt som om elis gör rubbet.
Annars, för villainstallation, en dags teori och praktik motsvarande en fyra-fem hus av lite varierande sort, sen är du igång att lägga rör. Men åt vem isåfall? Din egen kåk är ju klar...
Fantastiskt va??
Låt det fortsättningsvis vara behörighetskrävande, jag tror inte på hempularbehörighet.
man kan sabba duktigt stora värden med att felrenovera ett våtrum, man kan ha livet av en hel familj genom att bygga ett hus som rasar av snövikten på taket etc. Är det bra? Nej. Är det rimligt att förbjuda eget renoverande för att hindra de 1 promille som ändå inte bryr sig? Nej.
GIssar bara nu, men har du egen vinning på att dessa regler finns? Jag har stor respekt för el och skulle inte drömma om att själv pilla i proppskåpet men vissa grejer i en normalvilla borde man kunna få göra själv alternativt förberedda inför ett besök av en elektriker som inspekterar och kopplar in. Lite sunt förnuft..J Johan456 skrev:
Har varit på flera ställen där kunden grävt ner slang själv(50mm)har slutat med att det inte gick och dra igenom ,för långa avstånd,för många böjar,Låt fackmän sköta dettaFotografen skrev:
Jag tycker det är helt rimligt och fullständigt korrekt att förläggning av rör/slang kräver behörighet.
Med rörläggningen planerar man hela anläggningen, jag har sett resultatet av amatörrörläggning ett antal gånger och ofta blir det åt skogen.
Gräva ner en slang är samma princip men, tja, betydligt mindre som kan gå fel.
Läkten till solpanelerna är jag tveksam till, nog snarare en snickare som gör det bäst.
Resultatet av en snickrande elektriker brukar bli motsvarigheten till när snickarn lagt rör.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Den som hette BB3.C cpalm skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/an...tor/vad-ar-auktorisation/auktorisationstyper/
Nej, jag inte längre verksam som elinstallatör.J jimmie.p skrev:GIssar bara nu, men har du egen vinning på att dessa regler finns? Jag har stor respekt för el och skulle inte drömma om att själv pilla i proppskåpet men vissa grejer i en normalvilla borde man kunna få göra själv alternativt förberedda inför ett besök av en elektriker som inspekterar och kopplar in. Lite sunt förnuft..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Nu heter det verksamhetstyper.C cpalm skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...tionsforetag/hall-koll-pa-verksamhetstyperna/
De enda argumenten hittills i tråden för att lekmän inte ska få dra slang upplever jag är att idioter kan/kommer att klanta till det så att det blir mer svårarbetat för elektrikern.
Bedömer man att elektrikern inte klarar av att säga åt kunden att göra om en undermålig installation utan att ha lagboken i ryggen? Är det där skon klämmer?
Bedömer man att elektrikern inte klarar av att säga åt kunden att göra om en undermålig installation utan att ha lagboken i ryggen? Är det där skon klämmer?
BB3 var en specialklass av behörigheter som främst användes för just kabelförläggning i mark men kunde användas till annat också, sk. anpassad behörighet. Den har omsatts till B-auktorisation och ger således inte rätt till kabelförläggning längre.
Som genom ett trollslag så behöver inte firmor som är registrerade med den verksamhetstypen ha en auktoriserad elinstallatör men de behöver ett EKP. Så slut på fritidsförläggningen av markkabel för de som hade BB3.
Så du har både fel och rätt.
Som genom ett trollslag så behöver inte firmor som är registrerade med den verksamhetstypen ha en auktoriserad elinstallatör men de behöver ett EKP. Så slut på fritidsförläggningen av markkabel för de som hade BB3.
Så du har både fel och rätt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Nej.C cpalm skrev:
BB3 Kabelförläggning i mark
Denna behörighet finns inte längre att ansöka om. För de som tidigare har fått den utfärdad av Elsäkerhetsverket har den omvandlats till en auktorisation men den behåller samma namn och omfattning som tidigare. Den är ett bevis på att man har erforderlig kompetens för att vara verksam inom verksamhetstypen Kabelförläggning.
Företag som utför elinstallationsarbete som omfattas av verksamhetstypen Kabelförläggning undantas från kravet om att ha en auktoriserad elinstallatör men ska ha ett egenkontrollprogram och registrera företaget hos Elsäkerhetsverket i verksamhetstypen Kabelförläggning.
LÄS MER: Kabelförläggning - vad gäller?
Jo, den behörigheten hette BB3 kabelförläfgning eller BB kabelförläggning och finns inte längre. Företag som vill ägna sig åt kabelförläggning i mark behöver ingen elinstallatör för regelefterlevnad utan det räcker med registrering. Just att lägga kabel och/eller rör i mark gör entreprenadföretag bättre än de flesta elektriker och det vanliga är att de gör det jobbet.C cpalm skrev:
För övrigt anser jag att vanliga människor borde få ta elkörkort för installationer i egen bostad.
Tänk efter nu. Idag är det mesta förbjudet — men folk fixar ändå själva med elen. I de flesta fallen går det till och med bra. I några fall blir det rentav på fackmannanivå, och i många fall blir det alldeles tokigt. Men faktum kvarstår. Folk kommer att pula med el.
Låt oss därför legalisera och reglera det på ett vettigt sätt, innan var och varannan kåk är fylld av olagliga lösningar — som i värsta fall näste husägare får betala priset för.
För att detta ska fungera måste givetvis all försäljning av behörighetskrävande material ske mot uppvisande av elkörkort. Butiker som inte följer detta ska fråntas rätten att sälja sådan materiel.
Det finns ett utmärkt prejudikat i det här fallet, och det är naturligtvis bilkörkortet. Bilkörning är livsfarligt — mycket farligare än elarbete i hemmet. Ändå kan vilken 18-åring som helst ta vanligt B-körkort. Ja, det går att ägna sig åt olovlig körning, men du kan inte köpa en egen bil utan giltigt körkort. Samtidigt har regleringen av bilkörning bidragit till att svensken i allmänhet blivit medveten om bilkörningens faror. Säkerhetstänket i trafiken ökar stadigt; idag skulle ingen komma på tanken att låta ungarna tumla runt obältade i baksätet, som vi gjorde på 70-talet.
Idag har vi en massiv gråzon med diverse hemmagjorda elinstallationer. Det räcker med att läsa runt på Byggahus för att få ett hum om hur utbrett problemet är. Antingen inför vi drakoniska straff för eget elarbete, och anställer en armada av poliser eller inspektörer för att beivra det, helst medelst oanmälda räder i gryningen. Eller så styr vi upp genom att legalisera, reglera och utbilda.
Tänk efter nu. Idag är det mesta förbjudet — men folk fixar ändå själva med elen. I de flesta fallen går det till och med bra. I några fall blir det rentav på fackmannanivå, och i många fall blir det alldeles tokigt. Men faktum kvarstår. Folk kommer att pula med el.
Låt oss därför legalisera och reglera det på ett vettigt sätt, innan var och varannan kåk är fylld av olagliga lösningar — som i värsta fall näste husägare får betala priset för.
För att detta ska fungera måste givetvis all försäljning av behörighetskrävande material ske mot uppvisande av elkörkort. Butiker som inte följer detta ska fråntas rätten att sälja sådan materiel.
Det finns ett utmärkt prejudikat i det här fallet, och det är naturligtvis bilkörkortet. Bilkörning är livsfarligt — mycket farligare än elarbete i hemmet. Ändå kan vilken 18-åring som helst ta vanligt B-körkort. Ja, det går att ägna sig åt olovlig körning, men du kan inte köpa en egen bil utan giltigt körkort. Samtidigt har regleringen av bilkörning bidragit till att svensken i allmänhet blivit medveten om bilkörningens faror. Säkerhetstänket i trafiken ökar stadigt; idag skulle ingen komma på tanken att låta ungarna tumla runt obältade i baksätet, som vi gjorde på 70-talet.
Idag har vi en massiv gråzon med diverse hemmagjorda elinstallationer. Det räcker med att läsa runt på Byggahus för att få ett hum om hur utbrett problemet är. Antingen inför vi drakoniska straff för eget elarbete, och anställer en armada av poliser eller inspektörer för att beivra det, helst medelst oanmälda räder i gryningen. Eller så styr vi upp genom att legalisera, reglera och utbilda.
