42 122 läst ·
271 svar
42k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Tja, vad sägs om tillverkarna av materielen tillsammans med byggvaruhusen som säljer den?J Johan456 skrev:Jag förstår hur du tänker. Då behöver bara SEK finansieras på ett annat sätt. Man kan väl säga att de standarder som SEK ger ut är lite mer omfattande än BKR. Detta skulle isåfall kräva att branschen betalade vad SEK behöver. Det gör man visserligen redan idag genom köp men lite fånigt om du kan ladda ner gratis men Elföretaget AB behöver betala. Det skulle dessutom bli svårt rent praktiskt då det finns så många standarder för olika delar inom elområdet. Eller har du en annan bättre finansieringsmodell?
Inget konstigt alls om du tittar på t.ex. Hornbach/ByggMax/Bauhaus projektguider osv. Svenskt trä har utmärkta beskrivningar för hur man bygger massa roliga saker av deras produkter som de ger bort för att få sälja mer.
Att standarderna täcker massor av saker spelar inte så stor roll. Det räcker med ett bra sätt som fungerar för de flesta samt ett antal kontrollpunkter innan som om de inte uppfylls slutar i en ruta på flödesschemat som säger "Ring elektriker".
Att sprida standarder är också väldigt billigt idag jämfört med förr när man var tvungen att trycka stora böcker för att få ut dem. Kostnaden är nära noll för det momentet.
tommib skrev:
Tja, vad sägs om tillverkarna av materielen tillsammans med byggvaruhusen som säljer den?
Inget konstigt alls om du tittar på t.ex. Hornbach/ByggMax/Bauhaus projektguider osv. Svenskt trä har utmärkta beskrivningar för hur man bygger massa roliga saker av deras produkter som de ger bort för att få sälja mer.
Att standarderna täcker massor av saker spelar inte så stor roll. Det räcker med ett bra sätt som fungerar för de flesta samt ett antal kontrollpunkter innan som om de inte uppfylls slutar i en ruta på flödesschemat som säger "Ring elektriker".
Att sprida standarder är också väldigt billigt idag jämfört med förr när man var tvungen att trycka stora böcker för att få ut dem. Kostnaden är nära noll för det momentet.
Jag tror inte att boken är det som kostar utan det är att ta fram den, informera om den samt svara på frågor om den. Detta blir lite svårt om man tittar på elstandarder. Jag vet inte hur många standarder SEK ger ut inklusive handböcker men bara det företag där jag arbetar har tillgång till över 700 standarder exklusive handböcker. Det blir knivigt, om jag tillverkar dosor, hur mycket ska jag få vara med och betala? Utöver de 700+ standarder jag har tillgång till finns det massvis som jag inte kan se. Alla dessa är dock inte SEK men det är liksom långt ifrån en handfull. Frågan är också om utländska tillverkare vill vara med och finansiera svensk standard.
Jo, men det är stora mängder av olika produkstandarder som inte är relevanta i sammanhanget. Jag brukar ofta hävda att det skulle räcka med kanske 20-30 sidor för att förklara ett sätt att göra en säker elinstallation i en villa, givet en relativt beskedlig nivå av förkunskap. Någon dag när jag har tid kanske jag sätter mig och skriver ihop något.
Man måste inte förstå alla standarder för att kunna göra en vettig installation. Det finns sannolikt få montörer som kan mer än någon enstaka standard. De flesta är sannolikt på nivån "så här gör man för det sa min lärare/behörige/auktoriserade/företagsledning/mm". Mer behövs inte för en privatperson heller.
Självklart måste man kräva en del prerekvisit och ha en del stoppmärken, t.ex. att installationen inte är som förväntad och att den är besiktigad eller något sådant. Det finns massor av sätt att lösa detta på men branschen är sannolikt totalt ointresserad.
Det skulle inte vara något konstigt alls om t.ex. Schneider, Hager, Malmbergs osv gick ihop med bygghandlarna och tog fram något sådant.
Man måste inte förstå alla standarder för att kunna göra en vettig installation. Det finns sannolikt få montörer som kan mer än någon enstaka standard. De flesta är sannolikt på nivån "så här gör man för det sa min lärare/behörige/auktoriserade/företagsledning/mm". Mer behövs inte för en privatperson heller.
Självklart måste man kräva en del prerekvisit och ha en del stoppmärken, t.ex. att installationen inte är som förväntad och att den är besiktigad eller något sådant. Det finns massor av sätt att lösa detta på men branschen är sannolikt totalt ointresserad.
Det skulle inte vara något konstigt alls om t.ex. Schneider, Hager, Malmbergs osv gick ihop med bygghandlarna och tog fram något sådant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Precis, det ligger en stor kostnad i att ta fram innehållet i standarder, en kostnad som någon ska betala, och det blir givetvis slutkunden, det är alltid folket sist i ledet som får betala, det är bara en fråga om hur och när. Men nu ska inte var o en köpa standarder för dessa är inte ämnade för "vanligt" folk. Det behövs en part som skriver om den till begripliga och praktiska guider. Det är denna part som får betalt av folk, de köper ett (1) ex av standarden och tar betalt mångdubbelt upp av alla som köper den lättfattliga boken 
Ja, men sådant finns. Du har ju t.ex. Elkoboken. Jag tror dock inte de flesta inser hur många standarder det finns. 4364000 har du säkert och har läst. 4370102?, 4241404, 4241406, 4241424. Det är bara en handfull men visst, typ Elkoboken. Det skulle inte minst fylla ett syfte för elektriker. Sen finns ju Elbasen från SEK, den borde alla ha och läsa, yrkesmän som lekmän som vill pilla även om jag är emot det så inser jag ju att det sker.
Här är Bo inne på samma spår som jag. Jag tänkte inte på SEK och dagens elstandarder över huvudet taget. De är tekniska standarder för hela elbranschen och skall täcka in alla tänkbara typer av elinstallationer, i alla möjliga miljöer och i alla möjliga situationer. Det är något helt annat. Vad jag ser framför mig är istället mer praktiska regler och anvisningar för ett antal enklare moment i villainstallationer. Det finns redan en sådan skrift för det som är tillåtet idag. Den finansieras och ges ut av ESV själva. Som jag ser det handlar det bara om att utöka antalet moment som inte kräver behörighet och dokumentera dessa på samma sätt som det som redan är tillåtet. Sen bör man även inse att en sådan "Säker El"-branschstandard inte bara skulle användas av hemmafixare. Den skulle bli ett rättesnöre för elektriker, en första guide för lärlingar, en viktig del i utbildning av nya elektriker, en möjlighet för snickare, rörmokare, vaktmästare och alla andra rör sig i närheten av enklare eljobb att kunna slå upp hur det skall vara.Bo.Siltberg skrev:
Edit: För att anknyta till anläggningsinnehavarens ansvar och brandstatistiken som visar att att äldre bostäder med eftersatt underhåll och äldre elmateriel är överrepresenterat i olycksstatistiken, så vore även sådan regler och anvisningar en utmärkt utgångspunkt för att fler själva skulle kunna besiktiga och upptäcka fel i tid.
Redigerat:
Topp 1 för mig har jag skrivit om tidigare på forumet. Det är den övergripande regeln "Allt som är fast installation är livsfarligt och endast magikerna (de som jobbar som elektriker) får röra den."
Dock har elbranschen varit generösa nog att tillåta några få undantag som t ex att man får skruva loss ett befintligt vägguttag och byta det mot ett nytt. Däremot om du samtidigt skulle ha behov att flytta det en decimeter (utanpåliggande el) och därför måste korta av kabeln, nej se det är genast livsfarligt och strängt förbjudet! Ring en elektriker och betala 2-3000 kr!!
Arbetsmomenten är identiska att byta till nytt uttag och sätta upp det på samma plats, som att flytta det till en ny plats längs kabelns längd. Detta eftersom det är tillåtet att kapa kabeln och avisolera kardelerna om så behövs även i första fallet.
Hade elbranschen fått välja helt själva är jag övertygad om att de hade velat göra det olagligt för ickeelektriker att byta proppar, glödlampor, batterier i väggklockan osv osv.
Dock har elbranschen varit generösa nog att tillåta några få undantag som t ex att man får skruva loss ett befintligt vägguttag och byta det mot ett nytt. Däremot om du samtidigt skulle ha behov att flytta det en decimeter (utanpåliggande el) och därför måste korta av kabeln, nej se det är genast livsfarligt och strängt förbjudet! Ring en elektriker och betala 2-3000 kr!!
Arbetsmomenten är identiska att byta till nytt uttag och sätta upp det på samma plats, som att flytta det till en ny plats längs kabelns längd. Detta eftersom det är tillåtet att kapa kabeln och avisolera kardelerna om så behövs även i första fallet.
Hade elbranschen fått välja helt själva är jag övertygad om att de hade velat göra det olagligt för ickeelektriker att byta proppar, glödlampor, batterier i väggklockan osv osv.
Tjena, skulle vilja se den elektriker som står och skottar tonvis med sand i ett kabeldike på några hundra meter. För hand antar man ju, eftersom elektriker varken brukar ha grävmaskiner eller kompetens att köra sådana.T tompaah7503 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det finns en enklare nivå av auktorisation för att förlägga rör och kabel som grävfirmor brukar ha. Lik väl att det finns en nivå för att installera produktionsanläggningar som solcellsfirmor skall ha.C cpalm skrev:
Jag har inte varit på detta forum då länge men denna typ av trådar brukar landa i att man ska luckra upp regelverket och tillåta både det ena och det andra. De flesta verkar dessutom tycka det vore positivt. Jag är lite skeptisk till det. 
Sunt förnuft måste råda.J Johan456 skrev:
Tappar de respekten bryr sig folk ej - lika med större fara.
Samma som GVK's "branchregler" som blir praxis (eller krav i förlängningen) - som består av leverantörer vilka vill sälja sina prylar.
Svensk byggstandard är en lekstuga i sandlådan.
Hur ser resten av Europa ut. Det borde vara lika farligt om en tysk eller svensk gör jobbet.
Den stora skillnaden är väl att i övriga Europa så har folk råd att anlita yrkesfolk.
Kan bara stödja och tycka synd om de som fick sina hus byggda med den nya standarden - att putsa direkt på isoleringen... ingen vill betala rötskadorna...
Angående rör/slangförläggning och dosor i väggar. De problem ni räknar upp är på inget sätt något som skulle vara svårt att komma runt, kräv en besiktning innan väggarna slås fast bara. Typ såhär:
1. Kund tar kontakt med firma
2. Firma planerar el med kund
3. Firma gör upp ritning (måste ändå finnas vid slutbesiktning, åtminstone i Finland)
4. Kund följer ritning, drar slangar, monterar dosor.
5. Firma granskar dragning
6. Kund spikar igen väggar
7. Firma drar kabel, monterar resten.
För ni kan väl svårligen rättfärdiga för er själva att spika dosor skulle behöva vara behörighetskrävande? Och det är väl knappast slangdragningen ni såg för er i drömmarna då ni satt i skolbänken? Det är nog endast och enbart gnidiga fickor som är argumentet i det fallet.
1. Kund tar kontakt med firma
2. Firma planerar el med kund
3. Firma gör upp ritning (måste ändå finnas vid slutbesiktning, åtminstone i Finland)
4. Kund följer ritning, drar slangar, monterar dosor.
5. Firma granskar dragning
6. Kund spikar igen väggar
7. Firma drar kabel, monterar resten.
För ni kan väl svårligen rättfärdiga för er själva att spika dosor skulle behöva vara behörighetskrävande? Och det är väl knappast slangdragningen ni såg för er i drömmarna då ni satt i skolbänken? Det är nog endast och enbart gnidiga fickor som är argumentet i det fallet.
Det behöver inte vara mer fantastiskt än att kika i värstaelkopplings-tråden.
Även om det är 25 år sen jag jobbade på elfirma så minns jag för alltid när man skulle ha i tråd där någon icke-elnisse lagt rören.
Fy f-n vilket j-la mörker säger jag bara.
Felkopplat, stopp, för kraftiga krökar, för få rör, abnormt mycket rör, för tunna rör, glömda rör. Tele och antennrör (25 år sen vare ja) som sitter ihop med elen...
Det är ingen raketvetenskap (populärt uttryckt) att lägga rör, men man måste veta vad man gör, ska göra och inte ska göra. Ha en bild och en plan på hur anläggningen ska se ut och fungera, hur hela jobbet ska göras, innan man sätter igång.
Har man aldrig gjort det behövs handledning. Ska du betala elmojen att handleda igång dig för att göra en kåk åt dig blir det lika dyrt som om elis gör rubbet.
Annars, för villainstallation, en dags teori och praktik motsvarande en fyra-fem hus av lite varierande sort, sen är du igång att lägga rör. Men åt vem isåfall? Din egen kåk är ju klar...
Fantastiskt va??
Låt det fortsättningsvis vara behörighetskrävande, jag tror inte på hempularbehörighet.
Även om det är 25 år sen jag jobbade på elfirma så minns jag för alltid när man skulle ha i tråd där någon icke-elnisse lagt rören.
Fy f-n vilket j-la mörker säger jag bara.
Felkopplat, stopp, för kraftiga krökar, för få rör, abnormt mycket rör, för tunna rör, glömda rör. Tele och antennrör (25 år sen vare ja) som sitter ihop med elen...
Det är ingen raketvetenskap (populärt uttryckt) att lägga rör, men man måste veta vad man gör, ska göra och inte ska göra. Ha en bild och en plan på hur anläggningen ska se ut och fungera, hur hela jobbet ska göras, innan man sätter igång.
Har man aldrig gjort det behövs handledning. Ska du betala elmojen att handleda igång dig för att göra en kåk åt dig blir det lika dyrt som om elis gör rubbet.
Annars, för villainstallation, en dags teori och praktik motsvarande en fyra-fem hus av lite varierande sort, sen är du igång att lägga rör. Men åt vem isåfall? Din egen kåk är ju klar...
Fantastiskt va??
Låt det fortsättningsvis vara behörighetskrävande, jag tror inte på hempularbehörighet.
Man kan motivera livet ur en hel befolkning om man vill så, betyder inte att det är lämpligt.P Paxman skrev:
Det finns exempel överallt där man kan göra bort sig så folk dör, folk blir skadade, värden går förlorade. Men man kan inte förbjuda allt bara för enstaka företeelser, till slut tappar människor respekten för de regler som ska styra deras liv, vad är då idén?
